Citat:
Ursprungligen postat av
Henley
Jag fick ungefär 400k i dagens penningvärde när jag blev 18. Har faktiskt diskuterat detta rätt mycket med vänner som också fått liknande när de blev 18 och det är rätt olika vad folk gör med pengarna. Vissa sparar, andra bränner allt på en gång men de nallar lite av dem under en längre tid tills det är slut.
Ja, det är inte ovanligt. Han i min bekantskapskrets som fick mest fick runt 900k, men då var 500k av dessa ett arv från någon avliden släkting.
Det intressanta i detta är att jag inte ser något tydligt mönster när man tittar på föräldrarnas inkomst/levnadsstandard/förmögenhet.
Det tycks, åtminstone för mig, vara helt slumpmässigt. Vet "rikemansbarn" som fick nöja sig med 20k medans vänner med "arbetarföräldrar" fick 300k.
Personligen så vet jag att det hade varit en dålig idé om jag hade fått en halv miljon då. Anser att man (de flesta antagligen) är för omogen vid 18 för att kunna förvalta dessa pengar korrekt. Det är lätt att man bränner dem på skit.
Har man sparat ihop en sådan summa till sina barn så tycker jag man gott kan vänta till 25års-dagen (eller när man anser de tillräckligt ansvarsfulla) innan de får tillgång till dessa.
Så kommer jag göra, och så hade jag velat att mina föräldrar gjorde.