2015-04-09, 20:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jo vet vi har diskuterat detta, men det aktiemarknaden är komplicerad så finns nya saker att prata om.
Aktiemarknaden är väldigt okomplicerad, det som är komplicerat är att spå framtiden
Citat:
Kl 20.00 då kan folk i USA köpa svenska akiter som finns noterade i usa börsen?
Kan man handla på en börs kan man köpa de aktier som är noterade på den börsen, ja.
Citat:
Vi i sverige kan bara köpa USA-aktier kl 15.30.
(15.30 det är då börsen the graphs börjar röra på sig)
Men gäller det inte samma för dem i USA att dem bara kan köpa svenska aktier fram till 17.30?
Efter de klockslaget så ändras inte aktierna i deras graphs?
Vet inte riktigt vad du frågar efter.

Aktier noterade på Stockholmsbörsen kan man handla med 09:00 till 17:30 svensk tid oavsett var i världen du befinner dig.

Aktier noterade på andra börser kan handlas under deras respektive öppettider.

Men det var fel av mig, HM är noterat i Stockholm, London och Frankfurt. Inte NY.

Alltså: Du kan handla med värdepapper under handelsplatsens öppettider. Passar inte öppettiderna eller värdepapperna så finns det flera handelsplatser.
Citera
2015-04-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinskanin
Det kan förvisso vara så att alla jag tittat på av en slump har sjunkit med mer än utdelningen och jag bara missat de som inte gör det.

En skribent här på forat hävdar att aktiepriser överlag sjunker mindre än utdelningen. Rätt så oklart på vad det grundas på.

Det finns däremot undersökningar som pekar på att aktiepriser överlag sjunker MER än utdelningen. En siffra som nämns är 110%.

Den som har jättestort intresse av detta "fenomen" får gärna forska vidare i detta men man bör nog inte glömma att detta är ett snitt och inget annat som man borde hänga upp sig på som vanlig småsparare.
Citera
2015-04-09, 22:50
Medlem
wastedandlazys avatar
Varför finns det inte lika snabba börstoppar som det finns börskrascher?
Har det inträffat långsamma börskrascher?
Citera
2015-04-09, 22:51
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Varför finns det inte lika snabba börstoppar som det finns börskrascher?
Har det inträffat långsamma börskrascher?

Definiera "snabba" och "långsamma".
Citera
2015-04-09, 23:25
Medlem
Vilka områden räknas eg. som "tillväxtområden", funderar på att lägga en summa på något med hög risk i fondväg.
Citera
2015-04-10, 01:08
Medlem
dutys avatar
Vad betyder orealiserat resultat?

Vad är betyder realiserat respektive orealiserat resultat? Vad är skillnaden och vad innebär det? Varför är övervägande del av mitt resultat orealiserat på mitt ISK?
Citera
2015-04-10, 01:33
Medlem
dutys avatar
Jag löste det.

Orealiserad
En förväntad vinst eller förlust är orealiserad så länge tillgången inte har sålts.
Citera
2015-04-10, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Jag löste det.

Orealiserad
En förväntad vinst eller förlust är orealiserad så länge tillgången inte har sålts.

Googlade du efter en sökmotor eller?
Citera
2015-04-10, 01:51
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Googlade du efter en sökmotor eller?

hahaha. Man kan ju tro det.
Citera
2015-04-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Vilka områden räknas eg. som "tillväxtområden", funderar på att lägga en summa på något med hög risk i fondväg.

I stort sett hela Asien (exkl. 4 tigrar och Japan, ungefär), Latinamerika och delar av Afrika. Prova Tundra Frontier Opportunities om du vill sprida lite. Bl.a. ingår Vietnam, Pakistan och Nigeria. Förvaltningsavgift 2,50 vilket kan tyckas dyrt, men där har du i alla fall en riskinhalator.

EDIT: Jag är rätt nöjd med mitt hittepåord "riskinhalator"
Senast redigerad av Aktien 2015-04-10 kl. 02:23.
Citera
2015-04-10, 09:08
Medlem
trattfans avatar
Hur lång tid tar ett uttag från avanza?
Begärde uttaget igår runt 14 tiden och det står fortfarande kvar under "pågående uttag".

Har fortfarande kvar samma summa under likviditeten.
Citera
2015-04-10, 09:51
Medlem
Crossmacks avatar
Sammanfogade ämnen //mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in