2021-01-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Jag gick på KTH, inga problem utan allmosor från mina föräldrar. Boende löser man själv, det lär man sig mycket på. Jobbar på mbb idag och tror inte jag hade tagit mig dit om jag inte fått lära mig tidigt att lösa mina egna problem.

Och att du skriver "ungar" skriker verkligen wt. Har du klassförakt mot dig själv?

Misstänker det, han skulle aldrig klara en universitetetsutbildning med den stavningen(Typ 5 stavfel i ett kort stycke).
Citera
2021-01-09, 10:19
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om inte du fick nån ekonomisk uppfostran och ett startkapital och ändå klarat dig bra så förstår du väl att att om du tidigt lär dina barn hur man hanterar pengar kommer de få en fin start i livet.
Det är inte att curla.
Man ska inte mata pengar på en unge som inte kan hantera det, men lär man dem tidigt är det en glädje att se när de själv fattat och cashar in på börsen.

Jag tog ett "skitjobb" tidigt och lärde mig därmed hantera pengar. Tror det faktiskt är bättre att lära sig med pengar man slitit hårt för än de man fått av mamma och pappa. Det är ju så det fungerar i livet.

Självklart ska man lära sina barn att hantera pengar, detta är min poäng.
Citera
2021-01-09, 10:22
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshripper
Ja, om man tänker sig att ungarna ska fortsätta vara arbetaklass så är det ju bra att lära dom tidigt. Kontaninsatts till lägenhent samt en rejäl slant så man inte behöver jobba under studietien köper barnen ett rejält försprång från knegarungarna. Men låt du dina ungar gå livets hårda skola så låter jag mina barn gå KTH

Hur ska du ha råd med både "en rejäl slant" och kontantinsats? Du skriver i en annan tråd:
Citat:
Nu är man ju bra fattig om man tror att pengar är den enda formen av rikedom. Själv har jag inga pengar men jag är ändå rik. Jag är ångestmiljonär.
Senast redigerad av humpcut 2021-01-09 kl. 10:22. Anledning: felstavning
Citera
2021-01-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Vad gjorde ni för pengarna ni fick av era föräldrar när ni fyllde 18?

Själv använde jag dem för min utbildning och en simpel resa, fick inte allt för mycket!

Dela med er av vad ni själva valde att göra med pengarna!

och som vanligt, Ifall tråden är felplacerad får mod gärna flytta på den!
Jag hittade ingen tråd om detta här på flashback men om det finns är det ju bara o ta bort denna!

Pengar fick av föräldrar??
Min farsa tog de pengar som kom in pga att min morsa dött. Jag har aldrig fått en enda krona.
Oj, glömde jag fick betala restskatt för att de pengar som kom in som han satte sprätt på las ovanpå min simpla lön när jag började jobba.
Citera
2021-01-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Hur ska du ha råd med både "en rejäl slant" och kontantinsats? Du skriver i en annan tråd:

Jo, ljuger som en häst travar som så många andra på Flashback.
Citera
2021-01-09, 12:45
Medlem
sluskjohans avatar
Jag fick inte en enda krona när jag fyllde 18 år och ingen av mina kompisar fick något. Tror du har haft det jävligt bra som Tror att varenda kotte får massa pengar.
Citera
2021-01-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jag fick inte en enda krona när jag fyllde 18 år och ingen av mina kompisar fick något. Tror du har haft det jävligt bra som Tror att varenda kotte får massa pengar.

Det är sällsynt även bland förmögna att ge barnen en massa pengar när de fyller 18. De flesta inser vansinnet i det och hjälper istället kanske till ekonomiskt med körkortet eller liknande.
Citera
2021-01-09, 13:32
Medlem
Fick ca 2 miljoner
Som.jag slösade bort
Citera
2021-01-09, 23:16
Medlem
YungJadas avatar
Fick ta över ansvaret för ett sparkonto gubben startat upp för en när man var liten. Var väl en 25 000 kr på det då. Lätt det ligga som back up några år, sen sket jag i det och åkte till Thailand för pengarna. Mycket väl spenderade pengar.
Citera
2021-01-10, 01:16
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Men det är alltså någon slags tradition att föräldrar ger sina barn kontanter när de flyttar ut?

Nejdå. Men att spara ihop en ordentlig summa, öronmärkta för dom, är en bra idé... så slipper man ta ur sina egna om man känner för att hjälpa dom i starten.

Vi har lagt undan barnbidraget åt våran sedan födseln.
Citera
2021-01-10, 14:18
Medlem
Fick kontroll över en aktiedepå när jag var 20 år som var ett arv från min farfar. Ca 450 kkr. Dessa har förvaltats av mig och är idag värt ca 5 mil.
Citera
2021-01-10, 18:52
Medlem
Tammers avatar
Jag hade ingen aning om att man fick pengar av föräldrarna när man fyllde 18år, det var inget jag märkte i alla fall. Det måste vara en klassgrej, mina föräldrar är/var arbetarklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in