2006-11-28, 18:28
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Efter att ha följt er intressanta diskussion vill jag passa på att lyfta upp situationen med den s.k. 33-åringen som tänkbar gärningsman. Jag ägnade helgen till att läsa "Han sköt Olof Palme" av Börje Wingren.

Jag har fått intrycket av att Wingren var en riktig pajas som aldrig kunde släppa sin teori. Ingemar Krusell skriver i sin bok att "kollegorna visade stort missnöje med förhörsledaren som trots sin ålder saknade både erfarenhet och förhörsteknik".

När det gäller 33-åringen så var han säkert en sådan person som man letade efter inledningsvis. Känt Palmehat, komplicerad personlighet och dessutom fanns han i området under mordkvällen. Kanske var det han som sköt men jag tror mer på Christer Pettersson.
Citera
2006-11-28, 18:35
Medlem
Paines avatar
Citat:
Argumentera gärna för din sak.

Framförallt intressant är ju vittnesmålen som pekar på att 33-åringen kan vara gärningsmannen. De första personerna på platsen påpekar alltså att den klädsel 33-åringen bar stämmer överens med gärningsmannen. Det par han senare möter efter att han forcerat trappan har identifierat honom och detsamma gäller den afrikanska bilförare han ber "kör mig varsomhelst". Jag förstår inte hur man kan bortse från detta.

En sak jag glömde att addera i min ursprungsinlägg gäller faktumet att man på 33-åringens rock funnit krutspår. Man har inte kunnat avfärda att detta kan tänkas ha samröre med mordvapnet.

Afrikanen identifierade ju 33-åringen under en konfrontation, men vad Wingren antagligen inte skriver är att vittnet tidigare hade fått se ett fotomontage där 33-åringen fanns med. Vittnet pekade dock ut två andra istället. Detta gjorde ju konfrontationen värdelös som bevismaterial. Frågan är ju om vittnet påverkades av att tidigare sett en av personerna på bild.
Citera
2006-11-28, 18:41
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Afrikanen identifierade ju 33-åringen under en konfrontation, men vad Wingren antagligen inte skriver är att vittnet tidigare hade fått se ett fotomontage där 33-åringen fanns med. Vittnet pekade dock ut två andra istället. Detta gjorde ju konfrontationen värdelös som bevismaterial. Frågan är ju om vittnet påverkades av att tidigare sett en av personerna på bild.

Kommer inte ihåg ordagrant vad Wingren skrev men han påpekade att konfrontationen till viss del "förstördes", som så många andra vittnesmål under undersökningens gång. En speciell aspekt som man kan addera till det hela är att afrikanen hävdade att den person som stannade honom hade en odör av vitlök. Att 33-åringen doftade vitlök den kvällen har vittnen från cafét hävdat.

Här finns förresten hela boken publicerad: http://www.leopoldreport.com/skotOP.html
Citera
2006-11-28, 20:19
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
...
Går det att själv göra ett pluggat vapen användbart igen?
Det beror på vilken typ av vapen det handlar om och hur pluggningen är utförd, samt vilka krav du har på resultatet. I de flesta fall är det tämligen svårt och kräver sin man.
Citera
2006-11-28, 20:37
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Skulle vara intressant vad "samma tillverkningstillfälle" betyder för ammunitionen. Samma i en serie av en ask, tio askar eller 10 containers med pistol-ammunition?
Ca 6000 kulor enligt GW i Efterlyst ikväll.
I så fall tycker jag det låter som om den gode GW tappat minst en nolla.
Citera
2006-12-02, 22:42
Medlem
substitutes avatar
Flosjön eller Djursjön?

Är bara lite nyfiken på var vapnet hittades eftersom jag har sommarstuga uppe vid flosjön. När jag ringer farsan så säger han att det är flosjön åt mosselhållet till, när jag ringer brorsan så säger han att det är djursjön. Någon som vet?
Citera
2006-12-03, 00:25
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Är bara lite nyfiken på var vapnet hittades eftersom jag har sommarstuga uppe vid flosjön. När jag ringer farsan så säger han att det är flosjön åt mosselhållet till, när jag ringer brorsan så säger han att det är djursjön. Någon som vet?
Flosjön har jag för mig att det var. Stod i Expressen några dagar efter fyndet.
Citera
2006-12-03, 02:39
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Flosjön har jag för mig att det var. Stod i Expressen några dagar efter fyndet.
Tack!
Citera
2006-12-23, 19:16
Medlem
Någon som vet om det finns möjlighet att få ut domarna mot C.P.? Vart isf ska man vända sig? Tittade snabbt igenom Rättsbanken utan att finna nått.
Citera
2007-03-25, 16:49
Medlem
portnoys avatar
Palmemordet

Jag har läst MASSVIS om mordet.. förhörsprotokoll, domstolsbeslut, rapporter o.s.v. och jag har aldrig trott att det var Christer Petterson som gjorde det. han hade aldrig klarat av det.. Sen att han "erkänner" och är jävligt skum mot press o dyl efter att han frigavs kan ha lite med hans gamla skådespelar-bakgrund (han pluggade teater i sin ungdom på Calle Flygare) och jag tror faktiskt att han hade mer bakom pannbenet än de flesta tror..

Men inte var det han som sköt inte. Att hans supar-polare har försökt bräcka honom för att komma åt de 50 MILJONER KRONOR som ligger i belöning till den som kommer med ett avgörande tips, är inte svårt att förstå.

De e klart att folk som bara läser kvällstidningarna och glor på hur Robban Aschberg "förhör" Christer Petterson lätt snaras in i tron att det var CP som gjorde det.

Det som fällde honom första gången var Lisbet Palmes utpekande. (Just det, inget vapen, inget annat hårt bevis) Och hon hade på förhand fått veta att den misstänkte var alkoholiserad. (Hon sa det t.o.m. när hon pekade ut CP "...det ser man ju vem som är alkoholist...")

Nej jag satsar mina kulor på Victor Gunnarsson, "33åringen" som anhölls bara två veckor efter mordet. Precis innan Länspolismästare Holmér med kollegor förstörde utredningen. dagen innan han skulle häktas släpps han plötsligt på fri fot p.g.a. ett "missförstånd" vid en vittneskonfrontation. Det finns inga solida bevis mot honom heller men indicier så att det förslår. läs här.

http://www.leopoldreport.com/skotOP.html

här är även en bra länk till SVTs öppna arkiv...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31406&lid=puff_520491&lpos=lasMer

tack o hej.
Citera
2007-03-26, 19:23
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
text....

Intressant. Läs gärna och kommentera mitt tidigare inlägg: http://www.flashback.org/showpost.php?p=5654217&postcount=378

Efter att gått vidare med att läsa mer material kring incidenten håller jag det emellertid för relativt rimligt att anta att det ändå var Christer Petterson som var den skyldige.
Citera
2007-03-26, 19:40
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Mördaren pratade med paret Palme i ca 1-1,5 minuter innan paret Palme gick vidare och sekunderna senare sköts. Enligt polisutredningen.

Haha de va de dummaste jag hört... Visa mig den slutgiltiga rapporten... ja vissa vittnen uppfattade att de samtalade med varandra... säger ingenting om hur det egentligen var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in