2015-03-02, 16:29
Medlem
SigrefIQs avatar
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.3008226

Satt i soffan o glodde på youtube när jag hörde smällen.
Nån som vet mer än sn eller nån annan so
som hörde som kan gissa vad det var som small?

........................

Länk till sammanfattning: (FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

Nyare sammanfattning: (FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

Uppdaterad sammanfattning 2015-03-07: (FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2015-03-07 kl. 22:51.
Citera
2015-03-02, 16:29
Moderator
v50s avatar
Lite citat

Citat:
Den explosionsartade smällen hördes i bostadsområdet Brandkärr strax före klockan fyra på måndagseftermiddagen.
Minst tre fönsterrutor är urblåsta och fönsterkarmarna och ytterdörren är skadade.
Enligt polisen har minst en person skadats i smällen och är förd till sjukhus. Ett större område har spärrats av.

Citera
2015-03-02, 16:34
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigrefIQ

Satt i soffan o glodde på youtube när jag hörde smällen.
Nån som vet mer än sn eller nån annan so
som hörde som kan gissa vad det var som small?
Det enda jag vet är att nog ingen är förvånad att det hände i Brandkärr och inte i Brandholmen.
Citera
2015-03-02, 16:50
Medlem
SigrefIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrillan1
Om du bor i närheten så kan en adress vara intressant.

Brandkärrsvägen är allt jag kan säga nu. Har inte tid o gå ut o kolla nummer just nu, ska ta ett bad o plugga lite först.

Edit: ok, kan nog glömma vilket adressnummer det är, ser ut o vara helt avspärrat nu så man inte kan komma i närheten av portdörren ens. Åtminstone så det ser ut från min balkong.
Senast redigerad av SigrefIQ 2015-03-02 kl. 17:12.
Citera
2015-03-02, 17:00
Medlem
Okej jag slår väl inte öppna dörrar, strör salt i blödande sår, tänder eld på brinnande bilar men vad f-n är det som händer med Brandkärr egentligen?!

Nypan är en trevlig liten håla med drygt 30 i stan och 50 i kommunen.
Det har tidvis varit lite brottslighet här och var men det har mest berott på hur krogvärlden sett ut i Sverige rent generell.

Men Brandkärr är ju rena rama katastrofen och överrepresenterad i alla former av brottsliga och skumma händelser.
Hur fasiken kommer detta sig?!
Citera
2015-03-02, 17:02
Avstängd
micro113s avatar
Brandkärr ... ja man undrar ju verkligen vad det kan röra sig om .. Polisens gissning tycks vara bomb eftersom bombgruppen tillkallats...

Min kvalificerade gissning givet att jag har god kännedom om området är att det är blonda Pelle som lekt med en kinapuff....
Citera
2015-03-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kutwa
Okej jag slår väl inte öppna dörrar, strör salt i blödande sår, tänder eld på brinnande bilar men vad f-n är det som händer med Brandkärr egentligen?!

Nypan är en trevlig liten håla med drygt 30 i stan och 50 i kommunen.
Det har tidvis varit lite brottslighet här och var men det har mest berott på hur krogvärlden sett ut i Sverige rent generell.

Men Brandkärr är ju rena rama katastrofen och överrepresenterad i alla former av brottsliga och skumma händelser.
Hur fasiken kommer detta sig?!

Mycket nysvenskar?
Citera
2015-03-02, 17:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlnt79
Mycket nysvenskar?
Det kallas för "lilla Mogadishu" i folkmun .. vad det betyder vågar jag mig dock inte på någon gissning om ....
Citera
2015-03-02, 17:36
Avstängd
micro113s avatar
Seriöst får man väl hoppas att det är någon hembränningsapparat som kokat på för länge .. eller någon som förvarat gasoltuber i lägenheten ..
En annan anledning kan ju vara att någon med syrgas valt att tända ett ljus eller försökt sig på att röka en cigg ...

Sämsta scenariot är ju om någon försökt att göra en bomb .. Det skulle ju sprida en del otrygghet i samhället kanske ....
Citera
2015-03-02, 17:37
Medlem
fernebos avatar
Sörmlands Nyheter uppger att en är död och en svårt skadad:
Citat:
En person avled och en annan är svårt skadad, meddelar Nyköpings lasarett.

Senast redigerad av fernebo 2015-03-02 kl. 17:40.
Citera
2015-03-02, 17:46
Medlem
Unizeros avatar
Hur mycket mångfald finns i området?

Finns det några spekulationer angående potentiella bombmål i Nyköping?
Citera
2015-03-02, 17:50
Medlem
fernebos avatar
Det är ju inte jättelångt till Stockholm. Sannolikt handlar det ju om en sprängladdning, eftersom en är död och en är svårt skadad. I värsta fall så kan det handla om förberedelse till terrorbrott, alternativt nån tungt kriminell gruppering som förberett nåt.

Området ska enligt andra tråden kallas lilla Mogadishu. Det kan ju tala för en stor andel somalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in