2018-01-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I all välmening: Vad pysslar du med?

I andra trådar ställer du totala nybörjarfrågor och nästa sekund sitter du och handlar DAX med hjälp av candle sticks och allmänna hokus pokus-linjer?

Man ska inse sina begränsningar.

Haha Zlatan är helt off alltså, han vill tjäna pengar men inser inte ens att han bara sabbar för sig själv. Han skulle lätt bli rikare av all-in i avanza Zero
Citera
2018-01-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kassaflöde: 122,4
Vinst 108,6

Vi kan ta ett fastighetsbolag som exempel. Deras verksamhet går ut på att äga fastigheter som de sedan hyr ut och får på så vis in hyror. Vi säger då för enkelhetens skull att alla hyror och alla kostnader betalas direkt och i cash. Då har man fått in 122,4 miljoner mer i hyresintäkter än vad man haft i kostnader, så deras bankkonto är 122,4 miljoner kr större.

Däremot har deras byggnader fallit i värde med 13,8 miljoner, men detta påverkar inte kassaflödet. Så när man bara tittar på bankkontot så har det växt med 122,4 miljoner men när man ska beräkna sin vinst så ser man istället: "Vi tjänade 122,4 miljoner på vår verksamhet men sen har tyvärr våra fastigheter fallit 13,8 miljoner i värde, så vår vinst blir 122,4 - 13,8 = 108,6.

Vinsten är "inklusive allt", medan kassaflödet bara inkluderar det som faktiskt ökat eller minskat saldot på bankkontot.

Edit: Värdefallet på byggnaden ovan kan vara både depreciation (för slitage) med en viss procent varje år eller nedskrivningar för att fastighetsmarknaden som helhet gått ned.

Grymt svar! Bara för att klargöra lite i mitt huvud.. Kassaflödet kan aldrig vara högre än omsättningen? Om ett företag gjort investeringar i värdepapper och säljer dem med god avkastning. Var redovisas en sådan vinst i kassaflödesanalysen? Rimligtvis under investeringsverksamheten?
Citera
2018-01-25, 16:25
Medlem
Handlar på avanza och jag äger aktier i ett bolag som är på gång att köpas upp. Min fråga är: Om affären blir av, kommer jag få information på mitt avanzakonto om vad som händer? Eller måste jag kontakta bolaget i fråga för att inte missa något?
Citera
2018-01-26, 05:10
Medlem
Laxermedels avatar
Jag handlar aktier på Nordeas plattform och jag kör mest på utdelande aktier.

Vilket konto kommer utdelningarna landa på, mitt personkonto eller på mitt ISK där jag har aktierna?
Kommer det vara tydligt var summan kommer ifrån så jag kan bokföra det i excel för mitt egna intresse?
Under "Värdeförändring" finns "Realiserad vinst/förlust", kommer utdelningarna jag fått av aktien finnas med där som en positiv rad? Alltså, säg att jag får 50 kr i utdelning, då kommer det stå ex. "+50 kr".
Citera
2018-01-26, 08:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Jag handlar aktier på Nordeas plattform och jag kör mest på utdelande aktier.

Vilket konto kommer utdelningarna landa på, mitt personkonto eller på mitt ISK där jag har aktierna?
Kommer det vara tydligt var summan kommer ifrån så jag kan bokföra det i excel för mitt egna intresse?
Under "Värdeförändring" finns "Realiserad vinst/förlust", kommer utdelningarna jag fått av aktien finnas med där som en positiv rad? Alltså, säg att jag får 50 kr i utdelning, då kommer det stå ex. "+50 kr".
Utdelningen hamnar på ditt ISK. Jag har ingen aning om hur Nordeas plattform ser ut men ditt ISK bör ha en lista med transaktioner och där bör utdelningen synas tydligt.
Citera
2018-01-29, 17:39
Medlem
Såg idag att flera globalfonder placerar ca 60% i nordamerika, hur motiverar man det?
Hur globalt är det?

edit Det här kanske duger

"Globala fonder -globala företag
Det finns förstås en annan sida av myntet. Nämligen att flera av de största bolagen i global-förvaltarens skattkista handlar på en marknad som i det närmaste är fullständigt global. Förutom Apple Inc återfinns bl.a. LG corp, General Motors, Amazon och Ebay. Då pratar vi helt plötsligt annan demografi: Kina är t.ex. den största marknaden för Iphone, General Motors har en marknadsandel i Ryssland på 9,1% 2013 och Amazon har egna hemsidor i 14 + länder. Men även genom att köpa svenska aktier kan globetrottern spegla sin äventyrslusta i sin privata portfölj. H&M är ett sådant exempel, men även Alfa Laval, Sandvik och Volvo gör sig bra på internationella listan för att bara nämna några. Återigen: många bolag kan vi som privatpersoner med lätthet köpa på oss. Det vi eventuellt missar är den extra kryddan som hamnar under topp-10 på fondens innehav. Frågan är om det är värt det?"
Senast redigerad av falurouge 2018-01-29 kl. 18:03.
Citera
2018-01-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Såg idag att flera globalfonder placerar ca 60% i nordamerika, hur motiverar man det?
Hur globalt är det?

De största företagen i världen är generellt amerikanska, då får dessa en stor del i en fond som ska spegla hur världen ser ut.

Vill du ha globalt exklusive nordamerika så finns det specifika fonder för alla världsdelar som du kan titta på, dock ofta med lite högre förvaltningsavgift än rena globalfonder.
Citera
2018-01-30, 15:54
Medlem
igl0s avatar
Leovegas ska byta börs, kommer de fortfarande gå att handla den på avanza eller vad gäller nu fram på?
Citera
2018-01-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Leovegas ska byta börs, kommer de fortfarande gå att handla den på avanza eller vad gäller nu fram på?

Ja, du kan fortfarande handla den på Avanza.
Citera
2018-01-31, 08:41
Medlem
rakarnas avatar
Halloj.

H&M sa imorse detta.

"H&M meddelar i samband med rapporten att bolaget överväger att ge aktieägarna utdelning i aktier istället för pengar"

Då till min fråga vart kommer dessa aktier ifrån?

Trycker dem upp nya aktier för åt dela ut dem?
Eller
Är det aktier som H&M bolaget har köpt tidigare och som dem nu den Är ut?
Eller
Köper dem aktierna nu innan?
Citera
2018-01-31, 10:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Halloj.

H&M sa imorse detta.

"H&M meddelar i samband med rapporten att bolaget överväger att ge aktieägarna utdelning i aktier istället för pengar"

Då till min fråga vart kommer dessa aktier ifrån?

Trycker dem upp nya aktier för åt dela ut dem?
Eller
Är det aktier som H&M bolaget har köpt tidigare och som dem nu den Är ut?
Eller
Köper dem aktierna nu innan?
Förslaget är att aktieägare erbjuds återinvestera sin utdelning i nyemitterade aktier i stället för kontanter och att det ska vara valfritt. Det är således nya aktier som tas fram för detta, inte gamla.

Alternativet är utdelning av kontanter och sedvanig nyemission för att få in pengar eller minskad utdelning.
Citera
2018-01-31, 13:36
Medlem
tazzos avatar
När många cannabisaktier introducerades så kostade de oerhört lite. Nu har de skjutit i höjd och kostar flerdubbla priset. Finns det någon hemsida där man kan se vilka aktier som är planerade att introduceras ett visst datum? Eller kan man se vilka avanza planerar att introducera?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in