2015-04-20, 09:48
Medlem
Netflixs avatar
Vilken börs är mest relevant att jämföra utvecklingen på sin portfölj med? Jag har aktier från USA, Norge, Danmark och Sverige. Är det OMX30 som gäller eftersom jag får lön, handlar och lever i Sverige? Eller skall jag jämföra med tex. DJ World Index där utvecklingen är närmare min portfölj?
Senast redigerad av Netflix 2015-04-20 kl. 09:54. Anledning: Glömde textrad.
Citera
2015-04-20, 11:36
Medlem
Blir mer och mer fundersam över detta fenomen många gör.

Sätt ganska ofta att folk köper aktier på exempelvis 8kr och sedan säljer på 7.5kr. Varför!?!?
Man ser jätte ofta folk som säljer på minus. Hallå!! Varför!?

Det är inte bara -1 aktie. Det kan vara minus 60-70 000 aktier.
Citera
2015-04-20, 11:53
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netflix
Vilken börs är mest relevant att jämföra utvecklingen på sin portfölj med? Jag har aktier från USA, Norge, Danmark och Sverige. Är det OMX30 som gäller eftersom jag får lön, handlar och lever i Sverige? Eller skall jag jämföra med tex. DJ World Index där utvecklingen är närmare min portfölj?

Rimligtvis jämför du utvecklingen mot jämförbara företag och/eller branscher. Har du inte en bred portfölj av till exempel OMX Stockholm så finns det ingen poäng med att jämföra med det breda indexet. Sen kan du naturligtvis jämföra med index mer generellt om du vill se din totalavkastning kontra marknadens utveckling i stort. Det blir dock bara intressant på längre sikt.

Har du teknikaktier primärt på NASDAQ, så kan du med fördel jämföra med NASDAQs teknikindex och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av deadhorror

Sätt ganska ofta att folk köper aktier på exempelvis 8kr och sedan säljer på 7.5kr. Varför!?!?

Det är inte konstigt att sälja till förlust. Barkar det utför så är det naturligtvis bättre att sälja för 7,50 SEK idag än för 6,70 SEK om 3 månader. Det gäller att försöka minimera förlust och maximera vinst. Per definition kan ju inte alla alltid sälja med vinst.
Citera
2015-04-20, 17:09
Medlem
Säg att en aktie ligger på 1,0 kr. Är det vanligt att nyemissioner ligger runt 0,75?
Vad händer med kursen om nyemissionen ligger exempelvis på 0,75?
Kommer den gå ner och matcha nyemissionskursen för att sedan gå upp eller fortsätter den ner?

Hur brukar det gå vid nyemissioner om dom övertecknas alt undertecknas?
Citera
2015-04-21, 07:26
Medlem
Lanzals avatar
Citat:

Kanske fått utdelning redan? Kanske inte blir en förlust då menar jag
Citera
2015-04-21, 12:02
Bannlyst
Citat:

Samma sak generellt här i värdepappersforumet. När börserna toppar väller det in nya förmågor som ska börja investera. När det är som mörkast haglar gråttrådarna där man ska sälja hela sitt innehav. De flesta människor är dumma i huvudet helt enkelt. Sinnessvaga får.
Citera
2015-04-21, 22:15
Medlem
njaexss avatar
Finns det något som följer Rysslands index? Alltså "DJ Russia GDR" på avanza.

Fond? Något ryskt storbolag?
Citera
2015-04-23, 08:22
Medlem
Undrar vilket konto är bäst kp, isk eller vp?

Har förstått att KP är bra om man ska handla utländska aktier.

Har man bara svenska aktier så är det ISK.

VP är jobbigt pga man måste deklarera själv.

Jag kommer bara(just nu) köpa svenska aktier.

Googlar man så verkar KP dåligt pga man kan få skatta otroligt mycket om man har otur. ISK som gäller. Är det ISK man ska ha? Är VP för jobbigt att hålla på med, inget man tjänar på i längden?

Har ISK just nu.
Citera
2015-04-23, 08:39
Medlem
annanmedlems avatar
Samma skattesystem på KF som med ISK.

Kör på ISK du.
Citera
2015-04-23, 11:39
Medlem
Vodos avatar
Får prova att fråga här.
Vad är bäst i valet mellan ett räntekonto och en räntefond med låg risk.
Jag får ju knappt 1,4% på ett räntekonto men vissa fonder kan öka till 2% på ett år.
Det är ju dock en avgift på fonden men den brukar inte vara så hög. Kanske kan löna
sig med en fond ändå istället för ett bankkonto?
Citera
2015-04-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Får prova att fråga här.
Vad är bäst i valet mellan ett räntekonto och en räntefond med låg risk.
Jag får ju knappt 1,4% på ett räntekonto men vissa fonder kan öka till 2% på ett år.
Det är ju dock en avgift på fonden men den brukar inte vara så hög. Kanske kan löna
sig med en fond ändå istället för ett bankkonto?

Personligen ser jag bara korta räntefonder som ett alternativ till att ligga likvid (du får kanske 2 % utveckling istället för 0 %) i väntan på bra läge att köpa aktier/aktiefonder. Om du står i valet och kvalet mellan räntekonto och (kort) räntefond hade jag valt räntekonto.
Citera
2015-04-23, 13:19
Medlem
Hjälper en trigger sell om börsen störtdyker? Har satt trigger på 90% av nuvarande värde, säljer då för 89%. Men om det blir en rejäl nedgång, kan kursen hoppa snabbt och min trigger helt onödig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in