2016-01-04, 12:58
Medlem
cyberkalles avatar
Jan Kirchhoff lämnar Bayern och går till England och Sunderland, synd att han aldrig blommade ut i Bayern.
2016-01-04, 15:11
Medlem
cyberkalles avatar
Jag är ju ingen hejare på engelska men hittade ett långt inlägg på det konstiga språket om Pep som kanske intresserar någon.

https://grup14.com/article/pep-guardiola-isaac-lluch-interview-bayern-munich-fc-barcelona
2016-01-04, 15:55
Avstängd
Halloween2s avatar
I dag fyller kroos 26år, känns som han borde vara några år äldre... Nåväl grattis!
2016-01-04, 19:56
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Hej!

Det här är ju inte fotbollsrelaterat egentligen men jag har funderat på om det kan det bli några protester på läktarna, angående dom många å vidriga övergreppen som var på tyska kvinnor under nyårsnatten ifrån asylsökande män.

Vad tror ni?

(FB) Massofredande och våldtäkter i Köln Tyskland
http://www.epochtimes.de/politik/deutschland/selbstzensur-aufgehoben-koelner-silvesterhorror-und-sex-attacken-jetzt-spricht-polizei-offiziell-von -1000-nordafrikanernarabern-video-a1296445.html
http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.stuttgart-mitte-15-maenner-rauben-zwei-frauen-aus.2d81b878-6c37-4ce3-8c47-08d4f498aabd.html
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2016-01-04 kl. 20:00.
2016-01-04, 22:03
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Haha kul inlägg Stivali
Opel Manta den modellen som kom i mitten på 80-talet var så jävla ful och hade uselt påsatta plastkjolar men visst kan han ha kört en sådan då Opel kom in som huvudsponsor mellan åren 1989-2002 men jag har dålig koll på om Mantan fanns kvar som modell ännu då.

Annars så har jag egentligen bara en lite kul grej som jag vet med honom och det var att han och Jean-Marie Pfaff hade ett litet slagsmål i omklädningsrummet i början av deras karriärer i Bayern, dom två kom samtidigt 1982.

Det jag minns bäst av hans fotbollskarriär det var i matchen på San Siro när Bayern vann med 3-1 i dåvarande UEFA-cupen och han var stor matchvinnare.

Ful? Men hallå! Vänta nu! Jag körde själv runt med en sådan Manta när Pfaff var på krigsstigen i omkädningsrummet. Den var ju as-grym! En riktig brud-magnet! Förstår att Tyska 80-tals spelare valde att köra omkring i sådana vrålåk. Håna inte min gamla metallic gröna Manta med svart vinyltak......

18 dagar kvar till HSV-Bayern......
2016-01-04, 22:06
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Opel Manta den modellen som kom i mitten på 80-talet var så jävla ful och hade uselt påsatta plastkjolar men visst kan han ha kört en sådan då Opel kom in som huvudsponsor mellan åren 1989-2002 men jag har dålig koll på om Mantan fanns kvar som modell ännu då.

Manta lades ner året innan, 1988. Det var coola tröjor när dom sponsrades av Opel, men jag tänkte främst på Raimond Aumanns tidstypiska tyska stil. Känns som "Mantafahrer". Det är svårt att riktigt komma in i andra kulturer med folkhumorn & de klichékaraktärer som finns just där. Vi tar ju såklart mest del av amerikanska filmer & dylikt så vitsarna kring den utbredda tyska stereotypen "Mantafahrer" har ingen riktig förankring här.

"Mantawitz" är så som jag fattat det någon sorts variant på sättet som vi svenskar driver med Volvo-raggare & BMW-blattar. De verkar dock vara ett fenomen från förr då hela grejen med mustasch & "hockey-frilla" verkar vara fundamental. Alltså från tiden då fotbollssupportrar hade massa påsydda märken på jeansjackan, muren föll, det var ett jävla drag kring det tyska musiklivet & Opel Manta var vanligt förekommande.

Är inte den välkända svenska VM-krönikan från 1994 lite av ett tecken på en epok som var på väg mot sitt slut? Mats Nyström eller Albert Svanberg snackar om att det tyska landslaget festade med hårdrocksgruppen Scorpions. Brehme, Völler & Kohler syns i bild med fulla ölglas & fårad skäggstubb. "-De hade en sak gemensamt med Scorpions - de började se gamla ut". Klassisk sekvens.

Det verkar dock finnas tydliga skillnader på skämten kring den här karaktären "Mantafahrer" & våra Volvo-raggare. Medan Volvo-raggarna är i princip samma typ som "White Trash" så har Mantafahrer mer drag av vår solariebruna divatyp som är 40 bast men tror han är 22. "Volvo-WT" är ju rena drägg som hasar runt i jobbarkläder medan "Mantafahrer" anstränger sig för att vara cool. Guldkedja, ring i örat, cowboy-boots, mustasch & stylad hockeyfrilla verkar vara viktigt. Mantafahrer verkar också ha mer pengar än våra "Volvo-WT". Han har en överdrivet påkostad Manta som vårdas ömt. Medan våra "Volvo-WT" har fet ful WT-brud i mjukisbyxor så verkar Manta-fahrer istället ha karaktären av blåst bimbo till hårfrisörska bredvid sig i bilen.

Jag är som sagt ingen expert på tysk humor. Det har gjorts komedifilmer om den här stereotypen. Man kan tom vara "Mantafahrer" på maskerad med hockeyfrilla-peruk mm. Vet inte om tysk komedi är bra, har ingen koll. Det lär dock ha gått så långt & blivit så utbrett att det i princip är omöjligt att köra Opel Manta. Stämpeln sitter så hårt att man blir till ett skämt, har jag läst.
Senast redigerad av Stivali 2016-01-04 kl. 22:10.
2016-01-04, 22:20
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Ful? Men hallå! Vänta nu! Jag körde själv runt med en sådan Manta när Pfaff var på krigsstigen i omkädningsrummet. Den var ju as-grym! En riktig brud-magnet! Förstår att Tyska 80-tals spelare valde att köra omkring i sådana vrålåk. Håna inte min gamla metallic gröna Manta med svart vinyltak......

Tror visserligen att det var den senare modellen (1983-88) som Cyberkalle hånade. Den med plastspoilers.

http://www.classic-auctions.com/Images/Report/145C/50669.jpg

Jag är inte kunnig kring tysk humor, men vitsarna kring "Mantafahrer" verkar vara någon kombination av spännig solarietyp, raggare & 80-tal generellt.
2016-01-05, 06:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Hej!

Det här är ju inte fotbollsrelaterat egentligen men jag har funderat på om det kan det bli några protester på läktarna, angående dom många å vidriga övergreppen som var på tyska kvinnor under nyårsnatten ifrån asylsökande män.

Vad tror ni?

(FB) Massofredande och våldtäkter i Köln Tyskland
http://www.epochtimes.de/politik/deutschland/selbstzensur-aufgehoben-koelner-silvesterhorror-und-sex-attacken-jetzt-spricht-polizei-offiziell-von -1000-nordafrikanernarabern-video-a1296445.html
http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.stuttgart-mitte-15-maenner-rauben-zwei-frauen-aus.2d81b878-6c37-4ce3-8c47-08d4f498aabd.html

På flashback får man inte tycka till om sådana saker så jag har inget att säga utan att vissa folk som sympatiserar med en viss suspekt religion kan dra åt helvete.
2016-01-05, 06:33
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa

Haha ta det inte personligt men Stivali har länkat till den modell som jag verkligen ogillade och det fanns en i min umgängeskrets som hade en röd sådan med ett sjukt fult Irmscherpaket på, så här såg den ut i fronten http://i.wheelsage.org/pictures/i/irmscher/opel/ascona/irmscher_opel_ascona_7.jpg nu är detta en Ascona men han hade det på sin Manta.

Grönmetallic och svart vinyltak? en 70-talare?
Denna modell är grymt fin. http://www.fahrzeugbilder.de/1024/opel-manta-a-gte-1974-44656.jpg
2016-01-05, 06:40
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag är som sagt ingen expert på tysk humor. Det har gjorts komedifilmer om den här stereotypen. Man kan tom vara "Mantafahrer" på maskerad med hockeyfrilla-peruk mm. Vet inte om tysk komedi är bra, har ingen koll. Det lär dock ha gått så långt & blivit så utbrett att det i princip är omöjligt att köra Opel Manta. Stämpeln sitter så hårt att man blir till ett skämt, har jag läst.
Intressant. Inget jag hört någon på jobbet skämta om men det kanske ligger för långt tillbaka i tiden. Jag kollade runt lite på nätet och det verkar som att man även drar en slags "Norgehistorier" om Manta-förarna. T.ex. denna:

Citat:
Warum hat ein Mantafahrer immer einen Strohballen auf dem Beifahrersitz? – Hauptsache blond!

svensk översättning:
Citat:
Varför har en Mantaförare alltid en halmbal på passagerarsätet? Huvudsaken är att det är något blont!

Hittade även en förklaring till varför det skojas så mycket om Manta. Tydligen var det något som kallades Projekt 1450 som startades av konkurrenten Porsche. De hyrde in en komiker vid namn Carl Dall för att hitta på skämt som skulle driva med Opel Manta. Huruvida detta stämmer eller inte låter jag vara osagt. Mycket sådan info från nätet ska man ju som bekant ta med en nypa salt.

Filmen Manta Manta var en stor succé i Holland och holländske fotbollsspelaren Jan Roos (AZ Alkmaar) var kanske det största fanset då han lät håret växa likt en karaktär i filmen och använde sig av filmrepliker som "är 100 mark okej?" när han tilltalade kvinnliga funktionärer inom fotbollen.
http://www.11freunde.de/sites/default/files/styles/11f_fl_gallery_node/public/mediapool/gallery/imago07074682h_0.jpg?itok=duw_pkb9
2016-01-05, 06:47
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Manta lades ner året innan, 1988. Det var coola tröjor när dom sponsrades av Opel, men jag tänkte främst på Raimond Aumanns tidstypiska tyska stil. Känns som "Mantafahrer". Det är svårt att riktigt komma in i andra kulturer med folkhumorn & de klichékaraktärer som finns just där. Vi tar ju såklart mest del av amerikanska filmer & dylikt så vitsarna kring den utbredda tyska stereotypen "Mantafahrer" har ingen riktig förankring här.

"Mantawitz" är så som jag fattat det någon sorts variant på sättet som vi svenskar driver med Volvo-raggare & BMW-blattar. De verkar dock vara ett fenomen från förr då hela grejen med mustasch & "hockey-frilla" verkar vara fundamental. Alltså från tiden då fotbollssupportrar hade massa påsydda märken på jeansjackan, muren föll, det var ett jävla drag kring det tyska musiklivet & Opel Manta var vanligt förekommande.

Är inte den välkända svenska VM-krönikan från 1994 lite av ett tecken på en epok som var på väg mot sitt slut? Mats Nyström eller Albert Svanberg snackar om att det tyska landslaget festade med hårdrocksgruppen Scorpions. Brehme, Völler & Kohler syns i bild med fulla ölglas & fårad skäggstubb. "-De hade en sak gemensamt med Scorpions - de började se gamla ut". Klassisk sekvens.

Det verkar dock finnas tydliga skillnader på skämten kring den här karaktären "Mantafahrer" & våra Volvo-raggare. Medan Volvo-raggarna är i princip samma typ som "White Trash" så har Mantafahrer mer drag av vår solariebruna divatyp som är 40 bast men tror han är 22. "Volvo-WT" är ju rena drägg som hasar runt i jobbarkläder medan "Mantafahrer" anstränger sig för att vara cool. Guldkedja, ring i örat, cowboy-boots, mustasch & stylad hockeyfrilla verkar vara viktigt. Mantafahrer verkar också ha mer pengar än våra "Volvo-WT". Han har en överdrivet påkostad Manta som vårdas ömt. Medan våra "Volvo-WT" har fet ful WT-brud i mjukisbyxor så verkar Manta-fahrer istället ha karaktären av blåst bimbo till hårfrisörska bredvid sig i bilen.

Aha nu är jag med dig, fan Stivali du briljerar fan vad jag skrattade åt ditt inlägg och visst var det så som du skriver en gubbe som kommit upp i åren och vägrar inse det.
Mantafahrers värsta fiende var der Golf GTI Fahrer.

Mantawitze är är väl mer som våra blondinskämt/norgevits
2016-01-05, 07:10
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Haha ta det inte personligt men Stivali har länkat till den modell som jag verkligen ogillade och det fanns en i min umgängeskrets som hade en röd sådan med ett sjukt fult Irmscherpaket på, så här såg den ut i fronten http://i.wheelsage.org/pictures/i/irmscher/opel/ascona/irmscher_opel_ascona_7.jpg nu är detta en Ascona men han hade det på sin Manta.

Grönmetallic och svart vinyltak? en 70-talare?
Denna modell är grymt fin. http://www.fahrzeugbilder.de/1024/opel-manta-a-gte-1974-44656.jpg

Det var naturligtvis med glimten i ögat och ja, den på bilden var ju till skillnad från min enormt ful Men suck, var tog den tiden vägen? Det var bara nåt år efter att Kaltz, Magath, Hrubesch och grabbarna gjort bort sig mot IFK Göteborg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in