2016-02-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enmaestro
Tjena,

Sitter med en tjänstepension på länsforsäkringar jag får förvalta fritt.
Den fonden min pension hamnar i nu är LF trygghetsfond, 100%, med 1,5% avgifter osv. Dåliga tal osv.
Den har gått ned ständigt sedan jag blev "automatiskt" inkastad i den. (ca 6 månader sen)

Jag tänker mig något i stil med denna.

LF Lång Räntefond 70%
LF Global Index 15%
LF Europa Index 15%
Totalt i procent: 100%
(sätts in ca 1500kr / mån)

Vad skulle ni säga om detta?

50% global index och 50% europa index eller 100% i någon av dem.

Räntor ska du inte ha. Skit i Avanza zero också. De svenska bankerna kommer krascha när bostadsbubblan smäller.
Citera
2016-02-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holohoax
50% global index och 50% europa index eller 100% i någon av dem.

Räntor ska du inte ha. Skit i Avanza zero också. De svenska bankerna kommer krascha när bostadsbubblan smäller.

Värdepapperna i fonden finns ju dock kvar även om banken skulle krascha.
Dessutom spelar inte värdet på bostäderna någon roll, utan så länge låntagarna har tillräckliga kassaflöden att betala sina räntor spelar det ingen roll vad bostäderna är värda. Massarbetslöshet är alltså ett större hot än att bostäder skulle falla i värde.
Vidare har Avanza inga bolån förutom till sina Private Banking-kunder som maximalt får belåna 50% av bostadens värde och måste ha minst 3 miljoner hos Avanza. Jag ser denna lånestock som extremt låg risk.
Citera
2016-02-20, 10:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Värdepapperna i fonden finns ju dock kvar även om banken skulle krascha.
Han menar nog att storbankernas aktier kommer att rasa om deras kreditförluster ökar, inte att Avanza får problem.

Om jag tolkar rätt.
Citera
2016-02-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Han menar nog att storbankernas aktier kommer att rasa om deras kreditförluster ökar, inte att Avanza får problem.

Om jag tolkar rätt.

Så är det säkert. Jag skyller på att det är lördag morgon!

Men samma sak lär gälla även där, att bankernas intjäning eller kreditförluster inte beror på bostadspriserna, utan huruvida låntagarna kan betala sina löpande ränteutgifter. Arbetslöshet är alltså en värre situation än fallande bostadspriser.
Senast redigerad av _Baste_ 2016-02-20 kl. 12:34.
Citera
2016-02-21, 23:40
Medlem
Fråga om obligationer. Jag hade uppfattningen att du blir bunden under en angiven tid när du köper en obligation, stämmer detta? obligationer ska ju hjälpa finansiera ett företag så man kan ju inte bara dra ut sina pengar ur företaget när det går dåligt, eller? Pengarna ligger ju inte likvida inom företaget, pengarna har väll redan använts till att finansiera något?
Citera
2016-02-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Fråga om obligationer. Jag hade uppfattningen att du blir bunden under en angiven tid när du köper en obligation, stämmer detta? obligationer ska ju hjälpa finansiera ett företag så man kan ju inte bara dra ut sina pengar ur företaget när det går dåligt, eller? Pengarna ligger ju inte likvida inom företaget, pengarna har väll redan använts till att finansiera något?

När företaget utfärdar en obligation så bestäms ett slutdatum och hur långt fram i tiden det datumet ligger bestämmer alltså obligationens löptid. På slutdagen betalas det nominella beloppet (lånesumman) tillbaka till obligationsinnehavaren, och inte innan dess.

Däremot är du som obligationsinnehavare inte bunden, eftersom du helt enkelt kan sälja obligationen vidare till en annan person. När man säljer en obligation så gör man det alltså inte till företaget som utfärdade den, utan till en tredje part som helt enkelt tar över lånet.
Senast redigerad av _Baste_ 2016-02-22 kl. 00:01.
Citera
2016-02-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
När företaget utfärdar en obligation så bestäms ett slutdatum och hur långt fram i tiden det datumet ligger bestämmer alltså obligationens löptid. På slutdagen betalas det nominella beloppet (lånesumman) tillbaka till obligationsinnehavaren, och inte innan dess.

Däremot är du som obligationsinnehavare inte bunden, eftersom du helt enkelt kan sälja obligationen vidare till en annan person. När man säljer en obligation så gör man det alltså inte till företaget som utfärdade den, utan till en tredje part som helt enkelt tar över lånet.

Okej, så om det blir en stor flykt från obligationsmarknaden så kommer en hel del tredje parter, (mest banker?), sitta på en stor mängd obligationer som de vill bli av med?
Citera
2016-02-22, 20:45
Medlem
Ny med Aktier!

Tjena FB!

Jag har tänkt lite på att börja spara i aktier, jag har koll på det mesta som kan vara nödvändigt och liknande. Jag testade nämligen och registrerade mig på Avanza och la in 1000kr bara för att testa och försöka lära mig, men det är en sak jag inte förstår. Jag undrar vad Courtage är, rätta mig om jag har fel men så som jag förstod det så är det en liten summa man betalar som "avgift" vid varje affär.

Sen undrar jag om det är något mer som är viktigt att veta innan man börjar.

Ha en bra kväll!
Mvh Jesper
Citera
2016-02-23, 11:43
Medlem
BestCoast.s avatar
Fått ett brev om nyemission, det står i brevet att jag ska lägga en köp/ säljorder så att antalet ''rätter'' blir jämt delbart med emissionsvilkoren. Överst står det att ''överskjutande rätter'' säljs automatiskt?

Jag har 1 överskjutande rätt.
Vad är det som gäller?
Citera
2016-02-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Fått ett brev om nyemission, det står i brevet att jag ska lägga en köp/ säljorder så att antalet ''rätter'' blir jämt delbart med emissionsvilkoren. Överst står det att ''överskjutande rätter'' säljs automatiskt?

Jag har 1 överskjutande rätt.
Vad är det som gäller?

Vad är priset för en rätt? Tänk på att du får betala courtage för att sälja den, så även om den inte säljs automatiskt så kan det kanske vara bättre att bara låta den förfalla.

Jag skulle gissa på att texten om att du måste sälja själv är en generell text från emissionsinstitutet som skickas ut till alla, och att texten om att överskjutande rätter säljs automatiskt är någon funktion just din bank har. Alltså att normalt så måste man sälja själv, men om man har din bank så sköter banken det åt en. Har du Avanza eller Nordnet så finns de här på flashback, så du kan fråga dem. Har du någon annan bank så rekommenderar jag att du ringer och dubbelkollar.
Citera
2016-02-24, 10:33
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Någon som vet varför den geografiska fördelningen i globalfonder ser ut som den gör?

Tittade just på två olika (med låg förv.avgift) och dessa såg ut typ 62% usa, 23% eu, 9% jp, 1% sve. Varför fördelat just så?
Citera
2016-02-24, 19:19
Medlem
4nkans avatar
Vilken sida lämpar sig bäst om man är ute efter att ta reda på direktavkastningen samt datum för alla utdelningar på amerikanska och kanadensiska aktier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in