2016-07-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ges
Hej

Har hållit på med börsen några år och har då hållit mig till vanliga aktier. Är nu sugen på att börja spekulera i upp och nedgång på omx. Vad är det som gäller då ? Vad bör jag då köpa.

Är tacksam för tips. Använder mig av avanza idag.

Jag skulle säga att minifutures är de bästa. Handlar själv en de med dem.
Utbudet är rätt bra och det finns många med olika stor hävarm. Fördelen med minifutures är att det inte urholkas på samma sätt som bull/bear cert.

mini S omx ava xxx är eller mini L brukar jag handla. ??
Citera
2016-07-07, 14:48
Medlem
det här kanske skulle behöva en egen tråd med jag provar här först.

Jag har sett att det förekommer en viss "kursmanipulation" på aktier med lägre omsättning. t.ex. att MLI köper 1 aktie till 9% över den aktuella kursen. aktien ökar då i värde 9% pga 1 avslut. eftersom omsättningen är så låg så kan det stå kvar ett tag och sedan hakar några på och säljer/köper till överpris och efter nån timme så stabiliseras kursen igen.

om det är lönsammt eller inte vet jag inte.

Men nu till min fråga. Är det lagligt att göra så?
om inte.
låt säga att jag köper upp hela orderboken (inte så svårt med aktier som har låg omsättning). när aktien sedan har ett högre pris och intresset för aktien som rusar blir högre så säljer jag till ett högre pris än mitt Gav. Vore det lagligt?

mvh
Citera
2016-07-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestrale
det här kanske skulle behöva en egen tråd med jag provar här först.

Jag har sett att det förekommer en viss "kursmanipulation" på aktier med lägre omsättning. t.ex. att MLI köper 1 aktie till 9% över den aktuella kursen. aktien ökar då i värde 9% pga 1 avslut. eftersom omsättningen är så låg så kan det stå kvar ett tag och sedan hakar några på och säljer/köper till överpris och efter nån timme så stabiliseras kursen igen.

om det är lönsammt eller inte vet jag inte.

Men nu till min fråga. Är det lagligt att göra så?
om inte.
låt säga att jag köper upp hela orderboken (inte så svårt med aktier som har låg omsättning). när aktien sedan har ett högre pris och intresset för aktien som rusar blir högre så säljer jag till ett högre pris än mitt Gav. Vore det lagligt?

mvh

Det första exemplet borde nog vara olagligt om man följde reglerna strikt. Men så vitt jag vet har aldrig något blivit fälld och lär inte bli det heller.

När det gäller det andra exemplet så är det definitivt inte olagligt att köpa alla aktier i orderboken om man så önskar. Men om säljsidan är så tunn kan det även bli problem att sälja om inte lyckas få övriga marknaden att intressera sig för aktien.
Citera
2016-07-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestrale
Jag skulle säga att minifutures är de bästa. Handlar själv en de med dem.
Utbudet är rätt bra och det finns många med olika stor hävarm. Fördelen med minifutures är att det inte urholkas på samma sätt som bull/bear cert.

mini S omx ava xxx är eller mini L brukar jag handla. ??

Tack för tipset. Testade idag och gick ut några hundralappar rikare.
Citera
2016-07-08, 15:34
Medlem
TheRiddle-s avatar
Jag köpte fast räntebevis tidigare i år. Som jag förstått det ska man få tillbaka det nominella beloppet (10.000) efter att perioden gått ut. Men igår ändrades det nominella beloppet med -100 med följande meddelande som orsak: "UT VID KREDITNEDSKRIVNING".

Kan dom verkilgen göra så? Hela tanken är ju att det är som ett lån, där man får ränta och sedan ska få tillbaka de 10.000 man investerade. Om det spelar någon roll var det det här räntebeviset:
FRB INDEX USAHY N
Senast redigerad av TheRiddle- 2016-07-08 kl. 15:36.
Citera
2016-07-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Jag köpte fast räntebevis tidigare i år. Som jag förstått det ska man få tillbaka det nominella beloppet (10.000) efter att perioden gått ut. Men igår ändrades det nominella beloppet med -100 med följande meddelande som orsak: "UT VID KREDITNEDSKRIVNING".

Kan dom verkilgen göra så? Hela tanken är ju att det är som ett lån, där man får ränta och sedan ska få tillbaka de 10.000 man investerade. Om det spelar någon roll var det det här räntebeviset:
FRB INDEX USAHY N
Det är för att du tar den risken som du får högre ränta än ett sparkonto. På ett sparkonto får du (exempelvis) 1% ränta, men pengarna är säkra. I FRB INDEX USAHY N får du 5,8% avkastning, men du riskerar att inte få tillbaka hela det nominella beloppet. Bara för att det är byggt runt ett lån innebär det inte att låntagaren kan betala tillbaka.

Om man riskfritt kunde få 5,8% avkastning hade förstås alla köpt räntebeviset.
Senast redigerad av _Baste_ 2016-07-08 kl. 16:01.
Citera
2016-07-08, 17:52
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är för att du tar den risken som du får högre ränta än ett sparkonto. På ett sparkonto får du (exempelvis) 1% ränta, men pengarna är säkra. I FRB INDEX USAHY N får du 5,8% avkastning, men du riskerar att inte få tillbaka hela det nominella beloppet. Bara för att det är byggt runt ett lån innebär det inte att låntagaren kan betala tillbaka.

Om man riskfritt kunde få 5,8% avkastning hade förstås alla köpt räntebeviset.
Risken som jag förstår det är att företaget som tar lånet kan gå i konkurs och då kanske jag inte får pengarna tillbaka. Det är alltså inte banken som tar konkursrisken, utan jag. Lägg där till att de företag som tar "lånen" till räntebevis ofta är företag som har problem så är det en risk som gör att man får lite högre ränta än de flesta bankkonton. När jag läste villkoren för räntebevis stod det att man skulle få tillbaka det inbetalade beloppet ett datum. Den här nerskrivningen går ju rakt emot det.
Ok att lånetagaren inte kan betala tillbaka, men nerskrivningar innan perioden är slut borde väl ändå inte göras om man inte vet säkert att företaget går i konkurs?
Det rör ju sig inte ens om en stor summa, utan bara 1% av det totala beloppet på 10.000.

Läs detta:
https://www.avanza.se/rantesparande/...antebevis.html
Står ju med klartext att man SKA få tillbaka 10.000 efter att löptiden gått ut.
Senast redigerad av TheRiddle- 2016-07-08 kl. 17:57.
Citera
2016-07-08, 18:15
Medlem
Citat:
När jag läste villkoren för räntebevis stod det att man skulle få tillbaka det inbetalade beloppet ett datum. Den här nerskrivningen går ju rakt emot det.
Ok att lånetagaren inte kan betala tillbaka, men nerskrivningar innan perioden är slut borde väl ändå inte göras om man inte vet säkert att företaget går i konkurs?
Det rör ju sig inte ens om en stor summa, utan bara 1% av det totala beloppet på 10.000.

Läs detta:
"När löptiden går ut återbetalar Nordea räntebeviset.* Spararen får räntebevisets värde på 10 000 kronor oavsett hur mycket det köptes för.

*Risken spararen tar är att bolaget som räntebeviset är kopplat till (eller Nordea som ger ut räntebeviset) hamnar i ekonomiska svårigheter som leder till en sk. kredithändelse. I så fall kan spararen förlora hela eller delar av det investerade beloppet.
"

Ovanstående är alltså vad som nu har inträffat.

Räntebeviset du köpt har ett index bestående av flera bolag som underliggande. Låt säga att det innehåller 100 lika stora bolag och att ett av dem nu har gått i konkurs, då sänks det nominella beloppet med 1%.

Allting är helt korrekt.
Citera
2016-07-08, 18:23
Medlem
Citat:
Risken som jag förstår det är att företaget som tar lånet kan gå i konkurs och då kanske jag inte får pengarna tillbaka. Det är alltså inte banken som tar konkursrisken, utan jag. Lägg där till att de företag som tar "lånen" till räntebevis ofta är företag som har problem så är det en risk som gör att man får lite högre ränta än de flesta bankkonton. När jag läste villkoren för räntebevis stod det att man skulle få tillbaka det inbetalade beloppet ett datum. Den här nerskrivningen går ju rakt emot det.

Läs detta:

Tyvärr har du inte förstått vad du har investerat i.

Vad är en kredithändelse? En kredithändelse innebär att ett bolag antingen försätts i konkurs, har hamnat i betalningsdröjsmål eller genomför en så kallad rekonstruktion. Här följer ytterligare information om dessa:
• Med konkurs menas att bolaget är på obestånd. • Betalningsdröjsmål innebär att bolaget inte i rätt tid fullgör sina betalningsförpliktelser om minst motsvarande 1 miljon amerikanska dollar avseende finansiell skuld. En finansiell skuld är till exempel lån eller utgivna obligationer. • Rekonstruktion innebär att bolaget omförhandlar villkoren avseende en finansiell skuld om minst motsvarande 10 miljoner amerikanska dollar till följd av försämrad kreditvärdighet eller minskad finansiell styrka.
Definitionen på en kredithändelse är utformad utifrån ett regelverk fastställt av ISDA, International Swaps and Derivatives Association. Kredithändelserna beskrivs närmare i Slutliga Villkor.

Jag kan tillägga att räntebevis inte är några lån som har gått till företagen.
Citera
2016-07-08, 19:14
Medlem
TheRiddle-s avatar
OK då förstår jag bättre vad det rör sig om. Det är alltså ett/flera av de ingående bolagen som fått problem. Det var väl ungefär det jag ville veta, att det finns en rimlig anledning till värdeminskningen. Tack.
Citera
2016-07-11, 15:53
Bannlyst
Är det krångligt att komma ur positioner i certfikat som inte handlas så mycket, nån random aktie tex.?
Citera
2016-07-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnythecowboy
Är det krångligt att komma ur positioner i certfikat som inte handlas så mycket, nån random aktie tex.?
Nej, det finns en market maker som du kan handla mot, alltså att själva utfärdaren av certifikatet köper tillbaka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in