Citat:
Ursprungligen postat av
Netflix
Vilken börs är mest relevant att jämföra utvecklingen på sin portfölj med? Jag har aktier från USA, Norge, Danmark och Sverige. Är det OMX30 som gäller eftersom jag får lön, handlar och lever i Sverige? Eller skall jag jämföra med tex. DJ World Index där utvecklingen är närmare min portfölj?
Rimligtvis jämför du utvecklingen mot jämförbara företag och/eller branscher. Har du inte en bred portfölj av till exempel OMX Stockholm så finns det ingen poäng med att jämföra med det breda indexet. Sen kan du naturligtvis jämföra med index mer generellt om du vill se din totalavkastning kontra marknadens utveckling i stort. Det blir dock bara intressant på längre sikt.
Har du teknikaktier primärt på NASDAQ, så kan du med fördel jämföra med NASDAQs teknikindex och så vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
deadhorror
Blir mer och mer fundersam över detta fenomen många gör.
Sätt ganska ofta att folk köper aktier på exempelvis 8kr och sedan säljer på 7.5kr. Varför!?!?
Man ser jätte ofta folk som säljer på minus. Hallå!! Varför!?
Det är inte bara -1 aktie. Det kan vara minus 60-70 000 aktier.
Det är inte konstigt att sälja till förlust. Barkar det utför så är det naturligtvis bättre att sälja för 7,50 SEK idag än för 6,70 SEK om 3 månader. Det gäller att försöka minimera förlust och maximera vinst. Per definition kan ju inte alla alltid sälja med vinst.