2015-02-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Okej, det kan ju vara väldigt avgörande när man en gång ska sälja sina fonder om man vet att det gått upp på t.ex måndagen att man då säljer det dagen efter.. tack så mycket.

Men herre... Fonder är inget man håller på och swingtradar med. Om det gått upp en procent hit eller dit ska (bör) inte spela någon roll till att du säljer eller köper en fond. Och alla vet att fonder inte visas i realtid.

Edit. Eller okej. Man kan visst swingtrada fonder, även om det kanske inte är det mest vanliga. Men i alla fall inte daytrada. Fonder har man rent generellt långsiktigt. Om då fonden går upp 0,62% eller ned 1,14% bör inte avgöra till att du ska sälja eller inte, haha.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2015-02-11 kl. 11:21.
Citera
2015-02-11, 12:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jag vill bara lite snabbt ge en eloge till er på Avanzas kundtjänst för att ni finns även här på FB och svarar på frågor. Alltid bäst att få svaren direkt från källan så att säga. Eftersom det i den här tråden rätt ofta ställs frågor om just Avanza så ser i alla fall jag det som en väldigt bra kundservice.
Dagens blombukett går till er.
Keep up the good work!

Tack och bock för det fina berömmet!

Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Om jag äger Swedbank USA index. Både Down Jones och Nasdaq har ju gått bra idag men min fond har gått ner 0,4 idag? Är det verkligen från dagens USA index som man ser nu? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge en utförlig förklaring kring detta

Hej!

Jag vet inte om du är kund hos oss, men hos de flesta aktörerna visas ett datum bredvid NAV-kursen för varje fond. Datumet visar vilken dag NAV-kursen gäller, och tittar jag till tiden på ditt inlägg finns det en risk att kursen inte hade blivit uppdaterad för dagen ännu.

Fondbolagen väljer själva vid vilken tidpunkt de uppdaterar NAV-kursen, men generellt brukar kurserna rapporteras ett par timmar efter svensk stängning för de flesta europeiska fonderna. I fallet med Swedbankfonden är det nog bäst att höra direkt med dem om du har frågor kring deras rutiner.

När det kommer till fondhandel sker den med en viss fördröjning, just på grund av att kurserna inte uppdateras i realtid. Hos oss redovisas de här tiderna på varje fonds översiktssida, så att man i förväg kan planera sin affär tidsmässigt.

Tveka inte att höra av dig vid frågor eller funderingar!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-02-11, 12:31
Medlem
Länsförsäkringar Global Index
Står på Avanza att dem följer MSCI World Total Net Return är lite dålig på det här med olika index.
Slipper jag tillväxtländer då om jag förstått det hela rätt?

Mvh
Citera
2015-02-11, 12:47
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det gör den väl?

Din tia ökar med 10% till 11. Sen sjunker den med 10% dvs med 1.10. Kvar har du 9.90.

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Ja, du är dum.

A: 10000*(1,01^29)*0,98 = 13 078
B: 10000*0,98*(1,01^29) = 13 078

A: 10*0.9*1.1=9.9
B: 10*1.1*0.9=9.9
Ah tack grabbar. Glitch i huvudet eller något..
Citera
2015-02-11, 15:18
Medlem
Hur är det med avgiften när fonder investerar i andra fonder? Såg t.ex. att Swedbank Robur Indexfond Asien (0.2% avgift) hade 7.1 % viktat i en fond med 0,7 % i avgift som i sin tur ägde an annan fond osv. Går en del av mina pengar till avgifterna i fonderna som ägs av fonden jag äger eller står Swedbank för den kostnaden? Jag skulle helst vilja äga indexfonder som bara äger aktier egentligen men det här var den bästa jag hittat.

Hoppas det inte blev förvirrande och ni förstår frågan.

Mvh.
Citera
2015-02-11, 16:53
Medlem
vnonymuss avatar
Till er mer erfarna... Föreställ er detta följande....

Jag köpte x antal aktier i bolag A med BTA aktier för några dagar sedan och tror inte lika starkt på bolaget längre av olika skäl. nu har jag gått ner 7 enheter 1.17 till 1.12.

Större delen av min portfölj 4/6 delar av mitt kapital ligger i bolag B som jag jag tror mer på och denna har sänkts från 0.38 till 0.35.... Ser det som ett till guldläge att köpa mer då jag tror att dem kommer göra ganska bra ifrån sig i år....

Då är frågan, hur skulle ni gjort i en liknande situation?

Ska man sälja BTA akiten och inte riskera mer förlust och att pengarna bara ligger där och investera det på bolag B, eller ha mer is i magen och vänta lite till?

Vad jag förstått så ska man ju försöka att sprida sina köp och inte lägga "allt" på ett bolag, det är också något som stoppar mig i dagsläget....

Citera
2015-02-11, 17:15
Medlem
Grogganns avatar
Tjena flashback!

Har lyckats få igång ett stabilt månadssparande på avanza nu och har i dagsläget 3 fonder;
AMF Blandfond 40%
Spiltan investmentbolag 30%
Länsförsäkringar fastighetsfond 30%

, där procenten inte är innehavet utan månadsinsättningarna.

Tar jag för stor risk om jag planerar att spara på ca 5-7 års sikt? Bör jag fördela annorlunda eller satsa på ytterligare fond(er)?
Citera
2015-02-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Men herre... Fonder är inget man håller på och swingtradar med. Om det gått upp en procent hit eller dit ska (bör) inte spela någon roll till att du säljer eller köper en fond. Och alla vet att fonder inte visas i realtid.

Edit. Eller okej. Man kan visst swingtrada fonder, även om det kanske inte är det mest vanliga. Men i alla fall inte daytrada. Fonder har man rent generellt långsiktigt. Om då fonden går upp 0,62% eller ned 1,14% bör inte avgöra till att du ska sälja eller inte, haha.

Men snälla.. Okej vi vänder på det... 1% kanske gör 2000:- 3000:- , säg att du sitter med 3 st sådana aktiefonder då är det alltså sammanlagt 6000:- eller 9000:-. Det behöver givetvis inte avgöra men istället för 3 utlandssemestrar kan jag ju få 4, vilket väljer du? Men visst, skit i det tänker du såklart, jag har ju redan håvat in så mycket. Men courtagepriser kan man sitta och lipa över. herregud.
Citera
2015-02-11, 18:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnonymus

Jag köpte x antal aktier i bolag A med BTA aktier för några dagar sedan och tror inte lika starkt på bolaget längre av olika skäl. nu har jag gått ner 7 enheter 1.17 till 1.12.

Större delen av min portfölj 4/6 delar av mitt kapital ligger i bolag B som jag jag tror mer på och denna har sänkts från 0.38 till 0.35.... Ser det som ett till guldläge att köpa mer då jag tror att dem kommer göra ganska bra ifrån sig i år....

Ska man sälja BTA akiten och inte riskera mer förlust och att pengarna bara ligger där och investera det på bolag B, eller ha mer is i magen och vänta lite till?

Vad jag förstått så ska man ju försöka att sprida sina köp och inte lägga "allt" på ett bolag, det är också något som stoppar mig i dagsläget....

Utan att veta vilka bolag det är frågan om så låter det som om båda är förhoppningsbolag som inte har vinst, i synnerhet bolag A som uppenbarligen nyss gjort en nyemission. Inte det bästa att inleda sin karriär som investerare på.

Din fråga går inte att svara på utan vetskap om bolagenmen sannolikt skulle mitt svar nog bli att sälja allt och satsa på bolag som är lönsamma.
Citera
2015-02-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Tack och bock för det fina berömmet!

Hej!

Jag vet inte om du är kund hos oss, men hos de flesta aktörerna visas ett datum bredvid NAV-kursen för varje fond. Datumet visar vilken dag NAV-kursen gäller, och tittar jag till tiden på ditt inlägg finns det en risk att kursen inte hade blivit uppdaterad för dagen ännu.

Fondbolagen väljer själva vid vilken tidpunkt de uppdaterar NAV-kursen, men generellt brukar kurserna rapporteras ett par timmar efter svensk stängning för de flesta europeiska fonderna. I fallet med Swedbankfonden är det nog bäst att höra direkt med dem om du har frågor kring deras rutiner.

När det kommer till fondhandel sker den med en viss fördröjning, just på grund av att kurserna inte uppdateras i realtid. Hos oss redovisas de här tiderna på varje fonds översiktssida, så att man i förväg kan planera sin affär tidsmässigt.

Tveka inte att höra av dig vid frågor eller funderingar!

/Kristoffer, Avanza

Tack Kristoffer Okej, ja men då borde det ju vara fördröjning gällande USA fonderna. Visst kan det stå dagens datum jämte nav-kursen men då har ju nasdaq / down jones endast varit öppet några timmar om det sammanställs runt kl 19:00?

Sen att svenska fonder kanske visar ett mer exakt kurs samma dag eftersom dem börjar tidigt på morgonen och stänger på eftermiddagen.
Citera
2015-02-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnonymus

Om du är 100% säker på att ett bolag kommer överavkasta ett annat ska du givetvis vikta ditåt. Nu är problemet att det inte är så enkelt. I investeringar finns inget som är säkert. Du kan ha gjort din hemläxa och kan bolaget extremt men avkastning är inte säkerställd. Speciellt inte i förhoppningsbolag där det faktiskt är VD:s jobb att sälja aktien till dig. De kan då göra en nyemmission till högre kurs och få in mer pengar. De säljer en produkt till dig och du går rakt in i fällan.

Det här om att sprida sina köp över tid är upp till dig själv som person och hur du fungerar. Rent teoretiskt lär din avkastning bli högre om ju längre dit kapital ligger på marknaden. Själv köper jag och säljer var tredje månad. Jag utvärderar då 1/4 av mina bolag och utvärderar om jag ska sälja, behålla eller köpa mer. Bolag köper jag som minst på 1 års sikt. Genom att sätta upp gränser för mig själv slipper jag mycket av den psykiska påfrestning många investerare har. Jag kan rekommendera ett klipp som kommer öppna upp ögonen för dig.
https://www.youtube.com/watch?v=1r1vJZ80Z7I

Även om du ger dig på lönsamma bolag och lär dig dem utantill lär du inte överavkasta. Alla vägar leder till Rom och ju mer jag själv lär mig handlar det om att köpa bolag till låga multiplar. Sen finns det olika nischer inom detta men om du vill ha en bra avkastning måste du först se till att ha oddsen på din sida. Varför kämpa emot dem? Du kan kanske lyckas om du har tur men du lär lyckas ännu mer om du har oddsen med dig. Det är som att försöka slå igenom som basketspelare när du är 1.60 lång. Visst, det kan gå men chansen är inte stor.
Senast redigerad av Liketed 2015-02-12 kl. 00:08.
Citera
2015-02-12, 00:18
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demme
Hur är det med avgiften när fonder investerar i andra fonder? Såg t.ex. att Swedbank Robur Indexfond Asien (0.2% avgift) hade 7.1 % viktat i en fond med 0,7 % i avgift som i sin tur ägde an annan fond osv. Går en del av mina pengar till avgifterna i fonderna som ägs av fonden jag äger eller står Swedbank för den kostnaden? Jag skulle helst vilja äga indexfonder som bara äger aktier egentligen men det här var den bästa jag hittat.

Hoppas det inte blev förvirrande och ni förstår frågan.

Mvh.
Den kanske inte var så bra som du trodde om du fick betala avgift på fond i fond i fond.. ? ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in