2016-08-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanaxboy
Finns det någon maxgräns för stardust? Håller på att samla på mig.

Bra fråga.
Jag har hittills 524.000 så det återstår att se om det finns en gräns
Citera
2016-08-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Alltså... Imorse fick jag upp en Blastoise och såklart escapar den efter ca 15 ultraballs+hallon. Alla bollar träffade nice eller great och ca hälften av dess var med skruv. Alla gångerna var ringen lika röd som en stoppskylt. Hur fan är det meningen att man ska fånga dom?

Du kanske ska prova med en vanlig boll. Jag tycker inte man märker att ultra eller great ball är bättre. T ex kastade jag hallon och alla mina ultra balls på en pokemon idag men när de var slut så fångade jag den direkt med första vanliga bollen.

Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Bumpar denna igen! Någon som kan bekräfta?

Står ex i pokedex under zubat (som jag inte längre orkar fånga) seen: 138 caught: 110. Är de 28 Zubatsen jag har seen men inte caught enbart ifrån misslyckade fångster i fångst-läge eller räcker det med att de dyker upp i spelet för att räknas som seen?

Är ganska säker på att det är misslyckade fångster. Jag ignorerar numera nästan alla zubats och drowzees men det är bara en liten skillnad på seen och caught.
Citera
2016-08-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
den måste vara väldigt hög isf hur mycket har du ? har inte läst om nåt max men det finns väl säkert.

Har runt 200k, lika bra att spara än att slösa på skit när man hittar högre framöver.
Citera
2016-08-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxlh
Du kanske ska prova med en vanlig boll. Jag tycker inte man märker att ultra eller great ball är bättre. T ex kastade jag hallon och alla mina ultra balls på en pokemon idag men när de var slut så fångade jag den direkt med första vanliga bollen.

Är ganska säker på att det är misslyckade fångster. Jag ignorerar numera nästan alla zubats och drowzees men det är bara en liten skillnad på seen och caught.

Varför ignorera? Xp och dust är ju alltid bra att få.
Citera
2016-08-14, 14:08
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Bumpar denna igen! Någon som kan bekräfta?

Står ex i pokedex under zubat (som jag inte längre orkar fånga) seen: 138 caught: 110. Är de 28 Zubatsen jag har seen men inte caught enbart ifrån misslyckade fångster i fångst-läge eller räcker det med att de dyker upp i spelet för att räknas som seen?

Endast misslyckade fångster, vad som dyker upp på kartan registreras ej.
Citera
2016-08-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Alltså... Imorse fick jag upp en Blastoise och såklart escapar den efter ca 15 ultraballs+hallon. Alla bollar träffade nice eller great och ca hälften av dess var med skruv. Alla gångerna var ringen lika röd som en stoppskylt. Hur fan är det meningen att man ska fånga dom?
Samma sak hände mig!
Såg en Blastoise (379)!! Hörde hur alla ungar runt mig fick den väldigt fort och med tanke på hur låg den var så borde de ha varit ez?.

Efter 15 ultra, 14 mega och 20 vanliga samt 46 (ALLA) hallon så drog han.

Var riktigt sur efter de.
Citera
2016-08-14, 15:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Rykten?

Hört rykten nu ett tag att pokemons slår tillbaka, sant eller ej men nu har en video av det fångats!

http://www.snotr.com/video/17734/Pokemon_Go_the_revenge
Citera
2016-08-14, 15:12
Medlem
Jag är jättedåligt på allt som har med Pokemon att göra... Har aldrig ens läst ett av korten. Arbetar på fritids och vill hålla mig ajour det ungarna håller på med. Det mesta som kommer i spelväg går också,att använda i undervisningen för att göra lärandet intressant för barnen . Därför har jag hållit på att jaga och samlat en massa Pokemon, hunnit till nivå 22 och har ngr ganska bra med CP 1800 eller lite mer.
Men förstår egentligen väldigt lite av spelet. Så nu i all min okunskap ställer jag några frågor och hoppas på svar...

1. Har en massa Jynx, den högsta med 967 CP, jag vet att dom kan "transfer" och bli godis men vad är den bra för, alltså själva Jynx den går ju inte ens att utveckla?

2. Är det någon av Eevees utveckling som är bäst?

3. Vad händer om man lämnar en Pokémon på ett gym? Blir den sämre när man får tillbaka den?

4. Förstår att det är CP som definierar om Pokemon är stark men vad betyder alla andra siffror och styrkor som visas?

Okej börjar med dessa frågor och hoppas ni har överseende med en som gärna vill lära sig.
Citera
2016-08-14, 15:20
Medlem
god.childs avatar
Idag var en bra dag. Var ute med hunden och fångade en Blastoise på dryga 1400CP efter ca 7 vanliga bollar ( blev tvungen att köpa då de var slut, paniklösning).

Exakt samma ställe igår dök en Mr Mime upp. Smultronställe.
Citera
2016-08-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Idag var en bra dag. Var ute med hunden och fångade en Blastoise på dryga 1400CP efter ca 7 vanliga bollar ( blev tvungen att köpa då de var slut, paniklösning).

Exakt samma ställe igår dök en Mr Mime upp. Smultronställe.

Och smultronstället ligger?
Citera
2016-08-14, 15:44
Medlem
swebarbs avatar
Är det nån som vet hur hög lvl dom i Stockholm typ är som spelar legit alltså utan fusk eller nåt, kan man vara där lvl 35 eller nåt redan nu eller är det omöjligt även om man spelat sjukt mycket ??
Citera
2016-08-14, 15:58
Medlem
Ferdawoons avatar
För övrigt, riktigt kul med pedagoger som faktiskt passar på att nyttja hypen så länge som den nu håller på! Där ungarna kan inse att det faktiskt finns en poäng med att lära sig lite matte och att tänka logiskt och strukturerat.

Citat:
Ursprungligen postat av YoF
1. Har en massa Jynx, den högsta med 967 CP, jag vet att dom kan "transfer" och bli godis men vad är den bra för, alltså själva Jynx den går ju inte ens att utveckla?
I sig är ingen Pokemon bättre eller sämre än någon annan. Det som däremot är viktigt är vilka moves de kan lära sig (alla typer av pokemons kan inte lära sig alla typer av moves) och att vissa kan få generellt högre eller lägre CP än andra och därmed starkare/svagare. Det är även bra att ha pokemons av alla typer (Electric, Water, GRass, ...) då vissa typer är starka mot vissa andra typer, typ som i Sten, Sax och Påse.

Citat:
2. Är det någon av Eevees utveckling som är bäst?
Vaporeon var ju det som alla skaffade ett par hundra av då den kunde få starka moves, samt kunde få högre CP än de andra utvecklingarna. Högre CP betydde över lag starkare. Nu har dock Vaporeon fått sina stats sänkta i en patch så osäker på om de fortfarande är lika fantastiska. Jag är inte så insatt i hardcore-delen av spelet.

Citat:
3. Vad händer om man lämnar en Pokémon på ett gym? Blir den sämre när man får tillbaka den?
Det händer i princip inget om du lämnar en pokemon på ett gym. Eller, ja..
Om du lämnar en pokemon på ett gym kan du casha in pokecoins (den valuta som används i shoppen för fler pokebollar, lures och annat), men du kan bara casha in en gång per 21h så det gäller att kontrollera så många gym samtidigt som man kan, klicka på att cascha in (en sköldikon högst upp till höger i Shop-interfacet, siffran säger hur många gym du har en pokemon i). Det blir en avvägning mellan att försöka ta över eller levla upp fler gym eller att casha in snabbt beroende på hur ofta folk tar över gymmen där man bor. Ibland tar det bara fem minuter innan mellan team-byten.. Dina pokemons kommer inte bli starkare av att vara där dock.
Det negativa som händer är att dina pokemons HP minskar eller går ner till noll. En pokemon kan aldrig dö, utan de bara svimmar av utmattning (så skräm inte upp barnen!) men när du försöker ta över ett annat gym, eller om någon tar över det gym där du har en pokemon, så kommer du få en Pokemon med lägre HP (HitPoints, HälsoPoäng). Då används de olika potions som finns för att ge dom full HP igen. Är pokemon nere på 0 HP används först en Revive och sedan potions.

Citat:
4. Förstår att det är CP som definierar om Pokemon är stark men vad betyder alla andra siffror och styrkor som visas?
Du det undrar jag med..
Som jag förstått det så är CP en generell beskrivning av en pokemons styrka. Vissa pokemons har en låg maxnivå på CP medan andra har en mycket högre, och den maxnivån ökar också när du levlar upp din egen karaktär. En Pidgey kan aldrig få lika hög CP som en Pidgeotto, som heller inte kan få lika hög CP som en Pidgeot, och ingen av dessa kan få lika högt som en Dragonite.
Det finns även dolda värden som bara syns om man hackar in i spelet, eller låter appar räkna baklänges, då de inte är något som visas för spelaren (finns appar som tar nuvarande CP samt CP efter en uppgradering och på så sätt gör en bedömning). De värdena säger i princip hur högt varje pokemon kan tränas och hur starka de kommer bli. Många vill försöka ta reda på dessa värden då de kan slänga bort alla "dåliga" pokemons och fokusera på att träna upp den med bäst förutsättningar för att bli starkast. Utan att veta dessa värden är enda möjligheten annars att levla upp varenda pokemon för att se hur mycket HP och vilen styrka de får i attackerna, vilket inte är direkt realistiskt. Pokemon A med lågt CP kan fortfarande vara värd att behålla och träna upp istället för en pokemon A med högt CP, då styrkan hos den första ökar mer för varje level än vad den andra gör.
Siffran som står bredvid attackerna har jag dock inte så bra koll på men antar att det är hur mycket skada de gör. Dock gäller att ha koll på att en stark attack också kan ta lång tid att ladda upp och därför går att använda mer sällan och därför, i en sorts Damage Per Second-kalkyl, är sämre än en snabbare attack med mindre skada.

Det finns många olika spreadsheets för det här, dels med vilka typer av pokemons som är starka mot vad (tex är Eld pokemons starka (It's super effective!) mot gräs, vatten mot eld, etc), vilka moves som ger bäst skada per tidsenhet, samt hur man ska kunna räkna ut de där dolda statsen bakom CP.
Senast redigerad av Ferdawoon 2016-08-14 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in