Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 18:55
  #2497
Medlem
UT64s avatar
Har inga fakta om varför denna historia slutade som den gjorde, men min magkänsla säger
att hela saken gjordes upp i godo.

Det ökända företaget G4S sparkades rätt ut av Västtrafik och fick en PR-katastrof på halsen.
Fick sedan byta namn till Avarn Security. Detta fick anses var "straff" nog, och chauffören
fick blommor och en ursäkt.

Kanske ingick även andra arrangemang i lösningen. G4S var naturligtvis oerhört glada
att saken skrevs av, och Västtrafik, med sitt redan skamfilade rykte, var också nöjda
med att gå vidare. Hoppas dock att chauffören också fick en slant som plåster på såren.
Citera
2020-07-24, 13:33
  #2498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Enligt tidningsartikeln har han fått sparken pga att arbetsgivaren ansett att han lämnat in ett sjukintyg som ansetts vara förfalskat.
OM man vill bli av med någon misshaglig person, så kan man hugga som en kobra, och tolka saker på "sitt eget sätt" om misstag begås.
Det skulle (som ett exempel) kunna vara så att sjukintyget har någon otydligt skriven datumsiffra. Om man då själv förtydligar siffran utan att ändra den, så har man ändå gjort något otillåtet med intyget.
Ärendet utreds (enligt tidningen) av facket, och jag har ingen insyn i skuldfrågan, men det är inte ovanligt att arbetsgivare letar legitima anledningar att göra sig av med obekväma anställda.

Vet någon hur det rullar på med en eventuell rättslig process emot bussförarens antagonister?
Är det alltså bussföraren som blev nedknuffad på marken som fick sparken? Länkarna fungerar inte längre.
Citera
2020-07-24, 18:24
  #2499
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Är det alltså bussföraren som blev nedknuffad på marken som fick sparken? Länkarna fungerar inte längre.
Jag skrev inläggen för fem år sedan, så jag minns inte alla detaljer nu!

Bussföraren som blev nedknuffad på marken fick sparken av en annan anledning, nämligen p.g.a. ett sjukintyg som arbetsgivaren påstod att någon hade "pillat" med en siffra i intyget.

Personalen ifrån G4S genomförde en så kapitalt undermålig insats att hela avtalet bolaget hade med Västtrafik upphörde att gälla.
Västtrafik blev totalt utskämda, och jag antar på goda grunder att chauffören fick ekonomiskt kompensation ifrån sin arbetsgivare.

Det värsta övergreppet emot chauffören var nog ändå det sedan många år förbjudna greppet som man använde emot chauffören när denne var nedlagd på marken. Snarlikt det som den amerikanske polismannen använde emot George Floyd när denne nyligen avled i USA.
Citera
2020-07-25, 01:33
  #2500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Jag skrev inläggen för fem år sedan, så jag minns inte alla detaljer nu!

Bussföraren som blev nedknuffad på marken fick sparken av en annan anledning, nämligen p.g.a. ett sjukintyg som arbetsgivaren påstod att någon hade "pillat" med en siffra i intyget.

Personalen ifrån G4S genomförde en så kapitalt undermålig insats att hela avtalet bolaget hade med Västtrafik upphörde att gälla.
Västtrafik blev totalt utskämda, och jag antar på goda grunder att chauffören fick ekonomiskt kompensation ifrån sin arbetsgivare.

Det värsta övergreppet emot chauffören var nog ändå det sedan många år förbjudna greppet som man använde emot chauffören när denne var nedlagd på marken. Snarlikt det som den amerikanske polismannen använde emot George Floyd när denne nyligen avled i USA.
Tack för svaret! Ja, då får man ju hoppas att chaffisen verkligen hade fifflat och att det onte var något som bussbolaget hittade på.

Ja, liknande situation som dessa biljettkontrollanter i Leipzig utsatte en plankare för: https://kreuzer-leipzig.de/2020/07/1...ergen-leipzig/

Jag hittade till denna tråd från min egen: (FB) Biljettkontrollant försöker strypa plankare, folk försöker stoppa, Leipzig juli-20

Han har i mitt tycke samma ansiktsuttryck som Derek Chauvin, mördaren i Minneapolis.
Citera
2020-07-25, 05:19
  #2501
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag har sett tre filmer från incidenten, men inte uppfattat att busschauffören bitit någon. Var kommer dessa uppgifter från?
I videoklippet i Aftonbladets artikel hör man på slutet hur den hanbojade busschauffören blir tillfrågad varför han sitter handbojad om han inte gjort något och då säger en kvinnlig röst: "Han bet mig den dj-la idioten."
Citera
2020-07-26, 00:15
  #2502
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
I videoklippet i Aftonbladets artikel hör man på slutet hur den hanbojade busschauffören blir tillfrågad varför han sitter handbojad om han inte gjort något och då säger en kvinnlig röst: "Han bet mig den dj-la idioten."
Chauffören blev nedkastad på marken och fick kroppstyngden av den kvinnliga väktaren över ryggen nära skulderbladen. Det otillåtna greppet ledde till omfattande andningssvårigheter och chauffören nådde kanske då en hand som kvinnan hade nära hans ansikte och kunde då kanske ha bitit tag i den. Sannolikheten att väktaren talar sanning om bettet kan möjligen ifrågasättas.

Han belades med handbojor, men kunde lyckligtvis börja andas normalt när dumhuvudet klivit utav hans rygg.
Det påstods senare att den kvinnliga väktaren blev av med sitt förordnande, vilket inte känns särskilt överraskande. Tråkigt bara att ett ruttet äpple ska förstöra för alla de som gör ett bra jobb.
__________________
Senast redigerad av LeBronThurman 2020-07-26 kl. 00:19.
Citera
2022-03-10, 18:23
  #2503
Medlem
Jag vet inte hur detta gick till. Men givetvis borde man som chaufför få åka gratis om man har uniform. Idiotiskt att kontrollera en uniformerad busschaufför som åker med en kollega sent på kvällen.
Citera
2022-03-10, 20:02
  #2504
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag vet inte hur detta gick till. Men givetvis borde man som chaufför få åka gratis om man har uniform. Idiotiskt att kontrollera en uniformerad busschaufför som åker med en kollega sent på kvällen.

Kontrollanterna i Göteborg är svårt efterblivna jönsar. De brukar själva vifta med tjänstekort när de vill åka gratis på väg hem från krogen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback