2015-05-07, 13:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
Har precis börjat sätta mig in i detta och gjort mig 2 olika konton på Avanza eftersom jag vill ha två olika cortageklasser. Men dessa sammankopplas och jag kan inte byta cortageklass på min nya inloggning? Varför?
Vill ha ett litet mindre "Gambling/daytrading" konto på Avanza mini och resterande på standard. Båda kontona är ju kopplade till mig och mitt bankid men varför var den nyare kontot i samma cortageklass som det äldre?

Hej!

Du kan endast ha en courtageklass per person. Courtageklassen är kopplad till ditt personnummer. Annars hade man kunnat ha flera olika konton för alla olika nivåer av ens handel. Lite för bra för att vara sant.

/Dan, Avanza
Citera
2015-05-07, 20:44
Medlem
Kakormedsafts avatar
Tjena hörrni, ursäkta om frågan är korkad men vad skattar man på aktier man säljer? Ärvde lite aktier som jag tänkte sälja. Dessa är eriksson ak b, och kommer tjäna ungefär 4500 för dem så det handlar inte om många. De låg på ett VP konto.
Citera
2015-05-07, 21:04
Medlem
B0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Du kan endast ha en courtageklass per person. Courtageklassen är kopplad till ditt personnummer. Annars hade man kunnat ha flera olika konton för alla olika nivåer av ens handel. Lite för bra för att vara sant.

/Dan, Avanza

Synd jag gillar saker som är för bra för att vara sant

En annan nybörjarfråga.
Vad innebär uttrycket "Bear" och "Bull" inom aktie snacket?
Citera
2015-05-07, 21:56
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Lite för bra för att vara sant.
/Dan, Avanza
Ni låter ju ändå folk ändra ofta.

Och egentligen kan man ju köra säg Avanza och Nordnet och köra olika prislistor så ändå,
Citera
2015-05-07, 22:06
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
En annan nybörjarfråga.
Vad innebär uttrycket "Bear" och "Bull" inom aktie snacket?
Bear någon som har en negativ syn på börsen och en bearprodukt en som gör pengar på nedgångar vilket även kallas att blanka / gå kort en aktie. Att blanka riktiga aktier hade såvitt jag förstår gått till så att du lånar någon annans aktier, säg H&M aktier som handlas till 300 kr och säljer dem på marknaden. Om priset sedan faller till säg 250 kr kan du då köpa tillbaka dem och lämna tillbaka dem till personen du lånade aktierna av. Eftersom du fick in 300 kr / aktie och köpte för 250 kr har du alltså tjänat 50 kr per aktie på nedgången. Stiger värdet får du ju dock köpa tillbaka aktierna till ett högre pris och självfallet vill folk fortfarande ha sina utdelningar så du kan inte göra det för att tjäna gratis pengar på utdelningar heller.

Att vara bull är att vara positiv och att köpa en bull produkt eller ligga/vara lång är att äga den / tjäna på uppgång.

Bull/Tjur: Positiv syn på prisutvecklingen, äga underliggande tillgång. "Long"/lång.
Bear/Björn: Negativ syn på prisutvecklingen, sälja underliggande tillgång. "Short"/kort/blanka.

(Sheep förekommer väl någorlunda frekvent också. Det är att inte ha någon egen åsikt och hade väl kunnat användas av de som köpte aktier för 2-3 veckor sedan för att det ju ändå inte gick att veta när man skulle köpa / börsen har gått upp så mycket men som kanske nu / på en liten rekyl kanske säljer / tänker att nej timingen var säkert helt fel och nu är det ju inte alls läge att köpa.
Flockföljare.)
Citera
2015-05-07, 22:17
Medlem
B0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Bear någon som har en negativ syn på börsen och en bearprodukt en som gör pengar på nedgångar vilket även kallas att blanka / gå kort en aktie. Att blanka riktiga aktier hade såvitt jag förstår gått till så att du lånar någon annans aktier, säg H&M aktier som handlas till 300 kr och säljer dem på marknaden. Om priset sedan faller till säg 250 kr kan du då köpa tillbaka dem och lämna tillbaka dem till personen du lånade aktierna av. Eftersom du fick in 300 kr / aktie och köpte för 250 kr har du alltså tjänat 50 kr per aktie på nedgången. Stiger värdet får du ju dock köpa tillbaka aktierna till ett högre pris och självfallet vill folk fortfarande ha sina utdelningar så du kan inte göra det för att tjäna gratis pengar på utdelningar heller.

Att vara bull är att vara positiv och att köpa en bull produkt eller ligga/vara lång är att äga den / tjäna på uppgång.

Bull/Tjur: Positiv syn på prisutvecklingen, äga underliggande tillgång. "Long"/lång.
Bear/Björn: Negativ syn på prisutvecklingen, sälja underliggande tillgång. "Short"/kort/blanka.

(Sheep förekommer väl någorlunda frekvent också. Det är att inte ha någon egen åsikt och hade väl kunnat användas av de som köpte aktier för 2-3 veckor sedan för att det ju ändå inte gick att veta när man skulle köpa / börsen har gått upp så mycket men som kanske nu / på en liten rekyl kanske säljer / tänker att nej timingen var säkert helt fel och nu är det ju inte alls läge att köpa.
Flockföljare.)

Tack för tydligt svar!
Citera
2015-05-08, 16:38
Medlem
Sjuntorparns avatar
Spiltan räntefond. Är den i princip lika trygg som ett sparkonto?

I vilket scenario kan den gå åt helvete?
Citera
2015-05-08, 16:43
Medlem
Att ligga 100% likvid i en ISK är väl det typ sämsta man kan göra?
Man betalar ju skatt på hela kapitalet oavsett om det är investerat eller ligger som likvida medel?
Citera
2015-05-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Att ligga 100% likvid i en ISK är väl det typ sämsta man kan göra?
Man betalar ju skatt på hela kapitalet oavsett om det är investerat eller ligger som likvida medel?

Om börsen faller då? likvider som du eventuellt vill gå in med på fallande kurs?
Citera
2015-05-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Om börsen faller då? likvider som du eventuellt vill gå in med på fallande kurs?

Om man använder exempelvis Avanza så kan du ju alltid ha ett sparkonto där du har din likvid som du för över på två röda till din ISK när du känner att det är köpläge?
Citera
2015-05-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickdig
Om man använder exempelvis Avanza så kan du ju alltid ha ett sparkonto där du har din likvid som du för över på två röda till din ISK när du känner att det är köpläge?

Du är medveten om att alla insättning läggs ihop med beskattning?
Citera
2015-05-08, 18:49
Medlem
Vilket pris gäller för en fond? Om jag trycker köp på exempelvis lf global index hos avanza klockan 9.30 på morgonen, blir jag då låst till exakt det priset den ligger på då? Eller blir bara köpesumman reserverad, och så får jag så många andelar pengarna räcker till vid ett nytt pris när handeln stänger för dagen?
Det är ju ofta ett par dagar när fonden är på marknaden, behandlas etc. Vad händer med mitt pris då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in