2015-08-24, 18:47
Medlem
En gång i tiden, typ för flera hundra år sedan,upptäckte man att den där blodshämnden, som var vanlig på den tiden och kunde utövas på barn,barnbarn,kusiner och jag vet inte allt!
Den var typ kontraproduktiv, då den tenderade att fördröja utvecklingen med ett antal generationer för varje man och yngling som levde med arvsynden efter sina förfäder.
Därav beslutade man att rättsskipningen skulle utföras av redige män från samhällets alla sidor, (jag inte de fattiga förståss),.

Det var tänkt så att för samhällets bästa voro det önskvärt att samhället utdelade ett straff mot individen, och tillerkände de drabbade ett skadestånd,vilket skulle betalas av den dömnde i första hand och hans släkt i andra hand!

Detta har fungerat alldeles utmärkt i 400 år.
Men idag 2015 Uppmanar ärke-bödeln Jan Helin sina lojala fränder att åter ta till den PÖBELMENTALITETEN,genom att publicera bilder på brottslingen," som avtjänat det straff som menligheten ålagt honom,

Dessutom det strängaste straffet som kan utdömmas för detta brott."
Men Jan Helin nöjer sig icke därvid utan framhärdar med bilder,reportage och allmänt utpekande ,så att denne brottsling, som har avtjänat det strängaste straffet som går att utdömmas för hans gärning, aldrig någonsin kommer att kunna inlemmas i samhället och därmed sona sitt brott.

Och för att förekomma , jag hyser inga sympatier med h-mannen eller hans brott, men har vi en rättstradition så ska alla respektera den oavsett om man heter Helin eller mattson.

Nu väntar jag bara på medierna i p1 som kommer till försvar till de som försörjer dem!
Citera
2015-08-24, 18:47
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimonoMyHouse
Nja, det är just så det inte är. Mången normal, vettig människa känner just den sortens impulser när vi läser om hänsynslösa, vedervärdiga brottslingar och deras förbrytelser. Flashback är fullt av människor som skriver att de ska slå och eller döda våldtäktsmän och pedofiler (om nu folk på Flashback är normala och vettiga). Men i princip ingen av oss gör det. Spelar ingen roll hur mycket vi svurit på att vi skulle vilja ge en förbrytare en rejäl omgång eller till och med döda honom, om vi ser Hagamannen komma strosande nerför gatan gör 99.99 av oss ingenting. En rad saker håller oss tillbaka. Kanske en allmän motvilja mot våld. Kanske flathet. Kanske en inre känsla av att det trots allt inte är moraliskt rätt ändå. Kanske vetskapen om att det faktiskt är ett brott, och att man kan straffas. Kanske är vi bara fega och inte så tuffa som vi tror.

Men den som får fatt på en golfklubba och slår den i huvudet på Hagamannen, har en våldsbenägenhet och störning som är helt avvikande.
Om din dotter/fru/mamma hade blivit våldtagen och sen mördad och du stod öga mot öga mot våldtäktsmannen som hånflinade åt dig så hade du nog också kunnat ta en golfklubba och drämma till fanskapet med.
Våld behöver inte gå hand i hand med psykisk ohälsa, om du tror det så har du inte en susning om vad ordet innebär.
Vet inte var du har fått ifrån att människosläktet är födda som pacifister...
Citera
2015-08-24, 18:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Detta kommer ju inte att hända.
Om du har läst om hagamannen så ser du klart och tydligt att han inte ångrar sina dåd för 5 öre och har noll empati för sina offer.
Han kommer aldrig att ta livet av sig.

Du kanske lade märke till: »för mig«? Det betyder inte att jag tror att han gör det, men i och för sig inte heller att jag tror att han aldrig gör det.

Jag betonade bara det för att folk i tråden har svårt att skilja på sak och person. Att jag är mot golfklubban i huvudet beror inte på att jag vurmar för Hagamannen. Det beror på att jag är mot alla former av våld och speciellt när puckade kriminaldårar anser sig ha rätt att berätta vad som är rätt eller fel.
Citera
2015-08-24, 18:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Han har suttit inne 9 år i svenskt fängelse vilket innebär bland annat permissioner.
Det är inte som att han har suttit i ett indiskt fängelse i 40 år.
Nej, han beviljades aldrig normalpermission, utan fick bevakad lufthål/SP.

Fängelse innebär INTE någon automatik till permission. Det är en möjlighet, inte en rättighet.
Citera
2015-08-24, 18:55
Avstängd
Har inte heller någon sympati för Nickes så kallade "offer". Men det får man väl inte säga i den här tråden. I nio fall av tio har våldtäktsoffren sig själva att skylla, alternativt ljuger de. Speciellt när det rör sig om sådana här pälsdjursaktivister som Umeå är fullt av, svårt att uppbåda någon empati för såna måste jag erkänna.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Är det bara jag som tycker det är konstigt att en dömd person själv ska få bestämma vilken sorts behandling han ska ha?
Han HAR ju problem med alkoholen och han HAR ju begått sexbrott.

Han har också genomgått rehabiliterande åtgärder ..

Citat:
Hagamannen har skött sig bra innanför murarna.
Han har gått igenom ett antal rehabiliteringsprogram, genomfört fler än tio övervakade permissioner och ”visat god skötsamhet genom verkställigheten”, enligt Kriminalvården.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21094879.ab

Psykologen verkar mest ha drabbats av hybris och ha problem med att släppa kontakten med Niklas.

De åtgärder som föreslås är normalt kopplade till kontraktsvård - inte villkorlig frigivning ..

Och ärligt talat .. Alkoholbehandling????

Människan har varit nykter i nio år .. Ett sånt förslag är ju ett jävla skämt helt enkelt.
Citera
Medlem
panther1s avatar
Det bästa vore om samhället kunde hålla individer som HM bakom lås och bom, då skulle inte arga människor behöva lyncha honom. Attacken på honom var kanske fel, men ännu mer fel är att så farliga individer kastas ut i samhället efter väldigt kort tid. Det är både farligt för vanliga människor och en kränkning mot BO. Nu är ju han en kändis, men alla andra livsfarliga människor som är ute efter 2-5 år???????????
Jag tänker mest på alla BO som ska behöva utstå rättsväsendets kränkningar, men också på alla blivande offer. Man har ju flera gånger läst om brottslingar som efter kort tid begått samma vidriga brott mot ett nytt offer när de kommit ut. Ex mord eller grova våldtäkter
Senast redigerad av panther1 2015-08-24 kl. 19:03.
Citera
2015-08-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Seriöst, hur fan tänker ni som försvarar honom? Jävla PK drägg.

Dras det ihop en folkmassa för att lyncha honom, så sponsrar jag med repet.
De dräggen verkar oförmögna att tänka. Åtminstone så länge de är tillräckligt långt avskärmade från våldet att det inte berör dem själva. Drabbar det däremot dem själva eller nära och kära, då skulle det ta fart utav bara helvete, det vågar jag sätta en slant på.
Citera
2015-08-24, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoker
Det är märkligt att det finns så många härinne som ställer sig på Hagamannens sida. En sadistiskt våldtäktsman som förstört så många liv och satt en hel stad i sträck.

Nämn någon som står på hans sida. Det är bara du som saknar förmåga att kunna leda flera konsekvenser ur ett sammanhang.

Citat:
Är 9 år ett rättvist straff för 2 våldtäkter, 2 grova våldtäkter och mordförsök samt 2 försök till våldtäkt?

Ni som tycker att han har avtjänat sitt straff när han bara suttit 2/3 av tiden – hur fn tänker ni?

Vi tänker väl framför allt så här. Du är okunnig och går på ryggradskänsla utan någon som helst förmåga att avgöra vad som är bäst i dåliga situationer. Vi vet också att inget brottsoffer kommer att få det bättre bara för att någon får ett visst straff. Dessutom är det inte så att han fick komma ut tidigare. Strafftiden sätts och om man inte sköter sig får man påbackning med 1/3. Det är alltså tvärtemot att man sitter 2/3.

Citat:
Tänk på de drabbade och deras familjer. Har det gått tillräckligt lång tid för att de ska kunna komma över det som har hänt? Vad tror ni händer när de ser sin förövare gå leende på gatan efter bara 9 år?
Det måste vara förskräckligt!

Att förövaren ler är ju något som du fabricerar. För övrigt så ska du nog inte uttala dig om hur brottsoffren och deras familjer känner sig. De känner som de känner och behöver inte någon insiktslös snorunge på Flashback som ska göra sig till tolk för dem.

Citat:
Överfallet på Hagamannen är bara ett uttryck för den frustration många känner. Folk är frustrerade att rättssamhället inte verkar fungera och att samhället inte ser tillräckligt allvarligt på så grova brott. Det daltas med brottslingar och det är vanligt folk som får ta konsekvenserna. Istället för att skydda samhället mot brottslingarna skyddas brottslingarna från samhället. Är det rätt?

Det är fel att ta lagen i egna händer och det gör bara kriminella och efterblivna. Den som gjort det verkar vara både och.
Citera
2015-08-24, 19:03
Medlem
"Förövaren" har erkänt på Facebook. Vem är det? Fantastiskt gjort än en gång http://mobil.nsd.se/nyheter/tornedal...k-9478367.aspx
Citera
2015-08-24, 19:03
Avstängd
PK-drägg är väl inte de som försvarar Nicke, det är hela lappbältet med Umeå i spetsen, mao pälsdjurskramarna.
Citera
2015-08-24, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall
Din analogi är inte bara vansinnig, den visar din totala avsaknad av empati mot oskyldiga människor. Skäms. Till skillnad från golfspelarna så har de inte våldtagit och förstört oskyldiga människors liv.

Du vet inte ett piss om vad »golfspelarna« gjort, så jag tycker att du ska hålla inne med den typen av jämförelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in