2015-04-26, 12:01
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Om en nyemission misslyckas, innebär detta att aktien dyker?

Det kommer an på anledningen till nyemissionen. Handlar det om att rädda ett bolag på dekis kommer en misslyckad emission troligtvis leda till konkurs, så ja.
Citera
2015-04-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Det kommer an på anledningen till nyemissionen. Handlar det om att rädda ett bolag på dekis kommer en misslyckad emission troligtvis leda till konkurs, så ja.

företaget går bra, NE var tänkt för att kunna expandera snabbare.
Men när bolaget delgav att dom skulle göra en NE så dök kursen till en nivå klart under denna kurs.
Citera
2015-04-26, 14:58
Medlem
D.Winchesters avatar
Har precis blivit kund hos Avanza, har både Aktie & Fondkonto som man får vid uppstart samt ett ISK. Ska börja köpa Avanza Zero då jag är helt grön på den här fronten så den får agera som mjukstart. Vad blir det för skillnad om jag köper AZ-fonden med mitt A&F konto jämfört med mitt ISK?

Om jag köper med A&F och sen säljer så måste jag betala skatt på vinsten, drygt 30%. Om jag har ett ISK så drar de årligen en schablonskatt och jag behöver inte bry mig mer än så. Verkar ju rent spontant som att ISK är rätt i alla lägen.

Har jag förstått det rätt? Är det något jag missat?
Citera
2015-04-26, 16:00
Medlem
medlem9001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Winchester
Har precis blivit kund hos Avanza, har både Aktie & Fondkonto som man får vid uppstart samt ett ISK. Ska börja köpa Avanza Zero då jag är helt grön på den här fronten så den får agera som mjukstart. Vad blir det för skillnad om jag köper AZ-fonden med mitt A&F konto jämfört med mitt ISK?

Om jag köper med A&F och sen säljer så måste jag betala skatt på vinsten, drygt 30%. Om jag har ett ISK så drar de årligen en schablonskatt och jag behöver inte bry mig mer än så. Verkar ju rent spontant som att ISK är rätt i alla lägen.

Om fonder osv tänker inte jag svara på men du ska absolut ha isk.Funkar precis som du säger.hade en gammal fond på vanligt konto..det såg fint ut med sådär 100% uppgång och sen fick jag bara en bråkdel av avkastningen när jag sålde..
Citera
2015-04-26, 18:05
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Winchester

Samla alla dina aktie- och fondköp i ett ISK. Årlig schablonskatt, precis som du nämnde, samt att du slipper allt jobb med att deklarera.

Avanza Zero är en bra fond att börja med, rekommenderar dig även att slänga in Länsförsäkringar Global Index och möjligtvis någon asien/tillväxtmarknad. Kom ihåg att undvik aktivt förvaltade fonder då förvaltningsavgiften gör stor skillnad på längre sikt, och håll dig istället till indexfonder.
Citera
2015-04-27, 09:57
Medlem
Kitakos avatar
Har en ISK hos SEB, men hur gör jag för att faktiskt komma igång med investerandet? Hur börjar jag faktiskt köpa aktier?
Citera
2015-04-27, 11:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Har en ISK hos SEB, men hur gör jag för att faktiskt komma igång med investerandet? Hur börjar jag faktiskt köpa aktier?
Vill du verkligen köpa till vad deras handelsavgifter är?

Nordea verkar ta 99 kr per köp och sälj.

Avanza börjar på 1 kr ..
Citera
2015-04-27, 13:26
Medlem
Vart köper man terminskontrakt på avanza?

Jag vill handla omx30-index, är termin de bästa då?
Citera
2015-04-27, 14:42
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vart köper man terminskontrakt på avanza?

Jag vill handla omx30-index, är termin de bästa då?

Hej!

Terminen finner du under fliken Spara & Placera och sedan rubriken Optioner.

Återkom gärna om du inte finner det!

Tyvärr så kan jag inte säga vad som är bäst att handla för dig om du vill handla index, men ett alternativ till terminshandeln kan vara de börshandlade produkter som många emittenter erbjuder på vår hemsida.

/Dan, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-04-27 kl. 14:46.
Citera
2015-04-27, 15:04
Medlem
medlem9001s avatar
Hur pass bra är en sån här fond? Om tex börsen går ner kommer fonden öka men det blir även valutaspekulation..hur pass säkert är det? finns det liknande men bättre ?(kanske usd är bättre tex?)
https://www.avanza.se/fonder/om-fond.../skagen-tellus
Tycker nämligen fondtypen är intressant och ser flera fördelar.
Citera
2015-04-27, 15:52
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlem9001
Om fonder osv tänker inte jag svara på men du ska absolut ha isk.

Tycker ändå inte man ska överhypa ISK. Det kan finnas anledningar att ha ett vanligt Aktiefond-konto. Till exempel om man pensionssparar på egen hand och inte förväntar sig att man ska sälja ens innehav innan man går i pension/på typ trettio år.
Citera
2015-04-27, 15:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlem9001
Hur pass bra är en sån här fond? Om tex börsen går ner kommer fonden öka men det blir även valutaspekulation..hur pass säkert är det? finns det liknande men bättre ?(kanske usd är bättre tex?)
https://www.avanza.se/fonder/om-fond.../skagen-tellus
Tycker nämligen fondtypen är intressant och ser flera fördelar.

En fond som placerar i statsobligationer går inte nödvändigtvis upp när börsen faller. Som det sett ut den senaste tiden korrelerar dessa rätt positivt. Det kommer dålig statistik -> räntor faller -> statsobligationer stiger i värde samtidigt som börsen stiger eftersom ränteplaceringar blir allt mindre attraktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in