Citat:
Han tyckte att jag höll en för jämn hastighet, använde inte kopplingen som jag skulle, han tyckte att jag skulle koppla vid inbromsning för att det är tydligen eco? Jag svängde tydligen på ratten fel, istället för att "saxa" armarna som han uttryckte det så "torkade jag tallriken" (också hans uttryck)
Säg att du kör i 60 på fyran och närmar dig ett trafikljus som är rött, beroende på trafiken bakom så kan du antingen börja motorbromsa väldigt tidigt eller kanske lite senare. Släpp gasen och rulla ett tag, sedan bromsar du försiktigt ned farten utan att frikoppla, när du har kommit ned i hastighet till en bit under 40 så kan du - samtidigt som du fortsätter att bromsa - frikoppla och lägga i tvåan och långsamt släppa upp kopplingen. Slår ljuset om till grönt kan du kanske fortsätta på tvåan, i annat fall så frikopplar du ju den sista biten och bromsar dig till ett stopp. Jag hade problem med det där samspelet i början och frikopplade nästan alltid när jag bromsade.
Just det där med att hålla ratten på rätt sätt var någonting som min far aldrig anmärkte på och det tog några lektioner innan körskolan hade rättat till det, tidigare så körde jag dessutom i princip alltid med en hand på ratten. "Torka disk" var även ett uttryck som en av mina körskolelärare använde sig av när jag gjorde en rattning där jag inte "saxade" armarna. Jag tycker det är ganska sällan som man ute i trafiken behöver göra väldigt stora rattrörelser och det är ett fel som du lätt kan jobba bort.
Citat:
När jag nämnde att bilen var så pass ovan för mig så sade han emot och hävdade att jag skulle kunna hantera vilken bil som helst utan att ha kört en sån bil tidigare
Hans tips till mig var att byta körskola..
Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.
Hans tips till mig var att byta körskola..
Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.
Det är skillnad på att som relativt ovan trafikant - speciellt under en uppkörning - köra en ny bil och att som van trafikant köra en ny bil. Jag klarade uppkörningen på första försöket idag och jag är ganska tveksam till att jag hade klarat den om det inte var för att jag körde en bil som jag är 100% bekväm med. Blicken snurrar ju bara runt mellan fotgängare, backspeglar och vägskyltar och hade jag dessutom tvingats tänka på växlingen så hade jag gjort mer fel än vad jag gjorde idag. Lyckades blanda ihop höger och vänster vid ett tillfälle under stresspåverkan och hamnade i fel körfält, jag sa direkt att jag åker och vänder på bensinmacken då jag inte bedömde ett körfältsbyte som trafiksäkert i den situationen jag hade försatt mig i. Gubben skojade lite om att många tjejer brukade ha problem med höger och vänster och att han hade sett vissa som skrivit upp det på händerna med pilar ritade. Efter uppkörningen så sa han att han snarare såg mitt fel och hur jag hanterade det som en styrka och att jag hade kuggat om jag hade kastat mig in i den andra filen. Det andra misstaget var att jag fick korrigera en gång när jag backade in i en p-ruta och det sista misstaget var att jag efter denna parkering fortsatte att köra i typ en kilometer innan jag upptäckte att jag hade glömt att vinkla upp höger backspegel... När jag upptäckte och korrigerade backspegeln så var jag helt inställd på att jag skulle se resten av turen som någon form av träning inför en ny uppkörning, men det var precis dags att åka tillbaka till Trafikverket och lyckligtvis så var min körning godkänd. Jag påtalade mina egna fel och han hade inga mer att tillägga. Uppkörningsmannen ingav ett stort lugn och jag lyckades hålla ned hastigheten i svängar och rondeller, samt att sitta framåtlutad och titta jävligt noga efter bilar där högerregeln gällde. Hade jag haft en lite strängare uppkörningsman samt haft en bil jag inte är van med hade den ökade stressnivån förmodligen provocerat fram fler misstag som kunde ha resulterat i en kuggning.
Du skall köra så att du får samma bil på uppkörningen som du har övningskört i, du lär dig en bil väldigt fort så det räcker väl med att boka en dubbellektion på en körskola och att sedan köra upp med den bilen. Jag körde en bil som i princip är omöjlig att få motorstopp med och det var otroligt skönt att inte behöva sitta och oroa sig för sådant.
Lycka till nästa gång!