2017-03-19, 20:31
Bannlyst
Vilken bearfond skulle ni rekommendera för ens låsta pensionssparade pengar.?
Har AP7 för hela slanten just nu.
Bra avkastning, men vill ha 100% bear på omx nu.
Såklart så låg avgift som möjligt.
TACK.

Annars om det finns någon officiell tråd för fonder/pensionssparande uppskattar jag en länk dit.
Citera
2017-03-20, 00:50
Medlem
Absolutinte800s avatar
Hallå gott folk,

Jag undrar: riktkurser för aktier var hittar man sådana? Finns det någon hemsida som tillhandahåller riktkurser för samtliga bolag på stockholmsbörsen tex?

Ja, jag vet att exempelvis avanza brukar ge ut en nyhet om ny riktkurs eller "köprek" för respektive aktie. Men det är inte riktigt detta jag är ute efter.

Snarare skulle jag vilja se själva analyserna som låg bakom "köpreken" eller eventuellt om någon hemsida som sagt sammanställer dessa åt mig?

Ja, jag har prövat googla. Det har dock varit till föga hjälp. Man kan snubbla in på någon artikel från 2008, eller om man har tur 2015 vad gäller de absolut största bolagen.

Finns det verkligen inget bättre sätt?

Mvh.
Citera
2017-03-20, 17:20
Medlem
Gurglarens avatar
Har en fråga. Aktieinvest har börjat med en ny grej som heter sparboxar, mest för att kunna månadsspara i aktier om jag fattat det hela rätt.

https://www.aktieinvest.se/sparboxar

Dividend champions, The Magic Box och Investmentbolag i box verkar nice.

Kostar dock 20 spänn/mån så frågan är om det är värt det. Då får man lågt courtage och de sköter boxen/boxarna man väljer.

Min nybörjarfråga är om detta är ett vettigt alternativ till indexfonder som jag hade tänkt börja med, eller om det är ren bullshit Hade tänkt lägga kanske 20k och 1-2k/mån och glömma pengarna i 10 år eller nåt i så fall.
Citera
2017-03-21, 11:16
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Har en fråga. Aktieinvest har börjat med en ny grej som heter sparboxar, mest för att kunna månadsspara i aktier om jag fattat det hela rätt.

https://www.aktieinvest.se/sparboxar

Dividend champions, The Magic Box och Investmentbolag i box verkar nice.

Kostar dock 20 spänn/mån så frågan är om det är värt det. Då får man lågt courtage och de sköter boxen/boxarna man väljer.

Min nybörjarfråga är om detta är ett vettigt alternativ till indexfonder som jag hade tänkt börja med, eller om det är ren bullshit Hade tänkt lägga kanske 20k och 1-2k/mån och glömma pengarna i 10 år eller nåt i så fall.

Den i fråga om investmentbolag framför allt, ser jag inte hur den skulle vara ett bättre alternativ än en investmentbolagsfond. Jag förstår att det handlar om aktier i det här fallet, jag förstår dock inte vari nyttan ligger.
Citera
2017-03-21, 11:52
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Den i fråga om investmentbolag framför allt, ser jag inte hur den skulle vara ett bättre alternativ än en investmentbolagsfond. Jag förstår att det handlar om aktier i det här fallet, jag förstår dock inte vari nyttan ligger.

Jag har inte förstått nyttan för varken den eller den som innehåller fonder faktiskt... Avgiften är dessutom 20 kr/månad så det borde bli ganska dyrt.
Citera
2017-03-21, 11:57
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Jag har inte förstått nyttan för varken den eller den som innehåller fonder faktiskt... Avgiften är dessutom 20 kr/månad så det borde bli ganska dyrt.

Jämför man med courtaget hos Avanza innebär det ett månadsspar på 8000:- för att motivera avgiften. Sedan förstod jag det som att courtage tillkom även för dessa boxar.

Jag är av uppfattningen att den som månadssparar så mycket knappast behöver hjälp av Aktieinvest.
Citera
2017-03-21, 12:09
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Jämför man med courtaget hos Avanza innebär det ett månadsspar på 8000:- för att motivera avgiften. Sedan förstod jag det som att courtage tillkom även för dessa boxar.

Jag är av uppfattningen att den som månadssparar så mycket knappast behöver hjälp av Aktieinvest.

Det har du nog rätt i. Hur månadssparar man på ett vettigt sätt då? Funderar på denna portföljen med indexfonder/räntefonder också:

1. Globalfond Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
2. Globalfond SPP Aktiefond Global 10 %
3. Globalfond DNB Global Indeks 10 %
4. Sverigefond Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
5. Sverigefond Avanza Zero / Nordnet Superfonden Sverige 5 %
6. Tillväxtfond Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5 %
7. Asienfond Swedbank Robur Access Asien 5 %
8. Blandräntefond Spiltan Räntefond Sverige 10 %
9. Blandräntefond IKC Avkastningsfond 10 %
10. Kort räntefond Swedbank Robur Penningsmarknadsfond 10 %
11. Lång räntefond AMF Räntefond Lång 10 %

https://rikatillsammans.se/2017/02/2...rtfoljen-2017/
Citera
2017-03-21, 21:20
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Det har du nog rätt i. Hur månadssparar man på ett vettigt sätt då? Funderar på denna portföljen med indexfonder/räntefonder också:

1. Globalfond Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
2. Globalfond SPP Aktiefond Global 10 %
3. Globalfond DNB Global Indeks 10 %
4. Sverigefond Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
5. Sverigefond Avanza Zero / Nordnet Superfonden Sverige 5 %
6. Tillväxtfond Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5 %
7. Asienfond Swedbank Robur Access Asien 5 %
8. Blandräntefond Spiltan Räntefond Sverige 10 %
9. Blandräntefond IKC Avkastningsfond 10 %
10. Kort räntefond Swedbank Robur Penningsmarknadsfond 10 %
11. Lång räntefond AMF Räntefond Lång 10 %

https://rikatillsammans.se/2017/02/2...rtfoljen-2017/

Jag förespråkar Avanza. Där kan du sätta upp ett automatiskt månadsspar med autogiro med önskad fördelning. Ingen ytterligare kostnad utöver förvaltningsavgift. Svårslaget.
Citera
2017-03-22, 10:42
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Jag förespråkar Avanza. Där kan du sätta upp ett automatiskt månadsspar med autogiro med önskad fördelning. Ingen ytterligare kostnad utöver förvaltningsavgift. Svårslaget.

Ja, det blir Avanza eftersom jag redan har konto där Tack för tipsen! Bara lite rädd att sätta in pengar för börsen är så satans hög just nu, men med den fördelningen ska det ju inte spela så stor roll när man börjar om jag förstått det rätt.
Citera
2017-03-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ja, det blir Avanza eftersom jag redan har konto där Tack för tipsen! Bara lite rädd att sätta in pengar för börsen är så satans hög just nu, men med den fördelningen ska det ju inte spela så stor roll när man börjar om jag förstått det rätt.
Just det faktum att du månadssparar gör att timingen spelar mindre roll eftersom du bara ska köpa mekaniskt varje månad. Så skulle börsen gå ned så har du visserligen förlorat på de första pengarna du sätter in men får å andra sidan köpa in dig billigare framtida månader.
Citera
2017-03-22, 14:09
Medlem
MaxDLs avatar
Har fått tag lite pengar att leka med ╙Aktier╚ Var börjar man? Måsten och Nonos?

Alltså tänkt gå in för det och lära mig vinna på detta och på sikt kanske kunna leva på det (länge från nu). Är just nu väldigt noob på aktier i skriven stund.

Vad ska man börja med, några obligatoriska artiklar, forum, böcker, fokuseringsområden osv?
Vad fokusera på först och sen för att lära sig successivt kontinuerligt lyckas?

Vill helst det ska gå så snabbt som möjligt, men förstår att riskerna ökar med detta, men antar det går att knäcka denna nöten - psykologi är en av mina starka sidor - som jag förstått är det mycket psykologi inblandat, hur generellt sett vet man var man ska satsa pengarna och när?
Forska fram all info om ett företag eller någonting mer som är viktigt att lära sig som man bör fokusera på? Hur funkar det?

Några övriga tricks och tips?

Ska starta ett konto där jag kommer ha pengarna att leka med. Var ska man sätta in dom för att faktiskt börja med aktiehandlen, vad är bäst? Hört något om Index, men beskriv gärna detta i detalj och fördelarna mot nackdelarna.

Tack så hemskt mycket på förhand!
Citera
2017-03-22, 16:45
Medlem
Skaffa avanza eller nordnet. Bästa online bankerna för ändamålet.

Isk konto för svenska aktier. KF för utländska.

Diversifiering. 10-16 bolag. Gärna vinstdrivande. Undvik förhoppnings/forsknings- bolag.

Finns många bra svenska böker att lära sig grunderna.

Även podar som sparpodden med gunther och Jan. Pratapengar och börspodden.

Sälj förlorarna och behåll vinnare. Otroligt simpelt, men många vill inte sälja med förlust och gör alltså tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in