2015-03-24, 18:22
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Han tyckte att jag höll en för jämn hastighet, använde inte kopplingen som jag skulle, han tyckte att jag skulle koppla vid inbromsning för att det är tydligen eco? Jag svängde tydligen på ratten fel, istället för att "saxa" armarna som han uttryckte det så "torkade jag tallriken" (också hans uttryck)

Säg att du kör i 60 på fyran och närmar dig ett trafikljus som är rött, beroende på trafiken bakom så kan du antingen börja motorbromsa väldigt tidigt eller kanske lite senare. Släpp gasen och rulla ett tag, sedan bromsar du försiktigt ned farten utan att frikoppla, när du har kommit ned i hastighet till en bit under 40 så kan du - samtidigt som du fortsätter att bromsa - frikoppla och lägga i tvåan och långsamt släppa upp kopplingen. Slår ljuset om till grönt kan du kanske fortsätta på tvåan, i annat fall så frikopplar du ju den sista biten och bromsar dig till ett stopp. Jag hade problem med det där samspelet i början och frikopplade nästan alltid när jag bromsade.

Just det där med att hålla ratten på rätt sätt var någonting som min far aldrig anmärkte på och det tog några lektioner innan körskolan hade rättat till det, tidigare så körde jag dessutom i princip alltid med en hand på ratten. "Torka disk" var även ett uttryck som en av mina körskolelärare använde sig av när jag gjorde en rattning där jag inte "saxade" armarna. Jag tycker det är ganska sällan som man ute i trafiken behöver göra väldigt stora rattrörelser och det är ett fel som du lätt kan jobba bort.

Citat:
När jag nämnde att bilen var så pass ovan för mig så sade han emot och hävdade att jag skulle kunna hantera vilken bil som helst utan att ha kört en sån bil tidigare

Hans tips till mig var att byta körskola..

Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.

Det är skillnad på att som relativt ovan trafikant - speciellt under en uppkörning - köra en ny bil och att som van trafikant köra en ny bil. Jag klarade uppkörningen på första försöket idag och jag är ganska tveksam till att jag hade klarat den om det inte var för att jag körde en bil som jag är 100% bekväm med. Blicken snurrar ju bara runt mellan fotgängare, backspeglar och vägskyltar och hade jag dessutom tvingats tänka på växlingen så hade jag gjort mer fel än vad jag gjorde idag. Lyckades blanda ihop höger och vänster vid ett tillfälle under stresspåverkan och hamnade i fel körfält, jag sa direkt att jag åker och vänder på bensinmacken då jag inte bedömde ett körfältsbyte som trafiksäkert i den situationen jag hade försatt mig i. Gubben skojade lite om att många tjejer brukade ha problem med höger och vänster och att han hade sett vissa som skrivit upp det på händerna med pilar ritade. Efter uppkörningen så sa han att han snarare såg mitt fel och hur jag hanterade det som en styrka och att jag hade kuggat om jag hade kastat mig in i den andra filen. Det andra misstaget var att jag fick korrigera en gång när jag backade in i en p-ruta och det sista misstaget var att jag efter denna parkering fortsatte att köra i typ en kilometer innan jag upptäckte att jag hade glömt att vinkla upp höger backspegel... När jag upptäckte och korrigerade backspegeln så var jag helt inställd på att jag skulle se resten av turen som någon form av träning inför en ny uppkörning, men det var precis dags att åka tillbaka till Trafikverket och lyckligtvis så var min körning godkänd. Jag påtalade mina egna fel och han hade inga mer att tillägga. Uppkörningsmannen ingav ett stort lugn och jag lyckades hålla ned hastigheten i svängar och rondeller, samt att sitta framåtlutad och titta jävligt noga efter bilar där högerregeln gällde. Hade jag haft en lite strängare uppkörningsman samt haft en bil jag inte är van med hade den ökade stressnivån förmodligen provocerat fram fler misstag som kunde ha resulterat i en kuggning.

Du skall köra så att du får samma bil på uppkörningen som du har övningskört i, du lär dig en bil väldigt fort så det räcker väl med att boka en dubbellektion på en körskola och att sedan köra upp med den bilen. Jag körde en bil som i princip är omöjlig att få motorstopp med och det var otroligt skönt att inte behöva sitta och oroa sig för sådant.

Lycka till nästa gång!
Citera
2015-03-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Säg att du kör i 60 på fyran och närmar dig ett trafikljus som är rött, beroende på trafiken bakom så kan du antingen börja motorbromsa väldigt tidigt eller kanske lite senare. Släpp gasen och rulla ett tag, sedan bromsar du försiktigt ned farten utan att frikoppla, när du har kommit ned i hastighet till en bit under 40 så kan du - samtidigt som du fortsätter att bromsa - frikoppla och lägga i tvåan och långsamt släppa upp kopplingen. Slår ljuset om till grönt kan du kanske fortsätta på tvåan, i annat fall så frikopplar du ju den sista biten och bromsar dig till ett stopp. Jag hade problem med det där samspelet i början och frikopplade nästan alltid när jag bromsade.

Just det där med att hålla ratten på rätt sätt var någonting som min far aldrig anmärkte på och det tog några lektioner innan körskolan hade rättat till det, tidigare så körde jag dessutom i princip alltid med en hand på ratten. "Torka disk" var även ett uttryck som en av mina körskolelärare använde sig av när jag gjorde en rattning där jag inte "saxade" armarna. Jag tycker det är ganska sällan som man ute i trafiken behöver göra väldigt stora rattrörelser och det är ett fel som du lätt kan jobba bort.

Det är skillnad på att som relativt ovan trafikant - speciellt under en uppkörning - köra en ny bil och att som van trafikant köra en ny bil. Jag klarade uppkörningen på första försöket idag och jag är ganska tveksam till att jag hade klarat den om det inte var för att jag körde en bil som jag är 100% bekväm med. Blicken snurrar ju bara runt mellan fotgängare, backspeglar och vägskyltar och hade jag dessutom tvingats tänka på växlingen så hade jag gjort mer fel än vad jag gjorde idag. Lyckades blanda ihop höger och vänster vid ett tillfälle under stresspåverkan och hamnade i fel körfält, jag sa direkt att jag åker och vänder på bensinmacken då jag inte bedömde ett körfältsbyte som trafiksäkert i den situationen jag hade försatt mig i. Gubben skojade lite om att många tjejer brukade ha problem med höger och vänster och att han hade sett vissa som skrivit upp det på händerna med pilar ritade. Efter uppkörningen så sa han att han snarare såg mitt fel och hur jag hanterade det som en styrka och att jag hade kuggat om jag hade kastat mig in i den andra filen. Det andra misstaget var att jag fick korrigera en gång när jag backade in i en p-ruta och det sista misstaget var att jag efter denna parkering fortsatte att köra i typ en kilometer innan jag upptäckte att jag hade glömt att vinkla upp höger backspegel... När jag upptäckte och korrigerade backspegeln så var jag helt inställd på att jag skulle se resten av turen som någon form av träning inför en ny uppkörning, men det var precis dags att åka tillbaka till Trafikverket och lyckligtvis så var min körning godkänd. Jag påtalade mina egna fel och han hade inga mer att tillägga. Uppkörningsmannen ingav ett stort lugn och jag lyckades hålla ned hastigheten i svängar och rondeller, samt att sitta framåtlutad och titta jävligt noga efter bilar där högerregeln gällde. Hade jag haft en lite strängare uppkörningsman samt haft en bil jag inte är van med hade den ökade stressnivån förmodligen provocerat fram fler misstag som kunde ha resulterat i en kuggning.

Du skall köra så att du får samma bil på uppkörningen som du har övningskört i, du lär dig en bil väldigt fort så det räcker väl med att boka en dubbellektion på en körskola och att sedan köra upp med den bilen. Jag körde en bil som i princip är omöjlig att få motorstopp med och det var otroligt skönt att inte behöva sitta och oroa sig för sådant.

Lycka till nästa gång!
Kunde inte sagt det bättre själv
Bara en liten sak så är det så att i ECO Driving så ska man ju inte använda bromsen alls egentligen fast det är extremt svårt, annars måste man ju börja motorbromsa några hundra meter innan, speciellt om det är nerförsbacke!!
Citera
2015-03-24, 19:16
Medlem
Tack för alla tips! Men jag var nog lite otydlig. Han menade att jag skulle frikoppla i lägre hastigheter, alltså i villaområden när jag vill sakta ner från 20 i högerregelskorsningar eller svängar, då skulle jag tydligen frikoppla. Försökte motorbromsa när jag kunde men den här bilen var ju starkare är vad jag är van vid och därför rullade den mycket längre!

Sen så körde vi på en väg med 3 filer och skulle svänga av och i ett sånt fall så kan jag inte motorbromsa för jag ska ju ligga i samma hastighet tills jag bytt in i min "sväng-körfil".

Jag tycker att kuggningen var något difus, gjorde inga som helst fel i trafiken i övrigt och höll hastighetsbegränsningarna. Jag tyckte han var spydig mot mig när jag nämnde att min mammas bil måste ligga på 4:an nästan 5:an vid 40. Han skrattade och sa något i stil med "det skulle jag vilja se". Det känns ju som att det jag gjorde fel inte är något jag kan träna på hemma. Uppsala är en svår stad med mycket krångliga trafiksituationer och det klarade jag galant trots ny bil!

Jag frikopplar alltid efter att jag bromsat ner hastigheten och ska växla ner eller stanna.

Vilken växel bör man ha i en sväng då? 1:an? För jag låg på 2:an vilket funkar bra med mammas bil då hennes bara klarar några meter i 1:an i mycket låg fart, typ på parkeringar, uppförsbacke m.m.

Hade jag kört mot rött, missat en skylt, missat övergångsställe, kört in på enkelriktad gata (åt fel håll), hindrat trafik vid backning eller något sånt så hade kuggningen känts mycket bättre..
Citera
2015-03-24, 21:13
Medlem
Ahbezs avatar
Körde upp 2:a gången idag, var ganska märkligt
Första gången blev jag kuggad för ett fel (en dålig backning) men jag körde ändå lugnt och sansat, hade inga problem med att hitta dragläge/rätt växlar (var inte nervös alls).

Men sen idag fick jag total blackout och gjorde i princip allting fel, benen skakade så jag kunde inte hitta dragläget och växlingen var under all kritik, var nervös också

Första gången körde jag iofs in till uppkörningen med min handledare så det kan ha varit det som lugnade nerverna lite, för jag kör oftast rätt bra privat
Citera
2015-03-30, 10:09
Medlem
Hade andra uppkörningen idag, samma gubbe..

Första gången var jag inte nervös men den här gången blev jag det!

Förra gången tog jag för mycket plats, hade för höga växlar, kom lite för snabbt i korsningar (pga att dieselbilen ökade farten om varven låg på 1000)

Den här gången kuggade jag på att jag tog för lite plats, hade för låga växlar och körde för sakta... SUCK!! Säger jag bara, klarar jag inte nästa uppkörning får jag ge upp
Citera
2015-04-17, 13:40
Medlem
Ahbezs avatar
Passar på att ta en uppkörning till innan teorin går ut sen skiter jag fan i det
Citera
2015-05-21, 23:36
Medlem
Marzzo97s avatar
Jag skulle vända sa inspektören. Jag körde in på en väg och vände på denna väg och tillbaka till den första vägen.

Jag vände på en enkelriktad väg. Inspektörens fel? Absolut inte.

Anledning: Jag missade skylten för enkelriktat.

Hur jag ska fixa det: träna mer!
Citera
2015-06-02, 15:41
Medlem
Vet någon om man ska göra säkerhetskontrollen även om inspektören inte säger något?
Citera
2015-06-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isa424
Vet någon om man ska göra säkerhetskontrollen även om inspektören inte säger något?
Nej, han måste berätta vad du ska göra, annars får du väl göra en helsäkerhetskontroll
Citera
2015-06-09, 21:07
Medlem
Kuggade min första uppkörning igår. Satfläsk så hemskt det var när jag fick reda på det för var ganska säker på att jag klarat det. Men körde för fort i korsningar i småkvarter (låg på tvåan i 25-30 och kollade som en dåre, men det dög inte för jag skulle ner på ettan och nästan krypa fram). Inspektören sa att jag var bra på det mesta förutom just säkerhetsbiten och sa något i stil med "Du är smart och fixar det här nästa gång."

Så nu till frågan: Står det på deras padda i deras dataprogram att jag tidigare har blivit underkänd, men att jag visat att jag kan vissa saker medan jag inte kan vissa och att dom i så fall skulle testa mig mer på saker jag inte klarade förra gången? Eller det kanske inte ens står att detta är min andra uppkörning och att dom kör precis som vanligt? Fattar ju att jag inte bara kan köra i villakvarter men hoppas ni förstår vad jag menar!
Citera
2015-06-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansonfire
Kuggade min första uppkörning igår. Satfläsk så hemskt det var när jag fick reda på det för var ganska säker på att jag klarat det. Men körde för fort i korsningar i småkvarter (låg på tvåan i 25-30 och kollade som en dåre, men det dög inte för jag skulle ner på ettan och nästan krypa fram). Inspektören sa att jag var bra på det mesta förutom just säkerhetsbiten och sa något i stil med "Du är smart och fixar det här nästa gång."

Så nu till frågan: Står det på deras padda i deras dataprogram att jag tidigare har blivit underkänd, men att jag visat att jag kan vissa saker medan jag inte kan vissa och att dom i så fall skulle testa mig mer på saker jag inte klarade förra gången? Eller det kanske inte ens står att detta är min andra uppkörning och att dom kör precis som vanligt? Fattar ju att jag inte bara kan köra i villakvarter men hoppas ni förstår vad jag menar!
Jag skulle tro att det sparas i registret, men du kommer nog få köra om alla bitarna i alla fall, fast kanske lite extra på just det du hade svårt för
Fast bara egna gissningar
Citera
2015-06-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Jag skulle tro att det sparas i registret, men du kommer nog få köra om alla bitarna i alla fall, fast kanske lite extra på just det du hade svårt för
Fast bara egna gissningar

Ja, man kan ju tycka att rutorna som kryssas i ska fylla någon funktion (mer än bevis på godkänt) även om jag fattar att jag givetvis måste visa att jag kan köra såklart.
Tycker att jag känner mig lugn inför nästa uppkörning men lär väl bli nervös som fan och vänsterbenet kommer skaka som fan. Vet att folk har failat uppkörningar och att jag inte är ensam men jag tål inte en till kuggning. Sommarn skulle bli helt förstörd och jag skulle fan inte orka med någonting. Har kompisar som har körkort och jag tycker ju fan att jag kör bättre än vissa av dom Aja, nu taggar jag för hade ju tur i oturen och fick en ny tid rätt snabbt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in