2011-04-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Måste en konspiration bestå av professionella mördare?
Nja, en konspiration brukar jag bestå av en sammansvärjning. En anledning till att samarbeta med andra är ju att man får tillgång till fler och bättre resurser, t ex en proffsigare mördare. Men det finns ju ingen rekvisit för en "professionell" mördare, vad det nu egentligen innebär.

Citat:
Menar du verkligen att det är bättre sätta ut en bomb i Palmes färdväg? Om du inte vet åt vilket håll han kommer att gå? Riskerar inte någon annan att utlösa bomben? Kan man sätta ut bomber i centrala Stockholm utan att några vittnen ser en? Är det inte mycket lättare att skjuta en oskyddad person? Är inte en dödlig utgång mer trolig om man skjuter någon från 3 dm håll än om man spränger en bomb?
Som sagt, RAF redde ut det. Palme torde åka bil då och då och bomben kan utan problem aktiveras av en "spanare" som står längs färdvägen, för att se till att den träffar rätt mål. Vi kan sluta diskutera om det går, RAF gjorde det, så det går utmärkt. Det behöver inte ske i centrala Sthlm, man behöver inte bry sig om några oskyldiga, bomben är svårare att spåra än kulor som blir kvar efter mordet. Ingen av metoderna är ju idiotsäkra men visst kan man bygga en bomb som definitivt kan döda. Se på mordet på Alfred Herrhausen. Herrhausen färdades med livvakter i en bepansrad Mercedes när han dödades med en bomb, och ingen har åkt dit för mordet. Så frågar du mig verkar det som ett mycket mindre riskfyllt sätt att mörda någon. Men har man att göra med idealistiska terrorister som verkligen bara vill mörda just precis Palme och inte hans livvakter, så är det klart att man kan välja bort en sådan metod.

Citat:
Hur många bra tillfällen tror du det finns att hitta statsministern utan skydd? Jag tror inte Palme hängde så mycket ensam i ensliga gränder. Hur många av de här vittnena har sett mördaren och kan peka ut honom?
Poängen med en bomb är att man inte behöver hitta just de där tillfällena då han är oskyddad - och därmed öppnas oerhört många fler möjligheter.

Citat:
Framförallt undrar jag: Har inte mord skett på liknande sätt där det sen har visat sig att det varit en professionell mördare? Om det har skett tidigare är det då omöjligt att det skett igen?
Har inte mord skett tidigare med en bomb?
Senast redigerad av bredställ 2011-04-05 kl. 11:02.
Citera
2011-04-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Kioskägaren ska väl vara något form utav bevis som binder ihop grandmannen med mordplatsen.

Men om man kollar på förhöret som hölls med kioskägaren redan den 1 Mars -86 så säger han:

"ca 10 meter bakom paret Palme gick en mansperson, N koncentrerade sig på Palme men la dock märke till denna man. Mannen var enligt N ca 45-50 år, över 180 cm lång, kraftigt byggd = fetlagd o grov. Var iklädd en Gråaktig sliten tyg rock som räckte ned i knähöjd."

Låter inte som Christer Pettersson.

Apropå detta: Vad finns det för foton/bilder på CP från 85-86-87? De tidigaste jag hittar på nätet är från PU:s spaningar, vilket borde betyda hösten 88. Har läst här och var att CP ska ha gått ner sig ganska bra (utseendemässigt) under de två åren efter mordet. Vore intressant att se skillnaden!

(På tv-bilderna i o m den friande hovrättsdomen ser han ju rätt fräsch ut, efter att ha suttit på torken inne på häktet, för att sedan bli den ruggigt slitne CP vi alla minns från 90-talet - undantaget enstaka förbättringar vid framträdanden i t ex TV3.)
Citera
2011-04-06, 05:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Apropå detta: Vad finns det för foton/bilder på CP från 85-86-87? De tidigaste jag hittar på nätet är från PU:s spaningar, vilket borde betyda hösten 88. Har läst här och var att CP ska ha gått ner sig ganska bra (utseendemässigt) under de två åren efter mordet. Vore intressant att se skillnaden!

(På tv-bilderna i o m den friande hovrättsdomen ser han ju rätt fräsch ut, efter att ha suttit på torken inne på häktet, för att sedan bli den ruggigt slitne CP vi alla minns från 90-talet - undantaget enstaka förbättringar vid framträdanden i t ex TV3.)

Där är ett mycket välkänt s.k spaningsfoto på honom från tiden kring 85 eller 86 som vi har talat
om nyligen här i tråden som förekom flera gånger i pressen på den tiden det begav sig och som
visar CP på språng inne i Stockholms city någonstans. Jag har själv sett det flera gånger och det
är som sagt en väldig skillnad på honom där utseendemässigt mot bara några år senare.

Jag har letat som en galning på alla möjliga platser på nätet för ett tag sedan, men kan
omöjligen hitta den här klart intressanta bilden.
Den finns där självklart någonstans, i pressarkivens gömmor och förundersökningsmaterialet.
Men då får man väl gå utanför nätet om det ska fixa sig eller...?
Senast redigerad av Grandioso 2011-04-06 kl. 06:00.
Citera
2011-04-06, 14:47
Medlem
Hm, gjorde mig nog skyldig till dåligt detektivarbete innan det att jag postade frågan.
För de här bilderna dök faktiskt upp via google och är säkert de ni diskuterat...
http://www.ointres.se/christer_pettersson_1.jpg
http://www.ointres.se/christer_pettersson_1986.JPG
Antar också att dessa är de omtalade fotona från knarkspaningarna mot Sigge C. Då finns det kanske inte fler bilder på CP från den tiden...
Citera
2011-04-06, 19:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Hm, gjorde mig nog skyldig till dåligt detektivarbete innan det att jag postade frågan.
För de här bilderna dök faktiskt upp via google och är säkert de ni diskuterat...
Antar också att dessa är de omtalade fotona från knarkspaningarna mot Sigge C. Då finns det kanske inte fler bilder på CP från den tiden...

Jättebra jobbat!

Just dessa bilder är det som efterfrågas.

Du "gräver" betydligt bättre och grundligare bevisligen än vad jag har förmått....

Finemang! Och vad anmärkningsvärt ungdomlig CP ter sig på den ena bilden eller hur?

Där hade han rätt långt kvar till det miserabla förfallet som kom att följa.
Stark. Spänstig. Skärpt. Rena klara ansiktsdrag.

Ännu en gång: Bra jobbat!
Citera
2011-04-07, 00:03
Medlem
Joe Blows avatar
Vad är det ni försöker visa med bilderna på CP ni är så glada att ni funnit? Att han såg olika ut i februari 1986 och i slutet av 1988? Om ja, så måste ni väl hålla med om att LPs utpekande blir än mer tveksamt? I annat fall tillmäter ni denna kvinna smått utomjordiska egenskaper. Hon inte bara känner igen någon hon (möjligen) sett i några få sekunder två och ett halvt år tidigare utan kan dessutom se för sitt skarpa inre hur denna borderlinemänniska/alkoholist förändrats under tiden.
Citera
2011-04-07, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vad är det ni försöker visa med bilderna på CP ni är så glada att ni funnit? Att han såg olika ut i februari 1986 och i slutet av 1988?

Ja. Exakt. Precis. Varken mer eller mindre.

Nu är jag tillräckligt gammal för att ha sett dessa (eller liknande) bilder förut i mer eller mindre aktuella sammanhang, men också tillräckligt gammal för att ha glömt detaljerna, därav frågan om vad som ligger ute på nätet.

(Och ja, för att svara på dina följdfrågor som insinuerar mer än vad vi berört ovan, jag har alltid funnit att det råder tveksamheter kring LP:s utpekande av CP.)
Citera
2011-04-07, 21:29
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:

Dessa bilder på Pettersson stämmer ju rätt dåligt överrens med Ljubisa Najics observation av den man som ska ha följt efter paret Palme från biografen till brottsplatsen och som han senare pekade ut som Christer Pettersson.

Så här säger kioskägare Najic på mordnatten i förhör med polisen:

"ca 10 meter bakom paret Palme gick en mansperson, N koncentrerade sig på Palme men la dock märke till denna man. Mannen var enligt N ca 45-50 år, över 180 cm lång, kraftigt byggd = fetlagd o grov. Var iklädd en Gråaktig sliten tyg rock som räckte ned i knähöjd."

Denna vittnesuppgift ska alltså binda ihop den sk "Grandmannen" med brottsplatsen. Rätt otroligt att CP inte friades redan i Tingsrätten med sådana här "bevis". Och ännu mer otroligt att folk snart 22 år efter Hovrättens enhälligt friande av Christer Pettersson fortfarande tror att att han hade något med saken att göra.

Polisens förhör med LN: http://www.itdemokrati.nu/page36b.html
Citera
2011-04-08, 15:39
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Nja, en konspiration brukar jag bestå av en sammansvärjning. En anledning till att samarbeta med andra är ju att man får tillgång till fler och bättre resurser, t ex en proffsigare mördare. Men det finns ju ingen rekvisit för en "professionell" mördare, vad det nu egentligen innebär.

Som sagt, RAF redde ut det. Palme torde åka bil då och då och bomben kan utan problem aktiveras av en "spanare" som står längs färdvägen, för att se till att den träffar rätt mål. Vi kan sluta diskutera om det går, RAF gjorde det, så det går utmärkt. Det behöver inte ske i centrala Sthlm, man behöver inte bry sig om några oskyldiga, bomben är svårare att spåra än kulor som blir kvar efter mordet. Ingen av metoderna är ju idiotsäkra men visst kan man bygga en bomb som definitivt kan döda. Se på mordet på Alfred Herrhausen. Herrhausen färdades med livvakter i en bepansrad Mercedes när han dödades med en bomb, och ingen har åkt dit för mordet. Så frågar du mig verkar det som ett mycket mindre riskfyllt sätt att mörda någon. Men har man att göra med idealistiska terrorister som verkligen bara vill mörda just precis Palme och inte hans livvakter, så är det klart att man kan välja bort en sådan metod.

Poängen med en bomb är att man inte behöver hitta just de där tillfällena då han är oskyddad - och därmed öppnas oerhört många fler möjligheter.

Har inte mord skett tidigare med en bomb?

Jag vet inte om du missförstår mig eller om du gör en grov logisk miss.

Jag har inte på något sätt påstått att man hade kunnat utesluta en professionell mördare om de använt en bomb. Men att från detta dra slutsatsen att det inte kan ha varit en professionell pga att han inte använt sig av en bomb är ju en horribel argumentation.

Att professionella mord har skett på liknande sätt är ett argument för att det KAN ha varit en professionell mördare. Att även bomber använts är inte ett argument för att det inte kan har varit det.

Bomber används främst för offer som är extremt svåra att komma åt, dit hörde uppenbarligen inte Olof Palme.

Jag förstår inte riktigt hur du kan påstå att en bomb inte lämnar några spår?
Citera
2011-04-08, 22:33
Medlem
Vad är detta för tramserier för fullvuxna?

En helt okänd ensam GM?

Bomb?

Konspiration där sådan icke kan påvisas?

Här har det fritt fabulerats utifrån eget dumhuvud istället utifrån det faktamaterial och de reela vittnesutpekanden som finns vid hand efter över 25 år.

Idioti som oförblommat fått växa sig till och nu ser ut som f-n själv.BS för mindretänkande.

Nänä,bättre kan jag..snart dax för punkt sex emot den omringade Palmemördaren Christer Pettersson.

Som vanligt,med faktabakgrund och med avstamp i verkligheten 1986.
Citera
2011-04-09, 09:31
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nänä,bättre kan jag..snart dax för punkt sex emot den omringade Palmemördaren Christer Pettersson.

Som vanligt,med faktabakgrund och med avstamp i verkligheten 1986.

Haha, dags att ta fram popkornskålen och luta sig tillbaka då.

Kul att se att du lovar faktabakgrund och verklighetsförankring denna gång då punkt 1-5 var lite väl fantasifulla för min smak.

Punkt 1 var väl Lisbet Palmes utpekande av Christer Pettersson? Ett utpekande som Hovrätten ansåg vara så svagt att CP släpptes fri.

Punkt 2 var Yvonne Neiminen som, enligt dig, säger sig ha sett mördaren och sen ha pekat ut CP, fast hon tydligen säger i polisförhör att hon varken har sett mördarens ansikte eller att hon känner igen CP vid en fotokonfrontation. Förhören kan du läsa här: http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

Punkt 3 är att du säger att GMP säger att det är en ensam galning som utfört dådet. Det är väl rätt klarlagt vid det här laget att den GMP som Hans Ölvebro bad FBI att göra inte blev så väldigt bra. Bara det faktum att Ölvebro säger till FBI att det inte fanns någon hotbild mot Palme vid tiden för mordet. Det vet ju både du och jag att det är fel. Palmehatet i Sverige var ju ingen hemlighet precis, Palme höll tal mot apartheid veckan innan mordet, stöttade ledare i Chile som ville störta juntan, han var medlare mellan Iran-Irak samtidigt som Bofors sålde vapen till Iran.

Detta nämns inte till FBIs profileringsgrupp. I en intervju med Lars Borgnäs säger Gregg McCrary som jobbade vid FBI då att hade dom fått dom uppgifterna så hade bilden blivit en annan. Eller som Robert Ressler vid FBI konstaterade några år efter, "det fanns en viss anpassning till Christer Pettersson".
Ölvebro började med den misstänkte och tog alltså fram en GMP baserad på den misstänkte.

Punkt 4 är alltså att Christer Pettersson inte har något alibi för mordnatten. Där tänker jag inte säga emot. Det enda jag kan säga är att det inte är olagligt att inte ha ett alibi. Sen att det inte ligger i en A-lagares natur att samarbeta med polisen kanske inte är så konstigt.

Punkt 5, var det att man hade sett CP utanför biografen Grand? Jag kommer inte ihåg, men jag har för mig att det var ett halmstrå du greppade efter.

Som sagt ska bli kul att se punkt sex. Ett gott skratt förlänger livet som man säger.

Ps Du får gärna kalla mig för lögnare och suput, säga åt mig att skämmas etc som du brukar göra i dina svar. Men innan du kallar mig för lögnare så skulle jag vilja att du försöker motbevisa det jag nyss har skrivit, helst i lugn och saklig ton.
Citera
2011-04-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Jag har inte på något sätt påstått att man hade kunnat utesluta en professionell mördare om de använt en bomb. Men att från detta dra slutsatsen att det inte kan ha varit en professionell pga att han inte använt sig av en bomb är ju en horribel argumentation.

Man kan knappt utesluta någonting, men jag tycker inte tillvägagångssättet tyder på att det varit ett proffs i farten. Kanske inte tvärtom heller, och man kan ju t o m tänka sig att man gör vissa saker "oproffsigt" för att lägga ut villospår.

Min poäng är att man utifrån tillvägagångssättet inte kan säga något om proffs/inte proffs.

Vad gäller spåren så menade jag att med ett skjutvapen så får man oftast ballistiska spår som är enkla att spåra till ett visst vapen, en viss "smälta" med ammunition etc. Dessa kan sedan eventuellt anknytas till personer som hanterat/köpt/stulit vapnet och ammunitionen,

Med en bomb blir det så klart många fysiska spår, men kanske inte några som är så "unika" att de räcker för ett utpekande eller att anknyta till en viss person eller plats på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in