2007-03-27, 11:48
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Exakt. Förutom en massa foliehattar så är det väl bara portnoy och Evert Bäckström som tror på 33-åringsteorin...

Ja de känns så...
Citera
2007-03-27, 19:23
Medlem
VG, 33-åringen, sade själv under rättegången mot tidningen proletären och deras utpekande av poliser, att han att han bara var perifert involverad i övervakningen av Palme. Jag tror inte att han egentligen var tänkt som mördare, han ramlade in i mordet eftersom paret palme gick över till "fel sida" av sveavägen. Det kan också tänkas att Palme egentligen bara skulle övervakas för eftersom han misstänktes ha spionkontakter med sovjet, men att den övermodige och burduse VG tog saken i egna händer.

Ifall Palme stod under övervakning för misstänkt landsförräderi är Hans Holmér tänkbar som den som höll i detta. "Jag spelar ett högt spel, förr eller senare får ni veta sanningen"; "Offret valde mordplatsen" är några av hans mer bisarra uttalanden under presskonferenser.

VG fick uppenbar hjälp att avskrivas genom manipulation av vittnen, vittnesmål och tekniska omständigheter. Palmegruppen har länge haft klara direktiv att de inte får röra denne trots att han hade både motiv och tillfälle/möjlighet. Det finns tekniska omständigheter (krutstänk på ärmen) och flera vittnesmål. Till exempel utpekande av hans mycket speciella flygarjacka vid fotokonfrontation med ett av de bästa vittnena från mordplatsen.

Det är mycket tänkbart att Skandiahuset användes som övervakningscentral. Stig E, skandiamannen , spankulerade ju ut ur huset 23:19 rakt ut på Sveavägen. Att en grafiker jobbar övertid så sent en fredagkväll torde inte höra till vanligheterna. Inget av de andra vittnena har sett honom, trots detta fick han vittna i rättegången mot Christer P. Dessutom larmades personalingången av strax före mordet och larmades igen cirka tjugo minuter efteråt. Förhören angående detta med en kvinnlig abab-vakt, Annette K, är sekretessbelagda av regeringsrätten.
Citera
2007-03-28, 08:56
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Nej.. De killarna, som han kom ihåg flera veckor senare, hade träffat honom en fredagkväll.. de kunde inte säkert säga vilken fredagkväll.. Enligt dem så visade VC dem en kamera, men enligt VS själv hade han ingen kamera med sig den 28/2 86´.. Så jag får väl säga att de misstog sig.

Ok vad bygger du ditt förakt för teorin på? Och Wingrens inkompetens?

Holmér! Där har vi en pajas!

Ehrr... VS samt VC= VG!!!!!! lite trött!
Citera
2007-03-28, 08:58
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
VG, 33-åringen, sade själv under rättegången mot tidningen proletären och deras utpekande av poliser, att han att han bara var perifert involverad i övervakningen av Palme. Jag tror inte att han egentligen var tänkt som mördare, han ramlade in i mordet eftersom paret palme gick över till "fel sida" av sveavägen. Det kan också tänkas att Palme egentligen bara skulle övervakas för eftersom han misstänktes ha spionkontakter med sovjet, men att den övermodige och burduse VG tog saken i egna händer.

Ifall Palme stod under övervakning för misstänkt landsförräderi är Hans Holmér tänkbar som den som höll i detta. "Jag spelar ett högt spel, förr eller senare får ni veta sanningen"; "Offret valde mordplatsen" är några av hans mer bisarra uttalanden under presskonferenser.

VG fick uppenbar hjälp att avskrivas genom manipulation av vittnen, vittnesmål och tekniska omständigheter. Palmegruppen har länge haft klara direktiv att de inte får röra denne trots att han hade både motiv och tillfälle/möjlighet. Det finns tekniska omständigheter (krutstänk på ärmen) och flera vittnesmål. Till exempel utpekande av hans mycket speciella flygarjacka vid fotokonfrontation med ett av de bästa vittnena från mordplatsen.

Det är mycket tänkbart att Skandiahuset användes som övervakningscentral. Stig E, skandiamannen , spankulerade ju ut ur huset 23:19 rakt ut på Sveavägen. Att en grafiker jobbar övertid så sent en fredagkväll torde inte höra till vanligheterna. Inget av de andra vittnena har sett honom, trots detta fick han vittna i rättegången mot Christer P. Dessutom larmades personalingången av strax före mordet och larmades igen cirka tjugo minuter efteråt. Förhören angående detta med en kvinnlig abab-vakt, Annette K, är sekretessbelagda av regeringsrätten.

Skönt att höra! Välkommen till Foliehattklubben! det där vittnesmålet med Annette K skulle jag vilja se!
Citera
2007-03-28, 20:06
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Nej.. De killarna, som han kom ihåg flera veckor senare, hade träffat honom en fredagkväll.. de kunde inte säkert säga vilken fredagkväll.. Enligt dem så visade VC dem en kamera, men enligt VS själv hade han ingen kamera med sig den 28/2 86´.. Så jag får väl säga att de misstog sig.

Ok vad bygger du ditt förakt för teorin på? Och Wingrens inkompetens?

Holmér! Där har vi en pajas!

Jag föraktar alls inte teorin. Däremot tror jag inte ett dugg på den. Du får förlåta mig om jag inte har detaljerna alldeles klara efter alla år men jag minns inte att minsta misstanke fanns hos åklagarna efter att dom fått tag på de där grabbarna. Vad jag minns gav dom VG ett solklart alibi för tidpunkten för mordet. Efter att killarna äntligen efterlysts och lätt hittats i mitten av maj(?) var alla av uppfattningen att VG var en som Holmér häktat utan tilllstymmelse tillbevis mest för at ha någon i finkan under tiden för begravningen. Det såg bättre ut så. Samt att han kunde göra sina egna löjeväckande kopplingar till Kennedy-mordet med att VG skulle ha sprungit in på en bigraf och annat nonsens. Men, portnoy, visa mig gärna var det står att de där killarna tar fel på dag så kanske jag går ner i källaren och river lite i dom kartongerna igen.

Jag får inte ihop att du menar att Holmér är en pajas men att du tror på Wingren. När det begav sig hade Wingren bara en vän i polishuset och det var just lille Hans. Så gott som alla andra visste vilken lögnare och nolla Börje var. Om jag minns rätt hade han fått sparken från Malmöpolisen efter medvetet grova fel både i anslutning till ett mord och i ett narkotikaärende. Angående hans kompetens - läs förhören och turerna kring Beno. Man pendlar mellan skratt och gråt.
Citera
2007-03-28, 20:22
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras

Du glömde att få med att Annette Ks bil (oklart om hon körde och om hon var ensam i bilen) lär ha lämnat Skandiahuset klockan 23:28 för färd till Östervägen 8 i Solna. Samma address som Hans Holmér ofta träffade sin dåvarande älskarinna (Åsa?) på.
Citera
2007-03-28, 21:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag föraktar alls inte teorin. Däremot tror jag inte ett dugg på den. Du får förlåta mig om jag inte har detaljerna alldeles klara efter alla år men jag minns inte att minsta misstanke fanns hos åklagarna efter att dom fått tag på de där grabbarna. Vad jag minns gav dom VG ett solklart alibi för tidpunkten för mordet. Efter att killarna äntligen efterlysts och lätt hittats i mitten av maj(?) var alla av uppfattningen att VG var en som Holmér häktat utan tilllstymmelse tillbevis mest för at ha någon i finkan under tiden för begravningen. Det såg bättre ut så. Samt att han kunde göra sina egna löjeväckande kopplingar till Kennedy-mordet med att VG skulle ha sprungit in på en bigraf och annat nonsens. Men, portnoy, visa mig gärna var det står att de där killarna tar fel på dag så kanske jag går ner i källaren och river lite i dom kartongerna igen.

Jag får inte ihop att du menar att Holmér är en pajas men att du tror på Wingren. När det begav sig hade Wingren bara en vän i polishuset och det var just lille Hans. Så gott som alla andra visste vilken lögnare och nolla Börje var. Om jag minns rätt hade han fått sparken från Malmöpolisen efter medvetet grova fel både i anslutning till ett mord och i ett narkotikaärende. Angående hans kompetens - läs förhören och turerna kring Beno. Man pendlar mellan skratt och gråt.

ok Joe.. nja.. de du kan göra är att bita dig igenom BW´s skrattretande material igen.. Jag har svårt att tro att allt han skriver är fiktion.. Visst vinklas det till egen fördel, men säg ett ställe där det inte gör det! hade ingen koll på att han fick sparken från malmöpolisen... och flyttade till stockholmspolisen...

tja.. hade det varit i malmö hade mördaren suttit i arresten en kvart efter mordet!
Citera
2007-03-28, 22:49
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
ok Joe.. nja.. de du kan göra är att bita dig igenom BW´s skrattretande material igen.. Jag har svårt att tro att allt han skriver är fiktion.. Visst vinklas det till egen fördel, men säg ett ställe där det inte gör det! hade ingen koll på att han fick sparken från malmöpolisen... och flyttade till stockholmspolisen...

tja.. hade det varit i malmö hade mördaren suttit i arresten en kvart efter mordet!

Trots att du inte gav mig något att leta efter så gick jag ner i källaren och rotade runt en stund. Jag ville bekräfta för mig själv om det där med Wingren och Malmö. Efersom jag inte hittade det så kanske du bör ta det med en nypa salt. Jag kan mycket väl blanda ihop just det det med någon annan.

Om du har bröderna Poutianiens bok "Inuti Labyrinten" så tycker jag du skall läsa avsnittet om VG. Det täcker rätt bra hur de flesta jag känner angående bevisningen och inte minst Wingrens variant av hederligt polisarbete.
Citera
2007-03-29, 08:38
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Trots att du inte gav mig något att leta efter så gick jag ner i källaren och rotade runt en stund. Jag ville bekräfta för mig själv om det där med Wingren och Malmö. Efersom jag inte hittade det så kanske du bör ta det med en nypa salt. Jag kan mycket väl blanda ihop just det det med någon annan.

Om du har bröderna Poutianiens bok "Inuti Labyrinten" så tycker jag du skall läsa avsnittet om VG. Det täcker rätt bra hur de flesta jag känner angående bevisningen och inte minst Wingrens variant av hederligt polisarbete.

Ok, ska kolla upp det.
Citera
2007-03-29, 11:52
Medlem
portnoys avatar
Men du Joe.. Vad är det som är skrattretande i BW´s material. Om vi nu bortser från att du anser att han är en usel polis. Kan du ge något konkret exempel?

Om vi t.ex. tar "Vic Gunnison" som pratat hatiskt mot Palme och kastat ur sig att "man kan bli skjuten i ryggen" o.s.v. endast någon timme före mordet.. Hans "fullproppade" axelremsväska som stämmer in på den som vissa såg mördaren bära/rota i. Är inte detta väldigt hett? Eller är dessa damers (på café Mon Cheri) vittnessmål helt påhittade? De sa även att han stank vitlök. Detta sade också "afrikanen" om mannen med en handske som krävde lift uppe på döbelnsgatan strax efter mordet. Detta "avgörande" vittnessmål blev ju avskrivet eftersom det uppstod missuppfattning mellan tolken och afrikanen angående VG´s mustach. Och bara det att de hade "öga mot öga" konfrontation mellan misstänkt och vittne är helt galet.

Och sedan allt annat? Palmehatet. Krutstänk på hans jacka. En ensam handske i hans bostad. Den tecknade gravstenen med "O.P." på. Hans allmänt "virriga" uppträdande under förhör. Och sist men inte minst. Hans utseende.
Citera
2007-03-30, 23:07
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Sanningen är ofta mycket banal.

Det är det som är felet med de flesta konspirationsteorier. Tänk på att Palme var på väg bort. Han hade avgått inom ett eller något år.

Christer Petterson var påtänd av amfetamin och var ute efter Cigge Cedergren, som var ganska lik Palme, i varje fall bakifrån och man är påtändt och vet att Cigge skulle var där någonstans.

Tja, det blev som det blev.

Resten är historia.
Ingen dömd (iof rätt, bevisningen räckte inte.)

Sedan en massa bullskist i media om "nationellt trauma". Patetiskt.
Folk mördas i Sverige en mass utan att det leder till några större rubriker.
Det är många som, personligen, känner ett mordoffer. Det är ett större trauma för dem.

Den politiska klassen trodde kanske att de levde i en skyddad värld där bara packet utsattes för våld. Palmemordet och mordet på Anna Lindh var kanske ett trauma för dem, men knappast för vanliga anhöriga till mordoffer.
Socialdemokraterna ansåg att man skulle ha förståelse för mördarna och släppa ut efter så kort tid som möjligt.

1. Nej det där med att CP sköt OP av misstag är idiotiskt. LÄS PÅ.

2. Jo det är en sju h*lvetes skillnad på ett "vanligt" mord och ett mord på en statsminister. Inte sett på människovärde men verkligen på utredningsmässig- och byråkratisk nivå.
Citera
2007-03-30, 23:16
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Det är väl inte konstigt att man vill röra lite på sig när man suttit och sett på en rulle? Det var f.ö. inte jättesent heller.

Vad gäller flyktvägen , var det inte så att ett flertal vittnet har uppgivit att mördaren väntat i hörnan? Om det vore så, så har ju mördaren "valt" platsen, givet att paret Palme valt vägen dittills. Om det var ett impulsmord, så vore flyktvägen ett enormt flyt. Var det planerat så hade mördaren/konspiratörerna antingen väldigt bra lokalkännedom eller använt tiden då paret Palme såg filmen till att reka området. Allvarligt talat, även om man är en ensam mördare som planerat sitt dåd, hur svårt är det egentligen att åstadkomma ett dylikt dåd? Jag kan väl utan problem vänta utanför en bio och hinna ställa mig på plats innan några sega söndagsströvare som fönstershoppar hinner fram till Dekorima?

För övrigt kan vi utgå ifrån att CP inte är mördaren.

Utan tvekan bland de bästa inläggen i denna tråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in