2015-03-02, 20:17
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Det kryllar av horse-negrer i Brandkärr och att kolla vilka som är skrivna på adressen ger nog inte så mycket som man kan hoppas. Har sprungit mycket i Brandkärr (mitten av Brandkärrsvägen och höga nummer på Mariebergsvägen är det vidrigaste områdena) och smällen ser ut att ha ägt rum i vardagsrummet, i fönstret till vänster är det troligtvis ett mindre sovrum.
Citera
2015-03-02, 20:18
Bannlyst
Frågan är ju varför man medvetet skulle spränga sig själva i luften. Eftersom det inte finns någon synlig brand eller tecken på spräckt gasledning, så är min teori att GM förberedde en stor bomb i sin lägenhet som på något sätt exploderade av misstag. Vilken tur i oturen, minst sagt.
Citera
2015-03-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Jag bor i en av lägenheterna mer eller mindre mitt emot. Sannolikt ett av de första vittnena då jag stod på balkongen någon sekund efter explosionen.

Först kom ett större rökmoln ur lägenheten, men det avtog efter bara några sekunder till att bara sippra ut lite rök. Såg ingen rörelse alls från lägenheten efter det. Efter några minuter hade det samlats en hel del folk på gräsplanen under lägenheten. Efter kanske 10 min anlände brandkår, polis och ambulans (det kan ha kommit någon enstaka tidigare då vägen ligger utom synhåll, men pådraget kom då).

Först spärrade polisen av en liten plätt framför lägenheten. Sedan har de utökat avspärrningen flera gånger och nu är halva bostadsområdet avspärrat (en radie på ca 150-200 meter åt alla håll från lägenheten).

Det verkar som boende i det aktuella huset inte får komma in i sina lägenheter utan tvingas vänta på att bombgruppen ska se att det är säkert.

Grämer mig ganska ordentligt över att jag inte genast tog fram kameran (har objektiv av samma kvalitet som de fotografer som anlände 15 min senare). Ungefär hur mycket skulle jag kunna sålt bilder på den rykande lägenheten för?

Gasol brinner utan rökbildning, ett slag mot gasolteorin.
Konstgödsel skapar en hel del rök vid explosion.
Citera
2015-03-02, 20:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullskridsko
Ser ut som att det är 4:e våningen i 68 A

Någon sa 3:e våningen och det blev en trådsanning. Är det fjärde eller tredje?

På fjärde våningen, där lägenheterna har våningsnummer som börjar med 14, finns helt andra namn.
Citera
2015-03-02, 20:21
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlySensitive
Frågan är ju varför man medvetet skulle spränga sig själva i luften. Eftersom det inte finns någon synlig brand eller tecken på spräckt gasledning, så är min teori att GM förberedde en stor bomb i sin lägenhet som på något sätt exploderade av misstag. Vilken tur i oturen, minst sagt.

Statisk elektricitet. Är en bitch runt explosiver. Det behövs bara en gnista så är det KABOOOOMMMM!
Citera
2015-03-02, 20:21
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Sveriges Radio Sörmland är väldigt härligt uppdaterade...

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6106617

"De som bor i den trappuppgång där det brunnit får i natt möjlighet att sova på Mariebergsgårdens äldreboende."
Citera
2015-03-02, 20:22
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Fast en hembränningsapparat är väl inte så troligt i ett hyreshus? Mäsk luktar och det är ju inte den smidigaste operationen att göra. Speciellt inte om man ska ha bra sprit i lite större mängder. Vet en som prova i en villa och det stank.

Vi pratar Brandkärr, dit åker man för att köpa sprit eller knark. Ingen bryr sig om du eller bong i lekparken eller om det skulle lukta mäsk i trappen.

Jag har en misstänkt, innan han konverterade till Islam var han en halvkrimminel raggare...
Senast redigerad av Tjack-i-starkol 2015-03-02 kl. 20:24.
Citera
2015-03-02, 20:23
Medlem
OedipusRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riilu
Gasol brinner utan rökbildning, ett slag mot gasolteorin.
Konstgödsel skapar en hel del rök vid explosion.

Fel. Gasol brinner utan rök när syre/bränsle förhållandet är > 1.
Citera
Medlem
Rökgasexplosion? Först rök och sedan en jädra smäll...
Rökgaser från en lågintensiv brand blir explosiva när de når sin flampunkt.
/
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Fast en hembränningsapparat är väl inte så troligt i ett hyreshus? Mäsk luktar och det är ju inte den smidigaste operationen att göra. Speciellt inte om man ska ha bra sprit i lite större mängder. Vet en som prova i en villa och det stank.
Då visste kanske inte den personen vad den gjorde ... I den villan där jag varit och apparaten stod på fanns ingen större lukt ... och min kompis föräldrar brände hemma i lägenheten under hela vår uppväxt ...

Däremot är det få som kör jätteapparater som du ser på moonshiner på TV....
Citera
Medlem
Citat:

Man kan leda ut lukt ganska bra (har erfarenhet). Dock tror jag inte på hembränning eftersom det är mer arbete än förtjänst. Så lätt att få tag i smuggelsprit idag som är billigare.
Citera
2015-03-02, 20:25
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockawaybeach
Gasolgrill som står och läcker. Det behövs inte så jävla stor flaska för att det ska bli en jävla smäll.
Nix, helt ofarligt. Läckande gasol brinner bara.
Gas i fri form brinner, i sluten form boom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in