2023-02-24, 18:12
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Att beteckna Vanishing point som roadmovie visar ju ändå bara på din djupa okunskap i ämnet. Tvi vale!

Ta inte i så du skiter på dig. Jag vet att just den inte är hundra. Den har ju mer av biljaktsfilm över sig.
Men Vanishing point , den från 71 förstås, har iaf mer road-movie-inslag än "Vi hade i alla fall tur med vädret" , och "Thelma och Louise".

Sen nämnde jag ju ett antal andra titlar också..
Citera
2023-02-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Ta inte i så du skiter på dig. Jag vet att just den inte är hundra. Den har ju mer av biljaktsfilm över sig.
Men Vanishing point , den från 71 förstås, har iaf mer road-movie-inslag än "Vi hade i alla fall tur med vädret" , och "Thelma och Louise".

Sen nämnde jag ju ett antal andra titlar också..
Åja, för att ha en så hundraprocentigt skitnödig inställning till podden (och avsnittet), och sen komma och påstå att Vanishing point har något med roadmovies att gör blir bara löjligt... Både "Vädret" och "Thelma" uppfyller kriterierna för en roadmovie, så ert problem här i tråden är att ni egentligen inte har något att klaga på, och därför klagas det vitt & brett.
Citera
2023-02-24, 19:32
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Åja, för att ha en så hundraprocentigt skitnödig inställning till podden (och avsnittet), och sen komma och påstå att Vanishing point har något med roadmovies att gör blir bara löjligt... Både "Vädret" och "Thelma" uppfyller kriterierna för en roadmovie, så ert problem här i tråden är att ni egentligen inte har något att klaga på, och därför klagas det vitt & brett.

Gissar din enda relation till Vanishing point är filmen från 1997? Jag syftar på den från 1971. Men som sagt - det finns bättre exempel från 70talet.

Du har ju inte en aning om vad som kännetecknar road movies, om du ser ”Vi alla fall tur med vädret” som representativ.
Citera
2023-02-25, 12:36
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Fredrik Lindström fungerar alltid bra ihop med Kalle, och Lindström är kunnigare än Kalle om de sociokulturella sambanden och de större rörelserna i kulturen (Lind känns mest som en kalenderbitare som kan rabbla olika nöjesprofiler från 70-talet utantill)

Det kändes mer som om den dryge Lindström i vanlig ordning sög all trevnad ur ämnet genom sin sociokulturella analys. Inte så att han hade fel, men Kom in på en öl och en smörgås är en fantastiskt trevlig bok som man borde få bekanta sig med i lugn och ro innan vår tids Magister Chronschough kväver en med ett moln av kritdamm.
Senast redigerad av Kyrpator 2023-02-25 kl. 13:57.
Citera
2023-02-25, 14:52
Medlem
Citat:
Gissar din enda relation till Vanishing point är filmen från 1997? Jag syftar på den från 1971. Men som sagt - det finns bättre exempel från 70talet.

Du har ju inte en aning om vad som kännetecknar road movies, om du ser ”Vi alla fall tur med vädret” som representativ.
Jag betvivlar att du ens sett Vanishing point? 1997? vad är det för trams?

Din sista mening berättar ingenting annat än att du inte har en aning om vad som kännetecknar en roadmovie.
Citera
2023-02-26, 13:56
Medlem
Citat:
Att beteckna Vanishing point som roadmovie visar ju ändå bara på din djupa okunskap i ämnet. Tvi vale!

Nu är definitionen rätt flytande, och varken du eller någon annan har rätt att bestämma. För många duger VP utmärkt som roadmove/biljaktsfilm.

Den har många av standardingredienserna i en road movie. Något han alltså VHIAFTMV inte har.

För övrigt finns det någon VP från -97. Google är din vän. Om du anstränger dig lite.
Senast redigerad av 25cm-slak 2023-02-26 kl. 14:04.
Citera
2023-02-26, 14:01
Medlem
Citat:

Nej, VHIAFTMV är sketcher staplade på varandra, där den röda tråden för att hålla ihop filmen, är att de åker bil.

Du skulle lika gärna kunna ta Sällskapsresan och stoppa in semesterfirarna i en buss på tur runt Sverige eller Europa. Och sen hävda att det är en road movie på på grund av attributen fordon och väg. Nej, det funkar inte så.
Citera
2023-02-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Nu är definitionen rätt flytande, och varken du eller någon annan har rätt att bestämma. För många duger VP utmärkt som roadmove/biljaktsfilm.

Den har många av standardingredienserna i en road movie. Något han alltså VHIAFTMV inte har.

För övrigt finns det någon VP från -97. Google är din vän. Om du anstränger dig lite.
Som biljaktsfilm, absolut. Men man kan inte sätta likhetstecken mellan biljaktsfilm och roadmovie, det är ju det flera inlägg här inne går bet på och det är det jag menar visar på att man debatterar utan att veta vad man debatterar om.
Citera
2023-02-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak

Men, jag kan köpa att definitionerna ÄR rätt flytande i det allmänna medvetandet, mycket för att schangern ofta flyter ihop med andra schangrer. Ett lysande exempel på detta är fear and loathing in las vegas från 98 vilken jag skulle beteckna som 75% roadmovie och 25%...nånting helt annat..
Citera
2023-02-26, 16:34
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Som biljaktsfilm, absolut. Men man kan inte sätta likhetstecken mellan biljaktsfilm och roadmovie, det är ju det flera inlägg här inne går bet på och det är det jag menar visar på att man debatterar utan att veta vad man debatterar om.

Läs det jag skrev igen så

Citat:
Inte ett ord om 70-talets klassiska titlar , Paper Moon, Five Easy Pieces, Vanishing point.. eller Wim Wenders inflytelserika mer melankoliska arty road Movies : Alice in the cities, Kings of the road, Paris Texas . Jarmusch 80-tallrikar typ Stranger than paradise. Kaurismäkis otaliga finska road-Movies..
Eller moderna varianter som Wendy and lucy, Broken Flowers mfl

De pratade om tre filmer som ingen av dem säger direkt mycket om road Movies som trope . Dvs om /../

Tolkar du den här texten och de titlar jag nämner som att jag sätter likhetstecken mellan biljaktsfilmer och road movies? Förutom just Vanishing point då?

Du är arg på mig för att jag är skitnödig och inte vet vad jag pratar om. För att jag nämnde Vanishing point.

Samtidigt som du tycker ”Vi hade alla fall tur med vädret” är en Road movie?
Jösses.

Men absolut. Du är så kunnig. Vad fräckt av mig att klaga på okunnigheten om ämnet i ett Snedtänkt-avsnitt. Förlåt.
Senast redigerad av sk0gen 2023-02-26 kl. 16:40.
Citera
2023-02-27, 17:56
Medlem
Citat:

Vilket jag inte gör. Är det inte självklart att genrer gör in i varandra?
Citera
2023-02-27, 17:58
Medlem
Citat:
Men, jag kan köpa att definitionerna ÄR rätt flytande i det allmänna medvetandet, mycket för att schangern ofta flyter ihop med andra schangrer. Ett lysande exempel på detta är fear and loathing in las vegas från 98 vilken jag skulle beteckna som 75% roadmovie och 25%...nånting helt annat..

Rätt! Ja, i stället för att vara på en väg håller de till på hotellrum. Åtminstone det lilla jag minns. Usel film tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in