2008-01-09, 17:13
Medlem
CP3As avatar
Ett tips till TS kan ju vara att skita i att berätta om nästa uppkörning för sina polare så slipper man ju den "pressen". Ett fjärde misslyckande kanske inte är ett tecken på strålande rattvridartalang men då är det ändå ingen som vet om det.

Om det går vägen så är det ju bara lite roligt att komma insladdande i en nyinförskaffad tjugofyrnolla med esabdiff... Surprise!....typ
Citera
2008-01-09, 21:17
Medlem
Ogres avatar
En äldre släkting till mig fick en drink av sin man när det var dags för tredje uppkörningen.
Den gången fick hon det!

Allvarligt, gå till körskola och kör lite, kör sedan upp igen.
Om det är så att du är privatist blir det svårare.

Klart du skall ha körkort, det skall alla ha!
Citera
2008-01-09, 23:21
Medlem
Du kommer klara det!!!

Det är bara att göra sitt bästa.. Mer kan man inte göra.. Jag har haft svårt för teori i allmänhet.. Både i plugget o annars.. Fick hjälp nästan hela tiden när jag satte o gjorde data proven.. Körningen gick perfa.. Men gick o gjorde skrivningen. Trodde att d skulle gå åt helvete när jag gjort halva ungefär.. Kände inte igen ngn fråga knappt.. Men det blev 57rätt..
Uppkörningen gick bra, klarade det galant.. Men när man väl körde så kändes d som att d hade gått åt helvete.. Mitt råd är att träna o åter träna..
Man kan bara göra sitt eget bästa och ge sina 110%.. Till slut klarar man det.

Citera
2008-01-09, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utvandraren
Dödshota körlärarens familj innan du kör upp.

Hahaha Vilket råd! Det bästa hitils!
Citera
2008-01-09, 23:41
Medlem
666_s avatar
Saken är ju den att du inte är redo att köra bil än. Du är inte en tillräckligt bra bilförare. So what?

Hur många körlektioner har du tagit? Jag tror ja tog kanske 20 körlektioner, fördelat över 4(!?) år. Men jag klarade uppkörningen på första försöket Att jag sen krockade efter ett halvår behöver vi inte nämna...

Ta ett antal körlektioner till. Kör mkt hemma. Få in vanan att köra bil. Känn dig trygg i din Fiat (eller va du nu har).
När du sen sätter dig i bilen för att köra upp för 4e gången så kommer det gå bättre.

Lycka till, och skriv gärna i tråden när du äntligen förtjänat ditt körkort
Citera
2008-01-09, 23:50
Medlem
loonie666s avatar
klarade också mitt på 1:a försöket. Om du får motorstop försök ta det lungt och systematiskt och liksom inte tänka : Fan, jag måste få bort bilen innan jag blocker för andra. dom vet själva hur det är att vara helt ny och ta körkort. Du kanske skulle försöka bli lite bättre på stress hantering, gör som jag inget kan fan stressa mig int ens om jorden skulle gå under. Körde du desutom upp i en annan stad än där du brukar köra så kan jag förstå att det är svårare, jag fick köra dom vägarna jag har kör ett par hundra gånger sen jag övningskörde.
Citera
2008-01-10, 00:03
Medlem
Daineas avatar
Vi kan alla missa en del uppkörningar. Själv hade jag ABC-behörighet och kört budbil/lastbil i yrkestrafik ett par år (alltså inte helt orutinerad förare) när jag höll på att ge upp mina försök att ta behörigheten för tungt släp till lastbilen.

Första uppkörningen missade jag en tant som var ute och rastade sin hund; hon var säkert 80 år gammal och högt 150 cm lång, hon kom springande bakom en häck som löpte tvärs mot vägen och slutade först precis där trottoaren tog vid, alltså helt omöjlig att se på avstånd. Jag kom i mina lagliga 50, bromsade försiktigt ner till ca 40 km/h då jag visste att sikten var dålig men tror ni inte kärringjäveln lyckas kuta ut mitt på övergångsstället preciiiis när jag ska passera! Så det var bara att ställa sig på bromsen, trafikinspektören hade inget säkerhetsbälte på sig och slungades sålunda in med huvudet före i vindrutan så det small om det, när jag hörde honom skrika och svära så fick jag en föraning om att han inte tänkte godkänna mig...

Andra gången fick jag samma jäkla inspektör. Då blev jag nervös, missade ihopkopplingen av bil och släp plus säkerhetskontroll plus teorifrågan... Väl ute på vägen så sa han "Ta höger" vid ett ställe jag aldrig varit på förut, efter några hundra meter in på vägen så säger han "Såg du inte skylten?". "Vilken skylt?" svarade jag varpå det bara var att köra tillbaka för att bli kuggad ännu en gång. (Skylten jag missade var en "Maxhöjd 2,6m" som hade blivit påkörd tidigare så den satt på trekvart när jag tittade efter uppkörningen)

Mitt tredje försök fick jag en annan inspektör och körningen gick galant, fick beröm då han ansåg att jag backade minst lika bra som man kunde förvänta sig av någon som var mer rutinerad (både vid backprov och vid en vändningssituation ute i trafiken). Problemet var att jag naturligtvis lyckades klanta till det vid teorifrågan varpå jag fick godkänt på körning men underkänt på säkerhetskontrollen. Bara att beställa ny tid för säk.kontroll alltså.

Fjärde gången fick jag min förste inspektör igen, nervös som jag var så misslyckades jag med ihopkopplingen igen och blev sålunda åter igen underkänd.

Femte gången fick jag en helt ny inspektör och allt gick som på räls.

Efter min tredje och särskilt fjärde gång så var jag bara millimeter från att ge upp: jag hade förvisso missat en uppkörning före det (för B-behörigheten) men det var mitt enda misslyckande och jag hade allvarliga tvivel på om det där med släp verkligen var något jag kunde klara av. Men i slutändan löste det sig ju; jag kan förvisso fortfarande inte backa med personbil och släp trots att jag fick den behörigheten på köpet, men jag har kört en god del med lastbil och släp efter det utan några bekymmer alls.

Så vad jag vill ha sagt med detta dravel är att man inte ska ge upp: till slut klarar man det, bara öva och försök hålla huvudet kallt!
Citera
2008-01-10, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lexito
edit: Klarade btw uppkörningen igår. Fick kärringstopp totalt 3 ggr... men han sa åt mig att inte tänka på det och då sket jag också i det. det är ju självklart från bil till bil man är van att köra, så det är bra att de har överseende med sånt.

Ja, prova att sitta i 13 timmar i 4 dagar i en automaväxat tjänstebill modell golf, och sedan på fritiden sätta dig i en manuell opel och försök att köra :P
det händer roliga grejjer som att man på tjänstebilen inte kan starta motorn pga att man har glömt att lägga i P då man alldrig flyttar spaken på manuell låda.... eller att man glömmer kopplingen på manuelllåda och försöker starta bilen för att sedan förvånat tänka varför bilen rullar iväg men motorn startar inte (är då inne på automatlådetänk)
Citera
2008-01-10, 10:07
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acqua
Spelar ingen roll hur mycket jag tränar, allt går åt helvete ändå. Första jag gör är att få kärringstopp (ja, inga problem om man får det) men jag fick panik och hade då "dålig" koll runt om vad som hände..tydligen.. sen när jag skulle starta i backe så råka jag blinka åt fel håll...big jävla deal? Sen hade jag visst dålig planering på landsväg...

Dom hittar alltid nya skitfel, förra gången hade jag dålig koll när jag backade...

Så jävla fittless så jag har lust att gräva ner mig. Pinsamt som helvete att kugga hela tiden.. Polarna ringer just nu för fullt, orkar inte ens svara.

Asså det låter ju som att du inte är redo för att köra upp, alla har ju olika inlärningsförmågor, jag tex hade grymt svårt för det o det kostade mig ca 25-30 pix innan kortet blev mitt, ett vanligt misstag man gör är att stirra sig blind på polare som typ tagit 5 körlektioner och sedan fått kortet, man tror att man ska fixa det lika lätt

De grejerna du torskat på är basic prylar som du ska kunna, ger man tecken åt fel håll när man startar o ska ut på vägen så blir det lätt en olycka och det kostar bra mycket mer än de ca 400:- du lägger på en lektion.

Slutligen, skit i polarna, har för mig att det finns en sektion i "boken" om grupptrycket, läs den och ta det till dig.
Citera
2008-01-10, 10:07
Medlem
tog lappen idag! så jävla skönt!!
Citera
2008-01-10, 10:21
Medlem
Återigen, till alla som säger att man inte kan köra bil om man kuggar.
Läs procenten för hur många som klarar det. Och detta är ju som sagt alla i hela landet sammanlagt.

http://www.vv.se/templates/page3____15003.aspx
Citera
2008-01-10, 10:33
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brush
Återigen, till alla som säger att man inte kan köra bil om man kuggar.
Läs procenten för hur många som klarar det. Och detta är ju som sagt alla i hela landet sammanlagt.

http://www.vv.se/templates/page3____15003.aspx

Bra att du tog fram den här statistiken!

Det är alldeles för många som klarar provet och sedan tror att de är "King of the road". Så mycket pantskallar som är ute och kör (med och utan körkort!) så borde proven (teori respektive uppkörning) var många gånger hårdare. Unga män i trafiken - förbjöd man dem eller straffade de på ett extremt hårt sätt, skulle en hel del trafikolyckor respektive trafikbrott minska och miljön skulle säkert må bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in