2015-04-23, 14:19
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adan
Hjälper en trigger sell om börsen störtdyker? Har satt trigger på 90% av nuvarande värde, säljer då för 89%. Men om det blir en rejäl nedgång, kan kursen hoppa snabbt och min trigger helt onödig?

Ja, det kan hända. Du kan motverka det genom att sätta säljpriset ännu lägre. Avanza kommer såvitt jag vet ändå matcha din säljorder mot högsta tillgängliga köppris, så du förlorar inget på det.
Citera
2015-04-24, 10:59
Medlem
Damacys avatar
Hur fungerar det när ett bolag introduceras på börsen, tänkte i fallet med Tobii. När man erbjuds att teckna aktier i företaget, hur fungerar då prissättningen på aktierna, erbjuds man ett fast pris per aktie, säg en aktie á 10 kronor? Vad kunde man ha tecknat Tobii för?

För att förtydliga: När bestäms priset på aktien om man ska teckna vid nyintroducering?
Senast redigerad av Damacy 2015-04-24 kl. 11:06.
Citera
2015-04-24, 11:10
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Hur fungerar det när ett bolag introduceras på börsen, tänkte i fallet med Tobii. När man erbjuds att teckna aktier i företaget, hur fungerar då prissättningen på aktierna, erbjuds man ett fast pris per aktie, säg en aktie á 10 kronor? Vad kunde man ha tecknat Tobii för?

För att förtydliga: När bestäms priset på aktien om man ska teckna vid nyintroducering?

Baserat på teckningsgraden och vad man tror bolaget är värt. I vissa fall är det ett fast teckningspris.. ibland intervall.
Citera
2015-04-24, 11:13
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Baserat på teckningsgraden och vad man tror bolaget är värt. I vissa fall är det ett fast teckningspris.. ibland intervall.

Jag antar att det är företag själv som värderar aktien inledningsvis, eller? Vad innebär intervall i det här sammanhanget?
Citera
2015-04-24, 15:51
Medlem
Om jag lägger in 5000 kr på IG markets och köper någon produkt.
Varför kan jag då bli skyldig mer än 5000 kr?
Förklara gärna hur de går till i praktiken.
Citera
2015-04-24, 19:16
Medlem
publicservants avatar
Någon som har en bra aning om hur man blankar shanghaibörsen?
Citera
2015-04-25, 00:53
Medlem
En fråga angående utdelningar.
Kan någon på ett tydligt sätt förklara varför, på vilket sätt, en aktie går ner i värde samma dag som den "handlas utan utdelning"?

Jag tror mig ha sett att vissa aktier går ner mer eller något mindre, än utdelningen den ger. Kan det stämma?
Citera
2015-04-25, 07:52
Medlem
När säljer ni och anser att en aktie är övervärderad? säg att du köpte för 327:- och den går upp till 360:-. sedan faller tillbaka till 350. Hur kollar ni/följer upp att en aktie är övervärderad? När är det läge att dra sig ur eller behåller ni?
Citera
2015-04-25, 08:25
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
När säljer ni och anser att en aktie är övervärderad? säg att du köpte för 327:- och den går upp till 360:-. sedan faller tillbaka till 350. Hur kollar ni/följer upp att en aktie är övervärderad? När är det läge att dra sig ur eller behåller ni?

Sätt en målkurs innan du köper aktien och gärna inom vilken tidsram denna kurs ska uppnås. Når du målkursen tidigare än väntat kan du sälja av, och göra en ny analys med en ny målkurs.

Målkursen ska motsvara den kurs där du själv känner dig nöjd med avkastningen och anser att aktien är övervärderad.
Citera
2015-04-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Sätt en målkurs innan du köper aktien och gärna inom vilken tidsram denna kurs ska uppnås. Når du målkursen tidigare än väntat kan du sälja av, och göra en ny analys med en ny målkurs.

Målkursen ska motsvara den kurs där du själv känner dig nöjd med avkastningen och anser att aktien är övervärderad.

Okej, eller sätta en stoplossorder på en avkastningen man anser att man är nöjd med. Men eftersom att jag kom in rätt bra för ca 3 månader sen. Så har jag svårt att jämföra vad man kan förvänta sig för avkastning av t.ex investor under 1 års period. Visserligen har jag tänk ligga lång i denna, men ibland känner man att 10% är bra?
Citera
2015-04-25, 10:41
Medlem
Någon som vet varför handeln i Alteco stängdes långt innan stängning igår?
Och varför det inte gick att ändra sin order?
Vad händer med mina vanliga aktier på måndag när BTA omvandlas?

(Att fråga detta i den minimala Alteco-tråden är lönlöst, den är helt 100% död. Så det får bli här)
Citera
2015-04-25, 11:06
Medlem
Om en nyemission misslyckas, innebär detta att aktien dyker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in