2011-03-23, 20:34
Medlem
Här är en ganska bra sammanfattning av indiciekedjan mot CP.

http://www.olandsbladet.se/~olandsbl/index.php?id=1781&placid=3&template=&PHPSESSID=c84 ac36cee43a40ff0bada23e5199ad5
Citera
2011-03-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Jag kan inte svara på vad Lisbet Palme har sett eller inte har sett. Det är knappt att hon kan det själv. Jag tror inte att LP har sett mördarens ansikte. Hade hon gjort det så hade hon beskrivit det redan i de första förhören. Nej, hennes bild växer fram inuti hennes huvud åren efter mordet.

Så här skriver vittnespsykolog Holgersson som kallades som sakkunnig i rättegången mot Christer Pettersson: http://www.leopoldreport.com/Astrid.html

Jag vet inte hur insatt du är i vittnespsykologi men jag tycker att du borde forska lite i ämnet, det är faktiskt väldigt intressant.

Men man behöver inte vara någon expert för att räkna ut att ett vittnesmål inte är så mycket värd efter 3 år. Sen att det fattas små detaljer så som mordvapnen, teknisk bevisning och motiv kanske är bagateller?

Men allvarligt talat, Christer Pettersson blev friad av Hovrätten. Alla bevis och indicier som talar mot honom har prövats i en svensk domstol och han friades. Du kanske borde börja kolla på andra lösningar? Det behöver ju faktiskt inte vara en konspiration bara för att det inte var Christer. Det finns faktiskt fler ensamma galningar som rör sig i de här kvarteren på mordnatten.

Sant,och hade det funnits den indicieflora samt ett direkt och konsekvent utpekande från det enda ögonvittnet gällande mördarens ansikte angående NÅGON av dem..så hade jag inte intresserat mig för Christer Petterssons förehavanden överhuvudtaget.
Nu föreligger dock saken inte så.
Jag vidhåller att din teori att LP förväxlar ABs ansikte med mördarens(CP enligt LP)såsom varande ytterligt osannolik utifrån det faktamaterial som föreligger.
Det är för övrigt den överväldigande gängse meningen också,på synnerligen solida grunder.

Att Christer Pettersson frikändes av Hovrätten behöver inte betyda att han trots det inte var den skyldiga.Oskyldiga människor råkar illa ut i rättsapparaten,och skyldiga slipper undan på frekvent basis.
Pettersson bedömdes såsom oskyldig utifrån den bevisning som förelåg.Den ansågs för mager.That´s all.
Citera
2011-03-23, 20:37
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Liksom alla andra kan du inte svara på frågan varför LP inte identifierar en person i det digra persongalleri hon får se innan hon identifierar Pettersson,som i så fall liknar AB.

En sak som jag undrar över är detta persongalleri. Antagligen har LP fått se bilder på alla grova brottslingar från Stockholmstrakten. Borde hon då inte också ha fått sett en bild på CP som varit lagförd för dråp, ett dråp som inte skedde allt för långt från Sveavägen.
Citera
2011-03-23, 20:42
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Sant,och hade det funnits den indicieflora samt ett direkt och konsekvent utpekande från det enda ögonvittnet gällande mördarens ansikte angående NÅGON av dem..så hade jag inte intresserat mig för Christer Petterssons förehavanden överhuvudtaget.
Nu föreligger dock saken inte så.
Jag vidhåller att din teori att LP förväxlar ABs ansikte med mördarens(CP enligt LP)såsom varande ytterligt osannolik utifrån det faktamaterial som föreligger.
Det är för övrigt den överväldigande gängse meningen också,på synnerligen solida grunder.

Att Christer Pettersson frikändes av Hovrätten behöver inte betyda att han trots det inte var den skyldiga.Oskyldiga människor råkar illa ut i rättsapparaten,och skyldiga slipper undan på frekvent basis.
Pettersson bedömdes såsom oskyldig utifrån den bevisning som förelåg.Den ansågs för mager.That´s all.

Nu har du missuppfattat mig. Jag tror inte alls att LP förväxlar ABs ansikte med mördarens. AB hade ju helskägg så det ska nog mycket till.

Jag ville visa med Lisbets utpekande av att mördaren hade blå täckjacka att hon antagligen snurrar ihop det mesta av det hon ser. Men att hon förväxlar Björkmans ansikte med GMs tror jag icke.

Min teori är att Lisbets bild av mördaren växer fram efter mordet.
Citera
2011-03-23, 20:42
Medlem
Citat:
En sak som jag undrar över är detta persongalleri. Antagligen har LP fått se bilder på alla grova brottslingar från Stockholmstrakten. Borde hon då inte också ha fått sett en bild på CP som varit lagförd för dråp, ett dråp som inte skedde allt för långt från Sveavägen.

Varför Pettersson inte fanns med i åtminstone det stora bildmaterial LP gick igenom vet jag inte.
Jag vet bara att hon för första(andra)gången konfronterades med Petterssons nuna i samband med att hon identifierade honom såsom varande mördaren.
Citera
2011-03-23, 20:47
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Varför Pettersson inte fanns med i åtminstone det stora bildmaterial LP gick igenom vet jag inte.

Men du vet att så är fallet? Vart finns dom uppgifterna?
Citera
2011-03-23, 20:53
Medlem
Citat:
Nu har du missuppfattat mig. Jag tror inte alls att LP förväxlar ABs ansikte med mördarens. AB hade ju helskägg så det ska nog mycket till.

Jag ville visa med Lisbets utpekande av att mördaren hade blå täckjacka att hon antagligen snurrar ihop det mesta av det hon ser. Men att hon förväxlar Björkmans ansikte med GMs tror jag icke.

Min teori är att Lisbets bild av mördaren växer fram efter mordet.

Den teorin har jag inte så mycket att invända emot.Den verkar snarast sannolik,satt i sitt sammanhang.
Det är ett naturligt psykologiskt fenomen att traumatiska minnesbilder kan framträda på detta sätt.

Den minnesbild som framträder är den av Christer Pettersson dock.Det är den springande punkten.

Det finns inget ansikte att förväxla minnesbilden av Petterssons nuna med på brottsplatsen.Hade LJ och AB bytt plats med varann i händelseförloppet så skulle jag anse det finnas betydligt större fog för tvivel till exempel..men när det nu var som det verkligen var..så kan inte LP ha förväxlat Pettersson med någon annan.
Citera
2011-03-23, 20:58
Medlem
Läste för övrigt mitt sparade Aftonblad från tiden för mordet där Lars Jeppson träder fram och beskriver sin s.k "jakt" efter mördaren.Det är intressant att gå tillbaka och läsa de gamla blaskorna.Det var mycket mera text i tidningen på den tiden,och den var mycket mindre.
Man frapperas av vilken tur mördaren har att Jeppson inte står och trycker på vänstra sidan av barackerna(från mördarens sida sett).
Mördaren har också rejält med flax att han inte stöter på någon i trappan upp mot Malmskillnadsgatan.
Citera
2011-03-23, 21:00
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Läste för övrigt mitt sparade Aftonblad från tiden för mordet där Lars Jeppson träder fram och beskriver sin s.k "jakt" efter mördaren.Det är intressant att gå tillbaka och läsa de gamla blaskorna.Det var mycket mera text i tidningen på den tiden,och den var mycket mindre.
Man frapperas av vilken tur mördaren har att Jeppson inte står och trycker på vänstra sidan av barackerna(från mördarens sida sett).
Mördaren har också rejält med flax att han inte stöter på någon i trappan upp mot Malmskillnadsgatan.
Jo, men denne hade då inte behövt uppfatta speciellt mycket då GM joggade upp och bara behövde vrida bort ansiktet.
Citera
2011-03-23, 21:01
Medlem
Citat:
Men du vet att så är fallet? Vart finns dom uppgifterna?

Antagligen finns den i SOU 1999:88

Jag vet att jag har sett uppgiften.
Citera
2011-03-23, 21:01
Medlem
Finns dags/kvälls-tidningarna från dagarna efter mordet upplagda som pdf-er någonstans på nätet så man kan läsa?
Citera
2011-03-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jo, men denne hade då inte behövt uppfatta speciellt mycket då GM joggade upp och bara behövde vrida bort ansiktet.

Förvisso sant,och om LJ stått på fel sida barackerna för mördaren hade det kanske inte heller gjort så stor skillnad.Någon större hjältetyp var inte LJ.
Vem är det förresten,i sådana sammanhang?
Det är inget vittnes fel att mördaren kommer undan.Polisen får ta på sig den skulden..och först och främst Hans Holmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in