Citat:
Nja, en konspiration brukar jag bestå av en sammansvärjning. En anledning till att samarbeta med andra är ju att man får tillgång till fler och bättre resurser, t ex en proffsigare mördare. Men det finns ju ingen rekvisit för en "professionell" mördare, vad det nu egentligen innebär.
Ursprungligen postat av Sparvinho
Måste en konspiration bestå av professionella mördare?
Citat:
Som sagt, RAF redde ut det. Palme torde åka bil då och då och bomben kan utan problem aktiveras av en "spanare" som står längs färdvägen, för att se till att den träffar rätt mål. Vi kan sluta diskutera om det går, RAF gjorde det, så det går utmärkt. Det behöver inte ske i centrala Sthlm, man behöver inte bry sig om några oskyldiga, bomben är svårare att spåra än kulor som blir kvar efter mordet. Ingen av metoderna är ju idiotsäkra men visst kan man bygga en bomb som definitivt kan döda. Se på mordet på Alfred Herrhausen. Herrhausen färdades med livvakter i en bepansrad Mercedes när han dödades med en bomb, och ingen har åkt dit för mordet. Så frågar du mig verkar det som ett mycket mindre riskfyllt sätt att mörda någon. Men har man att göra med idealistiska terrorister som verkligen bara vill mörda just precis Palme och inte hans livvakter, så är det klart att man kan välja bort en sådan metod.
Menar du verkligen att det är bättre sätta ut en bomb i Palmes färdväg? Om du inte vet åt vilket håll han kommer att gå? Riskerar inte någon annan att utlösa bomben? Kan man sätta ut bomber i centrala Stockholm utan att några vittnen ser en? Är det inte mycket lättare att skjuta en oskyddad person? Är inte en dödlig utgång mer trolig om man skjuter någon från 3 dm håll än om man spränger en bomb?
Citat:
Poängen med en bomb är att man inte behöver hitta just de där tillfällena då han är oskyddad - och därmed öppnas oerhört många fler möjligheter.
Hur många bra tillfällen tror du det finns att hitta statsministern utan skydd? Jag tror inte Palme hängde så mycket ensam i ensliga gränder. Hur många av de här vittnena har sett mördaren och kan peka ut honom?
Citat:
Har inte mord skett tidigare med en bomb?
Framförallt undrar jag: Har inte mord skett på liknande sätt där det sen har visat sig att det varit en professionell mördare? Om det har skett tidigare är det då omöjligt att det skett igen?
Senast redigerad av bredställ 2011-04-05 kl. 11:02.
Senast redigerad av bredställ 2011-04-05 kl. 11:02.