2024-07-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanotklubbenKermit
Hoppas att David Nessle får göra ett avsnitt om Rabbe Enckell som han tjatat om så länge.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rabbe_Enckell

Nessle är den ende jag autoklickar när jag ser, annars är jag rätt petig med ämnen, tycker ofta det är nån yngre släkting till en biografmaskinist från 60-talet som kommer in och svarar ”jo, så var det kanske” medan Calle berättar om den här person X.

Tycker det känns som det var mer drag i både gäster såväl som ämnen för några år sen?
Citera
2024-07-23, 12:46
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Tycker det känns som det var mer drag i både gäster såväl som ämnen för några år sen?
Ja det är jag benägen att hålla med om. Men rätt som det är kommer det guldkorn. Jag tror på hösten.
Citera
2024-08-06, 22:42
Medlem
flaess avatar
Jag uppskattar de geografiska utflykterna, så jag hoppas på minst ett slikt avsnitt i nästa säsong. Kanske ett avsnitt om subkulturen Umeå? Beryktad som en väldigt röd stad med många veganer, och ovanpå detta en mycket blomstrande musikscen med band och artister som Refused, Cult of Luna, Meshuggah, Deportees, Lisa Miskovsky och Tove Styrke.

Några andra ämnen jag hoppas dyker upp i sinom tid:

Hedebyborna.

Statarskolan. En benämning på författarna som skrev om landsbygdens fattigaste invånare. Ivar Lo-Johansson, Jan Fridegård, och Moa Martinson för att ta några exempel.

Mats Helge Olsson. En av mest nedsablade svenska filmregissörerna genom tiderna.
Citera
2024-08-22, 09:39
Medlem
Yojoeblades avatar
Pinsamt av David Nessle att försöka sig på lundensiska, flera gånger dessutom. Vad tror den lille faktadropparen, att han är? Han ska verkligen inte hålla på med att härma dialekter. Att inte Kalle stoppar honom är än värre, vilket skämt.

Nessle ska ut med huvudet före. Är så trött på hans nyvunna kunskapsförmedlande tillsammans med hans barnsliga iver, med andan i halsen och utan paus, till leverans.

Kul att Kalle Flint inte ens vet när Sten Broman dog. Han säger 1982 när 1983 är det korrekta. Flinten ska bara hålla käft om Sten Bromans egoism när hans egen lilla skriftställargärning är så litet och obetydligt i jämförelse att den med lätthet kan placeras på en knivsudd. Trots det är Skalle-Kalles hybris mångt större. Äckliga autistelitist som tror att upprabblande av annaler går att likställa med ett kulturellt bidrag till folket.
Citera
2024-08-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yojoeblade
Pinsamt av David Nessle att försöka sig på lundensiska, flera gånger dessutom. Vad tror den lille faktadropparen, att han är? Han ska verkligen inte hålla på med att härma dialekter. Att inte Kalle stoppar honom är än värre, vilket skämt.

Nessle ska ut med huvudet före. Är så trött på hans nyvunna kunskapsförmedlande tillsammans med hans barnsliga iver, med andan i halsen och utan paus, till leverans.

Kul att Kalle Flint inte ens vet när Sten Broman dog. Han säger 1982 när 1983 är det korrekta. Flinten ska bara hålla käft om Sten Bromans egoism när hans egen lilla skriftställargärning är så litet och obetydligt i jämförelse att den med lätthet kan placeras på en knivsudd. Trots det är Skalle-Kalles hybris mångt större. Äckliga autistelitist som tror att upprabblande av annaler går att likställa med ett kulturellt bidrag till folket.

Tyckte det var lite av en dialektresa, han började i Blekinge och tog sig upp mot Jönköping via Småland, tror han lyckades göra ett par nedslag i Bohuslän där nånstans också.
Citera
2024-09-14, 13:21
Medlem
Man-At-Armss avatar
Efter att ha läst ut" Serier för vuxna : Epix och den svenska serierevolutionen" av Robert Aman, lyssnade jag återigen på snedtänktavsnittet om (och med) Horst Schröder. Vilket original. Fan vad han kämpade och vad hans medarbetare fick kämpa. Synd att det bara blev två böcker i bokserien "En serie om serier", när tanken var att skriva tio böcker.
I snedtänkt hävdar han i början att han aldrig startade någon konflikt. I boken av Aman får man en liten mer nyanserad bild av andra personer.
Nu blir det till att lyssna på snedtänkt om Galago för att höra förläggaren och tillika Schröders antagonist Rolf Classons version. Det lär återigen bli en del upprepningar från Amans bok, men med mitt guldfiskminne är det inga problem
Citera
2024-09-17, 22:34
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ture Sventon med Fredrik Lindström var avsnoppat och yvigt. Återigen avbryter Kalle när det börjar bli som mest intressant. Man kände Lindströms besvikelse över att samtalet inte ens översteg timman.
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det där med grabbigt och gubbigt yrar han jämt om. Han var ju skeptisk till att göra ett avsnitt om Ture Sventon, för att det "andades pojkrum" eller vad han sade. Till hans förvåning sade ett gäng kvinnor på twitter till honom, att de älskade Ture Sventon.
Undrar om en av de där kvinnorna var Åsa Warnqvist, litteratursociolog och chef på Barnboksinstitutet? Hon sa ju i senaste avsnittet att hon helst hade blivit inbjuden för att prata om Ture Sventon, och hon hade säkert gjort ett bättre jobb än Fredrik Lindström. Nu fick hon prata om Agaton Sax istället, men fick med en del om Sventon också.

Nog för att jag har vetat att både Ture Sventon och Agaton Sax har getts ut i Storbritannien, men att den senare fortfarande är så populär där att de gav ut böckerna i nya utgåvor så sent som i förfjol var något jag inte hade förstått. Skulle bli förvånad om Sax (eller Sventon) på motsvarande sätt skulle börja ges ut på nytt här hemma.
The Agaton Sax series of books were first published in Sweden, later being translated into English and printed with illustrations by much-loved artist Quentin Blake (perhaps best known for his work on the books of Roald Dahl). The English translations became immensely popular, achieving the status of the most re-issued mystery & detective series in the history of Nordic children's literature.

Now, after many years out of print, Oak Tree Books is proud to publish the entire Agaton Sax series - including additional material such as colouring and activity books - newly translated and illustrated for the next generation.
Ture Sventon heter för övrigt Tam Sventon på engelska.
Citera
2024-10-26, 09:25
Medlem
Man-At-Armss avatar
Avsnittet om Om Harry Viktor väckte många minnen till liv. Jag kan fortfarande komma på mig själv att nynna på "Negerjazz".
Kul att Kalle Lind berättar att mockumentären finns på Youtube. Ska ses om i dagarna!
Citera
2024-10-29, 21:23
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Avsnittet om Om Harry Viktor väckte många minnen till liv. Jag kan fortfarande komma på mig själv att nynna på "Negerjazz".
Kul att Kalle Lind berättar att mockumentären finns på Youtube. Ska ses om i dagarna!

Ja, det var ett jättebra och kul avsnitt. Blev själv sugen på att se den. Tror jag bara har sett snuttar förut.

Mycket intressant att Lindström vågade och fick gå djupare in på ett tankespår om ordet "neger" och dess snabba fall från "det man säger" till "det man absolut inte FÅR säga". Det är trots allt något som sänds i P1 också. Undrar om de till radiosändningen hade klippt bort eller pipcensurerat de gånger "neger" nämndes.

Att även Kalle vågade nämna det onämnbara ordet var otroligt.
Citera
2024-11-10, 09:32
Medlem
schizophrenias avatar
I programmet om kommunisten G. Martin Eriksson, eller "Lauker-Eriksson" som han allmänt kallades, omnämns advokaten och nazisten Sven Hallström. Kan kanske vara värt att nämna att det finns ett par avsnitt om denne advokat i P4 Dokumentär.

Advokaten som blev Norrlands Führer:

https://sverigesradio.se/avsnitt/adv...fuhrer-del-1-2

https://sverigesradio.se/avsnitt/adv...fuhrer-del-2-2

I programmet om Lauker-Eriksson nämns även att det tar cirka en halvtimme att åka buss mellan Arvidsjaur och Luleå. Den uppskattningen var nog inte så bra. Eftersom det är drygt 15 mil mellan dessa orter skulle det innebära att bussen behöver köra drygt 300 km i timmen i genomsnitt för att klara det.
Citera
2024-11-14, 12:30
Medlem
Jag undrar hur urvalet av ämnen och intervjuobjekt går till, slumpar han bara ut namn och gör en sport av det eller trollar han bara?

”Nästa vecka ska handla om Joakim… Jönsson, jobbade som elektriker på 40- och 50-talet, här för att prata om honom är hans barnbarn Elsa som jobbar som kassörska och aldrig träffade sin morfar”
Senast redigerad av Robokopf 2024-11-14 kl. 12:33.
Citera
2024-11-18, 03:32
Medlem
Fredrik af Trampe som varit en återkommande gäst i Snedtänkt och även gör systerpodden Della Morta med, vad är grejen?
Någon mer aspigare och självgodare utan något som helst fog får man leta efter. Sitter uppenbart bara å googlar samt läser innantill från böcker han just lånat på bibblan. Verkar aldrig inte fatta sammanhangen han pratar om överhuvudtaget men skrattar ändå. Sen får han poängen förklarat för sig och säger; "det hade jag inte tänkt på"
Fattar inte hur Kalle står ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in