2015-06-02, 11:29
Medlem
Citat:
Det kunde ha varit jag. Jag satt själv i uniform utan biljett men jag friades i stället för att fällas, säger hon.

Kvinnan satt en bit bak i bussen men såg och hörde tydligt vad som hände. Kontrollanterna och chauffören gick på bussen vid Nordstan i riktning mot Backaplan. Vittnet som själv arbetar inom transportbranschen satt i uniform och hade inget giltigt färdbevis, hennes sms-biljett hade inte gått iväg.

- Så jag fick mig en utskällning av en av kontrollanterna. Jag sa åt kontrollanterna att skriva en bot men fick till svar att "nej, det går bra denna gång", säger vittnet.

Längst fram i bussen, på sätet bredvid föraren av bussen satt chauffören som gått av sitt arbetspass. En av de andra kontrollanterna gick fram till honom för att kontrollera färdbevis.

- Kontrollanten blir vansinnig på honom när han inte har biljett. Han börjar gapa och skrika på honom att "du måste ha färdbevis!".

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad
Citera
2015-06-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Jag kan ha fel här (har inte läst igenom hela tråden och bara skummat igenom klippet lite snabbt) men jag tycker inte det verkade som att väktarna var inblandade heller utan att de blivit tillkallade av kontrollanterna och går på vad de har sagt utan att själva veta vad som hänt. Tycker väktarens tonfall när han ställer retoriska frågor tyder på det. Han säger "men varför har du handbojor på dig då?" (eller dylikt, minns inte exakt) tyder på det.

Det finns ju även en väktarbil i bakgrunden så du har givetvis rätt. Kontrollanterna åker inte bil utan hoppar från buss till buss och är dessutom inte väktarklädda. Gaphalsen på videon har garanterat ryckt ut på överfallslarm från inkompetenta kontrollanter och är adrenalinstinn. Närt detta är ur världen om en vecka återgår hans vardag till det normala medan kontrollanterna sakta men säkert fasas ut på grund av arbetsbrist.
Citera
2015-06-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Jag är övertygad om att kontrollanten är fel person på fel plats.

Sådana händelser löser man på ett snyggare sätt.
Just så. Precis så. De kom troligen inte in på polis-skolan och hamnade på G4S i stället...
Citera
2015-06-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Han är anställd hos Transdev som bla. är ett företag som hyr ut chaufförer till Västtrafik.
Då har han i princip Västtrafik som arbetsgivare.
Citera
2015-06-02, 11:33
Medlem
Mina damer och herrar (samt alla småbarn, fast officiellt är ni alla 18+),

Oavsett tråd, så uppkommer det alltid två läger. De som gärna vill blanda etnicitet och hudfärgen och de som gärna vill skrika ut rasist.

Oavsett, har flertalet av er funderat på att detta behöver inte ha med rasism att göra, utan snarare att vakterna/kontrollanterna inte var rätt typ av människor för just den sortens situation; alltså överlag så skötte de det utan vidare kompetens.

Det behöver inte alltid vara rasism inblandad. Att vissa bland oss (här men även i det verkliga livet) saknar större portion medmänsklighet behöver automatisk inte göra personen till en rasist. I detta specifika fall, har jag svårt att se rasism däremot ser jag spår av okunniga kontrollanter och väktare som visade hur olämpliga de är för detta arbete.

Så, rasister och icke rasister, kan vi vila det kortet och diskutera hellre kärnproblemet i detta fall, nämligen hur vi kan få bukt med detta så att detta inte upprepar sig mot någon annan.

Sedan har vi det gänget som hela tiden benämner chauffören som neger/nergen/apan etc etc. Ni som fokuserar på hudfärgen och envisas med att han bet...

Detta grundar ni på följande:
- Det hörs tydligt hur gaphalsen till vakten frågar chauffören.
- Det syns att kontrollanten kommer tillbaka efter att ha tvättat sig och frågar chauffören

Var någon av er på plats eller på bussen och bevittnade att chauffören faktiskt bet kontrollanten?

Alla vi människor har tendens att vilja skydda oss själva, speciellt när man vet man är fel ute. Kontrollanterna samt vakterna visste att de hade gått för långt och det fanns vittnen. För att skydda sig själva, kan de mycket väl ha sagt något som rättfärdigar deras handling.

Hon kunde lika gärna ha tvättat av sig för att chauffören var väldigt svettig?
Hon visste att det var så många kameror framme och visste hur dylika nyheter sprider sig snabbt, då valde hon att "officiellt" gardera sig.
Vakten som skrek på chauffören, han visste han var observerad utav flera resenärer och agerade extra hetsigt för att indirekt få andra att inte blanda sig i detta?

Endast en tanke.

Enligt vittnen som hitintills framkommit, så var chauffören passiv och inte gjorde motstånd.
Citera
2015-06-02, 11:44
Medlem
De är tagna ur tjänst. Tur att någon kan tänka. http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2732898-parterna-ber-nu-foraren-om-ursakt?utm_source=news.google.com&utm_medium=refer ral&utm_campaign=redirect
Citera
2015-06-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
De är tagna ur tjänst. Tur att någon kan tänka. http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2732898-parterna-ber-nu-foraren-om-ursakt?utm_source=news.google.com&utm_medium=refer ral&utm_campaign=redirect
Notera passagen "Förarna får i tjänsten resa gratis, då ska de vara uniformerade och ha med sig sitt förarbevis. Förarbeviset är det kort som föraren använder för att logga in i systemet i bussen när hen ska påbörja sitt arbetspass.

Det är inte ovanligt att förare avslutar en körning på en plats och påbörjar nästa på en annan. Resan, en så kallas passresa, mellan de två punkterna är under tjänstetid och gratis.
"
Citera
2015-06-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wofoko
Mina damer och herrar (samt alla småbarn, fast officiellt är ni alla 18+),

Oavsett tråd, så uppkommer det alltid två läger. De som gärna vill blanda etnicitet och hudfärgen och de som gärna vill skrika ut rasist.

Oavsett, har flertalet av er funderat på att detta behöver inte ha med rasism att göra, utan snarare att vakterna/kontrollanterna inte var rätt typ av människor för just den sortens situation; alltså överlag så skötte de det utan vidare kompetens.

Det behöver inte alltid vara rasism inblandad. Att vissa bland oss (här men även i det verkliga livet) saknar större portion medmänsklighet behöver automatisk inte göra personen till en rasist. I detta specifika fall, har jag svårt att se rasism däremot ser jag spår av okunniga kontrollanter och väktare som visade hur olämpliga de är för detta arbete.

Så, rasister och icke rasister, kan vi vila det kortet och diskutera hellre kärnproblemet i detta fall, nämligen hur vi kan få bukt med detta så att detta inte upprepar sig mot någon annan.

Sedan har vi det gänget som hela tiden benämner chauffören som neger/nergen/apan etc etc. Ni som fokuserar på hudfärgen och envisas med att han bet...

Detta grundar ni på följande:
- Det hörs tydligt hur gaphalsen till vakten frågar chauffören.
- Det syns att kontrollanten kommer tillbaka efter att ha tvättat sig och frågar chauffören

Var någon av er på plats eller på bussen och bevittnade att chauffören faktiskt bet kontrollanten?

Alla vi människor har tendens att vilja skydda oss själva, speciellt när man vet man är fel ute. Kontrollanterna samt vakterna visste att de hade gått för långt och det fanns vittnen. För att skydda sig själva, kan de mycket väl ha sagt något som rättfärdigar deras handling.

Hon kunde lika gärna ha tvättat av sig för att chauffören var väldigt svettig?
Hon visste att det var så många kameror framme och visste hur dylika nyheter sprider sig snabbt, då valde hon att "officiellt" gardera sig.
Vakten som skrek på chauffören, han visste han var observerad utav flera resenärer och agerade extra hetsigt för att indirekt få andra att inte blanda sig i detta?

Endast en tanke.

Enligt vittnen som hitintills framkommit, så var chauffören passiv och inte gjorde motstånd.
Jag tror som du, bristande (social) kompetens och bristande uppfattning i uppdragets art. Dålig ledning kanske i det senare fallet.
I det första fallet hjälper nog ingen utbildning...
Citera
2015-06-02, 12:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad

Detta är intressant pga:

- Hon var på väg hem i uniform men inte till någon depå etc och skulle därför betala med SMS-biljett som inte gått i väg (detta händer ganska ofta i centrum pga överbelastning). Hon friades ändå eftersom det framgick att hon försökt betala, eller så kom SMSet fram ändå med rätt tidsstämpel.

- Kontrollanterna kan ha varit arga på henne men överfört sin ilska till näste förare "utan färdbevis" och därför reagerat kraftigare än man borde.

- Hon lämnade in en avvikelserapport eftersom hon ansåg att kontrollanterna agerade regelvidrigt. De hindrade t.ex. föraren att gå av vid hjalmar brantingsplatsen (han skulle byta till 40-bussen mot biltema) vilket de inte får göra även vid envarsgripande (de får bara följa med honom ur bussen).

- Hennes redogörelse skiljer sig en hel del från kontrollanternas. Väktarnas är inspelade i flera videon så deras agerande är enkelt att avgöra, men intressanta är att kontrollanterna ljugit i sin händelsebeskrivning.
Citera
2015-06-02, 12:09
Medlem
Det är inte svårt att förstå varför kontrollanterna reagerade så starkt. Åtminstone här där jag bor är det VÄLDIGT vanligt att invandrare försöker att fuska när det gäller bussbiljetten. De hade väl fått nog helt enkelt.
Citera
2015-06-02, 12:10
Medlem
baragnells avatar
Sammanfattning

-Uppstår tumult då busschaufför anklagas för att åka utan giltigt färdbevis av biljettkontrollanter. Väktare anländer till plats och agerar som en dåre.
-Busschauffören anklagas för att ha åkt utan biljett.
-Det förekommer uppgifter om att en av kontrollanterna ska ha blivit biten. Vittnen säger att busschauffören varit lugn under händelseförloppet.
-Busschauffören anmäls för våld mot tjänsteman och bedrägligt beteende. Kontrollanterna/väktaren anmäls för misshandel.
-Busschauffören hade RÄTT att åka med då han skulle till depån för att avsluta sitt arbetspass.
-Biljettkontrollanterna och väktaren är tagna ur tjänst.
-Enligt GP så finns det vittnesuppgifter om att det ska funnits en annan inom transportbranschen på bussen utan giltig biljett. Hon blev tillsagd av kontrollanten. Kommer vittna i en eventuell rättegång mot kontrollanterna.

Citat:
- Så jag fick mig en utskällning av en av kontrollanterna. Jag sa åt kontrollanterna att skriva en bot men fick till svar att "nej, det går bra denna gång", säger vittnet.

Längst fram i bussen, på sätet bredvid föraren av bussen satt chauffören som gått av sitt arbetspass. En av de andra kontrollanterna gick fram till honom för att kontrollera färdbevis.
- Kontrollanten blir vansinnig på honom när han inte har biljett. Han börjar gapa och skrika på honom att "du måste ha färdbevis!".

Senast redigerad av baragnell 2015-06-02 kl. 12:28.
Citera
2015-06-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Hatbrott? Varför det? Negern sa väl aldrig arabdjävel eller muslimpack eller nåt sånt? Eller nåt om hundar? Så hatbrott åker han nog inte dit på, bara våldsamt motstånd och bitningen.

Ska du inte ta och släppa den sk påhittade "bitningen", ditt balanserade sänke?

Det har framgått klart och tydligt att chaffisen varken bet eller gjorde våldsamt motstånd.

Citat:
Enligt säkerhetsföretaget G4S blev två kontrollanter fysiskt skadade varav den ene blev biten. Såg du något av det?

- Nej, jag såg ingenting av det.

Citat:
- Om det går vidare till rättegång kommer jag att vittna mot kontrollanterna, säger hon.

Inlägg med sanning, sans och balans i min röv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in