Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Teorin om CP är i mitt tycke den med mest kött på benen, utpekad av huvudvittnet och känner platsen, ogillade Palme, dömd för dråp, aggressiv och dålig impulskontroll, missbrukare och var god vän med Tingström.
Sen räckte inte bevisningen för en fällande dom, utpekandet kan diskuteras.
Alla andra teorier är lösare i köttet och bygger rakt igenom på incdicier och fantasifullt ihopsnickrade konspirationsteorier.
Det finns ingen alternativ teori som kan ge en förklaring till mordet utan att flumma ut i påhittade samband och inbillade mönster.
Ta fram något av substans ska jag ändra mig men på 30 år har inget hänt.
Att uttala sig med säkerhet om något med en svag indiciekedja som grund är enfaldigt. Fru Palmes utpekade är svagt i en bevismässig mening. Att han skulle ha ogillat Palme är ett antagande och inget som, efter 30 år, kunnat ledas i bevis. Dråpdomen talar inte till hans nackdel, ska utveckla det i ett annat inlägg. Den aggressivitet och dåliga impulskontroll som CP hade talar för att han inte var gärningsman. Mördaren på Sveavägen visade upp ett kallt sinne. Finns inga tecken på att mördaren skulle haft missbruksproblem. Tvärtom.
Begär du att en privatperson ska ta fram indicier som pekar i annan riktning? Hur skulle det kunna gå till, utan polisiära befogenheter?