2006-11-22, 12:21
Medlem
bjures avatar
Hmm.

Jag förstår att kulorna är det mest intressanta för Palmegruppen just nu. Men hur kan man avskriva revolvern redan nu? Det kan väl inte finnas några bevis för att den dumpades i sjön 1983, de hittade den nu, så den kan väl lika gärna dumpats 1986-87.

Möjligt att de rent tekniskt kunnat avskriva den med hjälp av kulorna från Mockfjärdsrånet. (Samma blysammansättning som Palmemordet men kanske olika räfflor osv) men i såna fall har det inte framställts tydligt av media
Citera
2006-11-22, 16:14
Medlem
Adonirams avatar
Det intressantaste är väl faktumet att den revolver vars återfinnande Palmegruppen säger sig ha haft som första prioritet istället hittas av Expressen...

Säger rätt mycket om polisens effektivitet.
Citera
2006-11-22, 17:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Det intressantaste är väl faktumet att den revolver vars återfinnande Palmegruppen säger sig ha haft som första prioritet istället hittas av Expressen...

Bra sagt.....
Citera
2006-11-23, 00:46
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det var i alla fall Mockfjärdsvapnet de hittade nu. Men inte mordvapnet.
Efter att ha läst den här artikeln är jag inte lika säker. Vad är det som säger att 52-åringen inte åkte tillbaka efter någon månad och plockade upp revolvern? Efter det kan han t.ex. ha lånat ut revolvern och fått tillbaka den efter palmemordet. I så fall kan han ha gått tillbaka till sjön och slängt tillbaks den när han insåg vad den använts till.
Citera
2006-11-23, 01:09
Medlem
P3RK3L3s avatar
Jag tror stenhårt på polisspåret. Det är det enda som känns troligt. Hans Holmérs taskiga försök till avledningsmanöver i.o.m. hans bok om PKK-spåret gör en inte mindre misstänksam heller direkt.

En dag kommer sanningen fram och då får vi se att det bakom mordet ligger en härlig blandning av poliser, militärer, nazister, sydafrikaner och CIA.

Citera
2006-11-23, 01:31
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Skulle vara intressant vad "samma tillverkningstillfälle" betyder för ammunitionen. Samma i en serie av en ask, tio askar eller 10 containers med pistol-ammunition? Termen är alldeles för svävande. Att man säger A men inte B antyder att B är en större siffra än man vill erkänna. (Edit: Arrghh. Sär skrivning fixad)
Citera
2006-11-23, 01:49
Medlem
Tuesdays avatar
Enligt media söker nu polisen i sjön efter resterande ammunition som tros ha kastats i samtidigt som vapnet. Det är verkligen sjukt att Expressen var de som fann Mockfjärdsvapnet. Borde de inte ha ringt polisen och berättat om det mer precisa tipset istället för att själv anlita dykare?

Som jag har uppfattat det ska vapnet skickas utomlands för undersökning nu. SKL kan inte ta reda på hur länge ett vapen har legat i vatten. Analysen ger troligtvis svar på ifall revolvern dumpades 1983 eller 1986. Hur lång tid kan det ta? Är det i England eller USA analysen görs?
Citera
2006-11-23, 08:21
Medlem
Erik1974s avatar
Egentligen har det inte framkommit något nytt i och med fyndet av Mockfjärdsvapnet. Alla inblandade verkar redan innan varit på det klara att det inte rör sig om mordvapnet. Det intressanta kan vara om uppgifterna stämmer om hur många patroner som låg kvar i pistolen, dvs. om det stämmer med uppgifterna lämnade av rånaren.

Intressanta är också att det återigen finns en stark koppling till C.P. om alltid. Personligen hyser jag inget som helst tvivel över att har var skyldig.

Är polisen inte övertygade om att mordvapnet troligen är det s.k. "Suckdorffsvapnet" (eller vad det nu kallades)
Citera
2006-11-23, 12:47
Medlem
Made of stones avatar
Nu börjar det bli riktigt intressant, att det finns ett samband mellan en av dom som var inblandade i Mockfjärdsrånet och Christer Pettersson.
Tydligen så skulle ju CP ha suttit på kåken samtidigt och blivit vän med en av mockfjärdsrånarna..

Allting tycker jag bara pekar i riktning på CP. Men det blir ju något svårt att lagföra honom för det :
Citera
2006-11-23, 14:47
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram

Polisen borde kanske nyrekrytera inom journalistkåren. De lyckades ju aldrig få Christer Pettersson att erkänna. Det lyckades däremot en journalist med, Gert Fylking.
Citera
2006-11-23, 19:04
Medlem
Läste i nån blaska att ett svenskt metallföretag nånstans kokar ett par ton med bly när de skall leverera metall till kulor och att smith&wesson troligen gör 50 ton åt gången.

Så det är inte mycket att gå på att det är samma sats med bly.
Citera
2006-11-23, 20:04
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Läste i nån blaska att ett svenskt metallföretag nånstans kokar ett par ton med bly när de skall leverera metall till kulor och att smith&wesson troligen gör 50 ton åt gången.

Så det är inte mycket att gå på att det är samma sats med bly.

Men det finns ju oändligt många olika tillverkare och typer av ammunition i varje kaliber och när även blysammansättningen tyder på att kulorna är tillverkade vid samma tillfälle så är det ganska hett ändå. Vapen med kalibern i fråga är ju inte något som var man äger.

EDIT: Nu säger GW Persson att vapentypen är väldigt vanlig så jag får kanske reservera mig lite där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in