2015-02-13, 00:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Misstankeregistret har du inte en aning om om du finns i eller inte. Men i gengäld kan de knappast ta beslut utifrån om du varit misstänkt för ett brott du inte begått.
Att du har ADHD innebär bara att det tar längre tid till beslut. Kan även bli så att du måste uppvisa någon form av intyg.
Citera
2015-02-13, 22:16
Medlem
toby79s avatar
I grund och botten är inte ADHD något som helst problem eftersom den kan uppträda på olika sätt. Vet du med dig att du har väldigt svårt med impulskontroll, har dåligt svar på medicinering, eller missköter denna så kommer det att framgå från din läkare och då kan du nekas körkortstillstånd.

Har du hittat på massa hyss (men inte åkt dit) så kan det ha att göra med just dålig impulskontroll och då blir ditt fall mer intressant att titta på och denna brist har din läkare garanterat upptäckt. Men har du inte några svårigheter med det så kanske du är en rätt vass person och då kan du rent av klara utbildningen bättre än trötte Pelle. Detta vet bara du något om så rannsaka dig själv där.

Så är du osäker så föreslår jag att du tar ett samtal med din läkare om vad denne tänker meddela, för det hänger mest på det.

Nu kanske du är medlem med annat konto, men är det första posten så har du faktiskt lyckats skriva ett förståeligt förstainlägg i rätt forumavdelning, så jag skulle inte ligga sömnlös över din frågeställning om jag var du.
Citera
2015-02-14, 14:34
Medlem
Klarat uppkörningen men inte teorin

Min fråga är: Om jag nu misslyckas med teorin, måste jag göra om allt eller har jag 2 månader på mig att klara teorin (med hur många försök som helst under de 2 månaderna) ?
Citera
2015-02-14, 14:36
Medlem
Scraps avatar
Hur många försök som helst. Dock brukar det finnas ont om tider så det blir ju indirekt begränsat.
Citera
2015-02-14, 14:44
Medlem
kristallmattas avatar
Jag har inte något starkt minne på detta men är ganska säker att du får 2 veckor på dig!
Citera
2015-02-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Hur många försök som helst. Dock brukar det finnas ont om tider så det blir ju indirekt begränsat.
Sant, brukar vara en vecka ungefär mellan proven
Citera
2015-02-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallmatta
Jag har inte något starkt minne på detta men är ganska säker att du får 2 veckor på dig!
När jag klarade uppkörningen så sade han 2 månader till mig
Citera
2015-02-14, 17:17
Medlem
Du har 2 månader på dig.

https://korkortonline.se/fakta/teoriprov/
Citera
2015-02-15, 07:23
Medlem
Findmucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1naryher0
Kuggade min 4:e uppkörning idag
Har sån enorm ångest och blir så besviken på mig sj varje gång.
Egentligen bryr jag mig inte hur många gånger det tar, men att behöva berätta det för familj, kollegor och framförallt chefen gör det hela extra ångestladdat.

Nåväl, denna tråd har fått mig att inse att andra sitter i samma båt, så tänkte skriva lite hur min erfarenhet av det hela har varit hittils.

1:a uppkörningen:
Hade kuggat teorin dagen innan så hade 0 självförtroende, dock så hade jag ändå en positiv inställning till uppkörningen då min handledare (pappa) sagt att "Du kör bra mycket bättre än din syster, och hon klarade det ju på första försöket".

Körde upp med trafikverkets bil i Jakobsberg. Väl på plats fick jag göra en säkerhetskontroll av däcken. Petade lite på dom och ansåg att lufttryck+mönsterdjup var ok. Kontrollanten verkade nöjd så vi satte oss i bilen. Han förklarade hur allt skulle gå till och berätta lite om bilens reglage etc. Efter det började vi; startade bilen, la i ettan, drog ner parkeringsbromsen och började rulla. Vid utfarten bromsade jag lite och det var i det skedet jag insåg hur annorlunda deras nya, 6 växlade disel var vs min 5 växlade bensin från 92. Bromsen drog hårdare, växlarna var kinkigare, pedalerna kändes helt omöjliga att hålla koll på, var som natt och dag. Kändes som när jag skulle övningsköra för första gången. Hade fullt sjå med att tänka på växling och pedaler vilket såklart påverkade min trafiksäkerhet. Fick motorstopp 3 ggr under uppkörningen och kollade alldeles för lite i speglar. Fick 10+ markeringar på mitt protokoll.

2:a uppkörningen:
Efter att ha smält det som hänt under första uppkörningen insåg jag att jag behövde träna på att köra en modernare bil. Var svårt att få tag på uppkörningstider under denna period då det var jul och nyår etc så tog vara på detta tillfälle och övningskörde under tiden (både privat och med skola). Klarade även tentan (60/65) under denna tid, så kände mig laddad för revansch på uppkörningen.

Körde upp med körskolans bil i Jakobsberg.
Allt gick hur jävla bra som helst, var cool-lugn och körde defensivt som fan för att visa min kontroll.
Blev nästan chockad när kontrollanten sa att "Tyvärr räckte det inte inte idag, jag måste underkänna dig.". Frågade varför och då sa hon att "Du körde för långsamt på motorvägen". Hade ingen aning om att man kunde göra det. höll 90 och doppade ner till 85 nån gång på en 100 väg. Jag resonerade att bilen bakom (han och jag var dom enda på vägen) kunde köra om i omkörningsfältet på motorvägen. Men då svarade kontrollanten att "han kanske inte ville köra om".

Satt och resonerade lite fram och tillbaka om att jag har lärt mig att om det finns plats för omkörning ska man sänka farten något om någon ligger och trycker på bakom, så den kan köra om, men hon ansåg att jag borde tryckt på gasen.

3:a uppkörningen:
Denna gång körde jag upp i Sollentuna, igen med körskolans bil.
Det var en härlig, varm och solig dag med årets första vårtecken. Kände mig fokuserad och peppad.
Kontrollanten var väldigt trevlig och vi kom bra överens. Vi snckade på och körde, men mitt under uppkörningen gjorde jag mitt misstag. Missade helt och hållet en "Stopp Signal" skylt så körde fram till rödlyset istället för att stanna vid stopplinjen.

I mitt försvar så brukar denna skylt endast finnas i 4vägskorsningar men i denna situation satt den i en 3-vägskorsning med syfte att göra så att bussen kunde svänga ut under tiden det var rött.
Han framför mig gjorde likadant så hängde liksom bara på. Ingen annan bil eller buss var i närheten så missen skapade ju egentligen ingen trafikfara. Trafikkontrollen gick dock från snäll och pratglad till tyst och besviken på en sekund. När körningen var klar och jag hade stängt av motorn var det tyst ett tag, såg att kontrollanten tänkte. Allt annat hade ju gått superbra så han funderade väl på om han skulle göra ett undantag för mig. Men icke sa nicke "Jag kan tyvärr inte ge dig godkänt, skulle begå ett tjänstefel då. Så jävla synd för det var ju bara den lilla lilla missen".

Suck... Ytterligare ett snack med chefen om att ansöka om ledighet och förklara för familjen att jag är sämre än alla. Mina mamma tröstande ord var att "Äsch, alla kan ta körkort" och "det är bara handikappade eller folk det är fel på som inte har det"...

4:e uppkörningen (idag)
Var ändå förhållandevis positivt inställd trots omständigheterna. "Var ju bara skitsaker dom 2 senaste gångerna. Borde ju gå nån jävla gång" tänkte jag. Hade dock helt tappat lust att fortsätta och hade satt som ultimatum att "om det inte går idag så lägger jag det här åt sidan tills sommaren". Var en skön känsla att veta att hur det än går så får jag äntligen komma upp över ytan av ångest och press ett tag.

Satt en lärling till kontrollanten i baksätet men det påverkade mig inte. Vi körde väldigt blandat men allt gick bra fram tills jag skulle svänga vänster ut ur ett villa område till en annan ganska liten väg. Såg att det inte var några bilar på korsande vägen så la mig för långt till vänster och genade i kurvan. Kontrollanten reagerade på det och drog till och med lite i ratten (stog typ helt stilla då jag åkte ut sakta in i korsningen). Anledningen till varför jag genade var för att grusspåren från andra bilar gick där. Reptilhjärnan slog i och tänkte "åå så praktiskt att kunna köra där o se bättre till höger i korsningen".

Men ja, stämningen i bilen gick som på förra uppkörningen från 100 till 0 när det hände. Kände direkt på hans attitydförändring att det inte gick, försökte tänka att "äsch det vara bara en mindre miss, vem vet", men nope. Orden som slagit mig i ansiktet 3 gånger tidigare yppade sig när jag slog av motorn; "Icke godkänd".

Han sa att det var synd, att det gick bra i övrigt, och att jag borde testa igen, men sa då helt ärligt att "Nä, nu ger jag upp. Har sån ångest och känner sån press på mig. Fattar inte vad som är fel på mig... 4 gånger underkänt."
Kontrollanten var dock väldigt snäll och sa att "Men det är inte ovanligt att behöva köra upp 10 gånger. Alla är olika, speciellt under press" "Och om jag ska vara ärlig så var detta inget stort misstag, såna här situationer hamnar man i och du kör faktiskt väldigt bra. Tråkigt men så är det".

Alltid är det något, suck... Men var en lättnad att höra från honom att andra var i min situation, vilket konfirmerades i den här tråden.

Vet att detta är ett världsligt problem och att det inte borde vara nån stor grej. Men mår ändå psykiskt as-dåligt av det. Har ångest mellan varje uppkörning och kan inte tänka på något annat.
Denna tråd och kontrollantens ord har dock fått mig att inte ge upp än. Har en ny tid bokad och hoppas det går bättre då. Pengarna börjar dock sina så får nöja mig med trafikverkets bil och hoppas att det inte blir som vid första uppkörningen.

Tack till alla som delat med sig i denna tråd. Var uppmuntrande att läsa.

Tycker det är starkt jobbat att du inte ger dig utan fortsätter att försöka genomföra en godkänd uppkörning, och jag garanterar dig att du KOMMER få godkänt till slut! Kämpa på bara! Ett tips: för att slippa berätta om ev. failad uppkörning till bekanta osv, håll det hemligt så endast du och inspektören vet om hur det går för dig. På det viset slipper du viss press samt ångest. Ett annat tips är att köra upp i någon "skithåla", mindre ort, där det oftast är lättare att få godkänt.
Citera
2015-03-24, 14:44
Medlem
Hade min första uppkörning idag i Uppsala, hade Micke, och jag kuggade! Blev själv chockad när han sade detta för jag tyckte att jag körde trafiksäkert och utan hinder för annan trafik.
Anledningen till att jag kuggade var att min manövrering var dålig tyckte han. Jag är van med en gammal liten bil som inte tål så mycket och jag har ju lärt mig hur den fungerar gällande växlar osv. Jag fick köra en golf och den skiljde sig enormt jämfört med Mitsubishi Colt:en som jag är van vid. I den ligger man på 4:an i 40 men inspektören tyckte att jag borde legat på 4:an i 70 i hans bil.

Jag har kört både med körskola och privat, mest privat, och har kört bil i totalt 9 månader. Mamma säger att jag är bättre på att backparkera än vad hon är och att jag har bra koll på vart jag har bilen.

I övrigt så gjorde jag en liten miss, svängde ut på en väg med tre filer (markeringen mellan två av filerna var utnött så det syntes inte) låg första 2 sekunderna mellan dessa två innan jag bytte till den högra då jag insåg att det var tre filer (hade ingen trafik framför mig)

Eftersom den här bilen var mycket starkare än den jag är van vid så kom jag något för snabbt i vissa korsningar, men höll annars en bra hastighet runt dessa områden.

Han tyckte att jag höll en för jämn hastighet, använde inte kopplingen som jag skulle, han tyckte att jag skulle koppla vid inbromsning för att det är tydligen eco? Jag svängde tydligen på ratten fel, istället för att "saxa" armarna som han uttryckte det så "torkade jag tallriken" (också hans uttryck)

När jag nämnde att bilen var så pass ovan för mig så sade han emot och hävdade att jag skulle kunna hantera vilken bil som helst utan att ha kört en sån bil tidigare

Hans tips till mig var att byta körskola..

Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.
Citera
2015-03-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Hade min första uppkörning idag i Uppsala, hade Micke, och jag kuggade! Blev själv chockad när han sade detta för jag tyckte att jag körde trafiksäkert och utan hinder för annan trafik.
Anledningen till att jag kuggade var att min manövrering var dålig tyckte han. Jag är van med en gammal liten bil som inte tål så mycket och jag har ju lärt mig hur den fungerar gällande växlar osv. Jag fick köra en golf och den skiljde sig enormt jämfört med Mitsubishi Colt:en som jag är van vid. I den ligger man på 4:an i 40 men inspektören tyckte att jag borde legat på 4:an i 70 i hans bil.

Jag har kört både med körskola och privat, mest privat, och har kört bil i totalt 9 månader. Mamma säger att jag är bättre på att backparkera än vad hon är och att jag har bra koll på vart jag har bilen.

I övrigt så gjorde jag en liten miss, svängde ut på en väg med tre filer (markeringen mellan två av filerna var utnött så det syntes inte) låg första 2 sekunderna mellan dessa två innan jag bytte till den högra då jag insåg att det var tre filer (hade ingen trafik framför mig)

Eftersom den här bilen var mycket starkare än den jag är van vid så kom jag något för snabbt i vissa korsningar, men höll annars en bra hastighet runt dessa områden.

Han tyckte att jag höll en för jämn hastighet, använde inte kopplingen som jag skulle, han tyckte att jag skulle koppla vid inbromsning för att det är tydligen eco? Jag svängde tydligen på ratten fel, istället för att "saxa" armarna som han uttryckte det så "torkade jag tallriken" (också hans uttryck)

När jag nämnde att bilen var så pass ovan för mig så sade han emot och hävdade att jag skulle kunna hantera vilken bil som helst utan att ha kört en sån bil tidigare

Hans tips till mig var att byta körskola..

Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.
Det bästa vore nog om du körde en bubbellektion med en körskola och sen lånar den bilen vid uppkörningen??
Att ligga på fyran brukar vara lagom mellan 50 och 70, 70 och 90 på femman och 90 och uppåt på sexan! 0 och tjugo (ungefär) ettan, 20 och 30 på tvåan och 30 och 50 på trean!! Fast som regal ska du växla upp så tidigt som det bara är möjligt utan att ligga på överdrivet låga varv 1 500 varv och upp brukar vara bra, enligt ego drivingen, jag brukar ligga på något högre varv!!
Det här är bara mina tips, använd dom enbart om du själv vill det!!
Edit: Antar att det är en dieselbil som du körde upp i??
Hur menar du att du ska använda kopplingen? Trycka ner kopplingen varje gång du så mycket som ska nudda bromsen eller bara när du ska stanna?? Det är inte ECO att trycka ner kopplingen varje gång man nuddar bromsen, så fort man trycker ner kopplingen så måste motorn hålla sig själv vid liv dvs. den måste brumma på tomgång för att motorn ska gå runt, det sköter ju hjulen när man kör! Och det är miljövänligare att motorbromsa fram till tex en korsning, och börjar man riktigt tidigt då behöver man inte använda bromsen om det inte hinner slå om till grönt, men hela tiden ska man sträva efter att inte behöva stanna en enda gång, skulle du ändå behöva stanna så använd "Start o Stopp" funktionen om du misstänker att ni kommer få stå en längre tid (antar att dom bör ha den funktionen, annars frågar du)!!

Hoppas du orkar läsa, det blev lite luddigt, och alldeles för långt!!
Senast redigerad av L.E.D 2015-03-24 kl. 17:39.
Citera
2015-03-24, 17:46
Medlem
Själv drog jag en snyfthistoria, handledaren började nästan lipa. Men körkort fick jag på första.

Att köra på 4:an i 70km/h låter inte rätt i mina öron?
Det skillnad på att accelerera upp i 70 på 4:an, men inte ligga med 4an i 70km/h?
(lagt i 5:an till och med)
Att motorbromsa är A och O, då kittlas det skönt i ledarens nedre.
Motorbromsa i alla lägen!!!!

I dagsläget motorbromsar jag inte, sliter på koppling och blir tungt för lådan (egen teori)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in