Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Risken som jag förstår det är att företaget som tar lånet kan gå i konkurs och då kanske jag inte får pengarna tillbaka. Det är alltså inte banken som tar konkursrisken, utan jag. Lägg där till att de företag som tar "lånen" till räntebevis ofta är företag som har problem så är det en risk som gör att man får lite högre ränta än de flesta bankkonton. När jag läste villkoren för räntebevis stod det att man skulle få tillbaka det inbetalade beloppet ett datum. Den här nerskrivningen går ju rakt emot det.
Ok att lånetagaren inte kan betala tillbaka, men nerskrivningar innan perioden är slut borde väl ändå inte göras om man inte vet säkert att företaget går i konkurs?
Det rör ju sig inte ens om en stor summa, utan bara 1% av det totala beloppet på 10.000.
Läs detta:
https://www.avanza.se/rantesparande/...antebevis.html
Står ju med klartext att man SKA få tillbaka 10.000 efter att löptiden gått ut.
Tyvärr har du inte förstått vad du har investerat i.
Vad är en kredithändelse? En kredithändelse innebär att ett bolag antingen försätts i konkurs, har hamnat i betalningsdröjsmål eller genomför en så kallad rekonstruktion. Här följer ytterligare information om dessa:
• Med konkurs menas att bolaget är på obestånd. • Betalningsdröjsmål innebär att bolaget inte i rätt tid fullgör sina betalningsförpliktelser om minst motsvarande 1 miljon amerikanska dollar avseende finansiell skuld. En finansiell skuld är till exempel lån eller utgivna obligationer. • Rekonstruktion innebär att bolaget omförhandlar villkoren avseende en finansiell skuld om minst motsvarande 10 miljoner amerikanska dollar till följd av försämrad kreditvärdighet eller minskad finansiell styrka.
Definitionen på en kredithändelse är utformad utifrån ett regelverk fastställt av ISDA, International Swaps and Derivatives Association. Kredithändelserna beskrivs närmare i Slutliga Villkor.
Jag kan tillägga att räntebevis inte är några lån som har gått till företagen.