2018-01-24, 20:53
Första gången kuggade jag. Då körde jag upp i trafikskolans bil, men var för nervös o körde typ 30 km/h på en bred 50-väg. Så nä, med sån traktorfart som inspektören sa, så blev jag inte godkänd. Men lite sur blev jag för det var en tjej till i bilen, som också skulle köra upp. Så i slutet när hon skulle parkera, så var hon så nära att kvadda in i en annan bil, så inspektören fick ingripa med extra-pedalerna. Men hon blev ta mig fan godkänd ändå!

Så gick det hela sommaren 1998 utan körkort, så pappa fick köra mig till sommarjobbet varje dag. Eller jag fortsatte övningsköra.

Men på trafikskolan sa de naturligtvis att jag måste ta fler lektioner, men jag sa nej, jag tänker köra upp igen, privat! Körlektioner är ju inte billiga... Så var det dags igen. Jag tog 2 st Stesolid som jag hade utskrivet, det minskade nervositeten, men det står att man inte ska köra bil på dom. Jag o pappa körde till trafikkontoret med pappas Volvo 740, o pappa gick hem o hoppades att jag skulle kunna ta hem bilen själv. Inspektören kom, o vi körde en runda, o han hade inte en enda anmärkning, så jag fick lappen direkt!

Så det blir att förnya det i år, 20 år sen. Min psykiater tillåter mig att köra bil. Vi har pratat om det eftersom jag är ganska tungt medicinerad. Men annars har han rätt att dra in körkort. Kör sällan bil, men för några månader sen körde jag, o plötsligt springer det fram en katt i mörkret, men min reaktionsförmåga är helt ok, tvärnitade o katten klarade sig!
Citera
2018-01-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Kuggade min tredje uppkörning här om veckan, och funderar på att försöka överklaga eller något sådant.. klarade äntligen teoriprovet i alla fall, också efter tredje försöket.

Grejen är att första gången jag kuggade så fattar jag ju varför jag gjorde det - jag var inte redo. Långt ifrån. Andra gången fick jag köra upp i en mycket större stad men det gick mycket bättre, även om jag kuggade där också. Har inga klagomål på varför jag kuggade både första och andra gången.

Hade mitt tredje teoriprov och tredje uppkörning förra veckan. Klarade teoriprovet på min födelsedag och blev superglad. Tänkte att nu jävlar är det min tur! Kom till där vi skulle köra upp och kände mig helt redo! Var inte mer nervös än vad jag var taggad på att äntligen få klara det, visa att jag kan visst!

Allt gick superbra, damen jag körde upp med var supersnäll, men så på vägen tillbaka händer det. I en pytteliten rondell som de har i centrum i staden jag körde upp i, så var det helt fritt från min vänster. En från min höger hinner före in i rondellen så jag väntar och sen kör jag in, precis enligt reglerna. Kör ganska sakta, på ettan eftersom jag ska runt hela och den är verkligen pytteliten, men så bestämmer sig en dam för att gasa på och köra förbi mig, så jag måste tvärstanna i rondellen. Ingen skada skedd, och jag kör vidare efteråt, och både jag och körledaren säger att hon inte skulle gjort så för jag var inne i rondellen först och då har hon väjningsplikt. Strax efter får jag stanna ganska plötsligt igen då en gående väljer att springa över vägen vid ett övergångsställe. Här fattar jag att det var rätt dåligt av mig, för jag skulle ha haft mer koll på den gående, ifall den skulle välja att gå över övergångsstället. Hade då otur att den gående valde det i sista sekund. Anyway, vi kommer tillbaka till där vi startade och hon säger att jag kuggade. Jag fattar ju att jag gjorde dåligt med den gående, det klagar jag inte på att hon nämnde, men hon kuggade mig också för att jag skulle ha förutsett att damen i bilen skulle tränga sig före mig i rondellen, och kört med kopplingen nere runt hela, för att vara bromsberedd ifall det skulle hända något sådant? Det får man väl inte ens göra?

Blev så knäckt, för trodde att jag skulle klara det, men eftersom jag hade otur så gjorde jag det inte... nu finns det inte heller ens några tider för uppkörning så lär vara tvungen att göra om teoriprovet igen :/

Vad ska du skriva i överklagan? Att du körde osäkert mot fotgängare och du gjorde fel utifrån en trafiksäkerhetspunkt men ändå ska ha körkortet?

Det kommer inte hända. Du kommer aldrig bli godkänd om du inte kan köra säkert och du kommer bli kuggad varje gång. Inse att felet ligger hos dig istället och fixa det till nästa gång. Inspektören kände (med god anledning) att du helt enkelt inte är redo för trafiken.
Citera
2018-01-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Vad ska du skriva i överklagan? Att du körde osäkert mot fotgängare och du gjorde fel utifrån en trafiksäkerhetspunkt men ändå ska ha körkortet?

Det kommer inte hända. Du kommer aldrig bli godkänd om du inte kan köra säkert och du kommer bli kuggad varje gång. Inse att felet ligger hos dig istället och fixa det till nästa gång. Inspektören kände (med god anledning) att du helt enkelt inte är redo för trafiken.

Ne asså man får ju inte godkänt för att man överklagar, utan man får en ny uppkörningstid. Tänkte att det kanske var ett alternativ eftersom det finns så dåligt med tider. Jag vet mycket väl att jag borde ha varit mer uppmärksam på den gående. Inspektören behövde aldrig ingripa och jag stannade med gott om marginal för den gående, men jag kan absolut förstå det hela med att det blev trafikfarligt. Att jag kuggade är jag medveten om, och jag förstår varför. Men jag kuggade inte bara på det, utan hon menade på att jag gjorde fel i rondellen också, och att jag skulle ha räknat med att någon skulle köra före mig, och att jag skulle ha haft i kopplingen hela vägen runt, istället för när jag fick stanna. Men det är helt tvärt om vad dem lärt mig på trafikskolan. Jag körde sakta, och jag bromsade och stannade direkt jag såg att damen bestämde sig för att köra före mig.
Men ska försöka få en ny tid så fort som möjligt och göra om och göra rätt!
Citera
2018-02-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Ne asså man får ju inte godkänt för att man överklagar, utan man får en ny uppkörningstid. Tänkte att det kanske var ett alternativ eftersom det finns så dåligt med tider. Jag vet mycket väl att jag borde ha varit mer uppmärksam på den gående. Inspektören behövde aldrig ingripa och jag stannade med gott om marginal för den gående, men jag kan absolut förstå det hela med att det blev trafikfarligt. Att jag kuggade är jag medveten om, och jag förstår varför. Men jag kuggade inte bara på det, utan hon menade på att jag gjorde fel i rondellen också, och att jag skulle ha räknat med att någon skulle köra före mig, och att jag skulle ha haft i kopplingen hela vägen runt, istället för när jag fick stanna. Men det är helt tvärt om vad dem lärt mig på trafikskolan. Jag körde sakta, och jag bromsade och stannade direkt jag såg att damen bestämde sig för att köra före mig.
Men ska försöka få en ny tid så fort som möjligt och göra om och göra rätt!

Bara några kommentarer.
Just det här med att man måste tvärbromsa brukar ses med stort skepsis eftersom det tyder på att man inte är tillräckligt uppmärksam och kan förutse vad som kan hända. Och man måste tyvärr vara beredd på att det kör in någon i rondellen framför dig. Jag misstänker att inspektören tyckte att du borde sett att hon var på väg in och skulle handlat lte tidigare. Men jag gissar där.
Sen skrev du att du körde på ettan runt rondellen. Det låter lite märkligt. Ettan har man i stort sett bara när man rullar igång bilen, sen är det högre växlar som gäller. Jag har kört i många år och kan inte komma ihåg att jag behövt köra på ettan någonsin i en rondell, om jag inte varit tvingad att stann i rondellen. Även om rondellen är väldigt liten.
När du säger "haft i kopplingen" kan man tolka det som att du menar att kopplingen ska vara nedtryckt. Det är ju inte vettigt så jag antar att du menar att ha foten ovanför kopplingspedalen i s.k. beredskapsläge.
Citera
2018-02-23, 21:45
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Lär dig älska tvåans växel. RULLA så mycket det går. Växla ned och släpp upp kopplingen helt 20m innan rondell/korsning.

Ugh, det här är värst för mig. Kuggade idag och inspektören tyckte att jag fumlar för mycket med manövrering inför t.ex. rondeller vilket gör att jag inte kan avsöka situationen framför mig. Jag förstår vad han menar (jag kan vänta med att lägga in tvåan en del inför korsningar), men jag uppfattar det som att jag har koll på situationen och har marginal för att avvärja fara. Växlingen till tvåan sker automatiskt.

Jag känner mig så oerhört långsam och som att jag hindrar trafiken ifall jag lägger in tvåan tidigt och motorbromsar. Men fan... får börja öva än mer på det och skita i bakomvarande.
Citera
2018-10-08, 00:48
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaloveK
Hej! Vet inte om det är ok att posta här men tänkte dela med mig hur jag kuggade och klarade uppkörningen. Har tidigare kört 70 lektioner med Triangel Trafikskolan. Men där uppmuntrades bara flera paket, såg inget mål. Därför tog jag själv tag i det hela och bokade upp mig på teori och uppkörning i Malmö.

Klarade teori på första försöket.

Första gång jag gjorde uppkörning var i Malmö med en kort kvinna. Vi körde en vit volvo. Hade lite polsk dialekt. Jag skriver under och kontrollerar styrservon och bromsservon genom att vrida på ratten när bilen är av och pumpar pedalen några gånger. Därefter startade jag bilen och då släpper båda.

Vi kör ut från parkeringen mot Willys och där svänger jag höger. Jag tycker att min placering där är bra för jag placerar mig nära höger men jag inte precis intill kanten till höger. Detta märker jag att hon inte tycker om. Vi kör genom lägenhetsområde med bilar parkerad på båda sidor. Jag har bra koll på hastighet och folk omkring som kan springa ut här. Inspektören vrider nästan på ratten när hon TROR sig se någon bakom bilarna. Vilket visar sig vara ingen och hon slappnar av, detta är såklart inte bra. Därefter kör vi mot E6 och svänger av vid en av de typiska landsväg(minns inte namnet). Här vet jag att jag missar ECO-driving. Mitt försvar är avståndet på motorväg är så kort så jag ser inte poängen att växla till 6 från 4. Men det ÄR viktigt att göra om ni inte vill kugga oavsett avstånd. På landsväg märker jag att det som testades är små uppförsbackar och backkrön och hur man anpassar hastighet. Detta klarar jag bra.

Kör tillbaka mot Malmö. Ser en buss framför mig och saktar ner, ser en vit bil bakom mig och saktar ner hårt. Detta är INTE bra eftersom bilen bakom kunde köra på mig! Håller med och inte. Hon tycker att jag inte ser bilen bakom och tvärnita vilket jag inte gör. Fortsätter att köra rakt och svänger höger till ett lägenhetsområde där jag ska fickparkera. Backade för mycket och hjulet når trottoarkant. Jag märker detta och slutar omedelbart backa och vrider mot motsatta håll fram. Får då en perfekt parkering. Men detta är inte acceptabelt då hjulet nuddade kanten.

Vi kör tillbaka mot trafikskolan och jag har då i princip missat allt förutom kontrollerna får jag höra. På brevet man får hem så ser man vilka moment man har missat och jag missade varje nästan.
Självklart inser jag att jag har gjort fel men inget som skulle orsaka trafikolycka och det var inget som jag skulle upprepa.
Verkar ju helt vansinnigt. Kanske lite dålig planering att inte bromsa in tidigare för bussen, men bilen bakom dig bär allt ansvar att anpassa hastigheten för att inte köra in i dig, precis som du bär ansvaret att inte köra in i bussen. Kommer det ut något eller bussen tappar nåt så ska det inte bli dominoeffekt liksom.

Har själv uppkörning för D idag. Återkommer nog hit eftersom jag på förhand är rätt säker på hur det kommer sluta...
Citera
2018-10-15, 22:25
Medlem
Zalyzzras avatar
(Uppkörning) Glömmer lätt bort saker

Har precis kuggat min andra uppkörning och tyckte att allting flöt på bra till 98% och att jag körde för snabbt över fartgupp (25km/h, långsamt på 3an). Jag var väldigt säker på att jag skulle klara det för alla rondeller gick jättebra och accelerationer och jag hade alltid bra uppsikt överallt och tittade runt. Blinkade som jag skulle osv.

Uppkörningen:
Dock när jag skulle parkera så körde jag på 1an på parkeringen men den blev lite "skyndad", alltså så borde jag tagit det ännu lugnare där. Men fick backa och köra in rätt.

Men min uppkörningslärare tyckte att jag körde för snabbt t.ex. över korsningar och när jag svängde i växel 3. Han sa att man ska ha säkerhetsmarginaler även fast inga är där typ. Jag tror anledningen till att jag körde på 3an var för att senaste gången jag övningskörde hemma så var det 2 bilar bakom mig som tutade för att jag körde för långsamt. (1a gången svängde jag på 2an och andra gången skulle jag göra en vänstersväng och väntade på att få köra). Så upplever mig själv som att jag kör för långsamt och nu när jag körde upp så körde jag en bil med en starkare motor och då tänkte jag att jag kanske kan köra mer på 3an fast i lägre hastighet.

Men nu vet jag det.... Och han tyckte även jag var för dålig med att växla, vilket jag inte håller med om men han vet mer än mig. (Jag tycker inte jag är jättebra men jag tycker att jag är helt ok.)

Syftet med inlägget:
Det som verkligen var min miss var när jag skulle ut på en 80-väg, hade kört ut på en liknande väg innan och visste att bilarna körde fort - att jag måste accelerera fort för att inte bli påkörd. Så det var lite stressigt för mig. Det var en stoppskylt och jag såg den tidigt, 3 bilar stod framför mig och skulle köra ut. Alla stannade innan de körde ut. När den sista av dem 3 körde fram så började jag kolla nästan 100% på trafiken runtomkring och det var en lucka precis nu innan ett stort tåg av bilar skulle komma. Så bilen framför körde och jag gled fram och sen hängde jag på - utan att stanna vid stopp-linjen.

Jag hade glömt bort stoppskylten totalt när jag började kolla efter bilar och såg hur de kom närmre och närmre.

Precis som att jag lätt brukar glömma bort när min körskolelärare säger "åk mot x." Då glömmer jag efter några sekunder eller minns en liten del av namnet. Och jag kan absolut inte hålla på att snacka när jag kör bil för då tappar jag uppmärksamhet väldigt lätt.

Det känns som att jag aldrig kommer klara av att ta körkort... Det är en sådan procedur att få till en uppkörning och snart är tiden slut innan jag måste skriva om teoriprovet (4 eller 9 dagar) och det känns väldigt deprimerande.

Har lust att ge upp. Känns som att jag, som människa, inte har tillräckligt med kapacitet för att köra bil. Det känns så jobbigt och sad. Varför är jag så dålig? Min pappa orkar knappt övningsköra med mig för han är trött efter jobbet osv men lyckligtvis orkade han det mer än 1 gång varannan vecka sista veckan innan uppkörningen. och mamma vägrar. Det blir liksom en stor grej bara för att övningsköra. Bwah, varför ska det vara så jobbigt. Om jag får barn så ska jag övningsköra med dem så mycket jag kan.

Tror jag ska köpa några körlektioner, även om det inte finns något mer att lära direkt...
Citera
2018-10-16, 09:15
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalyzzra
Har precis kuggat min andra uppkörning och tyckte att allting flöt på bra till 98% och att jag körde för snabbt över fartgupp (25km/h, långsamt på 3an). Jag var väldigt säker på att jag skulle klara det för alla rondeller gick jättebra och accelerationer och jag hade alltid bra uppsikt överallt och tittade runt. Blinkade som jag skulle osv.

Uppkörningen:
Dock när jag skulle parkera så körde jag på 1an på parkeringen men den blev lite "skyndad", alltså så borde jag tagit det ännu lugnare där. Men fick backa och köra in rätt.

Men min uppkörningslärare tyckte att jag körde för snabbt t.ex. över korsningar och när jag svängde i växel 3. Han sa att man ska ha säkerhetsmarginaler även fast inga är där typ. Jag tror anledningen till att jag körde på 3an var för att senaste gången jag övningskörde hemma så var det 2 bilar bakom mig som tutade för att jag körde för långsamt. (1a gången svängde jag på 2an och andra gången skulle jag göra en vänstersväng och väntade på att få köra). Så upplever mig själv som att jag kör för långsamt och nu när jag körde upp så körde jag en bil med en starkare motor och då tänkte jag att jag kanske kan köra mer på 3an fast i lägre hastighet.

Men nu vet jag det.... Och han tyckte även jag var för dålig med att växla, vilket jag inte håller med om men han vet mer än mig. (Jag tycker inte jag är jättebra men jag tycker att jag är helt ok.)

Syftet med inlägget:
Det som verkligen var min miss var när jag skulle ut på en 80-väg, hade kört ut på en liknande väg innan och visste att bilarna körde fort - att jag måste accelerera fort för att inte bli påkörd. Så det var lite stressigt för mig. Det var en stoppskylt och jag såg den tidigt, 3 bilar stod framför mig och skulle köra ut. Alla stannade innan de körde ut. När den sista av dem 3 körde fram så började jag kolla nästan 100% på trafiken runtomkring och det var en lucka precis nu innan ett stort tåg av bilar skulle komma. Så bilen framför körde och jag gled fram och sen hängde jag på - utan att stanna vid stopp-linjen.

Jag hade glömt bort stoppskylten totalt när jag började kolla efter bilar och såg hur de kom närmre och närmre.

Precis som att jag lätt brukar glömma bort när min körskolelärare säger "åk mot x." Då glömmer jag efter några sekunder eller minns en liten del av namnet. Och jag kan absolut inte hålla på att snacka när jag kör bil för då tappar jag uppmärksamhet väldigt lätt.

Det känns som att jag aldrig kommer klara av att ta körkort... Det är en sådan procedur att få till en uppkörning och snart är tiden slut innan jag måste skriva om teoriprovet (4 eller 9 dagar) och det känns väldigt deprimerande.

Har lust att ge upp. Känns som att jag, som människa, inte har tillräckligt med kapacitet för att köra bil. Det känns så jobbigt och sad. Varför är jag så dålig? Min pappa orkar knappt övningsköra med mig för han är trött efter jobbet osv men lyckligtvis orkade han det mer än 1 gång varannan vecka sista veckan innan uppkörningen. och mamma vägrar. Det blir liksom en stor grej bara för att övningsköra. Bwah, varför ska det vara så jobbigt. Om jag får barn så ska jag övningsköra med dem så mycket jag kan.

Tror jag ska köpa några körlektioner, även om det inte finns något mer att lära direkt...
Först och främst - det du beskriver är inget mindre än ett generalfel, att köra förbi en stoppskylt utan att stanna är kuggning rakt av. Nu framgår det inte av din historia, men om kontrollanten inte bad dig att bara köra tillbaka direkt blir jag rejält förvånad. Det är inte ovanligt att folk blir av med körkortet för att ha missat stopplikt.

Nåväl - Ge inte upp!
Det låter helt enkelt som att du skulle behöva, som du är inne på, mer rutin i körningen. Att hålla en enklare konversation medan du kör borde du definitivt kunna fixa utan att bli så distraherad att du begår rena fel. Detsamma med att köra mot en viss plats, du ska kunna läsa skyltar och köra mot ett visst mål, kom ihåg att det viktigaste där inte är att prompt komma ihåg vad kontrollanten säger, utan fråga gärna en gång till om du blir osäkert - "Ursäkta, visst sade du E20 norrut?". Det är helt okej.

Om du inte har möjlighet att övningsköra mer än någon enstaka gång i veckan bör du nog fundera på att ta ett par körlektioner tätt in på uppkörningen, så att du får in lite flyt. Typ dubbellektion tisdag, dubbellektion onsdag uppkörning torsdag - i kombination med så mycket privat övningskörning som möjligt såklart.

Jag har en bekant som kuggade sin uppkörning 7 (!) gånger, men fixade det tillslut (han kuggade i princip varenda gång på nervositet som ledde till skitmissar). Han har nu full behörighet, och kör lastbil till vardags... Så kämpa på, två eller tre gånger är det många som kuggar sin uppkörning
Citera
2018-10-16, 17:32
Medlem
Citat:

Men min uppkörningslärare tyckte att jag körde för snabbt t.ex. över korsningar och när jag svängde i växel 3.
Han sa att man ska ha säkerhetsmarginaler även fast inga är där typ.
Jag tror anledningen till att jag körde på 3an var för att senaste gången jag övningskörde hemma så var det 2 bilar bakom mig som tutade för att jag körde för långsamt. (1a gången svängde jag på 2an och andra gången skulle jag göra en vänstersväng och väntade på att få köra).
Så upplever mig själv som att jag kör för långsamt och nu när jag körde upp så körde jag en bil med en starkare motor och då tänkte jag att jag kanske kan köra mer på 3an fast i lägre hastighet.

Varför är jag så dålig? Min pappa orkar knappt övningsköra med mig för han är trött efter jobbet osv men lyckligtvis orkade han det mer än 1 gång varannan vecka sista veckan innan uppkörningen. och mamma vägrar. Det blir liksom en stor grej bara för att övningsköra. Bwah, varför ska det vara så jobbigt. Om jag får barn så ska jag övningsköra med dem så mycket jag kan.

Finns ingen anledning att gå ner på 2ans växel bara därför att, det är situationen som avgör (precis som i en rondell).

Angående övningskörning, det känns som på tok för lite på den fronten (så med tanke på det, så verkar du definitivt inte "dålig").
Mer övningskörning så sätter du det (tror du behöver mer mängd än just trafikskola).

Btw, var tydlig med att du inte vill ha något socialt prat under uppkörning pga nervositet/lätt att tappa fokus.
Kan iofs vara så att du får någon rutinerad inspektör som har även tung trafik (dessa brukar kunna se bortom nervositet och ge mer "rättvisa" beslut).
Citera
2018-10-16, 21:53
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Först och främst - det du beskriver är inget mindre än ett generalfel, att köra förbi en stoppskylt utan att stanna är kuggning rakt av. Nu framgår det inte av din historia, men om kontrollanten inte bad dig att bara köra tillbaka direkt blir jag rejält förvånad. Det är inte ovanligt att folk blir av med körkortet för att ha missat stopplikt.

Nåväl - Ge inte upp!
Det låter helt enkelt som att du skulle behöva, som du är inne på, mer rutin i körningen. Att hålla en enklare konversation medan du kör borde du definitivt kunna fixa utan att bli så distraherad att du begår rena fel. Detsamma med att köra mot en viss plats, du ska kunna läsa skyltar och köra mot ett visst mål, kom ihåg att det viktigaste där inte är att prompt komma ihåg vad kontrollanten säger, utan fråga gärna en gång till om du blir osäkert - "Ursäkta, visst sade du E20 norrut?". Det är helt okej.

Om du inte har möjlighet att övningsköra mer än någon enstaka gång i veckan bör du nog fundera på att ta ett par körlektioner tätt in på uppkörningen, så att du får in lite flyt. Typ dubbellektion tisdag, dubbellektion onsdag uppkörning torsdag - i kombination med så mycket privat övningskörning som möjligt såklart.

Jag har en bekant som kuggade sin uppkörning 7 (!) gånger, men fixade det tillslut (han kuggade i princip varenda gång på nervositet som ledde till skitmissar). Han har nu full behörighet, och kör lastbil till vardags... Så kämpa på, två eller tre gånger är det många som kuggar sin uppkörning
Tack för att du läste mitt inlägg. Ja precis, att inte stanna vid stoppskylten är ju som att köra mot rött. Och jag såg den, sa att jag såg den och såg hur några av dem andra bilarna stannade - men sen var det puts väck från mitt huvud när något annat fångade min uppmärksamhet. (tittade på trafiken på den nya vägen.) Övningskörde en halvtimme idag med far (wohooo!) och kom till en stoppskylt - jag ser den, noterar den och sen kollar jag trafiken och ser att jag kan köra ut - och så vill jag köra ut. Men då nämner far min något om stoppskylten och jag kommer på mig själv. Hade inte kommit ihåg det om jag satt där ensam tror jag. För det är lite så det är också med "kör mot xxx", noterar det han säger men så fort något annat fångar min attention så har jag glömt vad han sa i 70% av fallen (förut var det 100%).

Tack så jättemycket för tipsen. Körde med radio för första gången idag faktiskt, alltså på normal volym och inte lågt. Det gick bra. Har även övningskört med hela familjen i bilen och då pratade alla i mun på varandra men då om de pratade med mig och jag behövde koncentrera mig så blockade jag ut dem.

Ja jag bokade faktiskt en lektion imorgon för automatbil. Ska försöka ta automatkort innan teorin går ut och sen försöka ta manuell efter det utan stressen. Vill så gärna klara det så jag slipper skriva om teorin alltså. Och fy vad surt att kugga så många gånger av skitmissar, personligen så är jag beredd att kugga hur mycket som helst sålänge jag inte får skriva om teoriprovet. Men tiden är knapp......

Tack igen för ditt inlägg, jag uppskattar det verkligen. Det är verkligen som en bitter,bitter,sweet lektion när man kör upp. Bara synd att det inte finns så många tillgängliga.
Citera
2018-10-16, 22:23
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Finns ingen anledning att gå ner på 2ans växel bara därför att, det är situationen som avgör (precis som i en rondell).

Angående övningskörning, det känns som på tok för lite på den fronten (så med tanke på det, så verkar du definitivt inte "dålig").
Mer övningskörning så sätter du det (tror du behöver mer mängd än just trafikskola).

Btw, var tydlig med att du inte vill ha något socialt prat under uppkörning pga nervositet/lätt att tappa fokus.
Kan iofs vara så att du får någon rutinerad inspektör som har även tung trafik (dessa brukar kunna se bortom nervositet och ge mer "rättvisa" beslut).
Jo precis, är olika i varje situation. Det var mer en mental reminder att istället för att motorn ska burra (en dieselbil) i låga varv så får jag växla ner typ. Men tack för förtydligandet. När jag är upprörd så tenderar jag till att överdriva i mina tankegångar ibland.

Tack för peppen, tog en intensivkurs på två veckor och där fick jag lära mig jättemycket! Tyvärr var det inte tillräckligt för växlingen tog upp mycket av min tankekraft och tid. (det är något som verkligen måste nötas) Men allt sånt här är svårt att förutse i förväg känner jag.

Det känns iallafall roligt att köra bil men ibland känner jag mig som en hopplös individ som inte någonsin skulle klara av att ta körkort. (Deprimerande) Vill så gärna ha det för vill skaffa hund och träna och tävla med den. Körkort är en frihet, och ett stort steg i livet.

Tack åter igen. Ska ha det i åtanke till nästa gång! Woop woop!
Citera
2018-10-18, 17:50
Medlem
Citat:
Jo precis, är olika i varje situation. Det var mer en mental reminder att istället för att motorn ska burra (en dieselbil) i låga varv så får jag växla ner typ. Men tack för förtydligandet. När jag är upprörd så tenderar jag till att överdriva i mina tankegångar ibland.

Tack för peppen, tog en intensivkurs på två veckor och där fick jag lära mig jättemycket! Tyvärr var det inte tillräckligt för växlingen tog upp mycket av min tankekraft och tid. (det är något som verkligen måste nötas) Men allt sånt här är svårt att förutse i förväg känner jag.

Det känns iallafall roligt att köra bil men ibland känner jag mig som en hopplös individ som inte någonsin skulle klara av att ta körkort. (Deprimerande) Vill så gärna ha det för vill skaffa hund och träna och tävla med den. Körkort är en frihet, och ett stort steg i livet.

Tack åter igen. Ska ha det i åtanke till nästa gång! Woop woop!

Ja, fler borde lära sig köra i motorsvaga bilar (nu sitter de i nya dyra bilar och kryper i kurvor strax före branta uppförsbackar och accelererar i backen).

Mjo, körkortet är väl snarare ett måste i arbetslivet mer än att det är bra för fritidssysselsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in