2015-06-01, 22:37
Medlem
Sunimods avatar
Självklart gjorde kontrollanterna så här bara för att han skulle känna igen sig i sin forna diktatur där det var vanligt att polisen arresterade folk och misshandlade dem.
Satte på dem handfängsel och sedan lite tortyr. Behandlade dem som kräk och skrek massa skit åt dem.

Alltså en helt vanlig artighetsgest av vårt egna Gestapo, förkortat G4S, (för er som inte visste vad det betyder)

Det kommer ta lång tid innan de kan återuppbygga något förtroende igen. Om det överhuvudtaget är möjligt.
Citera
2015-06-01, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph
Ok. När du skriver:

Så verkar det som att du tänker att föraren döms för våld mot tjänsteman oavsett om väktarna befinns som skyldiga till något brott eller ej. Med stöd i nödvärnrätten hävdar jag dock att det är lagligt och rimligt att sätta sig till motvärn ifall någon, offentligt anställd eller ej, uniformerad eller ej överskrider sina befogenheter och utan grund hotar ens frihet, egendom eller hälsa.

Om vakterna döms för misshandel så kommer absolut nödvärn fungera. Det är dock enda som skulle fungera.

Jag vet inte hur mycket jag kan dumma ned det jag försöker förklara men ok ska göra ett sista försök:

Om en vakt ser dig göra ett brott med fängelse på straffskalan har han rätt att gripa dig.

Om det sen visade sig att det inte var ett brott det du gjorde, det var ett misstag, så hade vakten fortfarande rätt att gripa dig för det HAN såg var brottsligt.

Du får inte använda nödvärn mot en vakt, polis eller liknande som på ett korrekt sätt och inom sina legala ramar griper dig. Det är INTE upp till dig att bestämma.

Du skriver väldigt överdrivet.. "utan grund.. misshandlar " m.m. Ja i dessa fall håller jag med dig, då får du använda nödvärn. Men nu har dom grund.

Ska ta ett exempel du kanske missat.

En vakt ser en kille slå en tjej. (Han ser= på bar gärning, slå=misshandel)

Allt har uppfyllts för att vakten kan göra ett korrekt envarsgrip

Nu visade sig när polis kom att detta var ett konstprojekt. Gripet hävs. Killen får en ursäkt.

Skulle killen i ovanstående scenario börjat slåss mot vakten, för att han ansåg att det vakten gjorde var felaktigt så blir det våld mot tjänsteman.

Jag kan ärligt talat inte förklara det bättre än så så förstår du inte nu så ger jag upp.
Citera
2015-06-01, 22:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Tror det kan vara svårt i vissa situationer om man som väktare/ordningsvakt precis blivit utsatt för kraftigt våld, blivit angripen med kniv etc att hålla sig lugn. Eller om man griper en person som gett sig på ett barn eller försökt våldta någon till exempel. Människor är känslovarelser. Denna händelse var inte i den digniteten dock och väktaren kunde skött det snyggare.
Ändå klarar polisen vanligen de gripande utan mer våld än vad som krävs, och inget våld om det inte krävs (det är vanligen de som griper mördare, våldtäktsmän etc)

Den som blir utsatt för våld skall kliva åt sidan så snart det går och överlämna åt kollegor som inte varit utsatta att hantera situationen - dvs inte delta mer än nödvändigt. Klarar inte personen det utan börjar hämnas så blir den ett problem och en säkerhetsrisk för sina kollegor.
Citera
2015-06-01, 22:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Om vakterna döms för misshandel så kommer absolut nödvärn fungera. Det är dock enda som skulle fungera.

Jag vet inte hur mycket jag kan dumma ned det jag försöker förklara men ok ska göra ett sista försök:

Om en vakt ser dig göra ett brott med fängelse på straffskalan har han rätt att gripa dig.

Om det sen visade sig att det inte var ett brott det du gjorde, det var ett misstag, så hade vakten fortfarande rätt att gripa dig för det HAN såg var brottsligt.

Du får inte använda nödvärn mot en vakt, polis eller liknande som på ett korrekt sätt och inom sina legala ramar griper dig. Det är INTE upp till dig att bestämma.

Du skriver väldigt överdrivet.. "utan grund.. misshandlar " m.m. Ja i dessa fall håller jag med dig, då får du använda nödvärn. Men nu har dom grund.

Ska ta ett exempel du kanske missat.

En vakt ser en kille slå en tjej. (Han ser= på bar gärning, slå=misshandel)

Allt har uppfyllts för att vakten kan göra ett korrekt envarsgrip

Nu visade sig när polis kom att detta var ett konstprojekt. Gripet hävs. Killen får en ursäkt.

Skulle killen i ovanstående scenario börjat slåss mot vakten, för att han ansåg att det vakten gjorde var felaktigt så blir det våld mot tjänsteman.

Jag kan ärligt talat inte förklara det bättre än så så förstår du inte nu så ger jag upp.
Om en vakt börjar puckla på/slänga runt en passiv snattare som värjer sig från attacken - så ryker vakten och värjandet utgör nödvärn.
Citera
2015-06-01, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om en vakt börjar puckla på/slänga runt en passiv snattare som värjer sig från attacken - så ryker vakten och värjandet utgör nödvärn.

Korrekt. Du börjar ju förstå.
Citera
2015-06-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ändå klarar polisen vanligen de gripande utan mer våld än vad som krävs, och inget våld om det inte krävs (det är vanligen de som griper mördare, våldtäktsmän etc)

Den som blir utsatt för våld skall kliva åt sidan så snart det går och överlämna åt kollegor som inte varit utsatta att hantera situationen - dvs inte delta mer än nödvändigt. Klarar inte personen det utan börjar hämnas så blir den ett problem och en säkerhetsrisk för sina kollegor.

Jag pratar inte om våld utan att höja rösten i affekt.
Citera
2015-06-01, 22:44
Medlem
Citat:
Nej, det finns redan regler och praxis kring det .. så vägledande lär det ju inte bli.

Att OV - vilket de bör vara eller ha annan form av utökad befogenhet får använda våld är redan fastlagt. Det är också fastlagt att de inte får använda våld bara för nöjes skull.

Väktare får bruka nödvärn och envarsgripa, (precis som alla andra) de äger däremot inte rätt till någon utökad våldsanvänding likt polisen.

Utan att veta exakt vad som hände i bussen, så tycker jag att det börjar likna olaga frihetsberövande. Till och med biljettkontrollanterna hade både handfängsel och teleskopbatong.

Citat:
Enligt 1 § Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål får inte föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Handfängslen är inte ägnade att använda som vapen och det är därför inte straffbart för privatpersoner att bära handfängsel. De brott som handfängsel skulle kunna användas till, i första hand ett olaga frihetsberövande, utgör inte brott mot liv och hälsa, vilket regleras i brottsbalkens 3:e kapitel som omfattar mord, dråp, barnadråp, misshandel, vållande till annans död, vållande av kroppsskada och framkallande av fara.

Citat:
Väktare

Väktare är en person anställd av ett auktoriserat bevakningsföretag för att utföra bevakning.
En väktare är en formell yrkesroll med uttryckliga befogenheter i motsats till en vakt som är någon som mer allmänt vaktar något.
Väktaren har inga särskilda befogenheter utöver envars rätt.
För att få bära batong och handfängsel måste väktaren vara utbildad.
Väktaren är skyldig att bära uniform enligt de regler som utfärdats av Rikspolisstyrelsen.
Väktaren ska bära väktarlegitimation. Med namn, foto, anställningsnummer och företagsnamn.

I det här fallet tvivlar jag på att biljettkontrollanterna har godkänd utbildning för att bära expanderbar batong. Väktarna i grön tröja hade knappt ett märke som visar vilket bolag de arbetar för. Av samtliga filmer som florerar på nätet, så ser jag ingen funktionsbeteckning på någon av väktarna.

Citat:
RPSFS 2012:18

Funktionsbeteckning
2 § På en väktares uniform ska finnas en funktionsbeteckning. Funktionsbeteckningen ska vara placerad i brösthöjd på uniformens vänstra sida. Föreskrifter om funktionsbeteckningens utförande finns i bilaga 14. På en väktares uniform ska också finnas företagets firma eller logotyp. Dock får på uniformen endast finnas ärmemblem, mössmärken, uniformsknappar och liknande som på ett otvetydigt sätt skiljer sig från Polisens, försvarsmaktens eller annan myndighets vapen eller tecken.

En ordningsvakts klädsel som strider mot reglerna, riskerar att stängas av från vidare tjänstgöring på plats i avvaktan på att förordnandet återkallas (9 §, tredje stycket i lagen om ordningsvakter,1980:578).
Citera
2015-06-01, 22:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Korrekt. Du börjar ju förstå.
Nej, till skillnad från dig så vet jag att nödvärn kan inträda när ett ingripande går över gränsen.

Rådet brukar dock vara att inte nyttja det om det inte föreligger stor fara för liv och hälsa eftersom det kan vara svårbedömt om våldsanvändningen inte pågått omotiverat så att det står klart att det handlar om en attack.

DET innebär dock inte att det myndighetsutövaren - polis eller annan - gör är lagligt eller att nödvärn inte skulle ge ansvarsfrihet i situationen..
Citera
2015-06-01, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G

I det här fallet tvivlar jag på att biljettkontrollanterna har godkänd utbildning för att bära expanderbar batong. Väktarna i grön tröja hade knappt ett märke som visar vilket bolag de arbetar för. Av samtliga filmer som florerar på nätet, så ser jag ingen funktionsbeteckning på någon av väktarna.

https://www.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM
Klar och tydlig bild på bolaget på högra armen 0:30 funktionsbeteckning på vänster bröst 0:51 samma film.

Vart såg du att kontrollanterna hade teleskopbatong? Det skulle faktiskt vara ett brott.
Citera
2015-06-01, 22:51
Avslutad
Citat:
Nej, till skillnad från dig så vet jag att nödvärn kan inträda när ett ingripande går över gränsen.

Rådet brukar dock vara att inte nyttja det om det inte föreligger stor fara för liv och hälsa eftersom det kan vara svårbedömt om våldsanvändningen inte pågått omotiverat så att det står klart att det handlar om en attack.

DET innebär dock inte att det myndighetsutövaren - polis eller annan - gör är lagligt eller att nödvärn inte skulle ge ansvarsfrihet i situationen..

Jag har aldrig hävdat att nödvärn inte kan inträda. Jag har faktiskt flertalet gånger hävdat att är det myndighetsutövande våldet helt uppåt väggarna kan det bli fråga om nödvärn, men då med betoning på helt uppåt väggarna, kom ihåg hundföraren som blev dömd för misshandel i tingsrätten men friades i hovrätten. Känns som du bara argumenterar emot mig för sakens skull nu.
Senast redigerad av priz 2015-06-01 kl. 22:53.
Citera
2015-06-01, 22:56
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Det är din åsikt. Jag anser att alla skall behandlas lika (vilket innebär att man använder det våld som krävs i situationen och vare sig mer eller mindre, och att man inte har raseriutbrott på föremålet för en insats) - och det är också det krav/regelverk/instruktioner etc säger.

Jag också, men faktum kvarstår:
Skulle detta drabbat en vit chaufför hade den här tråden aldrig existerat och ingen hade brytt sig. Inte på den här hysteriska nivån iallafall.
Citera
2015-06-01, 22:57
Medlem
Alltså den stora skadan lider ju Västtrafik av. Hela deras facebooksida är ju nedklottrad med folk som är uppriktigt oroliga.

T.ex.

Citat:
Kan man få pengarna tillbaka för sitt busskort?...jag vågar inte åka lokaltrafik längre...man vet ju inte vem dom tar nästa gång. Jag vägrar dessutom låta sonen åka lokaltrafik till skolan längre...jag betalar hellre vägtullar och kör honom till stan trots att jag inte passerar vägtullar normalt
Vill bara tillägga att gossen har fritt busskort från skolan som dom flesta skolungdomar i kommunen, som alla vet...även kontrollanterna...men det hindrar ju inte dessa individer från att slå ner honom om han skulle råka glömma sitt kort...och tyst och ödmjuk som han är så ser jag framför mig hur han tystnar under hotet från en adrenalinstinn alfahanne som vrålar honom i ansiktet. Det skall han inte behöva uppleva. Jag kör hellre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in