2015-06-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då får de hålla kvar på plats, men faktiskt inte avreagera sig på en handbojad (försatt ur spel) person ..

Tror det kan vara svårt i vissa situationer om man som väktare/ordningsvakt precis blivit utsatt för kraftigt våld, blivit angripen med kniv etc att hålla sig lugn. Eller om man griper en person som gett sig på ett barn eller försökt våldta någon till exempel. Människor är känslovarelser. Denna händelse var inte i den digniteten dock och väktaren kunde skött det snyggare.
Citera
2015-06-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nu är det tack gode gud fortfarande en rättsstat vi lever i och inte pöbelvälde. Att vakterna portas från västtrafik har med all säkerhet hänt men G4S kan inte göra något mot dem så länge polisens undersökning inte är klar. Skulle det visa sig att chauffören var helt oskyldig så ja då finns det nog grund till uppsägning. Tills dess blir det andra sysslor, minsta negativa åverkan på dem från G4S så blir det "negativ särbehandling" och stora skadeståndsbelopp.

Nej det behöver det inte alls bli. De inblandade är uppenbarligen en börda för G4S och vi har ju ingen aning om ens vilken anställningsform de har.

Jag kan lova dig att facket kommer vara mycket lyhörda gentemot G4S i denna frågan. Om nu ens de inblandade är fackligt anslutna vill säga.

Beteendet vid denna "insatsen" kan lika gärna tolkas som illojalitet mot arbetsgivare/arbetsorder. Dina kompisar är körda.
Citera
2015-06-01, 22:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ok, vart har du fått reda på att han inte vet varför de brukat våld? Länka gärna själv.
Lyssna på vad han säger i videon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20889367.ab

Han har inte varit på plats.
Ca 2.37 in i klippet...
"Det finns ju en anledning till att dom har brottat ner dig"
"DOM går inte och brottar ner folk för att det är roligt"
"Lyssna på mig. DOM brottar inte ner dig för att det är roligt, eller hur"

Är man med i en insats är det "vi" som gjort ingripandet - inte "dom".

Citat:
Enligt vittnet uppträdde biljettkontrollanterna från Västtrafik brutalt och avhyste mannen från bussen vid Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg.
Det var ett helt bisarrt beteende av kontrollanterna, de mer eller mindre knuffar ut honom från bussen och lägger ner honom på marken.
Ett annat vittne uppfattade det som att kontrollanterna handgripligen försökte hålla kvar mannen i bussen.
Enligt flera vittnen låg två av kontrollanterna mer eller mindre på busschaufförens rygg.
– En kvinnlig tredje kontrollant satt med knät på nacken på honom. Och då hade han ansiktet neråt alltså. Det var en riktigt brutal kränkning, säger ett vittne.

Ett annat vittne säger:
– Jag tänkte först att de höll ner mannen för att han var berusad. Men jag märkte snart att han var väldigt lugn. Det var väldigt kränkande. Jag förstår om han hade varit aggressiv, men det var verkligen inte fallet.
”Är du busschaufför!?”
En stund senare kom flera väktare och satte handfängsel på busschauffören. Enligt vittnen skrek en av väktarna åt busschauffören.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20882340.ab

När vakterna kommer ligger han alltså redan på backen - de brottas inte med honom. Han uppträder lugn.

De dyker alltså upp efter själva nedläggningen och har inte brottats med honom.

Och även om de hade gjort det, så finns ingen ursäkt för det beteende som visas upp när han är handbojad och passiv.
Citera
2015-06-01, 22:21
Medlem
uluus avatar
Varför har den här tråden fått mer än 1000 svar i skrivande stund? Vad är det som är så intressant?
Citera
2015-06-01, 22:25
Medlem
Hummlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uluu
Varför har den här tråden fått mer än 1000 svar i skrivande stund? Vad är det som är så intressant?

Det mest intressanta i detta är ju att Aftonbladet startade klippet efter att offret frågade varför negern bet henne.
Citera
2015-06-01, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lyssna på vad han säger i videon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20889367.ab

Han har inte varit på plats.
Ca 2.37 in i klippet...
"Det finns ju en anledning till att dom har brottat ner dig"
"DOM går inte och brottar ner folk för att det är roligt"
"Lyssna på mig. DOM brottar inte ner dig för att det är roligt, eller hur"

Är man med i en insats är det "vi" som gjort ingripandet - inte "dom".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20882340.ab

När vakterna kommer ligger han alltså redan på backen - de brottas inte med honom. Han uppträder lugn.

De dyker alltså upp efter själva nedläggningen och har inte brottats med honom.

Och även om de hade gjort det, så finns ingen ursäkt för det beteende som visas upp när han är handbojad och passiv.

Ok, ja vakten i så fall borde varit lite lugnare. Den första kontrollanten som skäller ut den svarte kan jag dock ha lite förståelse för.

Men visst i en perfekt värld är ett ingripande perfekt. Alla är dock människor. Jag har aldrig sagt att chauffören förtjänade att bli skriken åt, bara försöker förklara varför vissa människor när adrenalinet pumpar kan häva ur sig saker.
Citera
2015-06-01, 22:26
Medlem
Jareds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Kontrollanterna och väktaren gör inget som helst fel. Busschauffören gör sig skyldig till bedrägligt beteende, och dessutom våldsamt motstånd mot tjänsteman brott som det finns fängelse i straffskalan för. Alltså har de rätt att med våld tvinga av honom och kvarhålla honom i väntan på polis. Men AB fick en smaskig rubrik så vad betyder sanningen?

Han verkade ganska lugn, det är snarare kontrollanterna som var våldsamma
Citera
2015-06-01, 22:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja, men om det skulle vara något kränkande eller liknande blir det negativ särbehandling och ganska saftiga bötesbelopp. Skulle väl gissa blir en annan vakttjänst utanför kollektivtrafiken. Lite offtopic dock.

Det kanske är OnT om jag gissar rätt. Jag tror att de kommer att få indirekta "karriärtips" vilket isf visar på hur pinsamt företaget tycker saken är. Jag tror detta kommer att bli följden oavsett vad en utredning visar.
Om det blir en facklig fråga som kan ge ekonomiska påföljder för bevakningsföretaget lär dessa vara minimala i jämförelse med alternativet. Det går alltid att hitta meningslösa sysslor som facket får svårt att invända mot och inte skulle ev. skadestånd heller ge de inblandade bättre vitsord för framtiden så det vore en kortfristig glädje.

Framtiden får visa hur rätt/fel jag har. Om fel så lär jag få äta upp det länge
Citera
2015-06-01, 22:29
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Du, jag håller med dig till 100%

Om en väktare säger att han inte visste det var fel att misshandla och boja en lugn busschaufför så gör det inte väktaren fri från ansvar.

Du får dock gärna svara på något jag har påstått istället för att hitta på konstigheter.

Ok. När du skriver:

Citat:
Det spelar ingen ROLL om gripandet i sig var felaktigt. Det som är nyckeln är att kontrollanterna "visste" att de grep honom korrekt. Sen om det nu inte var korrekt spelar ingen roll. Han har FORTFARANDE gjort sig skyldig till våld mot tjänsteman ÄVEN om gripandet visar sig inte vara korrekt.

Det enda som kan få honom att slippa undan är om det kommer fram att kontrollanterna MEDVETET felaktigt ville frihetsberöva honom, ge han stryk eller att våldet de använde var helt uppåt väggarna överdrivet.

Så verkar det som att du tänker att föraren döms för våld mot tjänsteman oavsett om väktarna befinns som skyldiga till något brott eller ej. Med stöd i nödvärnrätten hävdar jag dock att det är lagligt och rimligt att sätta sig till motvärn ifall någon, offentligt anställd eller ej, uniformerad eller ej överskrider sina befogenheter och utan grund hotar ens frihet, egendom eller hälsa.
Citera
2015-06-01, 22:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ok, ja vakten i så fall borde varit lite lugnare. Den första kontrollanten som skäller ut den svarte kan jag dock ha lite förståelse för.

Men visst i en perfekt värld är ett ingripande perfekt. Alla är dock människor. Jag har aldrig sagt att chauffören förtjänade att bli skriken åt, bara försöker förklara varför vissa människor när adrenalinet pumpar kan häva ur sig saker.
Det får du inte vara när du gör ett ingripande i tjänst. Klarar du inte de gränserna så skall du inte ha den funktionen.

Jag har ingen förståelse för vakten, inte för efterslängarna från den andra heller - och jag hade det inte heller för kollegor som inte kunde hålla sig (det hade faktiskt ingen som kunde sköta sitt jobb) - fixar man inte adrenalinpåslaget så får man kliva åt sidan när personen är immobiliserad och överlåta åt mer balanserade kollegor.
I stridens hetta skriks det däremot - både för att hålla igång det egna adrenalinet och för att nå fram till den som bråkar och i viss mån för att kommunicera med kollegor, vanligen "Ligg still", "lunga ner dig", "Du gör det bara värre" "ge dig nu" osv .. ibland uppblandat med kraftuttryck som "för helvete", " fan", osv osv - efteråt finns inte det utrymmet.
Citera
2015-06-01, 22:34
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Intressant. Om dessa uppgifter/påståenden visar sig stämma så talar de till chaufförens fördel.

ja, det borde sätta punkt för diskussionen om det stämmer. det enda negern kan lastas för är i så fall att inte ha lärt sig tillräckligt bra svenska för att förklara och försöka lösa det fredligt. iofs inte alltid lätt att tolka vad en vakt med IQ<skostorlek försöker säga
Citera
2015-06-01, 22:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Rättelse:
Då får de hålla kvar på plats, men faktiskt inte avreagera sig på en handbojad (försatt ur spel) svart person ..

(För vita behövs inga silkesvantar)
Det är din åsikt. Jag anser att alla skall behandlas lika (vilket innebär att man använder det våld som krävs i situationen och vare sig mer eller mindre, och att man inte har raseriutbrott på föremålet för en insats) - och det är också det krav/regelverk/instruktioner etc säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in