2020-01-31, 13:03
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Dagens om opera. Något jag verkligen hatar. En halvblind leder en helblind, som uppenbarligen, hatar opera. Det visar sig att KL kan mindre om opera än vad jag kan och jag kan inte ett skit om opera.

Blev inte ett dugg mer sugen på att gå på opera efter detta. Tvärt om tom.

Jag gillar Jussie Björling när han drar på med Till havs eller Ack värmeland eller när

Söderberg sjunger O helga natt
https://m.youtube.com/watch?v=058aJQBIm68

Då får jag gåshud men det är ju inte opera i sig. De sjunger kanon i några låtar men man slipper hela spektaklet med en operauppsättning. Lagar heller hål i tänderna utan bedövnig än att gå på en helafton på operan.

Opera är säkert en upplevelse – på operan. Men detta måste vara det minst lyssnade avsnittet i Snedtänkts historia. Om jag lyssnat på det? Nej.
Citera
2020-01-31, 13:24
Medlem
V-rocks avatar
Onödigt att ta upp opera. Det är verkligen inte obskyrt nog för poddens tema men blir ju en del utfyllnadavsnitt. Väldigt mainstream diskussion om Wagner och Hitler med. Men det som störde mig något kanske väl omotiverat mycket var att tanten hade halstabletter eller något liknande i munnen och pratade på slutet. Med hörlurar lät det inte särskilt trevligt.

Det är nog en arbetskada när man pratar mycket och ska ha teaterartikulering men när man har en bra mix nära hörs det. Rejält.
Citera
2020-01-31, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Opera är säkert en upplevelse – på operan. Men detta måste vara det minst lyssnade avsnittet i Snedtänkts historia. Om jag lyssnat på det? Nej.
En sak som jag inte visste var att besökarna på La scala, under en föreställning, kunde gå in och ut ur salongen. Smart. Då kan de lyssna på sina favisarior men skippa allt dravel däremellan. Då skulle jag också kunna gå på opera.

Här kan du kolla.En upplevelse. Se den från början till slut du:

https://www.svtplay.se/video/2471919...an-confidencen
Senast redigerad av bulingenbul 2020-01-31 kl. 15:50.
Citera
2020-01-31, 18:37
Medlem
Så här usel är operan som konstform. Inte ens de riktigt inbitna är intresserade. Detta går våra skattekronor till, sammanställning om hur framgångsrika moderna operor är:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7366838
Citera
2020-02-02, 10:28
Medlem
c.showalters avatar
Lyssnat en del nu på Della Morta. Linds sidopodd med Fredrik af Trampe. Inte alls lika redaktionellt strukturerad som Snedtänkt. Mer vanlig snackig podd, på gott och ont.

Men lite kul att höra Kalle Lindh vara mer frispråkig och inte så uppenbart tillbakahållen av Sveriges Radios "opartiskhet". Hade bland annat en lång utläggning om hur usel han tycker svensk narkotikapolitik är i podden jag lyssnade på senast. Tror knappast han hade luftat det i P1 (han var alltså kraftigt emot den svenska stränga politiken).
Citera
2020-02-02, 10:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.showalter
Lyssnat en del nu på Della Morta. Linds sidopodd med Fredrik af Trampe. Inte alls lika redaktionellt strukturerad som Snedtänkt. Mer vanlig snackig podd, på gott och ont.

Men lite kul att höra Kalle Lindh vara mer frispråkig och inte så uppenbart tillbakahållen av Sveriges Radios "opartiskhet". Hade bland annat en lång utläggning om hur usel han tycker svensk narkotikapolitik är i podden jag lyssnade på senast. Tror knappast han hade luftat det i P1 (han var alltså kraftigt emot den svenska stränga politiken).

Finns ju ett avsnitt om svensk narkotikapolitik där han antyder det rätt tydligt tycker jag. Även samma i avsnittet om alkoholpolitik.
Citera
2020-02-06, 01:52
Medlem
snillet_1s avatar
En vit medelåldersman i form av Lars Berge säkerställde idag att avsnittet höll erforderlig nivå. Intressant om Jan Lindblad.
Citera
2020-02-06, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Så här usel är operan som konstform. Inte ens de riktigt inbitna är intresserade. Detta går våra skattekronor till, sammanställning om hur framgångsrika moderna operor är:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7366838

Lyssnade på avsnittet ungefär en kvart. När Kalle själv inte kan ämnet blir det direkt ointressant.

Ja, och som vanligt är det kulturpolitikens fel, som inte sätter upp de nyskrivna operorna för tomma hus. Och ytterst oss vanliga skattebetalare som inte har anständighet nog att gå på dem.

För att återknyta till Kalle Lind så, (förutom statsteleviaionen), är det gammal kommersiell kultur som han kan och är intresserad av. Karl Gerhard, Ingmar Bergman, Okej, osv. Det vill säga, seriösa tonsättare från 60-talet är med rätta bortglömda, hur många miljoner skattekronor de fick av sjukvårdsbiträden och taxichaffisar.
Citera
2020-02-10, 07:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Onödigt att ta upp opera. Det är verkligen inte obskyrt nog för poddens tema men blir ju en del utfyllnadavsnitt. Väldigt mainstream diskussion om Wagner och Hitler med. Men det som störde mig något kanske väl omotiverat mycket var att tanten hade halstabletter eller något liknande i munnen och pratade på slutet. Med hörlurar lät det inte särskilt trevligt.

Det är nog en arbetskada när man pratar mycket och ska ha teaterartikulering men när man har en bra mix nära hörs det. Rejält.

Jag lyssnade inte supernoga men det verkar som att de inte nämnde de operaparodier som Carl Israel Hallman och Petter Stenborg satte upp i Humlegården under 1700-talets senare del? Det är ju svensk folklig nöjeshistoria av ett slag som borde passa poddens intresse för obskyr scen- och kabaréunderhållning. Om Lind bara tar dit en gäst som kan nånting på riktigt och själv tar av sig tröttmössan (så att han inte behöver googla på någon "Romān" mitt under inspelningen) så borde det kunna bli ett bra och intressant avsnitt.
Citera
2020-02-10, 22:49
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Lyssnade på avsnittet ungefär en kvart. När Kalle själv inte kan ämnet blir det direkt ointressant.

Ja, och som vanligt är det kulturpolitikens fel, som inte sätter upp de nyskrivna operorna för tomma hus. Och ytterst oss vanliga skattebetalare som inte har anständighet nog att gå på dem.

För att återknyta till Kalle Lind så, (förutom statsteleviaionen), är det gammal kommersiell kultur som han kan och är intresserad av. Karl Gerhard, Ingmar Bergman, Okej, osv. Det vill säga, seriösa tonsättare från 60-talet är med rätta bortglömda, hur många miljoner skattekronor de fick av sjukvårdsbiträden och taxichaffisar.

Det senare är ju sant men det är ju för att Sverige inte är något kulturland utan en Kalle Anka-kultur där kunnande och bildning inte ses som eftersträvansvärda egenskaper.
Citera
2020-02-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det senare är ju sant men det är ju för att Sverige inte är något kulturland utan en Kalle Anka-kultur där kunnande och bildning inte ses som eftersträvansvärda egenskaper.

Till skillnad från landet ...
?
Citera
2020-02-10, 23:24
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Till skillnad från landet ...
?

Många länder i Europa exempelvis.
Citera