Citat:
Ursprungligen postat av
Svarta-Skatan
Oerhört tråkig händelse, enligt polisen var c:a 1 000 nordafrikaner/araber inblandade och igår hade man mottagit 60 polisanmälningar från ofredade kvinnor. Mörkertalet är mycket stort, enligt samma polischef. Den andra länken är en bra sammanfattning av händelsen.
För att svara på din fråga: Nej, jag tror inte att det kommer att bli protester på läktarna, inte ens i Köln.
- Det finns ingen på plan att rikta sitt hat emot, det fåtal nordafrikaner som spelar i BL har aldrig varit asylsökande och har inget med händelsen att göra.
- Tyskar har generellt oerhört svårt att peka ut en speciell folkgrupp som skyldig, det är en kollektiv uppfostran sedan kriget. OM de skulle göra det, vilket jag inte tror, så kommer debatten snabbt att dras ned på lägsta NS-nivå av omvärlden.
- Däremot tror jag att islam- och invandringsfientliga grupper får en ökad tillströmning och att nordafrikaner generellt får det svårare i det dagliga livet i Tyskland.
- Den enda möjliga protest på fotbollsläktarna jag kan se, är en uppmaning till myndigheterna att t ex skärpa regler/stänga gränser. Men det är inte vanligt att samhällsfrågor syns på läktarna och det är en bit kvar till Kölns första hemmamatch 23 januari.
Så, nej, jag tror inte att det kommer att synas inom foybollen.
Edit: Elabdellaoui spelar i Olympiakos, Abdellaoue i Strömsgodset och Benatia (född i Frankrike och har franskt pass) blir väl då den enda 1.BL-spelare som ingår i gruppen "nordafrikaner/araber"?
Edit 2: Bellarabi (B04) och Dahoud (BMG) har tyskt och marockanskt/syriskt pass, Azzaoui (VfL) belgiskt och marockanskt pass. Det verkar som om de flesta nordafrikaner/araber som spelar fotboll i 1.BL också har fått sin fotbollsutbildning i Europa.