2015-08-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Det är väl snarare samhället i stort som visar sig bli värre med hårdare straff, brottslingarna har mer att förlora och beväpnar sig, de som sitter blir mer förhärdade osv. Det verkar inte som att det går att straffa bort brott, med andra ord, även om det finns en del batongpolitiker och väljare som går igång på "hårdare tag".

Därmed inte sagt att det inte ska finnas ett rättsväsende och straff, så länge det är det som funkar bäst...
Om man inte kan straffa bort brott, varför skall man då överhuvud taget ha ett straff? Varför kan inte alla få göra vad de vill, alltid? Självklart, så hjälper straff. En person som sitter inlåst, kan helt enkelt inte göra något. Visst kan andra upprepa hans brott, men eftersom han själv sitter inlåst, så blir det helt enkelt färre brott.

Sedan tycker jag att ett stort incitament för hårda straff, är att få BO att må bättre. Jag personligen mådde bra av att veta att Hagamannen satt inspärrad, och jag har ingen anknytning till hans offer. Tänk då hur skönt det måste vara för de drabbade att veta att rättvisa skipas.
Citera
2015-08-24, 22:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Oskyldiga kvinnor som är ute och promenerar kanske gör det.

Men inte skyldiga kvinnor som är på språng?

---

Det finns anledning att inte försöka föra andra människors talan. Det finns ju forskning som pekar på att brottsoffer ofta måt sämre om förövaren får mycket uppmärksamhet, även om den uppmärksamheten är negativ. Det är ju något som massmedierna borde fundera över (men det gör de naturligtvis inte eftersom de inte kan tänka).

Alla dessa skriverier om Hagamannen kan snarare riva upp det obehagliga hos brottsoffren, än att på något sätt verka positivt.
Citera
2015-08-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det går även att se det så här: den som slår en annan människa på det sättet har passerat en gräns som kommer att göra det lättare för den personen att göra om det och då utifrån helt andra motiv. Den som utför en våldshandling av det slaget har passerat gränsen för vad som håller tillbaka normala människor.

Om personen gör det i blint raseri, exempelvis för att försvara sig, kommer förmodligen själva händelsen att sätta djupa spår i det undermedvetna.

Precis, risken att dom begår mer brott av något slag är ju överhängande.
Citera
2015-08-24, 22:55
Medlem
Citat:
Men inte skyldiga kvinnor som är på språng?

---

Det finns anledning att inte försöka föra andra människors talan. Det finns ju forskning som pekar på att brottsoffer ofta måt sämre om förövaren får mycket uppmärksamhet, även om den uppmärksamheten är negativ. Det är ju något som massmedierna borde fundera över (men det gör de naturligtvis inte eftersom de inte kan tänka).

Alla dessa skriverier om Hagamannen kan snarare riva upp det obehagliga hos brottsoffren, än att på något sätt verka positivt.
Då gör media med andra ord en välgärning mot brottsoffren, så snart mördaren inte är vit svensk.
Citera
2015-08-24, 22:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Om man inte kan straffa bort brott, varför skall man då överhuvud taget ha ett straff? Varför kan inte alla få göra vad de vill, alltid? Självklart, så hjälper straff. En person som sitter inlåst, kan helt enkelt inte göra något. Visst kan andra upprepa hans brott, men eftersom han själv sitter inlåst, så blir det helt enkelt färre brott.

Du tror att ett samhälle bara kan skärpa straffen utan att samhällskulturen ändras? Sedan är det ju så att det för ett brottsoffer inte spelar någon roll vem som utförde brottet. Så om samhället inte kan hitta preventiva åtgärder som reducerar de potentiella brottslingarnas benägenhet att begå brott, kommer ju fortsatt nya brottsförövare att tillkomma.

Citat:
Sedan tycker jag att ett stort incitament för hårda straff, är att få BO att må bättre. Jag personligen mådde bra av att veta att Hagamannen satt inspärrad, och jag har ingen anknytning till hans offer. Tänk då hur skönt det måste vara för de drabbade att veta att rättvisa skipas.

Du bör nog inte uttala dig om hur de känner. Du ser det utifrån. Det finns ingen »rättvisa«. Den som är drabbad kommer inte att bli mindre drabbad för att någon låses in. Däremot är det ju bra för samhället dels att brottet klaras upp, dels att förövare får ett »rättmätigt« straff.
Citera
2015-08-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Om vi säger så här, hade du kunnat slå Hagamannen med en golfklubba i huvudet? än hur mycket du hatar honom skulle du kunna göra det när du väl stod där med golfklubban i handen?
Tänk på det och sen tänker du hur många som kan utföra ett sådant brott utan att få skuldkänslor och må jävligt dåligt efteråt.
Möjligt att jag inte skulle slå ner honom såvida jag inte kom på honom under en våldtäkt.
Jag skulle dessutom inte kunna jobba som obducent.

Men jag tycker det är bra att det finns sådana som har modet att göra båda de sakerna när det känns befogat.
Citera
2015-08-24, 23:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Då gör media med andra ord en välgärning mot brottsoffren, så snart mördaren inte är vit svensk.

Välgärning är att ta i. Däremot finns det nog väldigt mycket negativt i att media frossar i en förövare som i detta fall. Att de inte överhuvudtaget skriver något när det inte är en vit man som är förövare är en annan sida av myntet.

Lagom är bäst.
Citera
2015-08-24, 23:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Möjligt att jag inte skulle slå ner honom såvida jag inte kom på honom under en våldtäkt.
Jag skulle dessutom inte kunna jobba som obducent.

Men jag tycker det är bra att det finns sådana som har modet att göra båda de sakerna när det känns befogat.

När är det befogat då?
Citera
2015-08-24, 23:07
Medlem
Citat:
Du tror att ett samhälle bara kan skärpa straffen utan att samhällskulturen ändras? Sedan är det ju så att det för ett brottsoffer inte spelar någon roll vem som utförde brottet. Så om samhället inte kan hitta preventiva åtgärder som reducerar de potentiella brottslingarnas benägenhet att begå brott, kommer ju fortsatt nya brottsförövare att tillkomma.

Du bör nog inte uttala dig om hur de känner. Du ser det utifrån. Det finns ingen »rättvisa«. Den som är drabbad kommer inte att bli mindre drabbad för att någon låses in. Däremot är det ju bra för samhället dels att brottet klaras upp, dels att förövare får ett »rättmätigt« straff.

Även om skadorna hos offren inte går att göra ogjorda kan det ändå underlätta för dem psykiskt ifall de vet att GM fick ett kännbart straff som indikation om hur allvarligt samhället ser på det han gjorde mot sina BO.
Citera
2015-08-24, 23:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag tror inte du spelar golf. Alla golfspelare vet att sandwedgen är det bästa valet. Kortast skaft och tyngst klubbhuvud.

Och du tror de som slog på Hagamannen är golfspelare? Snarare har de tagit en lämplig golfklubba och jag hävdar då att en järnklubba bör används. Jag hade inte använt sandwedgen eftersom den har för kort skaft. Det här är ingen raketvetenskap.
Citera
2015-08-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Utbildning nord har haft ett möte med ledningsgruppen under måndagen. Men man vill inte kommentera om Niklas Lindgren, Hagamannen, kan komma tillbaka eller inte.

http://mobil.kuriren.nu/Nyheter/haga...a-8435146.aspx
Om han inte kommer tillbaka till Övertorneå . Var kommer han då att dyka upp???
Citera
2015-08-24, 23:10
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Jag tycker givetvis att det är fel att ge sig på Niklas Lindgren. Han må vara en sorry excuse for a human being men har likväl suttit av sitt straff. Vad man kan göra är att kräva lagändringar. Gå ihop och demonstrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in