Sammanfattning
-Uppstår tumult då busschaufför anklagas för att åka utan giltigt färdbevis av biljettkontrollanter. Väktare anländer till plats och agerar som en dåre.
-Busschauffören anklagas för att ha åkt utan biljett.
-Det förekommer uppgifter om att en av kontrollanterna ska ha blivit biten. Vittnen säger att busschauffören varit lugn under händelseförloppet.
-Busschauffören anmäls för våld mot tjänsteman och bedrägligt beteende. Kontrollanterna/väktaren anmäls för misshandel.
-Busschauffören hade
RÄTT att åka med då han skulle till depån för att avsluta sitt arbetspass.
-Biljettkontrollanterna och väktaren är tagna ur tjänst.
-Enligt GP så finns det vittnesuppgifter om att det ska funnits en annan inom transportbranschen på bussen utan giltig biljett. Hon blev tillsagd av kontrollanten. Kommer vittna i en eventuell rättegång
mot kontrollanterna.
Citat:
- Så jag fick mig en utskällning av en av kontrollanterna. Jag sa åt kontrollanterna att skriva en bot men fick till svar att "nej, det går bra denna gång", säger vittnet.
Längst fram i bussen, på sätet bredvid föraren av bussen satt chauffören som gått av sitt arbetspass. En av de andra kontrollanterna gick fram till honom för att kontrollera färdbevis.
- Kontrollanten blir vansinnig på honom när han inte har biljett. Han börjar gapa och skrika på honom att "du måste ha färdbevis!".
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad