Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Opel Manta den modellen som kom i mitten på 80-talet var så jävla ful och hade uselt påsatta plastkjolar men visst kan han ha kört en sådan då Opel kom in som huvudsponsor mellan åren 1989-2002 men jag har dålig koll på om Mantan fanns kvar som modell ännu då.
Manta lades ner året innan, 1988. Det var coola tröjor när dom sponsrades av Opel, men jag tänkte främst på Raimond Aumanns tidstypiska tyska stil. Känns som "Mantafahrer". Det är svårt att riktigt komma in i andra kulturer med folkhumorn & de klichékaraktärer som finns just där. Vi tar ju såklart mest del av amerikanska filmer & dylikt så vitsarna kring den utbredda tyska stereotypen "Mantafahrer" har ingen riktig förankring här.
"Mantawitz" är så som jag fattat det någon sorts variant på sättet som vi svenskar driver med Volvo-raggare & BMW-blattar. De verkar dock vara ett fenomen från förr då hela grejen med mustasch & "hockey-frilla" verkar vara fundamental. Alltså från tiden då fotbollssupportrar hade massa påsydda märken på jeansjackan, muren föll, det var ett jävla drag kring det tyska musiklivet & Opel Manta var vanligt förekommande.
Är inte den välkända svenska VM-krönikan från 1994 lite av ett tecken på en epok som var på väg mot sitt slut? Mats Nyström eller Albert Svanberg snackar om att det tyska landslaget festade med hårdrocksgruppen Scorpions. Brehme, Völler & Kohler syns i bild med fulla ölglas & fårad skäggstubb. "-De hade en sak gemensamt med Scorpions - de började se gamla ut". Klassisk sekvens.
Det verkar dock finnas tydliga skillnader på skämten kring den här karaktären "Mantafahrer" & våra Volvo-raggare. Medan Volvo-raggarna är i princip samma typ som "White Trash" så har Mantafahrer mer drag av vår solariebruna divatyp som är 40 bast men tror han är 22. "Volvo-WT" är ju rena drägg som hasar runt i jobbarkläder medan "Mantafahrer" anstränger sig för att vara cool. Guldkedja, ring i örat, cowboy-boots, mustasch & stylad hockeyfrilla verkar vara viktigt. Mantafahrer verkar också ha mer pengar än våra "Volvo-WT". Han har en överdrivet påkostad Manta som vårdas ömt. Medan våra "Volvo-WT" har fet ful WT-brud i mjukisbyxor så verkar Manta-fahrer istället ha karaktären av blåst bimbo till hårfrisörska bredvid sig i bilen.
Jag är som sagt ingen expert på tysk humor. Det har gjorts komedifilmer om den här stereotypen. Man kan tom vara "Mantafahrer" på maskerad med hockeyfrilla-peruk mm. Vet inte om tysk komedi är bra, har ingen koll. Det lär dock ha gått så långt & blivit så utbrett att det i princip är omöjligt att köra Opel Manta. Stämpeln sitter så hårt att man blir till ett skämt, har jag läst.