Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Man kan knappt utesluta någonting, men jag tycker inte tillvägagångssättet tyder på att det varit ett proffs i farten. Kanske inte tvärtom heller, och man kan ju t o m tänka sig att man gör vissa saker "oproffsigt" för att lägga ut villospår.
Min poäng är att man utifrån tillvägagångssättet inte kan säga något om proffs/inte proffs.
Vad gäller spåren så menade jag att med ett skjutvapen så får man oftast ballistiska spår som är enkla att spåra till ett visst vapen, en viss "smälta" med ammunition etc. Dessa kan sedan eventuellt anknytas till personer som hanterat/köpt/stulit vapnet och ammunitionen,
Med en bomb blir det så klart många fysiska spår, men kanske inte några som är så "unika" att de räcker för ett utpekande eller att anknyta till en viss person eller plats på samma sätt.
Min poäng är att man utifrån tillvägagångssättet inte kan säga något om proffs/inte proffs.
Vad gäller spåren så menade jag att med ett skjutvapen så får man oftast ballistiska spår som är enkla att spåra till ett visst vapen, en viss "smälta" med ammunition etc. Dessa kan sedan eventuellt anknytas till personer som hanterat/köpt/stulit vapnet och ammunitionen,
Med en bomb blir det så klart många fysiska spår, men kanske inte några som är så "unika" att de räcker för ett utpekande eller att anknyta till en viss person eller plats på samma sätt.
Jag håller absolut med om att man inte kan säga på tillvägagångssättet om antalet inblandade eller motiv. Det är lite det som varit min poäng hela tiden. Jag påstår inte att det är en konspiration, men jag tycker inte man alls kan utesluta det.
Det enda man kan säga om tillvägagångssättet är att mordet tycks vara väl utfört och sen får man dra vilka slutsatser man vill om det.
Det är lite lustig hur innan Pettersson grips verkar de flesta anse att det rör sig om en professionell mördare, men sedan tycker man plötsligt att det är fullständigt otänkbart.
Jag håller dock inte alls med om att det skulle vara svårare att spåra gärningsmannen om han använt sig av en bomb.