2015-09-02, 00:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Nej Pettersson är inte mördaren, för han kan inte vara det. Bara hans kondis gör det omöjligt.

SKL har sagt att den ena underskriften har skrivits av Tingström själv, dvs den som sedan kopierades in i Pelles bok. SKL kom också fram till att dessa två underskrifter inte kan ha skrivits vid två olika tillfällen, dvs det är identiska underskrifter.

Den signatur som är äkta är alltså den på den s.k fribrevet, som bland annat lyder: ”Hej Pelle. Allt tar sådan tid. Hjärtat sviktar! Frias Krille, får du vänta i tio år efter mordet! Ingen oskyldig får dömas! Han avgör själv om det blir gryning eller skymning!!

Kriminalhistoria skrivs bara om sanningen kommer fram, Hälsningar Lars.”

Det tycks alltså stämma att Tingström skrivit under fribrevet, vilket alltså är autentiskt och som styrker Svenssons påståenden om vad Tingström sagt honom.

Finns utlåtandet som säger att denna signatur sedan kopierats in på ett annat dokument att beskåda?

Citat:
Som sagt, först ville Pelle få Palmeutredningen tro att Scientologerna skjutit Palme.

Du vet om att Tingström satt i fängelse då Palmemordet skedde? Enligt Pelle planlades mordet ute på Ingarö 1983. Lite väl lång tid innan för en rättshaverist och en aggressiv a-lagare kan tyckas. Sedan ska den ha fortgått via "kodord" på brev, som ingen normal människa kan förstå vad Pelle menade med.

Pettersson var inte den mest fokuserade av mördare. Han fick chansen då han fick syn på paret Palme. Pettersson hade influerats av Tingströms samhällshat och man kan då inte riktigt säga att han agerade direkt på Tingströms uppdrag.

Citat:
Jag förstår inte alls logiken med Tingström och Christer bakom mordet. Varför skulle Tingström tacka sin medhjälpare för genomfört attentat mot statsministern genom att sätta fast honom inför en advokat?

Förslagsvis därför att han var besviken på Pettersson av andra skäl som hade med deras relation att göra.
Citera
2015-09-02, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den signatur som är äkta är alltså den på den s.k fribrevet, som bland annat lyder: ”Hej Pelle. Allt tar sådan tid. Hjärtat sviktar! Frias Krille, får du vänta i tio år efter mordet! Ingen oskyldig får dömas! Han avgör själv om det blir gryning eller skymning!!

Kriminalhistoria skrivs bara om sanningen kommer fram, Hälsningar Lars.”

Det tycks alltså stämma att Tingström skrivit under fribrevet, vilket alltså är autentiskt och som styrker Svenssons påståenden om vad Tingström sagt honom.

Finns utlåtandet som säger att denna signatur sedan kopierats in på ett annat dokument att beskåda?

Pettersson var inte den mest fokuserade av mördare. Han fick chansen då han fick syn på paret Palme. Pettersson hade influerats av Tingströms samhällshat och man kan då inte riktigt säga att han agerade direkt på Tingströms uppdrag.

Förslagsvis därför att han var besviken på Pettersson av andra skäl som hade med deras relation att göra.

Du hade ju bevis för din tes trodde jag.

Signaturen är taget från ett helt annat brev och inklistrat till det brev som du refererar till (som var det som Pelle tryckte i sin löjeväckande bok).

Influera, okej. Ja det kan man kanske köpa mer än att han "varit beroende" av Tingström och sådant trams. Man måste också förstå Pettersson som människa. Han blev fascinerad av att en så pass till synes vek och ofarlig person hade skickat brevbomber till folk. Pettersson själv drogs till samhällsomstörtande verksamhet, inte för att utöva sådan själv, utan för att han tyckte det var "ballt". Därför började han snacka med honom. Och eftersom Tingström var en prudentlig person så förstod Christer att ett sätt att komma honom närmare var att föreslå honom som kassör i förtroenderådet på Kumlafängelset. Därmed kanske en del kåkfarare inbillade sig att Christer var hans livvakt. Christer var då känd som "bajonettmördaren"; han brukade (ofta med Harri) rånade smålangare på pengar och knarket genom att Christer var the hit man. Sedan träffades Lars och Christer en gång då CP sov hos honom några nätter eller vad det var. Då skulle Christer enligt Pelle ha sprungit ut i skogen för att gömma en revolver vid ett plötsligt polisbesök. Sanningen var dock att det var narkotika Christer gömde.
Citera
2015-09-02, 01:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Signaturen är taget från ett helt annat brev och inklistrat till det brev som du refererar till (som var det som Pelle tryckte i sin löjeväckande bok).
´

Du påstår det, men det finns ju istället ett utlåtande från SKL som tvärtom säger att signaturen på fribrevet inte är inklistrad eller kopierad från ett annat brev. Den är tvärtom äkta.

Det är ju bara att läsa själv; här är det: http://ebervallsamuelson.se/wp-content/uploads/2014/09/SKL-utlåtande.pdf
Citera
2015-09-02, 01:11
Medlem
Citat:
´

Du påstår det, men det finns ju istället ett utlåtande från SKL som tvärtom säger att signaturen på fribrevet inte är inklistrad eller kopierad från ett annat brev. Den är tvärtom äkta.

Det är ju bara att läsa själv; här är det: http://ebervallsamuelson.se/wp-content/uploads/2014/09/SKL-utlåtande.pdf

Tack för länken. Hade jag inte sett.

Det står ju: Texten "hälsningar Lars" utgör original handskrift.
Signaturen är äkta ja och hör till brevet tillsänt Pelle Svensson, det som citeras kortfattat inledningsvis.
Men det var ju denna signatur Svensson kopierade över till ett annat brev, som kom med i hans bok, det där Lars (enligt Pelle) tillskrivit Christer "golbög".
Citera
2015-09-02, 01:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tack för länken. Hade jag inte sett.

Det står ju: Texten "hälsningar Lars" utgör original handskrift.
Signaturen är äkta ja och hör till brevet tillsänt Pelle Svensson, det som citeras kortfattat inledningsvis.
Men det var ju denna signatur Svensson kopierade över till ett annat brev, som kom med i hans bok, det där Lars (enligt Pelle) tillskrivit Christer "golbög".

Ok. Hur lyder det brevet, vet du det?

I Striptease får reportern Nils Ångström på SKL att jämföra två dokument, men det sägs inte vilka de är.

Det framställs som om Svensson förfalskar fribrevet, men så tycks åtminstone inte vara fallet. Om han kopierat över den äkta signaturen till ett annat brev, så skulle jag gärna se bevis på det.

Så mycket tycks i alla fall klart som att fribrevet verkligen är undertecknat av Lars Tingström.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-09-02 kl. 02:22.
Citera
2015-09-02, 02:26
Medlem
Citat:
Ok. Hur lyder det brevet, vet du det?

I Striptease får reportern Nils Ångström på SKL att jämföra två dokument, men det sägs inte vilka de är.

Det framställs som om Svensson förfalskar fribrevet, men så tycks åtminstone inte vara fallet. Om han kopierat över den äkta signaturen till ett annat brev, så skulle jag gärna se bevis på det.

Så mycket tycks i alla fall klart som att fribrevet verkligen är undertecknat av Lars Tingström.

Här ett avsnitt ur Striptease om det här.

https://www.youtube.com/watch?v=y-Lco9O3lRo
Citera
2015-09-02, 02:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Här ett avsnitt ur Striptease om det här.

https://www.youtube.com/watch?v=y-Lco9O3lRo

Jag länkade just till den

Du vet inte vilket det andra dokumentet är, det som enligt dig skall ha en kopierad Tingströmsignatur?
Citera
2015-09-02, 09:56
Medlem
Angående motivbilden sammankopplad till min absoluta övertygelse om att CP sköt Palme så är och förblir Tingströmkopplingen den klart mest plausibla.

Jag fattar dock inte fortfarande hur det ser ut när det gäller CPs koppling till det fysiska vapnet på Sveavägen den 28 Februari.

Vad är huvudförklaringen till att CP springer omkring med jättepuffra på stan?
Ser att Westerberg har svarat..men det svaret inbegriper då att CP tar med sig vapnet när han åker in till stan från Rotebro.
Vad jag kan förstå så motsägs sådant förhållande av bland annat den övernattande Spinnars.

Hade CP vapnet på sig redan när han lämnar Rotebro?
Om inte,hur fick han tag på vapnet?

Man måste anta att om CP inte hade vapnet med sig hemifrån så är hans observation av Palme den utlösande faktorn till hans agerande att få tag i ett vapen.

Hur ser det ut i sådant fall?
Kutar greven upp till SCs lägenhet och robbar där vapnet?
Detta i sin tur motsägs av flera olika uttlåtanden som påstår att CP hade tillgång till vapnet en tid innan mordet.

Jag får ihop allting,utom just denna bit.
Citera
2015-09-02, 11:27
Medlem
Citat:
Jag länkade just till den

Du vet inte vilket det andra dokumentet är, det som enligt dig skall ha en kopierad Tingströmsignatur?

Jodå, jag skrev ju det. Det brev där Tingström tillskriver CP "golbögen".
Citera
2015-09-02, 13:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Angående motivbilden sammankopplad till min absoluta övertygelse om att CP sköt Palme så är och förblir Tingströmkopplingen den klart mest plausibla.

Jag fattar dock inte fortfarande hur det ser ut när det gäller CPs koppling till det fysiska vapnet på Sveavägen den 28 Februari.

Vad är huvudförklaringen till att CP springer omkring med jättepuffra på stan?
Ser att Westerberg har svarat..men det svaret inbegriper då att CP tar med sig vapnet när han åker in till stan från Rotebro.
Vad jag kan förstå så motsägs sådant förhållande av bland annat den övernattande Spinnars.

Hade CP vapnet på sig redan när han lämnar Rotebro?
Om inte,hur fick han tag på vapnet?

Man måste anta att om CP inte hade vapnet med sig hemifrån så är hans observation av Palme den utlösande faktorn till hans agerande att få tag i ett vapen.

Hur ser det ut i sådant fall?
Kutar greven upp till SCs lägenhet och robbar där vapnet?
Detta i sin tur motsägs av flera olika uttlåtanden som påstår att CP hade tillgång till vapnet en tid innan mordet.

Jag får ihop allting,utom just denna bit.

Jag håller med om att det är en stor svaghet i teorin.

Enligt Ebervall & Samuelssons uppgiftslämnare skall Pettersson ha fått vapnet - jag kommer nu inte ihåg om han skall ha köpt det eller fått det som någon form av naturabetalning - av en man de kallar "ungraren Kolk" - jag vet inte om det är en pseudonym eller inte - som skall ha handlat med narkotika. Vapnet har Kolk fått in som betalning och det härstammar från början från de svenska vapenhandlarbröderna Kjellberg i USA och är någon form av specialbygge, om jag kommer ihåg rätt.

Mordvapnet måste ju Pettersson om han är mördaren förvara på ett gömställe i centrala stan och varianten man kommer att tänka på först är ju om han fått lov att lägga prylar på spelklubben Oxen eller hos Sigge Cedergren och hämtar den där.
Citera
2015-09-02, 13:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jodå, jag skrev ju det. Det brev där Tingström tillskriver CP "golbögen".

Jag undrade om du vet hur det lyder i sin helhet.
Citera
2015-09-02, 17:07
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är en stor svaghet i teorin.

Enligt Ebervall & Samuelssons uppgiftslämnare skall Pettersson ha fått vapnet - jag kommer nu inte ihåg om han skall ha köpt det eller fått det som någon form av naturabetalning - av en man de kallar "ungraren Kolk" - jag vet inte om det är en pseudonym eller inte - som skall ha handlat med narkotika. Vapnet har Kolk fått in som betalning och det härstammar från början från de svenska vapenhandlarbröderna Kjellberg i USA och är någon form av specialbygge, om jag kommer ihåg rätt.

Mordvapnet måste ju Pettersson om han är mördaren förvara på ett gömställe i centrala stan och varianten man kommer att tänka på först är ju om han fått lov att lägga prylar på spelklubben Oxen eller hos Sigge Cedergren och hämtar den där.

Intressant.Så kan det ju ha förhållit sig.

De olika vittnesutsagor som finnes pekar onekligen emot att CP har tillgång till sin Smith and Wesson en tid innan mordet.
I samband med detta så kan jag ju kritisera den kritik som alltid poppar upp om att det mestadels är pundare och kriminella som är vittnen i detta specifika fall.
Visserligen måste sådana vittnesmål tillmätas mindre betydelse i jämförelse med om Medelsvensson avger vittnesmål..men det betyder ju ingalunda att vittnesmålet för den skull är utan värde.
CPs bekantskapskrets är paradoxalt nog en av de avgörande faktorerna till hans frikännande i Hovrätten.

Som påpekats är det således det mest trovärdiga händelseförloppet att CP fått i tillgång mordvapnet en tid innan han av ren och skär slump råkar få syn på Palme lallandes runt på Fredagskvällen.
Mordvapnet som sådant är så parodiskt överdimensionerat att det knappast kan hållas för troligt att CP springer omkring på stan med det i tid och otid.

Har för mig att CP går tillbaka till Oxen efter det att han såsom Grandmannen observerat hur Palme med följe gått in i salongen för att avnjuta den kassa rullen Bröderna Mozart.
Att CP är den legendomsusade Grandmannen håller ju till och med den frikännande Hovrätten med om i sin dom och att Grandmannen och mördaren är en och samma person är också relativt allmänt oomtvistat bland de mera sansade bedömarna.

Har Pettersson ett gömställe på Oxen för vapnet så faller allting in i ett naturligt och trovärdigt händelseförlopp.
Finns det något som styrker att CP gömde vapnet på Oxen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in