2015-07-30, 10:28
Medlem
Curlad och bortskämd är väl ändå inte samma sak?

Curlad är väl att föräldrarna gör allt åt en, typ bäddar sängen, städar rummet, bokar frisörtid etc etc? Bortskämd är väl att få allt man pekar på?

Jag fick som jag tidigare nämnt en summa (värdet var 28k kr när jag sen sålde av fonderna), men jag fick fan ingenting under min uppväxt. Jag sparade själv ihop till ett skrivbord i gymnasiet. Som liten (typ mellanstadiet) brukade jag städa ena duschrummet för en tia extra på veckopengen. Utöver det bad jag inte om någonting.

I princip "vågade" jag inte ens be om att få något extra utöver den veckopeng (och senare månadspeng) jag blivit tilldelad. När miniräknaren pajade i gymnasiet nämnde jag det inte ens, jag ville inte be om bidrag på 750:- till en ny. Jag sålde ett moderkort+cpu för att ha råd med en.

Att föräldrar sparar mer nu för tiden är väl att man dels har det bättre ställt idag och kan spara, dels att man kanske ville ge barnen den start på vuxenlivet man själv önskar att man fått?
Citera
2015-07-30, 10:45
Moderator
HelgeBuks avatar
Mina föräldrar hade aldrig speciellt mycket pengar, men satte in några tusen på ett konto åt mig under mina första år när ekonomin var ganska hyfsad. Fick på det viset ut ca 40 000 kr som jag använde till ett lastbilskörkort och på så vis tiodubblade över kommande två år.

Jag förstår att alla inte är så lyckligt lottade, och tycker definitivt inte att föräldrar ska hålla på och försörja sina vuxna barn. Däremot är det både klokt och ansvarsfullt att genom nåt sånt där se till att ge sina barn en lite lättare start när man plötsligt måste börja ta ansvar för saker och ting. Om det räcker till ett lastbilskörkort eller bara ett vanligt körkort för bil är det åtminstone ett steg på vägen till att kunna få ett jobb. Eller om det kan finansiera nån annan form av utbildning som leder till potentiell inkomst.

Mer än kanske 50 000 kr (i dagens pengavärde) skulle jag dock se som överdrivet och "curlande".
Senast redigerad av HelgeBuk 2015-07-30 kl. 10:47.
Citera
2015-07-30, 17:12
Medlem
Jag tycker det är en jättebra idé att ge sina barn en bra start genom en summa pengar. Är ju när man precis gått färdigt skolan som man behöver som mest pengar. T ex är det lättare att studera vidare om det inte behöver innebära studielån. Eller så kan det öppna möjligheter att jobba varsomhelst då det kan vara svårt att annars ha tillräckligt för insatsen till ett boende eller att komma in på hyresmarknaden.

Nästan oansvarigt av föräldrarna om de inte sparar något alls till sina barn.

Själv levde jag delvis på de pengarna jag fick av föräldrarna under mina universitetsstudier.
Citera
2015-07-30, 17:21
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henley
Jag fick ungefär 400k i dagens penningvärde när jag blev 18. Har faktiskt diskuterat detta rätt mycket med vänner som också fått liknande när de blev 18 och det är rätt olika vad folk gör med pengarna. Vissa sparar, andra bränner allt på en gång men de nallar lite av dem under en längre tid tills det är slut.

Ja, det är inte ovanligt. Han i min bekantskapskrets som fick mest fick runt 900k, men då var 500k av dessa ett arv från någon avliden släkting.

Det intressanta i detta är att jag inte ser något tydligt mönster när man tittar på föräldrarnas inkomst/levnadsstandard/förmögenhet.

Det tycks, åtminstone för mig, vara helt slumpmässigt. Vet "rikemansbarn" som fick nöja sig med 20k medans vänner med "arbetarföräldrar" fick 300k.

Personligen så vet jag att det hade varit en dålig idé om jag hade fått en halv miljon då. Anser att man (de flesta antagligen) är för omogen vid 18 för att kunna förvalta dessa pengar korrekt. Det är lätt att man bränner dem på skit.

Har man sparat ihop en sådan summa till sina barn så tycker jag man gott kan vänta till 25års-dagen (eller när man anser de tillräckligt ansvarsfulla) innan de får tillgång till dessa.

Så kommer jag göra, och så hade jag velat att mina föräldrar gjorde.
Citera
2015-07-30, 18:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
Du får säkert en guld stjärna för det inlägget? Men det viktigaste är väl ändå och nu kommer Pappa fram som 65 a så var väl dom dagar som man satt i en båt och fiskade tillsammans eller det enda tillfället som man tog sig råd att fara till Legoland mer värt en pengar?.

Mina bästa minnen är ändå när vi spelade spel eller när jag lärde mina söner chicago med tändstickor, tyvärr så drog Nintendo lika starkt som pappa på den tiden och sen senare kom play station med GTA. Min minsta son skiter i om jag är vid liv bara han har sitt X Box han kommer nog bo hos mig tills han är 25 typ 7 år till.

Det som är mest komiskt att jag tycker att X box är skittråkigt men så klart jag är 32 år äldre.

Och när det gäller panga så har jag gjort lumpen och repmöten.

Ditt inlägg är något kryptiskt men jag förstår vad du vill ha sagt.

Mitt svar blir dock att det ena inte utesluter det andra, man behöver inte skuldsätta sig och skaffa sig ekonomiska problem för att kunna njuta av fisketuren med pappa...

Tyvärr inser inte alla hur viktigt det är att kunna balansera budgeten, dvs se till att inkomsterna alltid är större än utgifterna. Det är ett väldigt enkelt recept på om inte lyckligt så i vart fall mindre problemfyllt liv.
Citera
2015-07-30, 18:50
Medlem
elgecys avatar
Startade kaninfarm!
Citera
2015-07-30, 20:20
Medlem
Highsounds avatar
Föräldrarna sparade i usla fonder till mig (dålig avkastning, hög förvaltningsavgift) så fick tillgång till runt 50k när jag fyllde 18. Placerade om pengarna och har inte rört en krona
Citera
2015-07-30, 21:07
Medlem
Hade rätt stadigt kapital när jag fyllde 18, i dagsläget har jag bränt tiotusentals och åter tiotusentals kronor på sprit, droger och resor. Nu för tiden besitter jag inte många kronor.

Men sånt är livet, vi gör alla val. Jag har iaf haft jävligt roligt med mina pengar.
Citera
2015-07-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk

Det verkar som att du i din kränkthet och iver att sätta mig på plats missade hela poängen i mitt inlägg, som endast ämnade påpeka hur töntigt det är att slänga sig med modeordet "curlad" på ett internetforum för att känna sig bättre än andra.

Då förstår jag!

Jag trodde du tyckte att personer som inte får pengar har föräldrar som är fattiga, korkade, snåla. Det enda du ville få fram var att curlad är ett töntigt ord. Det håller jag med om, vi skulle säkert komma bra överens i verkliga livet! Text kan vara svår att tyda, tydligen.
Citera
2015-07-31, 09:48
Medlem
Har gjort precis det som de bad mig och sparade vidare pengarna till när jag flyttade hemifrån. Fick inte bara av mina föräldrar utan min farmor hade en form av tradition att ge alla en stor summa när den fyllde 18 år. Rörde inte dem förrän det var dags att köpa för inflyttning.

Rätt tråkigt men helt klart värt det. Resor och annat nöje har jag alltid sparat till själv.
Citera
2015-07-31, 10:16
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Är snart 24 och har ännu inte fått pengarna. Men vill inte få dem ännu, tänker smart och tar och gör någonting med dem när jag har flyttat hemifrån. Ja, jag har inte flyttat ännu för att det är så jävla svårt att hitta en lägenhet i min hemstad .
Citera
2015-07-31, 10:19
Medlem
losfers avatar
1. Fick inga pengar av mina föräldrar
2. Skuldsatta människor är ohyra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem