2016-03-26, 19:03
Medlem
Hej.

Om man äger aktier i ett onoterat bolag, har man dom då på en depå hos en bank? Eller hur fungerar det? Tex: Min kompis "Erik" har ett aktiebolag och jag köper aktier av honom. Vart är aktierna? Upplys mig tack!

Sen undrar jag om man ska använda "sektorer" eller "branscher" när man pratar om t.ex. fastigheter, finans, industri, konsumentvaror, IT, telekom, råvaror, osv...

Tack på förhand.
J
Citera
2016-03-28, 15:48
Medlem
Vad är skillnaden på Sharpe kvot och alfa värde? Mäter inte båda två hur bra avkastning man fått kontra risken man tagit?
Citera
2016-03-28, 16:46
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vad är skillnaden på Sharpe kvot och alfa värde? Mäter inte båda två hur bra avkastning man fått kontra risken man tagit?

Alpha sätts i relation till ett benchmark vilket Sharpe inte görs. Se exempelvis http://www.investopedia.com/ask/answ...-and-alpha.asp för jämförelse mellan de två.
Citera
2016-03-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Alpha sätts i relation till ett benchmark vilket Sharpe inte görs. Se exempelvis http://www.investopedia.com/ask/answ...-and-alpha.asp för jämförelse mellan de två.
Vad menas med benchmark?
Citera
2016-03-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vad menas med benchmark?

Oftast är det ett index med vilket fonden jämför med.
Citera
2016-03-29, 21:46
Medlem
Jag undrar om någon som kan svara på om vad det blir för skillnad på om jag flyttar mina värdepapper istället för att sälja papprerna och sen överföra kapitalet. Då är kapitalet/papprena från Aktie-fondkontot till ISK. (Kan inte vänta 3 börsdagar sen överför papper hos AVA) Har aktier i höga volatilt som kan svänga därav köps det och säljs mellan dagarna. Jag antar det enbart couragen jag betalar för?
Citera
2016-03-30, 06:21
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenisej9
Jag undrar om någon som kan svara på om vad det blir för skillnad på om jag flyttar mina värdepapper istället för att sälja papprerna och sen överföra kapitalet. Då är kapitalet/papprena från Aktie-fondkontot till ISK. (Kan inte vänta 3 börsdagar sen överför papper hos AVA) Har aktier i höga volatilt som kan svänga därav köps det och säljs mellan dagarna. Jag antar det enbart couragen jag betalar för?

Du kan inte flytta papper in till ISK, enda sättet är att sälja av, flytta pengarna in i ISK, och sen köpa om papprena
Citera
2016-03-30, 06:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Du kan inte flytta papper in till ISK, enda sättet är att sälja av, flytta pengarna in i ISK, och sen köpa om papprena
Det går utmärkt att flytta in aktier i ett ISK men eventuell vinst ska skattas som om aktierna sålts. Man slipper riskera förlust av en uppgång i omköpet och courtaget (åtminstone hos nätmäklarna).
Citera
2016-03-30, 09:56
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenisej9

Båda tillvägagångssätten beskattas på samma sätt. Att flytta är smidigare, men att sälja själv ger dig mer kontroll över försäljningen vad gäller timing.
Citera
2016-03-30, 16:51
Medlem
Jag undrar om lite angående den tekniska sammanfattningen på investing.com. När det står köp vid månatligen betyder det att man har kollat på en tekniska sammanfattning under en månad och så kommer fram till att man ska köpa eller betyder det att det är en månad i framtiden som man "spått" och som indikerar på att man ska köpa? Hoppas ni förstår vad jag menar
Och vad är skillnaden på de tre olika typerna?

Teknisk Sammanfattning

Typ 5 min 15 min Timvis Dagligen Månatligen
Rörliga genomsnitt Stark Sälj Stark Sälj Stark Sälj Stark Sälj Köp
Tekniska indikatorer Stark Sälj Stark Sälj Sälj Köp Köp
Sammandrag Stark Sälj Stark Sälj Stark Sälj Neutral Köp

------------------------------------------------------------------------------------
Sen har jag även en fråga angående orderdjup.
På Avanza visas ju 5 olika rader i sälj och köp.
Tex
Köp 124,10 421 Sälj 124,30 6 590
Då har jag alltid trott att den raden högst upp med köp och sälj är den senaste aktiva och de övriga fyra är tidigare avslut. Stämmer det eller är alla 5 rader med köp- och säljordrar aktiva just nu fast med olika antal och prissättningar?
Citera
2016-03-30, 21:54
Bannlyst
När jag ska deklarera står det summa vinster 2043 kr (trycker på schablonmetoden). För försäljning av värdepapper. Men jag har gått+ ca 70 kronor över min insättning på de väldigt få aktieaffärer jag gjorde på avanza 2015 så varför står det så?
Senast redigerad av Johnnythecowboy 2016-03-30 kl. 21:56.
Citera
2016-03-31, 06:20
Medlem
rakarnas avatar
om man tror på en cykelboom i Sverige framförallt El cyklar. finns det något bra företag då?

har googlat lite å ecobike verkar ju rätt Nice dock hittar ja dem inte på avanza så dem är väl inte noterade helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in