Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-29, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Pengarna de sparat undan sedan jag var 5 festade jag upp, åkte på festivaler, tatuerade mig och gick till olika frisörer. Jag hade en form av dysmorfobi och tyckte att jag var extremt ful så la tusentals kronor på mitt utseende (inte operationer annat än hudläkare )
Hade som tur är kvar pengar när jag fyllde 19 så de finansierade möbler till min korridorsrum och sedan min finfina lägenhet.

Sorry som medlem sedan 2005 bytte konto när Flashback blev hackat så har många killar likt mig blivit tveksamma, det är så många fjantiga män som utger sig för att vara kvinnor men är det som du säger sant så är du inte unik själv har jag tre killar men med hur dagens samhälle ser ut så kan jag m.kt väl tänka mig att kvinnor lägger pengar som dom fått med sig på utseende och kläder och andra saker som får dom att må bättre.

Jag tycker det att det är bättre än att supa upp de stackars pengarna.
Men som redan sagt för 30 år sedan fick man körkort och hjälp till en lägenhet eller en bil. I stället för i dagens pengars värde 40 - 70 tusen.

Framförallt så var inte körskole braschen speciellt bra betald i dag finns det typ 100 tals körskolor i en kommun med 130 000 inv Sen så köpte jag en 2a för 7500 sålde den 88 och fick 20 000 i dag ligger den på runt 400 000 kr
Senast redigerad av NoFeelings 2015-07-30 kl. 00:01.
Citera
2015-07-30, 00:26
Medlem
Jag fick ungefär 400k i dagens penningvärde när jag blev 18. Har faktiskt diskuterat detta rätt mycket med vänner som också fått liknande när de blev 18 och det är rätt olika vad folk gör med pengarna. Vissa sparar, andra bränner allt på en gång men de nallar lite av dem under en längre tid tills det är slut.

Jag kan ärligt erkänna att jag var rätt bortskämd som 18åring. Jag brände alla pengar på resor och som extrapengar utöver csn när jag studerade, jag var ju övertygad om att jag skulle bli miljardär ganska snabbt så de småpengarna var ju bara en piss i oceanen (Vilket självklart inte hände). Dock så räckte de ganska många år, men jag kommer fortfarande ihåg ångesten när jag sålde av de sista aktierna.

Egentligen så ångrar jag inte att jag brände dem då jag hade jävligt kul för dem, men det hade ju såklart varit skönt om man köpt lägenhet för de pengarna istället.

Jag kommer nog spara pengar på samma sätt till mina barn men säkerställa att de lägger större delen på något vettigt som insats till lägenhet oh sånt. Men jag tycker även att när man är i den åldern ska man resa och ha kul så lite bör de bränna.
Senast redigerad av Henley 2015-07-30 kl. 00:29.
Citera
2015-07-30, 00:29
Bannlyst
Jag jobbade heltid på en bil fabrik och på den tiden 1984 så tjänade man 2500 2 gånger i månaden så att Ni ska förstå hur ett billigt ett körtkort var 2100 kr eller min tvåa som i dag ligger på 400 000 på list priset gav jag 7500 för 1984.

Sen jag blev tvingad till lumpen då betalade staten hyra och EL Jag har för mig att jag fick 2500 när jag muckade och för det så tågluffade jag interrailkortet kostade 1050 och 1000 spänn räckte mer än nog för fickpengar. Hamburg Paris Madrid Venedig och ROM Wien
Citera
2015-07-30, 01:00
Bannlyst
Helt klart så har dagens unga fått det 100 gånger sämmre..... Men som sagt det handlar mycket om vad dagens politiker prioriterar enda fram tills 1998 så fanns det gott om jobb och inget krig om lägenheter.
Att sen det ska kosta en månadslön att ta ett körkort är ju en travesti och ren och skär kartellbildning. Så hjälper det inte om barna ens får 200 000 när dom blir 18år. Men det är min åsikt
Citera
2015-07-30, 01:31
Bannlyst
Vore jag ung i dag så skulle jag tycka att läget i vårt samhälle känns som att dricka en halvliter med piss.

Man får ju inget för pengarna. Har jag fel?
Citera
2015-07-30, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tatturerad.m.Tofs
Vore jag ung i dag så skulle jag tycka att läget i vårt samhälle känns som att dricka en halvliter med piss.

Man får ju inget för pengarna. Har jag fel?

När föräldrarna började spara en tusenlapp i månaden så var det faktiskt en bra grundplåt till ett boende eventuellt till en bil? 1000 gånger 18 när dom var unga så räckte det en bra bit i dag är det ingenting. Knappt en rolig resa till barnas favorit Vietnam
Citera
2015-07-30, 02:32
Bannlyst
Jag dör hellre än blir ihop med en kvinna som jag lämnade 1992

För att föräldrana ska spara till ett boende och ett körkort räcker inte en tusenlapp i månaden så var det faktiskt förr en bra grundplåt till ett boende och körkort i dag krävs det i dag 6000 spänn/ mån, det kanske föräldrar som köpte ett hus 1988 och sedan bott kvar där och framför aldrig skiljt sig å bara har ett barn?

Nu har jag läst tråden i flera timmar mest i åtanke på att jag har 3 barn varav den minste är 17 år. Jag hade hus 88 och sedan 97 men det höll aldrig med deras mammor nu kommer unga att fortsätta att säga att dom fick inget och det förstår jag.

50 000 ger inte ens en 23 åring en möjlighet till en etta så illa har vårt mångkultutella samhälle blivit (jag kanske borde fråga ett av mina ex har du något emot att suga en old mans cock igen så våra äldre barn kan få bo i egna rum igen och spara pengar tills dom blir 30 ?
Senast redigerad av NoFeelings 2015-07-30 kl. 02:37. Anledning: Rubrik:
Citera
2015-07-30, 02:33
Medlem
omxtraders avatar
Insats till lägenhet! ?
Citera
2015-07-30, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timtjuv
Haft sommarjobb sen jag var 15.
Behövde inte och fick inga märkvärdiga pengar utan har fått lära mig att stå på egna ben.

Är inte född på 90-talet så har ej blivit curlad av föräldrarna.

Har alltid sparat en del av lönen för att kunna köpa saker jag velat ha.

Härlig generallisering!
Nu är jag född i 90-talets tidigaste skede och för att lugna fördomarna dina så finns det hopp.

Jag har aldrig och då ALDRIG haft mage att be/kräva något av mina föräldrar. Det är nästan så att jag känner skam när de ger mig något på min födelsedag eller dylikt då jag själv förstår hur det är att slita ihop sina pesetas. Jag har inte haft en dags arbetslöshet, sliter på frisk som sjuk, okvalificerat yrke, en människa som lojalt alltid ställer upp för företaget när andra as blir "sjuka" för lite pollenallergi.

Ser verkligen ner på människor som klagar på sina stressiga/tunga/krävande yrken, kvalificerat som okvalificerat, ung som gammal. Vi är generellt så satans lata i väst, har meningslösa I-landsproblem, bäst i världen men sjukast i huvudet.
Citera
2015-07-30, 06:02
Medlem
donaukinds avatar
Fick inga pengar. Istället hjälpte jag morsan som gick in i väggen runt den tiden. Det här känns som en skryttråd där man kan berätta om hur man slösade bort tjugo tusen på krogen...
Senast redigerad av donaukind 2015-07-30 kl. 06:25.
Citera
2015-07-30, 07:03
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
Sorry som medlem sedan 2005 bytte konto när Flashback blev hackat så har många killar likt mig blivit tveksamma, det är så många fjantiga män som utger sig för att vara kvinnor men är det som du säger sant så är du inte unik själv har jag tre killar men med hur dagens samhälle ser ut så kan jag m.kt väl tänka mig att kvinnor lägger pengar som dom fått med sig på utseende och kläder och andra saker som får dom att må bättre.
kr
Haha jasså? Jag är dock en kvinna oavsett vad som misstänks... Sen om jag är fjantig eller inte för att jag haft problem med att acceptera mitt utseende och att jag festat en hel del som yngre är inget jag tar åt mig av... Är äldre nu och hade tagit andra beslut definitivt.
Citera
2015-07-30, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroks
Har själv sparat ihop 300k på sparkontot och köpt en bil kontant för 110k och en motorcykel för 30k

Därutöver har jag fått 250k som kommer från farfar när han gick bort.

Allt kommer förmodligen gå till kontantinsats i ett hus inom snar framtid.

Är 22 år bor hemma och har små utgifter och känner inte att jag måste spendera någonting.

Bilen och motorcykeln är allt jag unnar mig samt ny mobil vart annat år. resten av lönen går in på sparkontot.
Har heller aldrig hållit semester eller annan sosseaktivitet.

Men i sann tattaranda bor du hemma hos dina föräldrar, som 22 - åring?

För 12 år sedan när jag blev vuxen erhöll jag ett sparkapital på 65000. Dessa pengar använde jag för att utrusta min första lgh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in