2015-09-17, 23:06
Medlem
Tråkigt med skadan på polacken för Romas del, han har börjat lysande.

Tråkigt också att Fiorentina drog på sig en onödig utvisning för att därefter tappa 1-0 till 1-2 mot Basel, samt att Lazio hade oturen att få ett mål i ryggen i matchens sista anfall. För oss som gärna ser att Serie A tar en till CL-plats såg den här omgången oerhört lovande ut fram till för någon halvtimma sen, framförallt med tanke på hur dåligt de engelska lagen gått.

Trots en tråkig avslutning på kvällen får man väl ändå säga att det varit en förhållandevis trevlig omgång. Kul för Napoli att få vinna stort på hemmaplan!
Citera
2015-09-17, 23:07
Medlem
Visst, kul med europeiska matcher. För jävla bra gjort igår av Juventus och Roma. Och ikväll körde Napoli över Club Brugge med 5-0, men Fiorentina förlorade mot Basel och Lazio spelade oavgjort borta mot Dnipro.

Två segrar, två oavgjorda och en förlust, mot riktigt starkt motstånd. Kan tyckas onödigt av Fiorentina att tappa matchen hemma, men Basels mål kom efter att Rodriguez blivit utvisad och Astori skadad. Och Sousa hade gjort alla sina tre byten innan Basel kvitterade... Alea iacta est.

Och Dnipros kvittering kom fan i sista sekunden. Eller strax därefter...

Hyfsade insatser av de italienska lagen. Det usla kvalet ligger dem dock i fatet då det gäller UEFA-ranking... Trots gårdagens triumfer så var man inför kvällens matcher rankade på 26:e plats om man enbart ser till denna säsong. Uselt kval plus minimalt med bonus var förklaringen. Lite skit samma eftersom jag inte vill stirra mig blind på fluffiga rankingsiffror...

Och rimligen ser vi nu alla fram emot lördag kl 15:00 då Cagliari möter Avellino.

Fantastisk bild som jag inbillar mig att inte minst Stivali njuter av

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12003018_422942341242789_759141122157604452_n.jpg? oh=bce2c86b7b62c30ed7b5cd99152c7449&oe=5665025E

Och detta vin ska jag såklart smaka:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/q85/s960x960/11999807_422942681242755_5164745260838961772_o.jpg
Citera
2015-09-18, 01:34
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fantastisk bild som jag inbillar mig att inte minst Stivali njuter av

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12003018_422942341242789_759141122157604452_n.jpg? oh=bce2c86b7b62c30ed7b5cd99152c7449&oe=5665025E

Underbar! Det är en FIAT Dino som byggdes under sent 60-tal & tidigt 70-tal, den så kallade coke bottle-designens gyllene epok. Den här är ju ett perfekt exempel på coke bottle-design av Pininfarina. Dino var ett samarbete med Ferrari då Ferrari ville utveckla en V6-motor för storskalig produktion men saknade kapaciteten för massproduktion. Samarbetet funkade så väl att det ledde till att FIAT sedermera tog över Ferrari.

Jag tycker väl egentligen att den här sortens mer folkliga sportbilar faktiskt är roligare än supersportvagnar som ingen har råd med. Det kan bli lite löjligt när folk med överdrivet mycket stålar ska köra runt i rena racerbilar, bättre att bygga något som förgyller livet för fler. Skulle inte påstå att FIAT Dino är "lagom" utan jag föredrar att kalla den "perfektion".

Här är ett klipp jag hittade från en italiensk film, "Paranoia" från 1970. Trodde först att det var Alain Delon, men det är en annan fransk skådis, Jean Sorel. Det körs som fan med FIAT Dino här.

2.12 min
https://www.youtube.com/watch?v=pIF5nxusi-4

Edit: Ja, och spelaren på fotot är Luigi Riva. Fast det fattar nog många.
Senast redigerad av Stivali 2015-09-18 kl. 01:37.
Citera
2015-09-18, 12:19
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Underbar! Det är en FIAT Dino som byggdes under sent 60-tal & tidigt 70-tal, den så kallade coke bottle-designens gyllene epok. Den här är ju ett perfekt exempel på coke bottle-design av Pininfarina. Dino var ett samarbete med Ferrari då Ferrari ville utveckla en V6-motor för storskalig produktion men saknade kapaciteten för massproduktion. Samarbetet funkade så väl att det ledde till att FIAT sedermera tog över Ferrari.

Jag tycker väl egentligen att den här sortens mer folkliga sportbilar faktiskt är roligare än supersportvagnar som ingen har råd med. Det kan bli lite löjligt när folk med överdrivet mycket stålar ska köra runt i rena racerbilar, bättre att bygga något som förgyller livet för fler. Skulle inte påstå att FIAT Dino är "lagom" utan jag föredrar att kalla den "perfektion".

Här är ett klipp jag hittade från en italiensk film, "Paranoia" från 1970. Trodde först att det var Alain Delon, men det är en annan fransk skådis, Jean Sorel. Det körs som fan med FIAT Dino här.

2.12 min
https://www.youtube.com/watch?v=pIF5nxusi-4

Magiskt
Citera
2015-09-18, 23:58
Medlem
Citat:
...
En legendarisk kapten. Som stannade kvar i det gudsförgätna Sardinien trots lockrop om stora pengar och möjlighet att samla titlar i t ex Juventus.

Inte helt olik Conti, som dock inte anser sig vara färdig med Calcio, men som inte kan spela i en annan tröja i Italien. Hallå! Daniel Andersson! Här finns en gigant som skulle kunna lyfta MFF till nya höjder, och som absolut skulle finna CL som en positiv utmaning.
Citera
2015-09-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Och rimligen ser vi nu alla fram emot lördag kl 15:00 då Cagliari möter Avellino.
...

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/12033235_423457434524613_2566167933330841402_n.jpg ?oh=75e7ffbdd2a5c6206a85d04db53fc735&oe=56A9ABAE

Uppställningarna:

CAGLIARI (4-3-1-2): Storari; Balzano, Salamon, Capuano, Pisacane; Dessena, Di Gennaro, Deiola; Farias; Sau, Melchiorri. (Cragno, Krajnc, Murru, Munari, Fossati, Joao Pedro, Tello, Giannetti, Cerri). All. Rastelli.

AVELLINO (4-3-1-2): Frattali; Nica, Biraschi, Ligi, Visconti; Gavazzi, Arini, Bastien; Insigne; Mokulu, Trotta. (Offredi, Nitriansky, Giron, Chiosa, Rea, Zito, Soumarè, Jidayi, Tavano). All. Tesser.

Murru på bänken. Med all rätt. Det var han som orsakade den relativt onödiga frisparken som låg bakom poängförlusten den senaste matchen, då matchen egentligen var slut. Och uppenbart en mindre bra insats i stort. Han kan bli riktigt bra, men behöver ta steget nu.

Ca 30 grader och såklart vackert väder på den vackra ön. Stream med ljud men utan kommentator. Härligt.

Cagliari dominerade såklart. Ökade tempot i mitten av första halvleken och skapade en rad chanser där t ex Melchiorri missade öppet mål. Men strax därefter spelar Farias snyggt fram till Sau som enkelt placerar in den. Mer än misstänkt offside...

Tre matcher, och Sau har gjort mål i alla tre. Så ska han leda Cagliari tillbaka till Serie A.

Melchiorri gjorde mål i inledningen av andra halvlek, och då kom Murru in istället för Pisacane, (som kom från Avellino och har imponerat på fansen med sin inställning). Även Deiola kom in för Farias mot slutet. Sista bytet var Fossati in för Di Gennaro.

Jag gillar verkligen Di Gennaro. En klok och skicklig spelare som imponerat på mig.

Avellino kvitterade mot slutet och tryckte på. Samtidigt som de öppnade sig för kontringar...

Avellinos Trotta var såklart ett hot, och Avellino som lag bjöd absolut upp till kamp. En riktigt bra match av ganska hög kvalitet och underhållningsvärde. Cagliari var så bra som jag hoppades att de skulle vara. Finns fan inga enkla matcher i Serie B.

Livorno leder Serie B efter tre omgångar med 9 poäng, Cagliari skuggar med 7 poäng...
Senast redigerad av Brille68 2015-09-19 kl. 17:05.
Citera
2015-09-19, 17:24
Medlem
Kolla in kartan över Serie B:

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/e15/11429782_639328292868340_277212853_n.jpg

Hela jävla Italiens liga. Nackdelen är såklart att det inte blir så många derbyn.
Citera
2015-09-19, 17:26
Medlem
snillet_1s avatar
Juventus borde ha plockat in Lodi som ersättare till Pirlo i somras. Han väl fortsatt free agent? Plocka, säger jag.

Senast redigerad av snillet_1 2015-09-19 kl. 17:36.
Citera
2015-09-19, 17:44
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Juventus borde ha plockat in Lodi som ersättare till Pirlo i somras. Han väl fortsatt free agent? Plocka, säger jag.

Hur många mittfältare ska vi ha egentligen?

Marchisio, Khedira, Sturaro, Pereyra, Asamoah, Padoin, Lemina, Hernanes. Alla dessa kan spela som innermitt. Marchisio och Hernanes kan båda spela i pirlo-rollen och Marchisio gör det galant. Hernanes kan utvecklas där om han får mer speltid just där, han gjorde det helt ok mot city.

Nu är visserligen Marchisio och Khedira skadade men Khedira beräknas vara tillbaka i träningen om knappt 2 veckor och Marchisio beräknas vara tillbaka någon gång under oktober. Kommer bli överbefolkat på mittfältet om vi ska köpa ännu mer där. Vissa spelare kommer inte få någon speltid alls annars. Asamoah svårbedömt men dröjer längre än vad man trodde innan han blir spelklar.

Sturaro, Pereyra, Hernanes, Lemina och padoin klarar vi oss på tills Khedira och Marchisio är tillbaka.

Om det är något vi behöver är det en klassanfallare som kan leverera nu. Blir ju snart som Arsenal som har en fetisch för innemittfältare, vad har dom 10st eller liknande som slåss om ca 4st platser beroende formation.
Citera
2015-09-19, 17:54
Medlem
Stivalis avatar
Juventus fick ju sin tredjemålvakt Rubinho utvisad i matchen mot Roma. Nu vet jag inte vad som hände, men sannolikt ville han väl visa sig på styva linan, visa sig aktiv & deltagande. För det var sannerligen inte igår man hörde talas om honom direkt. Han har knappt spelat något under hela 2010-talet. I alla fall inte i ligan.

Nuförtiden har lagen ju hela truppen med sig på bänken. Fattar inte riktigt grejen med det. De flesta lag väljer nog ändå inte att plocka med en tredje målvakt. Har det hänt att något lag bytt in en tredje målvakt? Jag har aldrig sett det hända. Ska rätt mycket till att två keeprar bli ospelbara samtidigt som man har byten kvar.

Känns nästan förnedrande att hänga med som tredjemålvakt. Chansen att få spela är ju absolut minimal. Tur i alla fall att man inte har den fightingkulturen som fanns förr i kanadensisk hockey. Då tog man ju med folk som egentligen bara var med för att komma in i händelse av bråk. Rubinho har ju ändå varit förstaval i Serie A hos Genoa tidigare så han har ju kapacitet att spela.
Citera
2015-09-19, 18:29
Medlem
Citat:
Juventus fick ju sin tredjemålvakt Rubinho utvisad i matchen mot Roma. Nu vet jag inte vad som hände, men sannolikt ville han väl visa sig på styva linan, visa sig aktiv & deltagande. För det var sannerligen inte igår man hörde talas om honom direkt. Han har knappt spelat något under hela 2010-talet. I alla fall inte i ligan.

Nuförtiden har lagen ju hela truppen med sig på bänken. Fattar inte riktigt grejen med det. De flesta lag väljer nog ändå inte att plocka med en tredje målvakt. Har det hänt att något lag bytt in en tredje målvakt? Jag har aldrig sett det hända. Ska rätt mycket till att två keeprar bli ospelbara samtidigt som man har byten kvar.

Känns nästan förnedrande att hänga med som tredjemålvakt. Chansen att få spela är ju absolut minimal. Tur i alla fall att man inte har den fightingkulturen som fanns förr i kanadensisk hockey. Då tog man ju med folk som egentligen bara var med för att komma in i händelse av bråk. Rubinho har ju ändå varit förstaval i Serie A hos Genoa tidigare så han har ju kapacitet att spela.

Målvakter är fan en egen art. De är speciella. Individualistiskt galna. Just därför krävs det oerhört mycket att kunna tåla att sitta på bänken utan att önska förstamålvakten olycka.

Jag kan inte komma på någon bättre än Storari. En fantastisk man som skapar sammanhållning. Och nu spelar han fan huvudrollen.

http://www.blogcagliaricalcio1920.net/archivi/immagini/2015/S/storari.jpg
Citera
2015-09-19, 18:42
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Lodi som inte ens kunde ta steget från Catania till Genoa och Parma. HAN ska spela regista i ett Juventus. Om Lodi är så bra, vart är han i landslaget? Värsta jag har hört. Hoppades på att Borells text skulle gömma sig långt bort i internets bokhylla men tydligen inte. Vad kommer härnäst? Aquilani igen?

Nej. Borell brukar ha intressanta åsikter men denna var ett lågvattenmärke. Det är tydligt att hans kärlek till Lodi är större än hur han presterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in