2011-03-22, 11:27
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror det är en ensam gärningsman som utförde dådet. Men det finns en sak som jag tycker är det märkligaste av alla märkliga turer kring mordet som inte belysts tillräkligt.
Harvardaffären och dess handlingar som försvann från Länsrätten i Stockholm. Olof Palme höll ett föredrag vid Harvard men ville inte ha betalt, däremot frågade han om hans son Joakim skulle kunna få komma in vid det ansedda universitetet. Någon månad senare droppar det ned ett stipendium till Joakim Palme att han är välkommen att studera där.
Skattemyndigheten kräver att Olof Palme ska ta upp detta i sin deklaration som inkomst, men Olof Palme överklagar detta till Länsrätten.
Det är här det märkliga börjar. Någon gång i mars 1986 är det någon som ska gå igenom de 34 ärendena som kommit in och upptäcker att det bara finns 33. En är försvunnen och det är Olof Palmes överklagan.
Man kollar i datorn och där visar det sig att även datafilen för det här ärendet är borta. Vid närmare koll ser man att filen är raderad klockan 19.25 den 28 mars, Nästan på minuten fem timmar senare mördas Olof Palme.
Det fanns en säkerhetskopia så egentligen var ingen skada skedd men varför stals pappersinlagan och raderades filen?
Varför skedde det samma kväll som mordet?
Trodde förövaren att det innehöll hemligheter och var den inte medveten om säkerhetskopian?
Som jag ser det är händelsen, som aldrig ledde till att någon kunde gripas trots att det rörde sig om ett begränsat antal som kunde vara skyldig, helt avgörande.
Denna händelse avgör om mordet var en konspiration eller ett verk av en ensam gärningsman. Om händelsen vid Länsrätten har ett samband med mordet, så är det en konspiration. Om det å andra sidan är en tillfällighet att det just händer samma kväll som mordet är det ändå konstigt att någon skulle ta en sådan risk för några obetydliga papper.
Fanns där något mer i dessa papper som vi inte vet?
Trodde förövaren att där fanns något mer?

Du börjar med att säga att du tror det är en ensam gärningsman. Vad fan har då harangen du skriver om Harvard med detta mord att göra??
Menar du att det är en ensam gärningsman från Harvard?
Citera
2011-03-22, 13:15
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Du börjar med att säga att du tror det är en ensam gärningsman. Vad fan har då harangen du skriver om Harvard med detta mord att göra??
Menar du att det är en ensam gärningsman från Harvard?

Meningen var att tekna den faktiska bakgrunden till Havardhändelserna. Och att denna händelse är avgörande. Antingen är detta en tillfällighet att de skedde just detta datum och då är det som jag ändå tror en ensam gärningsman.
Eller; har det ett samband och då måste det vara en konspiration.
Om det är en konspiration, återstår att förklara varför dessa stulna handlingar var så viktiga att stjäla och radera.
Citera
2011-03-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Jo det är helt klart att hon ser 3 män, AB, GM & LJ. Men hon säger inte att det är tre män, utan hennes uppfattning är att det är en och samma person. Låter det som ett trovärdigt vittne? Jag vet att du tycker det, men du är rätt ensam om att tycka det. Hade Hovrätten trott på LP så hade Christer Pettersson blivit fälld för mordet, inte friad.

Men om Lisbet Palme säger att hon ser Christer Pettersson skjuta Olof Palme till döds, och om det är som du säger att Hovrätten tror på hennes ord, varför döms inte Pettersson för mordet?

Alltså..först och främst för att ditt resonemang skall kunna hålla ihop så krävs det antingen att LP ljuger när hon pekar ut Pettersson alternativt att hon förväxlat ABs ansikte på sådant högst otroligt sätt med Petterssons att hon identifierar CP som mördaren,när det egentligen är AB hon menar.
Du säger själv att du inte tror att LP ljuger.Bra så,annars hade du varit lärjunge till gamle avlidne rikspuckot Lars Krantz.
Vad du dock påstår är att det är sannolikare att tro att LP ser ABs ansikte,men att hon trots detta pekar ut Christer Pettersson som mördaren.
Hur sannolikt är det egentligen,när AB och CP inte är lika varandra..och då LP genomgår flera konfrontationer samt går igenom ett massivt bildmaterial innan hon direkt och konsekvent till denna dags dato pekar ut CP.

Ditt scenario är ofantligt mycket mera osannolikt jämfört med mitt.Jag anser att ditt resonemang är fabricerat utifrån den helt fastlåsta hållningen att CP är oskyldig.Så måste det vara om man väljer att tro på osannolika scenarios framför mer sannolika.

Jag är ledsen,men du är högst troligen lika fastlåst vid din uppfattning att CP är oskyldig till varje pris..som Holmer någonsin var i sin orubbliga tro att PKK låg bakom mordet.

Du måste kunna ge ett rimligt svar på den naturliga frågan att OM LP misstar ABs ansikte såsom varande mördarens..varför i himmelens namn pekar hon då inte ut nämnde AB eller ÅTMINSTONE någon i det jättelika material hon får titta på som påminner om honom utseendemässigt?

Denna frågan måste du kunna ge ett rimligt svar på.

Om du inte kan det,så krackelerar nämligen ditt resonemang fullständigt här.
Senast redigerad av Lookalike 2011-03-22 kl. 22:58.
Citera
2011-03-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror det är en ensam gärningsman som utförde dådet. Men det finns en sak som jag tycker är det märkligaste av alla märkliga turer kring mordet som inte belysts tillräkligt.
Harvardaffären och dess handlingar som försvann från Länsrätten i Stockholm. Olof Palme höll ett föredrag vid Harvard men ville inte ha betalt, däremot frågade han om hans son Joakim skulle kunna få komma in vid det ansedda universitetet. Någon månad senare droppar det ned ett stipendium till Joakim Palme att han är välkommen att studera där.
Skattemyndigheten kräver att Olof Palme ska ta upp detta i sin deklaration som inkomst, men Olof Palme överklagar detta till Länsrätten.
Det är här det märkliga börjar. Någon gång i mars 1986 är det någon som ska gå igenom de 34 ärendena som kommit in och upptäcker att det bara finns 33. En är försvunnen och det är Olof Palmes överklagan.
Man kollar i datorn och där visar det sig att även datafilen för det här ärendet är borta. Vid närmare koll ser man att filen är raderad klockan 19.25 den 28 mars, Nästan på minuten fem timmar senare mördas Olof Palme.
Det fanns en säkerhetskopia så egentligen var ingen skada skedd men varför stals pappersinlagan och raderades filen?
Varför skedde det samma kväll som mordet?
Trodde förövaren att det innehöll hemligheter och var den inte medveten om säkerhetskopian?
Som jag ser det är händelsen, som aldrig ledde till att någon kunde gripas trots att det rörde sig om ett begränsat antal som kunde vara skyldig, helt avgörande.
Denna händelse avgör om mordet var en konspiration eller ett verk av en ensam gärningsman. Om händelsen vid Länsrätten har ett samband med mordet, så är det en konspiration. Om det å andra sidan är en tillfällighet att det just händer samma kväll som mordet är det ändå konstigt att någon skulle ta en sådan risk för några obetydliga papper.
Fanns där något mer i dessa papper som vi inte vet?
Trodde förövaren att där fanns något mer?

Det var en ensam gärningsman som utförde själva dådet.Alla vittnen på mordplatsen utan undantag påstår att det bara var en man som höll i mordvapnet,inte två..samtidigt

Jag förstår dock vad du menar.Du påstår att endast en GM är skyldig till brottet ifråga.Därmed underkänner du också alla teorier som talar om konspiration med två eller flera GM.
Jag håller med dig i denna del.Den utan tvekan sannolikaste teorin är att det handlar om en endaste en GM och att mordet troligen inte ens var påtänkt överhuvudtaget minuterna innan 21:00 den 28 Februari 1986.

Harvardhistorien är bara ovidkommande trams.Det dras upp ibland av personer som försöker hitta motiv till diverse stolleprovs GMs de tänkt ut för sig själva.

Eyes on the ball..mordet,dess förlopp och vad det säger oss utifrån rimliga antaganden dragna från det vedertagna faktaunderlaget.

Vad ger sådant resonemang för logiskt resultat?
Citera
2011-03-23, 10:45
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Alltså..först och främst för att ditt resonemang skall kunna hålla ihop så krävs det antingen att LP ljuger när hon pekar ut Pettersson alternativt att hon förväxlat ABs ansikte på sådant högst otroligt sätt med Petterssons att hon identifierar CP som mördaren,när det egentligen är AB hon menar.
Du säger själv att du inte tror att LP ljuger.Bra så,annars hade du varit lärjunge till gamle avlidne rikspuckot Lars Krantz.
Vad du dock påstår är att det är sannolikare att tro att LP ser ABs ansikte,men att hon trots detta pekar ut Christer Pettersson som mördaren.
Hur sannolikt är det egentligen,när AB och CP inte är lika varandra..och då LP genomgår flera konfrontationer samt går igenom ett massivt bildmaterial innan hon direkt och konsekvent till denna dags dato pekar ut CP.

Ditt scenario är ofantligt mycket mera osannolikt jämfört med mitt.Jag anser att ditt resonemang är fabricerat utifrån den helt fastlåsta hållningen att CP är oskyldig.Så måste det vara om man väljer att tro på osannolika scenarios framför mer sannolika.

Jag är ledsen,men du är högst troligen lika fastlåst vid din uppfattning att CP är oskyldig till varje pris..som Holmer någonsin var i sin orubbliga tro att PKK låg bakom mordet.

Du måste kunna ge ett rimligt svar på den naturliga frågan att OM LP misstar ABs ansikte såsom varande mördarens..varför i himmelens namn pekar hon då inte ut nämnde AB eller ÅTMINSTONE någon i det jättelika material hon får titta på som påminner om honom utseendemässigt?

Grattis, 15 meningar utan att lyckas svara på min fråga! Vänligen svara på frågan innan du ställer nya.
Citera
2011-03-23, 12:53
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Men om Lisbet Palme säger att hon ser Christer Pettersson skjuta Olof Palme till döds, och om det är som du säger att Hovrätten tror på hennes ord, varför döms inte Pettersson för mordet?
Även om Hovrätten varit 99.9% säker på att CP var skyldig skulle dom ha friat. Dom vill vara 100% övertygade. Många konspirationsanhängare tror att Hovrätten helt avfärdarde CP som gärningsman bara för att han blev friad. Så är INTE fallet. Dom ansåg sannoliken vara <100% men knappast 0.

Har dessutom för mig att dom i domen klarlägger ganska tydligt att CP likväl är identisk med grandmannen. Lägg därtill att Najic Ljubisa var 100% säker på att CP följde efter Palme från Grand till mordplatsen. Anders Delsbom var 95% säker på att CP sköt Palme!

Vad tror du (och ni andra) att sannolikheten är att CP sköt Palme?
Citera
2011-03-23, 14:09
Medlem
Citat:
Grattis, 15 meningar utan att lyckas svara på min fråga! Vänligen svara på frågan innan du ställer nya.

Är LP ett trovärdigt vittne?
Svar Ja..ett oreserverat och obetingat ja..icke någonsin ifrågasatt ens i Hovrätten.LPs trovärdighet som vittne är 100%.Det står f.ö uttryckligt i Hovrättens dom att LPs trovärdighet inte är satt i tvivel.

Varför fälls inte Pettersson om LP är trovärdig som vittne?
Svar..tillförlitligheten i hennes vittnesmål kan inte godtagas utom alla rimliga tvivel.
Detta står också uttryckligt i Hovrättens domslut.Jag förstår inte riktigt varför du ställer frågor om faktamaterial?

Du måste till slut förstå en gång för alla..att ett vittnes trovärdighet och tillförlitlighet i ett specifikt vittnesmål ICKE behöver vara en och densamma.Det är olika saker vi pratar om.

Blanda INTE äpplen och päron.Fortsätter du med det,så leder det till felaktiga resonemang och därifrån märkliga slutsatser.

Nu har jag svarat på dina frågor..jag har ställt min redan långt innan till dig utan att få svar.
Det är således två gånger jag ställt samma fråga till dig.
Dax att svara nu då.
Citera
2011-03-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Även om Hovrätten varit 99.9% säker på att CP var skyldig skulle dom ha friat. Dom vill vara 100% övertygade. Många konspirationsanhängare tror att Hovrätten helt avfärdarde CP som gärningsman bara för att han blev friad. Så är INTE fallet. Dom ansåg sannoliken vara <100% men knappast 0.

Har dessutom för mig att dom i domen klarlägger ganska tydligt att CP likväl är identisk med grandmannen. Lägg därtill att Najic Ljubisa var 100% säker på att CP följde efter Palme från Grand till mordplatsen. Anders Delsbom var 95% säker på att CP sköt Palme!

Exakt så är det,och det är ett helt felaktigt antagande att Hovrätten helt avfärdat LPs vittnesmål.
Det har de ju ingalunda..de säger ju själva att LPs vittnesmål som enbar bevisning inte räcker.
Ett rimligt antagande är att LPs samlade vittnesmål utifrån de två parametrarna trovärdighet och tillförlitlighet uppfyller Hovrättens kriterium till över tre fjärdedelar.Resten är det rimliga tvivel som gör det omöjligt att fälla CP juridiskt.

Ingen rättslig instans har någonsin helt avfärdat LPs vittnesmål.
Det är fakta.
Citera
2011-03-23, 20:12
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:

Jag kan inte svara på vad Lisbet Palme har sett eller inte har sett. Det är knappt att hon kan det själv. Jag tror inte att LP har sett mördarens ansikte. Hade hon gjort det så hade hon beskrivit det redan i de första förhören. Nej, hennes bild växer fram inuti hennes huvud åren efter mordet.

Så här skriver vittnespsykolog Holgersson som kallades som sakkunnig i rättegången mot Christer Pettersson: http://www.leopoldreport.com/Astrid.html

Jag vet inte hur insatt du är i vittnespsykologi men jag tycker att du borde forska lite i ämnet, det är faktiskt väldigt intressant.

Men man behöver inte vara någon expert för att räkna ut att ett vittnesmål inte är så mycket värd efter 3 år. Sen att det fattas små detaljer så som mordvapnen, teknisk bevisning och motiv kanske är bagateller?

Men allvarligt talat, Christer Pettersson blev friad av Hovrätten. Alla bevis och indicier som talar mot honom har prövats i en svensk domstol och han friades. Du kanske borde börja kolla på andra lösningar? Det behöver ju faktiskt inte vara en konspiration bara för att det inte var Christer. Det finns faktiskt fler ensamma galningar som rör sig i de här kvarteren på mordnatten.
Citera
2011-03-23, 20:19
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister

Jag gillar inte att uttrycka mig i procent, jag tycker att det är mer troligt att han är oskyldig än skyldig om man säger så. Däremot inte sagt att jag håller honom som omöjlig som mördare, men inget i bevisväg som har framkommit hittills har övertygat mig.

Så för att ge dig en siffra då, jag säger att sannolikheten är 5%
Citera
2011-03-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja du, Lookalike.
Med dina glasögon kan uppenbarligen allt anföras till stöd för LPs utpekande och PUs version.
LP har av allt att döma tagit miste på GM och Björkman såtillvida att hon tror att hans blåa täckjacka bärs av GM. Detta direkta fel betyder enligt dig att hon uppfattar saker rätt?
Jisses.

Hon uppfattar saker och ting korrekt.Det är sammanhangen som hon har problem med att få rätt i den gravt kaotiska och traumatiska situation som föreligger.
Det finns en blå täckjacka i anslutning till brottsplatsen,och LJ står inne vid höger sida om barackerna och trycker.Detta uppfattar hon,och det är observant om man tar i beaktning den situation hon befinner sig i.Sakuppgifterna stämmer,men sammanhanget hon placerar in dem i gör det inte.Det betyder inte att LP gör en helt felaktig observation.
Liksom alla andra kan du inte svara på frågan varför LP inte identifierar en person i det digra persongalleri hon får se innan hon identifierar Pettersson,som i så fall liknar AB.Det är överväldigande sannolikt intill visshets gräns att man inte kan förväxla AB utseende med CPs..och det är det naturliga skälet till varför ingen vettig individ för det resonemang som ni gör gällande detta.
Du har inget rimligt svar att ge..och så blir det när det grundläggande resonemanget i grund och botten är felaktigt utifrån fakta och verkligt handlande.
Till slut landar alla ni alternativa Kalle Blomkvistare i frågor ni varken vill eller kan besvara.
Ja verkligen..Jisses!

Jag har inget emot en konspiratorisk sannolik lösning,inte alls.
Det MÅSTE dock vara en lösning som håller ihop logiskt och faktamässigt.
INGEN alternativ teori kring Palmemordet gör det.
INGEN annan teori..än den som utpekar Christer Pettersson såsom den som sköt Olof Palme till döds den 28 Februari 1986.
Citera
2011-03-23, 20:32
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Är LP ett trovärdigt vittne?
Svar Ja..ett oreserverat och obetingat ja..icke någonsin ifrågasatt ens i Hovrätten.LPs trovärdighet som vittne är 100%.Det står f.ö uttryckligt i Hovrättens dom att LPs trovärdighet inte är satt i tvivel.

Är du säker på att det står så? Nu var det iofs längesen jag läste domen själv, men så här skriver Lennart Groll, domare i hovrätten i målet mot Christer Pettersson 1989 på DN Debatt:

"I målet mot Christer Pettersson åberopades ett stort antal vittnen och annan bevisning. Lisbet Palme hördes som målsägande. Hovrättens dom grundades på en sammantagen bedömning av allt detta material. Det var inte så att ett enskilt vittnesmål hade avgörande betydelse för utgången men Lisbet Palmes utsaga var naturligtvis särskilt viktig. Givetvis var det inte så att hovrätten ifrågasatte hennes allmänna trovärdighet, men även ett trovärdigt vittnes utsaga kan visa sig oriktigt av olika skäl och domstolen hade en skyldighet att göra sin egen bedömning av utsagan.
Lisbet Palme måste finna sig i att hon i detta avseende bedöms på samma sätt som alla andra målsägande och vittnen som hörs i domstolarna. Att hon ändrat sina uppgifter avsevärt under polisutredningens gång framgår av Gunnar Walls artikel på DN Debatt den 30 oktober. I hovrättens dom omnämns också andra fall där det visat sig att i och för sig trovärdiga vittnen misstagit sig vid identifikation av misstänkta.

Vid den sammanfattande bedömning som jag gjorde av hela den bevisning som lagts fram i målet (detta skedde alltså 1989) kunde jag inte finna att det var styrkt bortom rimligt tvivel att Christer Pettersson gjort sig skyldig till mordet. Samma bedömning gjorde alla de juristdomare och nämndemän som deltog i hovrätten - liksom även de två juristdomare som deltog i tingsrätten hade gjort och som reserverade sig mot tingsrättens fällande dom. Den beslutades av tingsrättens nämndemän."

Jag tycker att det är lite skillnad på allmän trovärdighet och trovärdighet som vittne.

Jag tycker att vi kan sammanfatta det hela med att Lisbet Palme är en trovärdig person men hennes vittnesmål är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in