2015-03-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Mina fördomar säger att det är två bittra muslimer som försökt bygga en bomb.

Och ett hakkors på ryggen är inget bevis för att man är nazist

Fast det jg menar är att dom där tröjorna lär säljas på ganska många ställen i mellanöstern, det är ju bara googla , det känns lite som en sådan där image grej , känns inte som det är bara personer som tillhör Islamic brotherhood som bär dom.
Citera
2015-03-02, 20:11
Medlem
Jag tycker det hela ser lite märkligt ut. Skadorna på fastigheten verkar inte vara speciellt omfattande. Att fönster går sönder och att balkongplåt flyger av är ju inte så konstigt. Men vanligtvis brukar ju fönsterramar och dörrar tryckas ut. Väggar, även tegel som i det här fallet brukar ju åtminstone bukta ut rejält.
Nu är det på tok för tidigt att säga något om vad som hänt, men jag blir inte förvånad om explosionen var förstärkt med spik eller splitter då jag tycker att endast sprängverkan borde ha satt större avtryck.

Det är ju inte omöjligt, om det nu skulle vara utövare av fredens religion, att de siktat in sig på killen som sa att det lät som att en åsna hade ont i magen eller vad det var. Han bodde där i området för något år sedan i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ungefär som Breiviks bomb. Eller Oklahoma City om man vill skala upp det.
-Det finns väl ett bomb/lättantändligt forum här där en chimpans skulle kunna gegga ihop lite konstgödsel och diesel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Vad använde Taimour Abdulwahab? konstgödsel är väl ett jävla projekt för två tomtar i nyköping att få in i landet va?

Breivik behövde ju en egen bonngård för att ens använda det.
Gissar Taimour använde säkert stulen dynamex eller liknande. Försvinner en hel del från framförallt vägbyggen.
Amoniumnitrat och diesel är rätt bulkigt och passar bäst för större fordonsbaserade bomber.
Citera
2015-03-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Gissar Taimour använde säkert stulen dynamex eller liknande. Försvinner en hel del från framförallt vägbyggen.
Amoniumnitrat och diesel är rätt bulkigt och passar bäst för större fordonsbaserade bomber.

Nej, han hade väl beställt sprängmedel från något svenskt företag har jag för mig, tror det var gödsel faktiskt.
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
-Kan du utveckla din Åsa-Nisse hembränningsapparat svenskhat teori Micro?
Du tomten ... det är inte okänt att hembränningsapparater kan explodera ...

Citat:
En svårt skadad i hembränningsexplosion
[...]
Vid explosionen lyftes byggnaden från husgrunden. En dörr blåstes ut och en halv husgrundssida totalförstördes.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-...ingsexplosion/

Vill du vädra mer av din okunskap så vänd dig gärna till någon annan .. Tack på förhand...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ungefär som Breiviks bomb. Eller Oklahoma City om man vill skala upp det.

Jo jag har kollat en del filmer från Breivik bomben. Men där var det ute i det fria på ett annat sätt. Därför jag klurade på hur det skulle bli i en lägenhet. Men rent spontant känns det lite konstgödsel.
Funderar på vad som är lättast att få tag på när det gäller bombbygge... Borde på något sätt gå att resonera fram troligaste sprängmedlet.
Citera
2015-03-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ser ut att kunna vara en del av en dammsugarslang, Sen första bilden så ser man att elementet tagit upp kraften en del, annars skulle väl hela träväggen varit utblåst. Om de haft parabol så lär den ligga en bra bit iväg . Hur som bra att de tar hand om sig själva så oskyldiga slipper sona med sina liv, så nu har vi kanske 2 misslyckade självmordsbombare i Sverige.

Misslyckade?
Citera
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamspace
Jo jag har kollat en del filmer från Breivik bomben. Men där var det ute i det fria på ett annat sätt. Därför jag klurade på hur det skulle bli i en lägenhet. Men rent spontant känns det lite konstgödsel.
Funderar på vad som är lättast att få tag på när det gäller bombbygge... Borde på något sätt gå att resonera fram troligaste sprängmedlet.

Propan eller gasol smäller rätt bra. Gasol går att köpa på biltema
Citera
Medlem
laxen69s avatar
Gasolexplosioner kan vara mycket kraftiga, men skapar också mycket värme och därmed brand. I detta fallet syns inga spår av någon brand.

Sprängämnesexplosioner kan däremot ske med mycket låg värmeutveckling i förhållande till sprängkraften. Räcker med ett hekto TNT för att blåsa ut en lägenhet och döda alla i samma rum via splitter, tänk en handgranat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Det är ju inte omöjligt, om det nu skulle vara utövare av fredens religion, att de siktat in sig på killen som sa att det lät som att en åsna hade ont i magen eller vad det var. Han bodde där i området för något år sedan i alla fall.

Han bor på annan ort idag men har varit i Nyköping ett par dagar för rättegång.
Citera
2015-03-02, 20:17
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tomten ... det är inte okänt att hembränningsapparater kan explodera ...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-...ingsexplosion/

Vill du vädra mer av din okunskap så vänd dig gärna till någon annan .. Tack på förhand...

Fast en hembränningsapparat är väl inte så troligt i ett hyreshus? Mäsk luktar och det är ju inte den smidigaste operationen att göra. Speciellt inte om man ska ha bra sprit i lite större mängder. Vet en som prova i en villa och det stank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in