Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Vilket trams, Lisbet kom inte ihåg mördarens ansikte när hon förhördes första gången. Det finns ett tidigt protokoll att läsa. Du tror på henne, ok. Tyvärr räcker varken hennes eller din tro som bevis. Innan hon pekade ut Pettersson blev hon informerad att den misstänkte var alkoholist. Inte i någon annan rättegång kan ett sådant vittne godkännas, det finns skäl för det. Lisbets vittnesmål handlar om att tro, din lösning på mordet är inte bättre än någon annan.
Ett brott är inte avklarat förrän mördaren är dömd. Det där är bara trams som du och ett antal odugliga poliser har gemensamt. Vore det uppklarat skulle utredningen vara nedlagd. Var god ring Stig Edqvist och fråga själv om utredningen är nedlagd.
Ett brott är inte avklarat förrän mördaren är dömd. Det där är bara trams som du och ett antal odugliga poliser har gemensamt. Vore det uppklarat skulle utredningen vara nedlagd. Var god ring Stig Edqvist och fråga själv om utredningen är nedlagd.
Bla...Bla...Bla...
Inofficiellt ett löst fall! Utåt sett, officiellt alltså, för syns skull, låtsas man som om det pågår en
fortsatt utredning!
Vad skulle man kunna utreda grundat på ett något så när tillförlitligt material? Vad finns det att
ta på egentligen? Konkreta, substantiella omständigheter? Vad har man i dagsläget tror du?
Och förutsättningarna - om vi dristar oss till att leka med den högst osannolika eventualiteten att
Lisbet trots allt har misstagit sig i skuldfrågan - för att få någon annan lagförd och dömd
för det här tragiska mordet är ju katastrofalt usla, ty Lisbets bundenhet vid sitt utpekande
närmast omöjliggör ett sådant skeende.
Hur skall det kunna gå till att fälla någon annan med dessa premisser som är för handen?
Om någon annan än Pettersson skulle råka vara skyldig till denna gärning måste han rimligtvis
vara förvillande lik denne.
Hade någon person trätt fram med en magnumrevolver som man med hundraprocentig säkerhet kan
fastslå är mordvapnet och erkänt sin skuld, ja, då blir det intressant, då får man lov att fundera om.
Sen att Lisbet skulle ha sett Björkman i själva verket, med ledning av den där evinnerliga jackan
som det tjatas om och ingen annan, ja, det vill jag inte ens kommentera.
Jag har också trott på en komplott från början, var nästan övertygad om att det måste förhålla sig
så med tanke på hur oerhört inflammerat det politiska klimatet var vid den aktuella tiden och
hur oerhört kontroversiell och provocerande Palme tedde sig för vissa grupper och stater.
Ett rabiat hat utan dess motstycke var han föremål för - ingen minsta tvekan om den saken.
Jag är lika övertygad om att många hade önskat velat vara statsministerns mördare.
Potentialen, viljan fanns där, åtskilliga vore dom som velat krama avtryckaren den ödesdigra
kvällen. Något annat har jag inga illusioner om. Så avskydd och kanske rentav fruktad var OP,
det vet vi som är insatta i den tidens politiska och samhälleliga historia.
Men nu tror som sagt att det blev Pettersson som gjorde jobbet, hur motbjudande och förenklat
det än ter sig.
Jag har yttrat det tidigare på ett annat ställe men tillåter mig att upprepa det: Ett storpolitiskt mord bör ha en lösning i paritet med detta förhållande. Så vill vi helst tänka och det är mycket
lättförståeligt.
Jag kan inte få någon att ändra sig som tror på en konspiration i det här fallet, lika lite som någon
i dagsläget kan påverka mitt tänkande kring saken i en annan riktning.
(Nu skulle jag egentligen inte ha skrivit något mera i ämnet - det utlovade jag ju i förra inlägget -
men jag kan bevisligen vara bra på att inte alltid infria mina löften som alltså härmed framgår...)
Senast redigerad av Grandioso 2011-03-20 kl. 00:07.
Senast redigerad av Grandioso 2011-03-20 kl. 00:07.