2016-02-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Vad bygger du det på, att det var en som saknade ordentligt motiv och att Palmes mördare inte kan ha varit psykotisk?

Att CP saknade starkt motiv var Solveig Riberdahls ord, inte mina, se "Veckans brott" och hör själv. Jag tror den som gjorde det hade ett starkt politiskt motiv, personligt hat mot Palme.

Jag drar slutsatsen att mördaren inte var psykotisk eftersom det inte finns något som tyder på detta. Tror du han var det?
Citera
2016-02-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Att CP saknade starkt motiv var Solveig Riberdahls ord, inte mina, se "Veckans brott" och hör själv. Jag tror den som gjorde det hade ett starkt politiskt motiv, personligt hat mot Palme.

Jag drar slutsatsen att mördaren inte var psykotisk eftersom det inte finns något som tyder på detta. Tror du han var det?

Ingen kan ju veta säkert. Det kan ha varit en psykotisk person som har haft tur med att det inte säkert har kunnat bevisas att det var han. Det kan också ha varit ett politiskt motiv. Jag har för mig att efter händelsen i Norge trodde man att det var en terroristgrupp bakom, innan man kom på att det var den dittills okände unge killen And*rs Be*ing Brei*ik som ensam gjorde det.
Citera
2016-02-25, 18:51
Medlem
Intressant pressträff om mordet idag. De berättade om olika spår men när det kom till "polisspåret" blev det tydligtvis väldigt viktigt att poängtera att det inte är ett helt "spår", bara några "lösa teorier" om poliser som betett sig märkligt före, under och efter mordet.

Citat:
– Jag hoppas att personer vänder sig till oss och inte till andra personer när de har tips att komma med, säger förundersökningsledare Kerstin Skarp.

Faktiskt är nog tips om mordet betydligt mer intressanta för allmänheten än för polisen. Allmänhetens intresse av att ta del av intressant info är större än polisens engagemang att göra något åt saken, bara lyssna på hur trött Dag Andersson lär under föredragningen.

Tror utredningen i praktiken ser ut så här:

Tips om CP kommer in.. det arkiverar vi omgående eftersom han är död.
Tips om andra personer kommer in.. det arkiverar vi omgående "eftersom vi inte kan få ned det på Sveavägen".
Tips om intressanta vapen som inte är samma förmodade typ av Magnumrevolver kommer in... det arkiverar vi eftersom det sannolikt inte stämmer.
Tips om "polisspåret" eller andra känsliga personer kommer in.. det arkiverar vi omgående eftersom det bara är "lösa teorier".

Det enda man jobbar med är väl att arkivera och digitalisera utredningen och lämna ut vissa handlingar till "privatspanare".
Citera
2016-02-26, 15:47
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Intressant pressträff om mordet idag. De berättade om olika spår men när det kom till "polisspåret" blev det tydligtvis väldigt viktigt att poängtera att det inte är ett helt "spår", bara några "lösa teorier" om poliser som betett sig märkligt före, under och efter mordet.

Faktiskt är nog tips om mordet betydligt mer intressanta för allmänheten än för polisen. Allmänhetens intresse av att ta del av intressant info är större än polisens engagemang att göra något åt saken, bara lyssna på hur trött Dag Andersson lär under föredragningen.

Tror utredningen i praktiken ser ut så här:

Tips om CP kommer in.. det arkiverar vi omgående eftersom han är död.
Tips om andra personer kommer in.. det arkiverar vi omgående "eftersom vi inte kan få ned det på Sveavägen".
Tips om intressanta vapen som inte är samma förmodade typ av Magnumrevolver kommer in... det arkiverar vi eftersom det sannolikt inte stämmer.
Tips om "polisspåret" eller andra känsliga personer kommer in.. det arkiverar vi omgående eftersom det bara är "lösa teorier".

Det enda man jobbar med är väl att arkivera och digitalisera utredningen och lämna ut vissa handlingar till "privatspanare".

Hej!

Jag är otroligt okunnig inom detta område. Tror du att någon av Olof Palmes kollegor (kanske en politisk motståndare) tipsade mördaren att Palme skulle på bio dagen då han mördades?
Citera
2016-02-26, 17:31
Medlem
lasternassummas avatar
Robert Gustafssons observationer

Robert Gustafsson såg "Bröderna Mozart" på Grand 28/2 1986.

Skådespelaren såg också walkie-talkie-män ”som stod i alla hörn”

Robert Gustafsson kontaktade Palmeutredningen. Det dröjde en
och en halv vecka innan polisen återkom, och då upplevde
skådespelaren att han blev mycket märkligt bemött.

Upplevelserna från mordkvällen och förhöret får honom att tro
att lösningen på mordet kan ligga i det som kallas polisspåret.

Läs mer:
http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2010/10/ar-40-walkie-talkie-tips-fran-sveavagen.html#.VtB7s8cZKL8

Citera
2016-02-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag är otroligt okunnig inom detta område. Tror du att någon av Olof Palmes kollegor (kanske en politisk motståndare) tipsade mördaren att Palme skulle på bio dagen då han mördades?

Hej på dig!

Det finns tre sätt mördaren kunde komma fram till att makarna Palme var ute på bio utan livvakter. Han kunde ha fått information som du beskriver, han kan ha slumpmässigt stött på dem som det påstås att CP gjorde, och sista alternativet att deras telefon var avlyssnad.

Jag tror personligen han fick information av någon som kände till detta. Dock är jag inte helt säker på att den som ev. lämnade informationen gjorde det för att paret skulle avrättas. Kanske hade en liten grupp, utrustade med walkie-talkies, bestämt sig för att övervaka paret Palme. Sedan kan någon tagit eget initiativ med ett vapen som han hade med sig. Det är mycket som är oklart och svårt att gissa sig till vem som kan ha gjort det.
Citera
2016-02-27, 01:18
Medlem
Alltså, finns det någon som förstår varför att Palmegruppen finns kvar?! Tänk om dessa erfarna och smarta utredare kunnat jobba med andra fall istället för ett so aldrig kommer att lösas.

Hur fan kan tom en som GW sitta i Aktuellt och säga att det kommer att lösas!
Citera
2016-02-27, 10:12
Medlem
Midnights avatar
Lyssna på intervjun med Inge Mårelius, det nya och hitintills okända vittnet till mordet på Olof Palme.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22289205.ab

Jag upplever hans berättelse som motsägelsefull och märklig. När han pratar och framförallt när han svarar på frågor får jag en bestämd känsla att han konsulterar sin fantasi istället för sitt minne.

Någonting som låter motsägelsefullt i mina öron är när han berättar att han i alla dessa år undvikt att läsa om mordet eller se dokumentärer och fortfarande gör för att han vill att hans berättelse inte ska påverkas eftersom hans tanke är att han ska träda fram om det blir rättegång. Trots hans ambitiösa inställning om att träda fram har han hållit tyst i 30 år trots att åtal har väckts två gånger. Det är även fler saker han säger som jag reagerar på. Lyssna ni och säg vad ni tror! Vi kanske reagerar på samma saker.
Citera
2016-02-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Lyssna på intervjun med Inge Mårelius, det nya och hitintills okända vittnet till mordet på Olof Palme.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22289205.ab

Jag upplever hans berättelse som motsägelsefull och märklig. När han pratar och framförallt när han svarar på frågor får jag en bestämd känsla att han konsulterar sin fantasi istället för sitt minne.

Någonting som låter motsägelsefullt i mina öron är när han berättar att han i alla dessa år undvikt att läsa om mordet eller se dokumentärer och fortfarande gör för att han vill att hans berättelse inte ska påverkas eftersom hans tanke är att han ska träda fram om det blir rättegång. Trots hans ambitiösa inställning om att träda fram har han hållit tyst i 30 år trots att åtal har väckts två gånger. Det är även fler saker han säger som jag reagerar på. Lyssna ni och säg vad ni tror! Vi kanske reagerar på samma saker.

Han vittnande väl i tingsrätten i rättegången mot Christer P, var väl en inspelning därifrån i intervjuvn? Vill dock inte säga att jag köper hans berättelse helt, tänkte på att han sett GM vänta i åtminstone fem minuter. Hade det varit så borde väl fler personer lagt märke till honom.
Citera
2016-02-27, 12:33
Medlem
duqus avatar
Har svårt att köpa detta vittnesmål.

Vad jag minns fanns det ingen bankomat i det hus på Sveavägen 31 x f.d Tunnelgatan, där han enligt uppgifterna svänger in från Sveavägen in på Tunnelgatan (numera Olof Palmes Gata) åkandes norrut, där han skulle släppa av sin fästmö. Det fanns bankomater brevid Ströms tidigare någonstans och då hade han ju stannat på själva Sveavägen.

När han sen gör en 180* "rundpall" på f.d Tunnelgatan och sen står för rött för att svänga tillbaka in på Sveavägen södergående påstår han att han stod där i c:a 5 min, trafikljusen där är runt 90 sek intervall, så tidsaxeln är helt fel. Dessutom lutar denna sträcka nedåt så passerande - korsande bilar skymmer hela siktfältet mot Dekorima. Som han beskriver hela förloppet har han då parkerat på Tunnelgatan av okänd anledning för att iakkta hela förloppet, inte en chans att det han beskriver hinner hända på 90 sekunder ståendes för rött ljus med en Gm som går fram/tillbaka innan Palme hinner passera + att se hela flykten upp för trappan.

Sen att bli bländad, gatubelysningen lär ju blända mer än de skyltar som Dekorima hade vid tillfället, då hade Dekorima spotlits som lyste upp varorna i fönstren och jag har för mig att utomhusskylten bara lös halvdant då en del lysrör var paja inuti. Han ska även ha kunnat se hur GM var muskulös, vilket med tanke på avstånd/belysning/årstid med kläder verkar helt otroligt. Här en bild från vittnes position riktning mot Dekorima från google maps, även med max zoom är det svårt att se om killen i vit t-shirt utanför AF:s lokaler skulle vara "muskulös": https://goo.gl/maps/FVpFjDaQePK2

Killens bakgrund är också skum, först musiklärare 1974 till 1986, sen ett glapp utan info på 17 år innan han blir ombudsman 2003 för Kommunal, han var busschaufför under denna period men vill inte ha med detta på Linkedin...? http://archive.is/82pam

Lite humor med knorr, google parar ihop Robert Gustavssson med nämnda vittne, för när man bildsöker på vittnet så dyker även Robert upp, och han vittnade ju om walki-talki gänget:
http://postimg.org/image/h9bwwthc7/

Eftersom AB är exklusiva betyder detta betalning mot ensamrätt, hur mycket kan vi bara gissa.
Citera
2016-02-27, 21:09
Medlem
Citat:
Hej på dig!

Det finns tre sätt mördaren kunde komma fram till att makarna Palme var ute på bio utan livvakter. Han kunde ha fått information som du beskriver, han kan ha slumpmässigt stött på dem som det påstås att CP gjorde, och sista alternativet att deras telefon var avlyssnad.

Jag tror personligen han fick information av någon som kände till detta. Dock är jag inte helt säker på att den som ev. lämnade informationen gjorde det för att paret skulle avrättas. Kanske hade en liten grupp, utrustade med walkie-talkies, bestämt sig för att övervaka paret Palme. Sedan kan någon tagit eget initiativ med ett vapen som han hade med sig. Det är mycket som är oklart och svårt att gissa sig till vem som kan ha gjort det.
Du menar 4? Du skriver ju själv att han kan haft bostaden under övervakning. Detta trodde också GW
Citera
2016-02-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du menar 4? Du skriver ju själv att han kan haft bostaden under övervakning. Detta trodde också GW

Har jag skrivit det? Var då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in