2015-11-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H0M3R
Hej, jag har en del tid över om dagarna och skulle vilja lära mig lite om aktier och dyl.
Tänkte läsa kurserna i micro och macroeconomics på khanacademy.org
Kan nästan inget och har inga pengar att investera.

Tänkte fråga om det finns något sätt att virituellt köpa och sälja riktiga aktier?
Sen allmänt bara om det finns något bra kanal på youtube med den grundläggande kunskapen jag behöver.
Vill gärna veta vart jag ska läsa när jag väl är igång också, alla typer av användbara sidor för just det här.

Vilka sidor använder ni? Vilka tidningar läser ni i?
Antar att det beror helt på vad man köper och säljer.
Vill prova på något nytt bara.

Tack på förhand!

Läs di.se dagligen, gratis, men mkt clickbait. Hysfad ekonomi tidning. Pappers versionen är dock mycket mycket bättre.

Skaffa konto på Avanza, de har några grundkurser online, men det är ofta bäst att testa sig fram, så svårt är det inte.
Citera
2015-11-02, 16:45
Medlem
Nybörjartips för en som vill börja med aktier.

Hej.

Har nyligen blivit intresserad av aktier. Skulle vilja lära mig mer ingående hur det fungerar och förhoppningsvis kunna tjäna en slant.

Jag är som sagt väldigt oerfaren på denna frånt. Tänker inte satsa några stora pengar utan vill mer lära mig.

Vilken bank ska man använda sig av?
Hur fungerar det med skatt på vinst?
Finns det något nybörjarmisstag man kan undvika?
Citera
2015-11-02, 17:43
Medlem
Skapade ett konto i fredags, 5000 kr
Gick in med dem sparade ca 150 kr för courtage.
Idag när det stände står det så här:

Utveckling i år - 1,35% Total värde (på konto) 5424.

Jag har alltså ökat värdet med 424 kr, hur kommer det sig då att det står minus %?
Citera
2015-11-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock

Jag har alltså ökat värdet med 424 kr, hur kommer det sig då att det står minus %?

Är det Avanza? Den siffran jag tror du tittar på uppdateras bara en gång per dag, så den har ännu inte uppdaterats för de pengar du tjänat idag. Kolla imorgon bitti så bör det stå att du gått plus.
Citera
2015-11-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock

Tänk också på vilken courtageklass som du har. För dig är Mini förmånligast.
Citera
2015-11-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är det Avanza? Den siffran jag tror du tittar på uppdateras bara en gång per dag, så den har ännu inte uppdaterats för de pengar du tjänat idag. Kolla imorgon bitti så bör det stå att du gått plus.
Står fortfarande -1,35% iår. Mycket besynnerligt
Citera
2015-11-03, 18:18
Medlem
Hur fungerar det gällande vart bolagen är listade? Small Cap under 150 000 000 i börsvärde och Mid Cap över 150 000 000 vet jag. Men om börsvärdet överstiger det sker bytet direkt då och hur brukar det kunna påverka aktien vid ett byte av lista?
Citera
2015-11-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamma12360
Hur fungerar det gällande vart bolagen är listade? Small Cap under 150 000 000 i börsvärde och Mid Cap över 150 000 000 vet jag. Men om börsvärdet överstiger det sker bytet direkt då och hur brukar det kunna påverka aktien vid ett byte av lista?

Listindelningen justeras januari varje år. Aktier som flyttas upp brukar kunna gå lite bättre och tvärtom för de som flyttas ned.

Large Cap - stora bolag - börsvärdet ska vara över 1 miljard Euro
Mid Cap - mellanstora bolag - börsvärdet ska vara mellan 150 miljoner och 1 miljard euro
Small Cap - små bolag - börsvärdet är under 150 miljoner euro
Citera
2015-11-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Listindelningen justeras januari varje år. Aktier som flyttas upp brukar kunna gå lite bättre och tvärtom för de som flyttas ned.

Large Cap - stora bolag - börsvärdet ska vara över 1 miljard Euro
Mid Cap - mellanstora bolag - börsvärdet ska vara mellan 150 miljoner och 1 miljard euro
Small Cap - små bolag - börsvärdet är under 150 miljoner euro

Är det vid två toppningar över gränsen per år som som aktien flyttas upp? Jag menar börsvärdet varierar ju kraftigt så en "engångsraket" på Small Cap flyttas upp om den ligger över 150m€ vid Januari?
Citera
2015-11-03, 20:30
Medlem
Jag har för mig att man räknar på ett genomsnitt av börsvärdet i november.
Citera
2015-11-03, 22:53
Medlem
Kanske lite dum fråga men om man tar ut vinst från ett ISK behöver det inte skattas någon mer gång? Vad händer liksom om man har skit hög lön?

Som ni märker har jag aldrig betalat skatt förr, är ung.
Citera
2015-11-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Kanske lite dum fråga men om man tar ut vinst från ett ISK behöver det inte skattas någon mer gång? Vad händer liksom om man har skit hög lön?

Som ni märker har jag aldrig betalat skatt förr, är ung.

Nej, du betalar ingen skatt när du tar ut pengar från ISK. Det saknar betydelse hur mycket eller lite du har i lön. Däremot får du betala skatt om/när du sätter in pengar igen så man ska undvika att använda ISK som transaktionskonto (många insättningar och uttag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in