2016-04-08, 22:51
Medlem
Sitter lite på fyllan och konstaterar hur svårt det är för stora spelare att få avsluta vackert. För jävla märkligt med tanke på hur viktiga de är för Calcio.

Och det är fan inga dussinlirare som vi snackar om. Totti, Klose, Di Natale och Luca Toni, och man kan kanske i sammanhanget även räkna in Pellessier. Många hävdar att det är spelarna som inte har vett att sluta i tid, men jag tycker nog istället att tränarna inte har tålamod med äldre stjärnor om de skulle råka få en formsvacka. Utan man slår ned på dem ganska brutalt och sedan är de ute, på ett sätt som inte hade drabbat en yngre spelare.

Trist, men samtidigt visar det på italienska tränares självbild. Herregud då Baggio var bäst i världen så valdes han bort av tränare eftersom han inte passade in i deras system. Vilket i och för sig kan försvaras eftersom det var stora tränare som vann många titlar som Sacchi, Lippi, Trapattoni osv...

Tom Ancelotti tackade nej till Baggio då han tränade Parma. Passade inte in i systemet... Men han hade vett att ångra sig. Vilket han ständigt hävdar. Och har sedan visat styrkan i att kunna hantera stora stjärnor.

Men ingen av de tränare som nu bänkar de stora stjärnorna är en stor tränare.

Är så jävla glad att Baggio fick avsluta sin karriär med Mazzone (15 sekunder):

https://www.youtube.com/watch?v=4tzhxiHiIj8
Citera
2016-04-08, 23:14
Medlem
Tänk, efter Baggio vilka jävla bandiere som har slutat. Zola, Del Piero, Maldini, Zanetti, Nesta, och så vidare in absurdum. Jag skulle såklart personligen gärna vilja lägga till Conti.

Vafan blir helt tårögd när man tänker på det överflöd av giganter som Serie A begåvats med:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12987150_1143847142300351_1583151396260371988_n.jp g?oh=f665d830acbded8a56b5f25ddedec9bc&oe=57BEA8BD

PS
Jag har tjatat om det men påminner i sammanhanget igen att mina husgudar är Baresi och Baggio. Och att Pirlo nog också kommer att kvala in på den listan när jag bara har fått tugga det tillräckligt mycket...Just nu har jag svårt att se någon som fångar min fantasi och gör mig lycklig. Tvärtom så vårdar jag alla gamla spelares minnen istället. Att de ska få värdiga avslut istället för att svepas med av en spelares framfart på planen...

PPS
Maradona var utanför kategorier som man brukar säga om berg som är alltför jävliga för att kunna omfattas av den normala graderingen inom cykling.
Citera
2016-04-08, 23:33
Medlem
Som vanligt många fina matcher i Serie B kl 15:00 imorgon, lördag. Cagliari spelar på Del Duca mot Ascoli. Svår och tuff match. Kommer inte att vara briljans, men jag vill fan se helhjärtad inställning. Visst att Dessena och numera Melchiorri är borta för säsongen. Men vafan i helvet, grinta. In och kriga för fan.

Ascoli har en gigantisk arena, och kan skapa bra tryck trots löparbanor. Men det är knappast mot Cagliari som grabbarna grus är som mest taggade.

https://www.youtube.com/watch?v=UlrEq5oDIRw

Lördagen avslutas med den gigantiska matchen mellan Milan och Juventus. Juventus är det klart bättre laget, men Milan behöver poäng och ännu mycket mer moral. Jag hoppas på en fin match.

Och på söndag på den klassiska Serie A-tiden kl 15:00 så möts Napoli och Hellas. Återigen är Napoli det klart bättre laget, men det är en viktig match för Hellas.

Under träning i veckan:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12985508_999895580094521_1336852337183413334_n.jpg ?oh=1a0148e14cb681e66761fe7d855c5b1f&oe=57BD2997

Låt oss inte glömma:
http://www.lundici.it/wp-content/uploads/images/stories/imagesanno2/mag11/giulietta-150x150.png

Och Hellas svar:
http://2.citynews-veronasera.stgy.it/~media/original-hi/52473874980495/striscioni-stadio-napoli.jpg
Citera
2016-04-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Som vanligt många fina matcher i Serie B kl 15:00 imorgon, lördag. Cagliari spelar på Del Duca mot Ascoli. Svår och tuff match. Kommer inte att vara briljans, men jag vill fan se helhjärtad inställning. Visst att Dessena och numera Melchiorri är borta för säsongen. Men vafan i helvet, grinta. In och kriga för fan.
...
Så Cagliari gör sig av med Conti och Cossu. Lagets härförare och hjärta. Bandiere!

Av alla spelarna på planen så var Canini den som spelat flest matcher för Cagliari, och han spelade fan för Ascoli.

Cagliari spelar menlöst och laget har fan ingenting i Serie A att göra.

Orkar inte kommentera matchen, men 2-0 till Ascoli efter första halvlek, direkt i andra utvisning och straffmål av Cagliari, som inte kan utnyttja överläget. Sconvolts borde fan ha ett kvartssamtal med spelarna.

Jag vill istället lyfta fram Cacia, som gör två mål för Ascoli.

Grävde lite i arkivet..

Första gången jag nämnde Cacia var Fiorentina mot Rosenborg i UEFA-cupen 2008-02-14:
Citat:
Fiorentina ställde nog upp med ett starkare manskap mot Rosenborg än vad Prandelli hade planerat. Vieri blev skadad någon dag före match, så Mutu var tvungen att spela. Donadel var avstängd och Liverani skadad.

Jag tror att Fiorentina var ganska nöjda med vinsten (0-1, Mutu). Tror inte att de tog ut sig alltför mycket, kampen om fjärdeplatsen i ligan är trots allt prioriterad. Jag läste igenom matchkrönikan på La Gazzetta, och det verkade som att Fiorentina hade bra kontroll på matchen. Man tog bl a ut Pazzini som visat god form på sistone och satte in Cacia i mitten av andra halvlek.

Prandelli har varit slug med sitt matchande under UEFA-cupen, tagit de poäng som de ska ta utan att direkt övertyga. Allt för att inte slita ut spelarna i onödan. Det gäller bara att inte vara för cool inför returen, Rosenborg har visat tidigare att de kan överraska ur underläge.

Sedan ett av mig från 2012-09-25:
I skuggan av Fiorentina – Juventus var det full omgång i Serie B. Vinnaren var Hellas Verona, som vann med 0-3 borta mot Varese. Alla målen gjorda av Daniele Cacia, som tidigare främst spelat i Piacenza. Hans första säsong i Hellas och han har redan gjort fem mål (alla målen gjorde i de tre senaste matcherna).

Både Sassuolo och Livorno spelade oavgjort medan Varese som sagt förlorade. Så nu är Hellas med på allvar igen…

(FB) Allt om Calcio!

Men också ett träffande inlägg av den gode Stivali från 2013-08-24:
Visst måste väl Hussfelt ha blandat ihop Daniele Cacia med Nicola Caccia? När Cacia byttes in sade Hussfelt att det är en gammal klassisk Serie A-anfallare med näsa för mål som kom in för Verona. Men inte fan har väl Cacia gjort sådär jädra många mål i Serie A?

Både Caccia & Cacia spelade mycket med Piacenza med den skillnaden att Caccia skickade in mål för dem i Serie A medan Cacia väl snarare gjort mål i Serie B. Menar inte att totalsåga Hussfelt nu, tycker ofta att folk är orättvisa & överdrivet kritiska mot kommentatorer & experter, men nog gick det väl lite för fort där för Jesper?

Enligt statistiken på Hellas Veronas hemsida så har Daniele Cacia bara gjort 2 mål totalt i Serie A, dessa kom för Lecce 08/09. Tror nog inte att både jag & hemsidan är ute på cykeltur här. Därmed inte sagt att Cacia är någon dålig spelare, han vann skytteligan i Serie B förra säsongen.

Men Cacia är inte Caccia.

(FB) Allt om Calcio!

För Cacia har visserligen spelat i Serie A för Fiorentina, Lecce, Hellas samt hade kontrakt med Bologna under våren 2015 men spelade nog ingen match? Men det är i Serie B han är kung. Cacia har nu gjort 115 mål i Serie B. Av de nu aktiva spelarna är det endast Tavano som gjort några fler mål, men han är fyra år äldre. Och det finns inget som tyder på att Cacia ska spela i Serie A i framtiden, eller att han inte kan fortsätta att göra mål i Serie B. Han kommer att fortsätta att härja och göra mål i Serie B. Vackert så!

Skrev 2015-12-18 ett inlägg om Granoche, som också är en Serie B-hjälte:

Citat:
...
Modena besegrade Salernitana med 2-0. Granoche gjorde mål. Igen...

Om jag har förstått det rätt så är han den utlänning som gjort flest mål i Serie B genom tiderna. Fantastiskt onödig statistik som dock på något vis karakteriserar honom som spelare. Var 24 år då han kom till Italien, och har tillbringat tre säsonger i Serie A, men lyckas bäst i Serie B.

Samtidigt ligger han såklart under hjältar som Tavano, Cacia, Caracciolo, Vantaggiato, Calaiò, Sansovini och Sforzini, som även de fortsätter att leverera.

Men enligt den något ouppdaterade listan på Wiki så ligger han på plats 48 genom tiderna. Dock bästa icke-italienaren!

https://it.wikipedia.org/wiki/Classifica_dei_marcatori_della_Serie_B
Citera
2016-04-09, 17:26
Avslutad
Jadu Brille, Cagliaris spel på bortaplan är onekligen enormt svagt. Det var väl det stora problemet även i fjol, i Serie A, om jag inte minns fel.

Inter har 13 uddamålsvinster i ligaspelet, varav 11 1-0-vinster.

Chievo-Inter 0-1: Icardi '42
Bologna-Inter 0-1: Icardi '67
Empoli-Inter 0-1: Icardi '45
Inter-Chievo 1-0: Icardi '48
Frosinone-Inter 0-1: Icardi '74

Snacka om poänggivande mål. Totalt 14 mål den här säsongen än så länge.
Citera
2016-04-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jadu Brille, Cagliaris spel på bortaplan är onekligen enormt svagt. Det var väl det stora problemet även i fjol, i Serie A, om jag inte minns fel.

Inter har 13 uddamålsvinster i ligaspelet, varav 11 1-0-vinster.

Chievo-Inter 0-1: Icardi '42
Bologna-Inter 0-1: Icardi '67
Empoli-Inter 0-1: Icardi '45
Inter-Chievo 1-0: Icardi '48
Frosinone-Inter 0-1: Icardi '74

Snacka om poänggivande mål. Totalt 14 mål den här säsongen än så länge.

Jag håller med.

Problemet för Cagliari är att man dessutom nu har tre raka hemmaförluster. Lägg det till deras tämligen usla bortamatcher så har du en gigantisk formsvacka där ett poängförsprång snabbt förvinner.

Jag började ett tag dilla om att Mancinis Inter skulle kunna erövra lo Scudetto tack vare dessa 1-0 segrar. Men när jag tänkte efter så var det inte särskilt sällan tämligen lyckosamma 1-0 segrar istället för säkra 1-0 segrar...

Och mycket riktigt så var marginalerna sedan emot Inter ett tag och resultaten jämnades ut.
Citera
2016-04-09, 17:49
Medlem
myskankans avatar
Jag titta till Cesena idag, för att se hur dom spelade utan Sensi. Det gick väl inte så bra. Rosseti och Ragusa gjorde vad dom kunde, men 1-1 mot Vicenza är inte bra. Dom har 55 poäng och ligger på 6:e plats. Entella har 54 och ligger på 9:e, utanför play-off.

Bari och Trapani är i riktigt bra form, men det skiljer bara 7 poäng från 3:an Bari till 10:an Brescia. Stenhårt i Serie B som vanligt.
Citera
2016-04-09, 17:55
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Jag håller med.

Problemet för Cagliari är att man dessutom nu har tre raka hemmaförluster. Lägg det till deras tämligen usla bortamatcher så har du en gigantisk formsvacka där ett poängförsprång snabbt förvinner.

En ny arena är sitter väl fint, kommer klubben att äga den helt och hållet??
Citera
2016-04-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Jag titta till Cesena idag, för att se hur dom spelade utan Sensi. Det gick väl inte så bra. Rosseti och Ragusa gjorde vad dom kunde, men 1-1 mot Vicenza är inte bra. Dom har 55 poäng och ligger på 6:e plats. Entella har 54 och ligger på 9:e, utanför play-off.

Bari och Trapani är i riktigt bra form, men det skiljer bara 7 poäng från 3:an Bari till 10:an Brescia. Stenhårt i Serie B som vanligt.

Serie B är fantastiskt.

Även om Crotone och Cagliari seglade iväg så fanns där gott om dramatik. Och nu när Cagliari viker ned sig så ökar det dramaturgiska.

Jag vill att Bari ska vara med och kämpa eftersom de har överlägset störst publik. Och Brescia var mitt Serie A-lag då Baggio spelade där...

Avslutningen kan bli spektakulär.
Citera
2016-04-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
...
Angående De rossi ok det är på det viset, Totti vet jag varit skadad mycket så trodde det var därför han inte fått spela. Så båda dessa ligger i kläm med tränaren. Det är inte heller bra om De rossi sitter på bänken och tappar allt för mycket för han aldrig får spela. Men om vi leker med innermittar nåt sånt:
...
Mazzone som är en genomsympatisk tränare med enorm erfarenhet, genomskådade direkt Spallettis försök på hämnd på Totti & De Rossi.

Och nu när Rastelli misslyckas så skulle det vara underbart med den fantastiske Mazzone. Problemet är såklart att mannen är 79 år gammal och inte har någon anledninga att återvända till den vackra ön. Det hade varit skillnad om Conti hade varit kvar som kapten, då hade han kunnat ha varit ett alternativ. Nu bara en dröm från svunna tider...

Lyfter den omöjliga tanken eftersom det var i Ascoli Piceno som Cagliari blev besegrade idag...
Citera
2016-04-09, 22:45
Medlem
Citat:
...
Lördagen avslutas med den gigantiska matchen mellan Milan och Juventus. Juventus är det klart bättre laget, men Milan behöver poäng och ännu mycket mer moral. Jag hoppas på en fin match.
...
Klassisk match. Juventus som är bäst nationellt och Milan som är bäst internationellt.

Milans lag matchar fan nästan Juventus när det gäller kvalitet. Men man måste få spelarna att fungera som ett lag. Och Mihajlovic är på god väg. Jag hoppas att han får tid och möjlighet att bygga upp laget. Sedan kanske det krävs någon annan för att ta dem till den yppersta nivån, men den tiden den sorgen...

Milan: Donnarumma; Abate, Alex, Romagnoli, Antonelli; Honda, Montolivo, Kucka, Bonaventura; Bacca, Balotelli

Juventus: Buffon; Barzagli, Bonucci, Rugani; Lichtsteiner, Pogba, Marchisio, Asamoah, Alex Sandro; Mandzukic, Morata

Observera nästan. Men vad jag menar är att det är inte en stor skillnad i kvalitet. Vi snackar om enstaka platser där skillnader kan märkas. Pogba är en tydlig sådan. Världsklass! Och det är världsklasspelarna som Milan saknar...

Men om laget spelar bra så kommer spelarna att höja sig i kvalitet. Enligt mig så är Milans spelare nästan i nivå med Juventus spelare, och jag vet mycket väl att jag då utsätter mig för att hånas...

Vaffanculo!

Den största skillnaden mellan lagen är Allegri. Hans byten höjer Juventus trots att de är under press. Och matchen avslutas med relativt robust juventusledning trots att Milan splat minst lika bra sett under hela matchen...

Och då menar jag inte på något vis att Mihajlovic är dålig. Tvärtom. Att forma ett lag kan han vara bland de allra bästa i världen. Men taktiskt och strategiskt är han en nivå under Allegri...

Allegri är en mästare på att förstå och läsa spelet.
Citera
2016-04-09, 23:02
Medlem
myskankans avatar
En vinst på San Siro är alltid en vinst på San Siro, även om Milan inte mår speciellt bra.

Men det märks att Dybala saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in