2016-08-23, 17:55
Medlem
muneys avatar
Hej, jag skulle behöva lite nybörjarinput.

Jag har i dagsläget en summa på dryga 100 000 som ligger i aktier som jag har fått/ärvt. Det har legat passivt i dessa aktier i minst 8 år, en del betydligt längre. Jag har precis börjat intressera mig för investeringar och känner att det kanske är läge att jag bestämmer mig hur jag vill spara pengarna. Jag funderar nu på att sälja och istället köpa fonder för att sprida mina risker (pengarna ligger i dag fördelade i 5 relativt stora svenska bolag) och diversifiera (säger man så?) min portfölj. Jag har sneglat på passiva indexfonder och investmentbolag (ja, jag har läst en hel del på rikatillsammans och Hemberg). I och med att pengarna redan ligger på börsen är det väl ingen mening att sälja av och investera om i omgångar, eller? Och dessutom är det väl ingen mening för mig att vänta på att aktierna ska stiga mer för då kommer även det jag ska investera i ha stigit?

Tar gärna emot tips om hur ni hade agerat och vad jag ska tänka på. Det sura är att jag inte kommer hitta inköpspriset på alla aktier så jag kommer få schablonbeskatta men det kommer jag liktförbaskat behöva göra även om jag väntar så det känns som att det är lika bra att bita i det sura nu istället för att skjuta upp det.
Citera
2016-08-23, 18:33
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney

Jag har i dagsläget en summa på dryga 100 000 som ligger i aktier som jag har fått/ärvt. Det har legat passivt i dessa aktier i minst 8 år, en del betydligt längre. Jag har precis börjat intressera mig för investeringar och känner att det kanske är läge att jag bestämmer mig hur jag vill spara pengarna. Jag funderar nu på att sälja och istället köpa fonder för att sprida mina risker (pengarna ligger i dag fördelade i 5 relativt stora svenska bolag) och diversifiera (säger man så?) min portfölj. Jag har sneglat på passiva indexfonder och investmentbolag (ja, jag har läst en hel del på rikatillsammans och Hemberg). I och med att pengarna redan ligger på börsen är det väl ingen mening att sälja av och investera om i omgångar, eller? Och dessutom är det väl ingen mening för mig att vänta på att aktierna ska stiga mer för då kommer även det jag ska investera i ha stigit?

Tar gärna emot tips om hur ni hade agerat och vad jag ska tänka på. Det sura är att jag inte kommer hitta inköpspriset på alla aktier så jag kommer få schablonbeskatta men det kommer jag liktförbaskat behöva göra även om jag väntar så det känns som att det är lika bra att bita i det sura nu istället för att skjuta upp det.

skulle va intressant att veta vilka 5 företag du har nu.

jag hade kört vidare med aktier. sålt dem företag som jag inte är intresserade att ha kvar kanske sälja lite i det företaget som jag vill ha kvar ifall det ligger mycket pengar där i förhållande till mitt totala aktie sparande. Sedan köpa aktier som jag tror på.

men du verkar mer intresserad av fonder och investbolag vilket givetvis är klokt med. se till att fonderna och investmentbolag har så olika företag som möjligt så att det inte slutar med att du äger samma företag genom olika fonder och investmentbolag.
Citera
2016-08-23, 19:23
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:

Håll hårt i dina pengar och var rädd om dom. Vad du bör ha i åtanke om du övergår till fonder är att det till kommer fondförvaltnings och flera avgifter därtill. Dom avgifterna äter upp en del av kapitalet. Bara läsa om det. Du ska göra det som känns bäst för dig. Själv hade jag fortsatt med aktier i ett isk konto och kanske "gjort om i min portfölj" rensat och fräschat upp. 100 lax är mycket och kan bli ännu mera med rätt investerings medel.
Citera
2016-08-24, 19:08
Medlem
Har lite funderingar kring värdesstigning på aktier. Om en aktie vars värde är 1kr ska tiodubblas, alltså öka 1000%, ska den då upp i tio kronor? Eller räknar man 1kr blir 2kr alltså 100% och att två kronor blir 4 för att det ska bli 100% igen osv.

Riktig idiot fråga jag vet men satt o fundera på det häromdagen.
Citera
2016-08-24, 20:48
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillionDreams
Har lite funderingar kring värdesstigning på aktier. Om en aktie vars värde är 1kr ska tiodubblas, alltså öka 1000%, ska den då upp i tio kronor? Eller räknar man 1kr blir 2kr alltså 100% och att två kronor blir 4 för att det ska bli 100% igen osv.

Riktig idiot fråga jag vet men satt o fundera på det häromdagen.

11 kr så har du gjort 1000 procent
Citera
2016-08-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Varför är det dåligt att ha fysiskt guld snarare än en rad på datorn som visar att du äger någon form av guld?
Nackdelen är spreaden som oftast är skyhög. Du köper guldtackan för ett högre pris än vad guldpriset ligger på och du säljer den för ett lägre pris än vad guldpriset ligger på.

Citat:
Guldet lär väl inte minska i värde

Varför lär det inte det? Guldpriset går både upp och ned.
Citera
2016-08-25, 15:11
Medlem
Inne på Redeye.se och Stockpicker finns mycket information och råd om aktier och tips på kommande uppgångar. Rekommenderas.

Viktigt att läsa MYCKET om bolagen från olika håll.
Citera
2016-08-25, 15:50
Medlem
Citat:
Varför är det dåligt att ha fysiskt guld snarare än en rad på datorn som visar att du äger någon form av guld?

Guldet lär väl inte minska i värde, och att ha en liten del utöver ordinarie spar, är det dåligt?

för om det blir revolution eller kärnvapenkrig i världen och finanssystemet försvinner så är guldpriset det sista man behöver oroa sig för. Man har guldtackor och silvertackor för att det är en skoj grej.

Guldpriset var runt 1050 dollar per i december förra året för att nu ha gått upp till 1315 eller något. Guld svänger mycket, inte lika mycket som silver eller palladium, men att investera i det för att det är en ickevolatil tillgång är fel. Det som är bra med guld är att så länge inte västvärlden utplånar sig så kommer guld alltid att vara värt något. Det kan inte gå i konkurs som ett företag.
Citera
2016-08-26, 21:23
Medlem
svampdamps avatar
Fed öppnar upp för räntehöjning enligt Janet Yellen. Hur påverkar högre räntor börsen? Strax efter presskonferensen sköt börsen upp. Jag trodde att högre räntor var dåligt för börsen och inflationen?
Citera
2016-08-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Fed öppnar upp för räntehöjning enligt Janet Yellen. Hur påverkar högre räntor börsen? Strax efter presskonferensen sköt börsen upp. Jag trodde att högre räntor var dåligt för börsen och inflationen?
Enligt den rent teoretiska modellen så ska börsen gå ned vid en räntehöjning. Alternativet till börsen blir relativt bättre och alla framtida kassaflöden diskonteras med en högre kapitalkostnad vilket ger ett lägre nuvärde. I praktiken däremot så signalerar en räntehöjning att ekonomin går bra (eller iaf är på bättringsvägen).

En jämförelse kan vara att du av din läkare under en längre tid fått stora mängder medicin och en dag när du kommer in så säger han att du från och med idag bara får halva dosen (=räntehöjning). I teorin är det negativt eftersom medicinen hjälper din kropp att läka, men det visar också att läkaren anser att du är på väg att bli frisk, annars hade han aldrig minskat doseringen.
Citera
2016-08-27, 16:21
Medlem
Citat:

Guldet lär väl inte minska i värde, och att ha en liten del utöver ordinarie spar, är det dåligt?

Du förlorar ju på det i och med att det är dyrare att köpa fysiskt guld än att sälja. Kollar du på hemsidor eller liknande som köper säljer guld så är det olika priser på köp och sälj, med köp som är dyrare.
''En rad på datorn'' följer bara kursen, så då påverkas du inte av orättvisan att betala mer än du får sälja för.
Citera
2016-08-29, 01:25
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:

Kan inte din eller den du ärvt avs mäklare/bank hjälpa till att få fram inköpsvärdet?Det finns väl möjlighet att ta ett uppskattat värde också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in