2008-02-07, 18:05
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Det kan du ge dig fan på att du kommer! Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning kallas det och ingår i varenda uppkörning, oftast som första moment. Det kan vara allt från just mönstersdjup till att sätta på spolarvätska där bak eller sätta på parkeringsljuset. Kanske till och med demonstrera hur en domkraft fungerar!

Jag hade övat på att komma ihåg var allt i min körskolebil satt, eftersom det var stor skillnad mot bilen som jag hade övningskört privat med. Inte fasiken trodde jag att delar från teorin skulle komma tillbaka

Sätta på spolarvätska..?
Herrejävlar, det har ändrat sig en hel del sen jag tog körkort -88!
Citera
2008-02-13, 17:50
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Det kan du ge dig fan på att du kommer! Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning kallas det och ingår i varenda uppkörning, oftast som första moment. Det kan vara allt från just mönstersdjup till att sätta på spolarvätska där bak eller sätta på parkeringsljuset. Kanske till och med demonstrera hur en domkraft fungerar!

Jag hade övat på att komma ihåg var allt i min körskolebil satt, eftersom det var stor skillnad mot bilen som jag hade övningskört privat med. Inte fasiken trodde jag att delar från teorin skulle komma tillbaka
Här är det som kan komma på säkerhetskontroll, domkrafts-biten lät riktigt udda:

* Tänd parkeringsbelysningen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
* Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimljus (om det finns).
* På vänstersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus, bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (ev. mönsterdjupet på däcken).
* Slå på helljus och höger blinkers.
* På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
* Släck lysena och slå av blinkers.
* Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.

Inre säkerhetskontroll

* Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
* Kontrollera vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
* Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
* Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
* Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida.)
* Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).

Körställning

1. Ställ in stolen så att du sitter bra (handlederna ska kunna vikas över ratten).
2. Justera nackskyddet så att det är placerat ungefär i mitten av bakhuvudet.
3. Justera backspegeln och sidospeglarna.
4. Sätt på dig säkerhetsbältet (höj eller sänk det övre bältesfästet vid behov).
5. Trampa ner kopplingen.
6. Starta motorn
7. Koppla på nödvändiga reglage (fläkt m.m.) och kontrollera att rätt belysning är tänd.
Citera
2008-02-17, 17:16
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galning
Håller jag inte med om. Jag skulle svänga vänster och bilen jag "mötte" stod stilla. han rörde sig inte, jag stannade och väntade. Bilar kom bakom och man har ju fått lära sig att man INTE ska stoppa upp trafik. Och eftersom bilen jag "mötte" stod stilla ENBART stod där, så körde jag. Det var ju katastrof enligt körgubben, man var alldeles för Aggressiv i trafiken. Det andra han klagade på var att jag tittade bakåt för mycket när jag BACKADE. Men VAD gör du OM det kommer nån framför? "Men jag tittade ju framåt, det kom ingen, jag backade." "Men OOOOM det HADE kommit nån?" Stön? Och slutligen! JAG hade grönt ljus, dom på övergångsstället hade rött, det gick ut 3 "herrar" mitt ivägen, jag tvärbromsa för att inte köra på dom, körgubben ansåg att jag körde för fort som inte han förutse det där, jag bromsade långt innan han hade flyttat benet till bromsen.

Min andra gång körde jag upp med en annan. Hon klagade ingeting. Körde samma tur som med aset. Stannade till och med på en väg för att ett fruntimmer med massa hundar skulle slippa gå ner i diket, det fick jag beröm för, av han skulle jag blivit utskälld efter noter. Enligt henne var jag en duktig bilförare - enligt honom en katastrof. Enligt ALLA som åkt/åker med mig är jag en bra, uppmärksam bilförare. Men inte enligt honom.

Så ja, jag hävdar att det var skitsaker han kuggade mig på, och han VAR totalt jävla dum i huvudet.

PS! Jag klarade uppkörningen på andra försöket när jag fick en MÄNNISKA (!) som dessutom hade blivit begåvad med något som kallas Folkvett.

Han kanske hade PMS
Citera
2008-02-17, 22:16
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Finns det verkligen några landsvägar med 110?
Där jag kommer från är varenda landsväg speccad till 110km/h tills man närmar sig nästa samhälle runt 10-20 mil bort. Där först börjar det bli 90-väg istället.
Citera
2008-02-20, 15:51
Medlem
Oscizs avatar
Har uppkörning på tisdag, och har en liten fråga jag undrar över.

Om jag ska svänga vänster i en rondell måste jag blinka när jag byter över från inre till yttre filen för att sedan blinka ut höger ?
Citera
2008-02-20, 17:47
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Har uppkörning på tisdag, och har en liten fråga jag undrar över.

Om jag ska svänga vänster i en rondell måste jag blinka när jag byter över från inre till yttre filen för att sedan blinka ut höger ?

ska du ha uppkörning snart så ska du kunna detta.
du börjar blinka innan du svänger ut i det andra körfältet så att alla ser. så jag fått lära mig
Citera
2008-02-20, 18:07
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallessida
ska du ha uppkörning snart så ska du kunna detta.
du börjar blinka innan du svänger ut i det andra körfältet så att alla ser. så jag fått lära mig

Okej jag va lite oklar jag syftar på när man väl är inne i rondellen och håller på och blinkar vänster och sedan ska över till högerfilen. Om jag skulle börja blinka höger vid blinka över till höger vid bytet till yttre filen så kan det misstolkas och övriga trafikanter tror jag ska ut igenom rondellen rakt fram. Så min körlärare har sagt inte behöver blinka när jag byter fil och försätta blinka vänster tills jag ska köra ut då blir det höger blinka.
Citera
2008-02-20, 18:12
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Okej jag va lite oklar jag syftar på när man väl är inne i rondellen och håller på och blinkar vänster och sedan ska över till högerfilen. Om jag skulle börja blinka höger vid blinka över till höger vid bytet till yttre filen så kan det misstolkas och övriga trafikanter tror jag ska ut igenom rondellen rakt fram. Så min körlärare har sagt inte behöver blinka när jag byter fil och försätta blinka vänster tills jag ska köra ut då blir det höger blinka.

om du ska av på 3e avfarten, och du ligger i innerfilen så ska du ju byta fil mellan 2a och 3e utfart, du ska ta sikte mot den refugen och börja blinka ut höger. dock behöver du faktiskt inte blinka vänster inne i rondellen, du behöver bara blinka när du skall ut ur den. så blinka ut höger och byt körfält enligt markeringarna som finns. kolla på sidan 48 i körkortsboken
Citera
2008-02-21, 14:48
Medlem
Har bokat min uppkörning nu om en vecka, nästa torsdag asså i Karlstad.. Hoppas verkligen att det ska gå vägen, Bokat privat nu eftersom bilskolan endast var ute efter pengar :/ Har poängen man fick på teorin nån inverkan på körprovet? Eller ska inte de spela någon roll? Fick 63/65 på första så de kanske kan va till någon fördel Någon som kört upp i Karlstad på senare tid btw?

Mvh. Magnus
Citera
2008-02-22, 20:02
Medlem
Sic_s avatar
Det spelar nog ingen roll, jag behövde inte visa mitt papper men dom kanske har resultatet i datorn.

Vi satt i samma sits för övrigt, min skola var också ute efter pengar. Eller rättare sagt gubben som ägde den. Tror han med avsikt bokade en tid 2 månader längre fram för att jag skulle åka upp några dagar innan och repetera så han kunde tjäna några extra hundralappar.
Jag kuggade den uppkörningen och ringde en vecka senare och höra om han beställt ny tid, det hade han icke gjort för att han hade glömt bort. Så det var att ringa och beställa tid privat på hemmaplan, har även spridit mitt missnöje till andra kompisar om den körskolan.
Klarade min andra uppkörning galant och lever nu ett stillsamt liv
Citera
2008-02-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaaaaaalm
Har bokat min uppkörning nu om en vecka, nästa torsdag asså i Karlstad.. Hoppas verkligen att det ska gå vägen, Bokat privat nu eftersom bilskolan endast var ute efter pengar :/ Har poängen man fick på teorin nån inverkan på körprovet? Eller ska inte de spela någon roll? Fick 63/65 på första så de kanske kan va till någon fördel Någon som kört upp i Karlstad på senare tid btw?

Mvh. Magnus

Jag körde upp privat och det gick galant..
Poängen har inte någon inverkan.
Jag fick precis samma poäng som dig, 63
Citera
2008-02-23, 13:17
Medlem
Kuggade på högerregeln för ca 2veckorsedan. Hur gör dom på andra uppkörningen? Fokuserar de på det man har gjort fel eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in