Citat:
Ursprungligen postat av
Zaaph
Ok. När du skriver:
Så verkar det som att du tänker att föraren döms för våld mot tjänsteman oavsett om väktarna befinns som skyldiga till något brott eller ej. Med stöd i nödvärnrätten hävdar jag dock att det är lagligt och rimligt att sätta sig till motvärn ifall någon, offentligt anställd eller ej, uniformerad eller ej överskrider sina befogenheter och utan grund hotar ens frihet, egendom eller hälsa.
Om vakterna döms för misshandel så kommer absolut nödvärn fungera. Det är dock enda som skulle fungera.
Jag vet inte hur mycket jag kan dumma ned det jag försöker förklara men ok ska göra ett sista försök:
Om en vakt ser dig göra ett brott med fängelse på straffskalan har han rätt att gripa dig.
Om det sen visade sig att det inte var ett brott det du gjorde, det var ett misstag, så hade vakten fortfarande rätt att gripa dig för det HAN såg var brottsligt.
Du får inte använda nödvärn mot en vakt, polis eller liknande som på ett korrekt sätt och inom sina legala ramar griper dig. Det är INTE upp till dig att bestämma.
Du skriver väldigt överdrivet.. "utan grund.. misshandlar " m.m. Ja i dessa fall håller jag med dig, då får du använda nödvärn. Men nu har dom grund.
Ska ta ett exempel du kanske missat.
En vakt ser en kille slå en tjej. (Han ser= på bar gärning, slå=misshandel)
Allt har uppfyllts för att vakten kan göra ett korrekt envarsgrip
Nu visade sig när polis kom att detta var ett konstprojekt. Gripet hävs. Killen får en ursäkt.
Skulle killen i ovanstående scenario börjat slåss mot vakten, för att han ansåg att det vakten gjorde var felaktigt så blir det våld mot tjänsteman.
Jag kan ärligt talat inte förklara det bättre än så så förstår du inte nu så ger jag upp.